Dato og tid er 12. jul 2020, 17:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg er ved at tjekke, om Illustrator's evner indenfor tushning er gode nok til at give programmet en eksistensberettigelse. Da jeg er en glad amatør inden for dette program, vil jeg gerne høre om andre har nogen tips til det. Helt konkret har jeg følgende spørgsmål:

1) Er det muligt at slette dele af sin tush-streg, ved at forvandle Brush Tool til et slags retteblæk? Indtil videre har jeg blot malet over med hvidt, men det virker lidt primitivt...

2) Er det muligt at markere et udsnit af en streg, og gøre dette tykkere eller tyndere?

Ellers ... er der nogen værktøjer/tips man absolut bør kende, når man tusher i Illustrator?

Her er hvad jeg selv er nået frem til:

Ctrl = Selection Tool
A = Direct Selection Tool
Alt = closed shape
P = Pen Tool

Ctrl-A = Select all
Shift-Ctrl-A = Deselect

For at forene to linier, omkrans deres ender med Lasso Tool. Ctrl-J

Farvelæg på lag nedenunder. Brug pencil tool
Placer skitse i lag nederst. Sæt opacity til 50 %

At lave en halvmåne, eller andre minimale former med spidse ender:
1) Vælg Pen Tool, (P). Klik der hvor kurven skal begynde.
2) Klik-og-træk der hvor kurven skal slutte
3) Klik på det andet punkt for at slette bezier handle
4) Klik på det første punkt for at oprette en handle
5) Benyt Direct Selection Tool (A) til at flytte handles

Skal en streg rettes, så marker den først

Stroke Palette kan rette tykkelse - eller vælg en anden brush

Begyndelsen af stregen er altid tyndest. Husk dette - start altid i den tynde ende af stregen.

Ved at doppeltklikke på en ordinær, rund Caligraphy Brush i Brush-paletten, kan man justere dens egenskaber.
Diameteren er angivet i Points, men man kan blot skrive for eksempel 0.3 mm i stedet. Så oversætter den dette til points.
Sætter man diameteren til at blive kontrolleret af pressure, varierer stregen med den værdi der er angivet under Variation. Eksempel: Du sætter Diameter = 3 pt samt Variation = 3 pt (max)
Stregen vil nu variere fra 0 til 6 pt.
(1 point er lig med 0.3528 mm, så dette giver fra 0 til 2,1 millimeter)

Benyt flere forskellige Brushes. Lav gerne din egen Brush-palette.

Preferences > General > Use Precise cursers

Doppeltklik Brush Tool for settings:

Fidelity (Dansk: Troskab, loyalitet)
Kontrollerer hvor langt du skal flytte din stylus før Illustrator tilføjer et nyt anchor point til din streg. Eksempel: Sætter du fidelity til 2,5 bliver der afsat et punkt for hvert 2,5 pixel. (I princippet, altså. I praksis er der langt færre punkter.)
Fidelity kan varieres fra 0,5 til 20 pixels.
Højere værdi giver en glattere streg.

Smoothness (Dansk: glathed)
Afgør hvor meget Illustrator udglatter ens streg. Fra 0 til 100 %.
Højere værdi giver en glattere streg.

Fill New Brush Strokes
Tilføjer et fyld til de nye brush strokes man tegner. (Jeg fatter ikke lige hvad det er til for. Da man tegner med Stroke og ikke med Fill, skal man nok bare lade det forblive slået fra)

Keep Selected Determines
Afgør om Illustrator skal lade ens streg være markeret, efter man har tegnet den. Slå dette fra.

Edit Selected Paths
Afgør om man ved at tegne oven i et markeret penselstrøg kan ændre på det. Jeg forslår at man slår dette til. Så kan man altid markere et strøg, hvis det skal rettes lidt.
Within: _ pixels afgør hvor tæt man skal være på det markerede strøg, før det bliver ændret.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Kasper Hviid skrev:
1) Er det muligt at slette dele af sin tush-streg, ved at forvandle Brush Tool til et slags retteblæk? Indtil videre har jeg blot malet over med hvidt, men det virker lidt primitivt...

Æhh - nu har jeg ikke rentegnet noget videre i Illustrator, bortset fra en enkelt gang hvor et reklamebureau i Oslo insisterede på det, fordi tegningen skulle bruges i et Flash-banner, der skulle fylde allerhelvedes lidt. Men sidder du med en Wacom Pad og tegner, og når du så slipper, så bliver det du har tegnet forvandlet til Bezier-kurver? I så fald må du vel kunne vælge de to oulines, der repræsenterer din sorte streg og det, der skal viskes ud, og så vælge "minus front" i Pathfinder? Så trækkes viskelæder-outlinen fra stregoutlinen dér, hvor de to overlapper.

Post nogle billeder af det, du får lavet.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Tak for tippet ... vil fluks prøve det, hvis jeg kan finde nok rundt i Illustrator, altså.

Her er en tushning jeg lige har lavet:

http://img441.imageshack.us/img441/2991/burblineartpt4.jpg

Mangler nok lidt flere streger hist og her. Syntes ikke selv den er helt i top.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Endnu en:

http://img162.imageshack.us/img162/6251/doodleuc7.jpg

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Kasper Hviid skrev:
Tak for tippet ... vil fluks prøve det, hvis jeg kan finde nok rundt i Illustrator, altså.

