Dato og tid er 17. jul 2019, 18:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Hvis man skal tro på anmeldelserne for henholdsvis dansk-producerede og udenlandsk producerede album, så ligger kvaliteten af de danske album lunt i svinget. Ganske mange har fået 4-5 stjerner - ikke bare her på Serieland, men på en lang række hjemmesider og i aviser.

Hvad er jeres oplevelse? Holder det eller gives karakterne med "en lidt mildere hånd" når det er dansk-producerede album? Umiddelbart virker tegningerne lidt mere "grove", hvilket jeg må erkende er medvirkende til at jeg stiller spørgsmålet, også selv om det ikke behøver være = dårlige tegninger.

Jeg kan ikke huske om vi har haft diskussionen før, men jeg har ikke kunne finde noget, fordi jeg ikke kan identificere et godt søgeord.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg går ud fra, at du med "dansk-producerede" mener tegneserier af danske ophavsmænd- og kvinder? Og altså ikke "tegneserier udgivet på dansk, som er oversat fra et andet sprog"?

Det er da et interessant spørgsmål. Men er der noget belæg for det? En optælling?

Umiddelbart vil jeg tro, at det er helt naturligt, at dansktegnede tegneserier anmeldes i langt større omfang end oversatte (lige bortset fra her på stedet, som uden sammenligning er det sted, hvor flest oversatte tegneserier anmeldes). Og det er vel meget forståeligt og gælder uden tvivl også alle andre kunstarter forholdsmæssigt. Ganske logisk at danskfremstillede værker generelt anmeldes i større omfang end oversatte. De fleste medier (bortset fra Serieland) lider under mangel på plads, i nogle tilfælde måske også mangel på kvalificerede anmeldere eller vælger at lade de eksisterende anmelderes personlige interesser bestemme, hvad der rent faktisk anmeldes - og så er det sikkert også logisk, at dem, der faktisk BLIVER anmeldt, får pæne karakterer. Resten lader man diskret ligge. Vil jeg tro.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Carsten Søndergaard skrev:
Jeg går ud fra, at du med "dansk-producerede" mener tegneserier af danske ophavsmænd- og kvinder? Og altså ikke "tegneserier udgivet på dansk, som er oversat fra et andet sprog"?

Helt korrekt. :oops:

Jeg vil også understrege, at selv om mit spørgsmål kan ses som en anklage mod anmelderne, så er det ikke ment på den måde. Grundlæggende tror jeg på, at anmelderne søger at ramme den vurdering, de oplever er rigtig. Men der er også en del psykologi i vurderinger - bl.a. hvilke forventninger der er til et album. Hvis jeg f.eks. har høje forventninger til et album, så betyder det også, at jeg så bliver skuffet. Hvis jeg så står og vakler mellem 2 karakterer, vil jeg typisk vende tommelfingeren ned. Omvendt, hvis mine forventninger er lidt lavere. Og det er måske her jeg tænker der kan være en skævvridning - bl.a. fordi jeg måske ikke selv har meget høje forventninger til album af danske ophavsmænd/-kvinder.

Jeg skal ofte læse et album ca. 3 gange for at få justeret for "fejlagtige" forventninger.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Carsten Søndergaard skrev:
Jeg går ud fra, at du med "dansk-producerede" mener tegneserier af danske ophavsmænd- og kvinder?
Det er i hvert fald den måde, begrebet bliver brugt på, når man snakker film og litteratur, og vel også det, der lå i, at Interpresse i sin tid krediterede Henning Kure som "producer" på Valhalla-serien.

Det er en brøkdel af, hvad der udgives, som overhovedet bliver anmeldt, og oftest vælger anmelderne selv de titler ud, de vil anmelde, så det medfører naturligt, at de anmeldte titler får mange stjerner/hjerter/whatever. Ingen sætter sig vel frivilligt ned og læser en dødssyg tegneserie, med mindre der ligger en god historie gemt i, at den er dårlig.

Om danske tegneserier får flere stjerner end udenlandske er svært at sige uden ordentligt datamateriale. Mavefornemmelser snyder tit.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Gimli skrev:
bl.a. fordi jeg måske ikke selv har meget høje forventninger til album af danske ophavsmænd/-kvinder.
Og det er gengældt. :mrgreen:

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
For en del år siden talte Sivert, jeg, Frank Madsen og en anden om lige præcis dette. Sivert mente, at danske tegnere og forfattere fik lidt ekstra snor, og måske en mildere bedømmelse.

