Dato og tid er 16. jun 2019, 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
VILD, vild tråd!
Tak for links og uddybning - kom bare med mer' ...

Tak, også, til Freddy for digitaliseringen.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jan Erik Hedberg skrev:
kom bare med mer' ...
Nå, men så kunne jeg jo fortælle lidt om Philip Treschow, der var en af datidens største kendere og samlere af danske ugeblade og ikke mindst tegneserier i ugeblade. For mit eget vedkommende kan jeg nævne, at min ofte omtalte komplette samling af "Se og hør" faktisk blev grundlagt af Philip Treschow, der sørgede for at samle de første halvtreds års numre og i stort omfang indbinde dem. Angiveligt skulle det være den eneste komplette samling ud over den, der findes i Allers arkiv. Min besiddelse af den har af og til været udsat for kærlig hånlatter, men tillad mig at nævne, at den lige nu er udlånt i researchsammenhæng. Det meste får en højere mening med tiden.

Philip Treschow var adelig. Ganske vist af brev- og lavadelen, men trods alt! Han var født på Orelund Gods ved Mørkøv på Vestsjælland, som var underlagt det nærliggende Torbenfelt Gods. Hans far var kammerherre, hofjægermester, godsejer Christian Frederik Treschow af Orelund. Philip Treschows eget fulde navn var Eiler Philip Rothe Treschow. Han var cand.jur. og havde et mangeårigt civilt erhverv i Landsskatteretten. Navnet Treschow var en adelificering af navnet på Niels Træskomager fra 1600-tallet, som han nedstammede fra. I årenes løb indskrev Treschowslægten sig i de tusindvis af efterkommere af etatsråd A.N. Hansen (1798-1873), stamfader til de såkaldte "adelige Hansen'er".

Skal vi i gossipsagens tjeneste tilføje, at DR's kunst- og kulturmedarbejder Ejner Johansson, der interviewede Arne Ungermann i 1970'erne, var farfar til skuespillerinden Scarlett Johansson? Hans fornavn er i øvrigt stavet fejlagtigt Ejnar i udsendelsen.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Carsten Søndergaard skrev:
Philip Treschow var adelig. Ganske vist af brev- og lavadelen, men trods alt! Han var født på Orelund Gods ved Mørkøv på Vestsjælland, som var underlagt det nærliggende Torbenfelt Gods. Hans far var kammerherre, hofjægermester, godsejer Christian Frederik Treschow af Orelund. Philip Treschows eget fulde navn var Eiler Philip Rothe Treschow. Han var cand.jur. og havde et mangeårigt civilt erhverv i Landsskatteretten. Navnet Treschow var en adelificering af navnet på Niels Træskomager fra 1600-tallet, som han nedstammede fra. I årenes løb indskrev Treschowslægten sig i de tusindvis af efterkommere af etatsråd A.N. Hansen (1798-1873), stamfader til de såkaldte "adelige Hansen'er".
Sussi og jeg havde den fornøjelse at blive inviteret med på et ophold i kurbyen Merano med Philip og Ragna Treschow i 1994. Den tur inspirerede til "Kurt Dunder i Tyrol". Philip var også fan af "Aida Nur", så da han året efter arvede to pejseskærme, betalte han Sussi for at male forsiderne fra seriens to bind på dem.

Vedhæftet fil:
1995-BV---Sussi-maler-pejseforsatser-med-Aida-Nur-1.png
1995-BV---Sussi-maler-pejseforsatser-med-Aida-Nur-1.png [ 1.59 MiB | Vist 114 gange ]

Ud over de forfædre, Carsten nævner, så havde Philip også en onkel, Harry Treschow, der var dansk konsul i Ægypten, da Tutankhamons grav blev opdaget i 1922. Harry Treschow efterlod to fotoalbum fulde af fotos og postkort, som relaterede til udgravningen, der var et stort tilløbsstykke blandt de velhavende europæiske turister. Philip syntes, at Sussi skulle have de to album. En række af billederne er knipset, mens Howard Carter og hans folk bærer fund op fra Tuts grav.

Vedhæftet fil:
Aida-Nur-CONTENT-115.png
Aida-Nur-CONTENT-115.png [ 1.64 MiB | Vist 114 gange ]

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Det er fandme solid kulturhistorie, det dér, Frank! Tak for de historier.

Men hvad var det for et projekt, Philip havde der i starten af 90'erne? Han kastede sig over mig, da jeg havde forladt Carlsen med et eller andet projekt, han havde sat sig i hovedet at ville gennemføre, efter at han var gået på pension og var flyttet tilbage til Vestsjælland.

Jeg har glemt, hvad det var, men jeg husker, at jeg sagde til ham: "Jeg tror, du skal tale med Frank Madsen om det. Han er den rette til at udføre det".

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Carsten Søndergaard skrev:
I øvrigt var det ikke første gang, Edmondt Jensen lavede tv-programmer om tegneserier for DR TV. Så tidligt som i 1970 lavede han en programrække med titlen "Vor mand i serien" / "Vor dame i serien", alt efter om de handlede om mandlige eller kvindelige tegneserieskabere.

"Vor mand i serien" om Jørgen Mogensen findes faktisk også på Youtube.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Lidt mere om Jørgen Mogensen - og Gerda Nystad:

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

TorbenB skrev:
"Vor mand i serien" om Jørgen Mogensen findes faktisk også på Youtube.
Ah, fænomenalt! Tak!

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Interessant nok var det OGSÅ Philip Treschow, der interviewede Jørgen Mogensen i 1971. Hvor de åbenbart sagde De til hinanden. I 1986 var de trods alt blevet dus.

"Publikum lever jo altså i forrige århundrede." En ægte Jørgen Mogensen-udtalelse, som altid sagt med hans uhyre venlige, imødekommende stemme. Ha ha.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]