Dato og tid er 22. nov 2019, 19:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Jeg kan tage fejl. Bestemt. Jeg har dog haft følelsen, at engang imellem, især fra tegneserielæsere, også herinde skam, at det er dårligere og ringere at samle end at læse. Allerede der er der jo en gråzone, for mange samlere læser skam også. Jeg er en af dem, og kender andre samlere med, som læser.

Bevares. Der er da også samlere, som bare samler og smider på hylden eller i skabene. Bestemt.

Kender du, kære samler, følelsen som jeg beskriver?

Og du, læser, kan du genkende noget af det, jeg beskriver?

Og endelig. At være samler eller læser... Intet er vel finere end det andet, vel?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg vil ikke sige, at jeg ser ned på det, men jeg kan da godt undre mig over, at nogen samler på tegneserier uden at læse dem (medmindre det er som ren investering). Det er helt meningsløst for mig, og ligeså meningsløst som at samle på bøger, film eller musik uden at læse, se eller høre værkerne.

Hvis der er nogen herinde, der samler uden at læse, så kunne det være interessant at høre hvorfor: Hvad er det, det giver dem?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg ser bestemt ikke ned på samlere. Men som Erling - kan nok ikke helt følge konceptet - længere. Som dreng/ung samlede jeg på mange ting - men ikke sådan rigtig passioneret. Jeg tror dog godt jeg kunne være blevet skubbet i den retning, hvis jeg havde haft en ven, som havde lidt af samme "slagside" som mig selv. Men det havde jeg ikke (undtaget i frimærker - men frimærker har den egenskab, at de ikke for alvor har en brugsværdi).

Så ja - en lille snert af mig kan følge samlerglæden. Men hvor er jeg dog glad for, at jeg først og fremmest er læser.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Jamen, jeg lægger ud.

Jeg samler på Anders Andblade. Det gør jeg. De koster. De fylder. Jeg backer dem og så står de bare der og fylder.

Jeg læser Barks og Murry og vel alt fra 1949 til midt i 50'erne. Og så læser jeg især 1969-1973, da det giver mig et eller andet, som jeg ikke ved hvad er.

I sidste uge modtog jeg fem årgange andeblade. Også de blev backet og sat op på hylderne. Ikke læst, nej, men skimmet hurtigt igennem. Jeg får dem næppe læst.

Hvorfor pokker gør jeg det? I don't know.

At have dem giver mig glæde. At se de står så fint på reolen sammen med alle de andre, giver mig glæde.

Det at noget skal være komplet er en slags besættelse. Jeg har lige fået årgang 1967 af en god ven. Men der mangler et enkelt nummer. Jeg KUNNE være ligeglad. Jeg BURDE være ligeglad. Men det er jeg ikke. Langtfra.

I am crazy.

Og til jer, som just har svaret. I samler vel også? Når I har læst jeres album, hæfte, whatever, så smider I det vel næppe ud, eller giver videre, vel? Så er det vel også en samling, eller?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Berti:
Citat:
Og til jer, som just har svaret. I samler vel også? Når I har læst jeres album, hæfte, whatever, så smider I det vel næppe ud, eller giver videre, vel? Så er det vel også en samling, eller?

Ja, jeg samler da - har vel omkring 2.500 albums, kun danske udgivelser. Det meste købt i mint/near mint. Alt købt med den hensigt at det skal læses (hvilket det så ikke alt sammen er blevet endnu). Og jeg foretrækker da også komplette serier, uanset om der måtte være noget skrammel imellem. Jeg beholder det hele, også dét jeg næppe får læst igen. Det er næppe meget mere rationelt end at samle uden at læse ...

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Jeg kan sagtens forstå konceptet i at samle og jeg er selv tegneseriesamler, men mine tegneserier er mest til for at blive læst, men derudover nyder jeg i den grad at have dem i flot stand og kunne kigge på dem i mit bibliotek, som er placeret så jeg ser dem mange gange daglig - altså ikke bare et værelse. Og jeg har vendt en masse forsider udad så jeg får ekstra glæde af at kigge på dem og over reolerne er der indrammede Tintin/Blake & Mortimer plakater tilpasset til dels efter varme farver samt dem jeg bedst kan lide.

