Dato og tid er 15. nov 2019, 17:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Hvem har mest euroklassikerpotentiale?
Tegneseriekompagniet 0%  0%  [ 0 ]
E-voke 10%  10%  [ 1 ]
Shadow Zone Media 70%  70%  [ 7 ]
Fabel 20%  20%  [ 2 ]
Afgivne stemmer : 10
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Tegneseriekompagniet, Shadow Zone Media, E-Voke, og Fabel er fire forholdsvis nye forlag, ca. lige store. De er mellemvægtere i vækst. Hvad betyder det for euroklassikerne?

Tegneseriekompagniet: gode valg til at begynde med, 80'er navne som Trillo og Font. Deciderede euroklassikere lader vente på sig, men de kan være en mulighed.

E-voke: hvorfor tænker jeg på Ewok når jeg læser det navn? Har også fat i 80er navne, her Serpieri og Wininger. Er åben overfor idéer, men måke ikke ligefrem "Ribambelle", desværre.

Shadow Zone Media: Bjarne udgiver ting, der peger fremad, så ikke meget håb der. Forlaget har dog kastet sin kærlighed på "Clifton".

Fabel: Snart aktuel med "Jonathan". Er med på idéen om at gøre afbrudte serier færdige.

Billede

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har Shadow Zone Media og Fabel ikke allerede udgivet mange "euroklassikere"? Clifton, Dylan Dog, Diabolik, Egene, Styrmand Rask, Willy paa Eventyr, Felix, Adamson?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jo da. Men Diabolik og Dylan Dog var de nyere tegnere.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
GoogaMooga skrev:
Nå, for pokker. Jeg havde glemt 1980-grænsen i skyndingen, beklager. Ellers havde Lars Jakobsens egen Ganske vist selvfølgelig også været en regulær "euroklassiker". Eller Undertaker, men den må jævnfør dogmebroderen GoogaMoogas manifest lide den kranke skæbne ALDRIG at kunne opnå den ære at blive kaldt for en "euroklassiker" :lol:

Nå, nu er jeg vist efter dig igen, undskyld!

Til næste år har din magiske tidsgrænse 40-års jubilæum, Googa. Har du forberedt festivitas i den anledning?

Pyh, at Valhalla lige nåede at udkomme i efteråret 1979. Dens 40-års jubilæum fejres på forskellig vis her til efteråret i år. Hvordan offentliggøres snart.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Måske en elektrisk lysparade op og ned ad Strøget, hvis 3. bind af Jerry Spring når at blive udgivet inden da?

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

GoogaMooga skrev:
Tegneseriekompagniet, Shadow Zone Media, E-Voke, og Fabel er fire forholdsvis nye forlag, ca. lige store. De er mellemvægtere i vækst. Hvad betyder det for euroklassikerne?

Tegneseriekompagniet: gode valg til at begynde med, 80'er navne som Trillo og Font. Deciderede euroklassikere lader vente på sig, men de kan være en mulighed.

E-voke: hvorfor tænker jeg på Ewok når jeg læser det navn? Har også fat i 80er navne, her Serpieri og Wininger. Er åben overfor idéer, men måke ikke ligefrem "Ribambelle", desværre.

Shadow Zone Media: Bjarne udgiver ting, der peger fremad, så ikke meget håb der. Forlaget har dog kastet sin kærlighed på "Clifton".

Fabel: Snart aktuel med "Jonathan". Er med på idéen om at gøre afbrudte serier færdige.

Billede

Om det er klassikere ved jeg ikke, men jeg er svært begejstret for Shadow Zone. Specielt de tidligere udgivelser, hvor de satsede på Dylan Dog og Diabolik. E-voke, har indtil videre ikke udgivet så meget. Men det, de har udgivet ser spændende ud. Begge forlag udmærker sig i mine øjne, ved at satse på noget andet end fx. Zoom og Faraos. Jeg er ved at gå sukkerkold i alle de (gen)udgivelser af fransk-belgiske børnerserier. Det er derfor dejligt, at vi får Conan på dansk, omend jeg gerne så den amerikanske version istedet.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Forlaget Fabel gør sig rigtig meget i klassikere.
De er lidt for klassiske til min smag, men du må da i den grad opfylde dit kriterie.

