Dato og tid er 23. apr 2019, 10:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Hvornår kan man kalde sig selv "fan", og ikke "bare" læser? Hvor går skellet? Jeg mener, man er fan i det øjeblik, man bliver bevidst om tegnerne og begynder at læse om deres baggrunde og tegneseriernes historik. Så for mit eget vedkommende har det været i 1972, da jeg lånte de første store Comics bøger i bogbussen, og læste de små biografier om tegnerne deri. Der havde været tilløb før dette, i samler forstand. Allerede i anden klasse kunne jeg stolt dække en bordflade med Anders And blade, og fremvise dem til måbende sovesalskammerater på den kostskole, hvor jeg gik. Det lagde kimen til mit samlergén, som er det halve af at være fan. Husker også, at jeg lånte Kulørte Sider på biblioteket i slutningen af 70erne, dem og et hav af albums. Jeg kom dog ikke rigtigt i gang med at samle før 1981, da jeg modtog de første postordrekataloger fra Kent Nielsen i Birkerød. Så i 1982 satte jeg mine ben i Comics & Co. i Odense (og Hvad Skovsøen Gemte og Odense Antikvariat og hvad der ellers var), og dernæst i Fantask og Pegasus og Dr. Octopus, og så var jeg fuldkommen fan. I 1983 begyndte jeg at abonnere på CBG, opdagede Fat Comic, og gav mig i kast med eget fanzine.

Hvordan afgrænser man så "fan"? Kan man være "samler" uden også at være "fan"? Det er der nogle, der er. Og hvad med dem, der læser tonsvis af tegneserier, uden at samle og uden at læse om dem? De findes også derude.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Det kommer vel også an på, hvad man forstår ved "fan". Men kan f.eks. være fan af Star Wars uden det betyder at man ved specielt meget om Georges Lucas. Og man kan være fan af Brøndby, og kun have et moderat kendskab til spillernes privatliv. Så i min verden kan man også godt være fan at tegneserier, uden at det behøver at betyde, at man bruger ret meget energi på skaberne.

Det er vel først og fremmest, når en interesse begynder at blive til noget der fylder mere end de øvrige ting man går op i. Hvis man f.eks. bruger megen tid ikke kun på at læse tegneserier, men også til at overveje hvilke nye tegneserier man vil anskaffe. Eller hvis man med jævne mellemrum går en lille omvej, for at se, hvad der er kommet af nyheder i sin lokale butik/internetudbyder. Altså når man begynder at afsætte tid til sin interesse og i nogen udstrækning inddrage interessen i sin planlægning af sin gøren og laden. Når jeg f.eks. står op hver dag kl. 4.00 om morgenen, så jeg har tid til at læse en tegneserie uforstyrret af familien, så opfatter jeg mig ikke som en "almindelig" tilfældig læser, men en der er begyndt at bevæge sig over i noget andet. Jeg ved ikke om jeg ligefrem vil kalde det 'fan'. Men det er i hvert fald blevet til en interesse.

For mig er 'fan' nok mere forbundet med en mere afgrænset del af en interesse. Star Wars er et specifikt (film)univers. Brøndby er en specifik fodboldklub. Med denne forståelse bliver jeg aldrig 'fan'. Det er mediet der har min kærlighed - en en specifik serie/forfatter/tegner.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Står du op så tidligt? For at læse?

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Det er en anden måde at se det på. I så fald kan man tale om fan (i tid og energi) og organiseret fan (aktiv i fandom).

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Berti Stravonsky skrev:
Står du op så tidligt? For at læse?

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Yep - hver evig eneste dag - også i weekenderne. Eneste undtagelse er, ferier, hvor jeg ikke er hjemme. (Og nytårsdag). Jeg har altid været morgenmenneske. Da jeg mødte min nuværende kone, tænkte jegat jeg hellere måtte justere min opvågning (dengang stod jeg op ca. Kl. 5). Så jeg begyndte at læse om aftenen og kunne så stå lidt senere op. Men min kæreste ville gerne snakke om aftenen, og så skiftede jeg igen til morgen. Der var hun ikke så oplagt til samtaler :lol: Da vi så fik et barn, måtte jeg stå endnu tidligere op,for at være sikker på at jeg kunne blive færdig, inden hun (datteren) skulle vækkes.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Temmeligt vildt for et udpræget b-menneske som mig :shock:

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Uha ja, selv står jeg også nødigt op førend kl. 10/12, desværre er det ikke altid et frivilligt valg :)

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Det er jo nærmest sygt :wink:

A-menneske er jeg langt fra. Elsker nattens ro. Men imponerende at du kan, G.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]