Jeg kan godt forstå glæden for de gamle bøger uden at læse dem, men bare nyde synet af dem eller en bilsamling, modelskibe etc. Jeg forstår også dem som bare samler tegneserier i mint kvalitet og aldrig læser dem, men jeg ville dog også hade ikke at kunne læse mine tegneserier. Så hvis jeg var mint samler af gamle værdifulde blade så ville jeg nok også skulle have en masse læseeksemplarer eller være flittig låner på biblioteket.
Jeg har stadig min gamle klistermærkesamling fra jeg var barn og pønser på en dag at få dem i flottere album bare for at kigge på dem. De skal i hvert fald ikke klistres på nogle ruder etc.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Selvfølgelig har jeg en samling. For som du selv nævner Berti - albummene hober sig da op.

Jeg har dog flere serier, der ikke er komplet og som jeg er relativ afklaret med, næppe heller ikke bliver det. Der er serier jeg prioriterer - men der er ingen garant for en "livstidskontrakt" til en serie, selv om jeg er begyndt på dem. Jeg forholder mig til om serierne er af tilstrækkelig kvalitet, og hvis ikke så bliver de udkonkurreret af andre. Men hvis jeg så falder over nogle af de manglende album til en ok pris, så køber jeg dem alligevel. (Tilbud eller antikvarisk).

Så der er ingen tvivl om, at jeg oplever mig primært som læser/køber. Samlingen er en konsekvens af nysgerrigheden efter læseoplevelsen.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Fordi jeg også samler på bøger og film, er der meget at brede sig over, og jeg har da også oparbejdet en pukkel af ting, der skal ses eller læses. Jeg finder nok størst glæde ved samleriet og standen. Jo mindre man læser, desto mere fokuseret bliver man måske på stand og første udgaver og al den slags ting.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Googamooga:
Citat:
Jo mindre man læser, desto mere fokuseret bliver man måske på stand og første udgaver og al den slags ting.

Ikke i mit tilfælde. Jeg går højt op i stand, kvalitet/luksusudgaver, førsteudgaver, nummerering og alt den slags, samtidig med at jeg (forsigtigt) læser mine ting.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Jeg er en LESER, som også samler. Jeg kjøper serier for å lese, og så samler jeg på dem. Og så så ser jeg OPP til samlere som har flotte samlinger. Men en samling bør være ryddig og ta seg pent ut i hyllene. Samler som legger ting bladene i esker, er ikke en ekte samler.

Jeg må så i skam og med bøjet hoved indrømme, at jeg kun er samler.

Jeg samler "kun" på de gamle klassiske serier:
Anders And og Co 1949 - 1960, Superman, Batman, Superboy mv op til 1980.
Og alle de klassiske album-serier som Asterix, Tintin, Lucky Luke, Splint & Co osv.
Jeg har det hele, samlingen er egentlig komplet, men samlermanien går på stand. Stand, stand, stand ...

Og nej, jeg læser aldrig i dem, for det HAR jeg gjort! Jeg HAR læst dem alle sammen. Måske ikke dem jeg har på hylderne, men tilsvarende, i dårligere stand.

Eneste serie jeg køber fra ny og læser, er Blake og Mortimer.

Så jo, jeg er ikke tegneserielæser, men samler,. Men jeg HAR læst. Men nye tegneserier interesserer mig ikke.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
NielsJørgen skrev:

Og alle de klassiske album-serier som Asterix, Tintin, Lucky Luke, Splint & Co osv.
Jeg har det hele, samlingen er egentlig komplet, men samlermanien går på stand. Stand, stand, stand ...

Og nej, jeg læser aldrig i dem, for det HAR jeg gjort! Jeg HAR læst dem alle sammen. Måske ikke dem jeg har på hylderne, men tilsvarende, i dårligere stand.

Så jo, jeg er ikke tegneserielæser, men samler,. Men jeg HAR læst. Men nye tegneserier interesserer mig ikke.

Men interesserer genoptryk på originalsproget dig så heller ikke? F. eks Golden Age Batman etc.

mvh.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
NielsJørgen skrev:

Må være super at have dem i meget flot stand.
Men jeg har lidt sværere ved at sætte mig ind i at du ikke læser mere. Det betyder vel reelt at tegneserielæsning ikke interesserer dig mere, udover lige Blake & Mortimer. Personligt vender jeg ofte tilbage til de helst store klassikere som du her nævner og har læst dem mange gange og flere af dem kommer jeg til at læse, blade i, tjekke specifikke forsider og tegninger og nyde mange gange endnu.

Og ja hvad med klassikere som ikke tidligere har udkommet i Danmark, men som nu kommer?

Men interesserer genoptryk på originalsproget dig så heller ikke? F. eks Golden Age Batman etc.

Nej, overhovedet ikke. Kun de orginale, danske udgivelser :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]