Jeg tror jeg kommer til at købe flest fra Shadowzone af de nævnte selv om de fleste ikke lige er klassikere, dog lidt afhængig af hvad Evoke kommer ud med i den kommende tid, de kan godt komme med en række spændende ting.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Roba må passe mest til Zooms udgivelser.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Roba må passe mest til Zooms udgivelser.

Roba ville være rigtig god for Zoom, og især "Ribambelle". 8)

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:
Nå, for pokker. Jeg havde glemt 1980-grænsen i skyndingen, beklager. Ellers havde Lars Jakobsens egen Ganske vist selvfølgelig også været en regulær "euroklassiker". Eller Undertaker, men den må jævnfør dogmebroderen GoogaMoogas manifest lide den kranke skæbne ALDRIG at kunne opnå den ære at blive kaldt for en "euroklassiker" :lol:

Nå, nu er jeg vist efter dig igen, undskyld!

Til næste år har din magiske tidsgrænse 40-års jubilæum, Googa. Har du forberedt festivitas i den anledning?

Pyh, at Valhalla lige nåede at udkomme i efteråret 1979. Dens 40-års jubilæum fejres på forskellig vis her til efteråret i år. Hvordan offentliggøres snart.

Jeg græder mig i søvn hver nat, fordi Undertaker og Dylan Dog (fra ‘86) aldrig nogensinde vil kunne opnå Euroklassiker-hædersbevisningen! :)

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Udtrykket må følge tidens gang og så må lidt nyere serier blive klassikere og de nuværende må blive oldies.
Fx skal veteranbiler være 35 år så det er en grænse, der hele tiden inkluderer nye biler.

Mange har prøvet at definere "klassiker" inden for biler, her er et af forsøgene.
https://viaretro.dk/2012/01/definition-af-en-klassiker/

Googa springer måske også Vance serien XIII over for den er jo fra efter 1980 :wink:

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Udtrykket må følge tidens gang og så må lidt nyere serier blive klassikere og de nuværende må blive oldies.
Fx skal veteranbiler være 35 år så det er en grænse, der hele tiden inkluderer nye biler.

Mange har prøvet at definere "klassiker" inden for biler, her er et af forsøgene.
https://viaretro.dk/2012/01/definition-af-en-klassiker/

Googa springer måske også Vance serien XIII over for den er jo fra efter 1980 :wink:

Mit kriterium har været, at tegneren skal have debuteret før 1980, og ellers udmærket sig. Så i den forstand er XIII da en euroklassiker, og en af de rigtig gode af slagsen.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Så serier lavet i 2019 kan i princippet være euroklassikere, spændende :wink:

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Det bliver vildere endda, Antaeus: Tænk bare på alle de euroklassikere, der endnu ikke er udkommet. Der er jo fremtidige udgivelser, der vil være klassikere i samme øjeblik de forlader trykkeriet, bare fordi ophavsmændene er gamle nok.

Jeg har så stemt på Shadow Zone - for mig er Undertaker, Long John Silver, SHI og Ekho rene euroklassikere, uanset hvornår ophavsmændene måtte være begyndt deres gerninger.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
GoogaMooga skrev:
Måske en elektrisk lysparade op og ned ad Strøget, hvis 3. bind af Jerry Spring når at blive udgivet inden da?
Så vidt jeg har forstået Googa, skal skaberne helst være døde og borte, inden de kan optages i Pant(h)eon og deres værker betegnes som klassikere. Jijé klarede lige akkurat cuttet, da han døde juni 1980. Heldigt for ham. :mrgreen:

GoogaMooga skrev:
Mange har prøvet at definere "klassiker" inden for biler
Hovedkriteriet for klassikerbiler i Danmark (især Fiat) er vist, at de ikke er rustet op, inden de opnåede klassikerstatus.

Eller skatteteknisk:
https://bilmagasinet.dk/guides/guide-sa ... der-30-aar

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]