Frank undersøgte dette, og det havde intet på sig, så vidt jeg husker.

:idea:

Men generelt tror jeg, at Serieland er alt alt for flinke og for gavmilde.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Berti Stravonsky skrev:
For en del år siden talte Sivert, jeg, Frank Madsen og en anden om lige præcis dette. Sivert mente, at danske tegnere og forfattere fik lidt ekstra snor, og måske en mildere bedømmelse. Frank undersøgte dette, og det havde intet på sig, så vidt jeg husker.
Data kan ødelægge enhver god historie.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Frank Madsen skrev:
Gimli skrev:
bl.a. fordi jeg måske ikke selv har meget høje forventninger til album af danske ophavsmænd/-kvinder.
Og det er gengældt. :mrgreen:

:lol:

Frank Madsen skrev:
Berti Stravonsky skrev:
For en del år siden talte Sivert, jeg, Frank Madsen og en anden om lige præcis dette. Sivert mente, at danske tegnere og forfattere fik lidt ekstra snor, og måske en mildere bedømmelse. Frank undersøgte dette, og det havde intet på sig, så vidt jeg husker.
Data kan ødelægge enhver god historie.

Ok - Interessant. Jamen så må jeg jeg genoverveje min indkøbsliste :?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Politikken her på Serieland er, at vi anmelder, hvad vi modtager. Og skelner ikke mellem skæg og snot.

Jeg har personligt givet både 1'ere og 2'ere til danske værker, men indrømmet, det er (heldigvis) ikke så ofte, at det sker.

Det seneste danske værk jeg læste, var Flugten fra klanen og den fik en 5'er. De seneste danske værker, syv i alt fra forsiden, har i gennemsnit fået 3.8 i karakter.

3 står for 'God'
4 står for 'God og skal genlæses'

Er der danske udgivelser derude, som I tænker, er blevet forfordelt?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg har lige taget hele første "side" ift. Danske udgivelser fra serieland (uden Hitgirl), da jeg opfatter det som et personligt spørgsmål Berti.

Flugten fra Klanen. 5
Death Save. 5
Hr. Og fru Orgeldon... 4
Børnene fra Sydhavet. 4
Mord i runddelen. 4
100 ting du ikke vidste. 2
Karla Karlsdatter. ?
Han, hun og Adolf. 4
Lidenlund i gadespejlet. 4
Willy på eventyr. 6

Jeg kan ikke sige hvorvidt jeg er enig eller uenig med karaktererne - så jeg siger ikke de er forkerte. Og hvorvidt der er tale om for høje karakterer i forhold til oversatte værker er bestemt endnu vanskeligere at udtale sig om.

Det er jo derfor jeg spørger til andres opfattelser - fordi jeg er i tvivl om de afspejler den måde jeg ville vurdere dem. Kijara er afgjort inde i mit søgelys - men de øvrige; hm. Men hvis jeg hører fra andre, at det er også sådan de oplever værkerne, så kunne jeg måske godt blive interesseret i andre danske album - (ikke nødvendigvis lige dem her). Jeg er nok mest interesseret i at finde ud af, om jeg skal til at revidere mit eget forbehold for danske album. Jeg har selvfølgelig nogle - men har tendens til at fravælge nogle danske album, tilmfordel for udenlandske - fordi jeg ikke har så høje forventninger til danske album, når de måles mod; fransk/belgisk - amerikanske - japanske.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Flugten fra klanen og Death Saves karakterer holder. De øvrige kunne sagtens få en stjerne mindre. Måske har anmelderen været for flink. Det ville ikke være noget nyt.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

For mig er karakterer og oprindelsesland mindre vigtigt - det eneste, der virkelig tæller i min optik er tegninger. Og dem vurderer jeg som regel selv. Hvis en tegner ikke brænder igennem, så brænder han eller hun ikke igennem. Så enkelt er det.

Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg har rettet mig efter anbefalinger rent tegnemæssigt. Men indrømmet, folk som Buckler og Garcia Lopez og til dels også Sal Buscema sætter jeg højere i dag, end jeg én gang gjorde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]