Her er en tushning jeg lige har lavet:

http://img441.imageshack.us/img441/2991/burblineartpt4.jpg

Mangler nok lidt flere streger hist og her. Syntes ikke selv den er helt i top.

Vi hiver den lige helt ind i tråden:

Billede

Den ser da fin ud. Skal der farver på?

Fandt den tegning, jeg nævnte i mit forrige indlæg. I den øverste version kan man se alle ankerpunkterne, billedet består af. Indsat i Macromedia Flash fylder den ca. 8 Kb:

Billede

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jep, lidt farve ville ikke være af vejen. Tror jeg lader Photoshop om den sag.

Jeg har ikke helt regnet den pathfinder ud ... men det virker ikke sønderligt intuitivt. Ser ud til at være mere egnet til layout end til tegneri. Men godt at kunne, stadig.

Jeg er stødt på et mystisk problem - min wacom er utæt! Når jeg sætter pennen på pladen, sprøjter der en ordentlig klat vektor-tush ud. Mystisk ...

Du er da godt nok økonomisk med de anker-punkter. Imponerende! Syntes ellers generelt at det meste flash-vektor godt kunne overleve en hel del flere anker-punkter. Det kan nemt komme til at ligne noget animeret clipart.

Jeg har for øvrigt uploadet noget nyt illu-stuff - se 2 poster oppe!

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Det er majet sjovt, som en tegners kendetegn bevares så fuldstændigt på tværs af medie og redskaber.

Life is what happens to you while you're hoping for something else

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Kasper Hviid skrev:
Jeg har ikke helt regnet den pathfinder ud ... men det virker ikke sønderligt intuitivt. Ser ud til at være mere egnet til layout end til tegneri.

Hvis det er den, der svarer til det, der i InDesign på dansk hedder kurvefinder (det værktøj man kan bruge til at lade overlappende objekter skære hinanden på forskellig vis), så er ejg enig i, at det absolut er egnet til layout - og overhovedet ikke intuitivt opbygget.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Christian Aarestrup skrev:
Det er majet sjovt, som en tegners kendetegn bevares så fuldstændigt på tværs af medie og redskaber.

Hentyder du til, at det er lykkedes mig at få en digital pen til at lække? :lol:

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Kasper Hviid skrev:
Christian Aarestrup skrev:

Hentyder du til, at det er lykkedes mig at få en digital pen til at lække? :lol:

Også det - men også Franks post. Selv når folk går all-digetal-vektor, så kan man stadig se, at det er dem. Og det er sgudda ret fedt, egentlig.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jep, det er faktisk rimeligt imponerende. Lidt i stil med Haiku-digte og pixelart. Måske skulle jeg prøve det en dag.

Frank: Hvordan har du egentlig lavet den? Det ligner ikke Paintbrush Tool, den laver en enkeltstående vektorstreg med outline. Er det Pen Tool?

Jeg fandt to bøger om tegning med Illustrator på hovedbiblioteket ... ingen af dem beskæftigede sig med reel frihåndstegning, eksistensen af Wacom-penne blev ikke engang nævnt. Søgte også efter Illustrator-inking på adobeforums.com's hjemmeside. Ingen relevante hits. Måske bliver Illustrator bare ikke brugt af tegnere?

Har dog fundet denne blog: http://www.illcraft.blogspot.com/

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Kasper Hviid skrev:
Frank: Hvordan har du egentlig lavet den? Det ligner ikke Paintbrush Tool, den laver en enkeltstående vektorstreg med outline. Er det Pen Tool?

Min norske AD'er ringede en eftermiddag og skulle bruge en juletegning, så jeg griflede en skitse ned, skød den med digitalkameraet og sendte den op til ham til godkendelse, hvorefter jeg hev TIFF'en ind i Illustrator og brugte penneværktøjet til at lave vektortegningen. Jeg har faktisk klikket rundt om de sorte streger og tegnet sorte og hvide flader, snarere end stregerne. Så det er sorte og hvide former ovenpå hinanden, uden konturstreg, akkurat som hvis man havde streamlinet en tegning.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Jeg har faktisk klikket rundt om de sorte streger og tegnet sorte og hvide flader, snarere end stregerne. Så det er sorte og hvide former ovenpå hinanden, uden konturstreg, akkurat som hvis man havde streamlinet en tegning.

Ja, jeg bemærkede det, da jeg klikkede den store tegning frem. Og resultatet er da også rigtig flot og levende af en illustrator-rentegning at være, men er det bare, fordi jeg ikke er rutineret nok, eller er det en temmelig tidskrævende metode?

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Det nye CS3 har LiveTrace og LivePaint i ai Trace tracer sjovt nok en indscanning - mange fine indstillingsmuligheder der gør det til det første ordentlige alternativ til goe gamle Streamline. Og LivePaint er så te å farvelægge med - den har en supernifty feature der hedder noget med Gap - man kan bede Illustrator om at ignorere huller i stregen - og selv sætte hvor stor tolerancen skal være - dvs - man riskiere ikke at ens farve løber ud over hele tegningen fordi der er et lille hul i stregen. Ligeledes har cursoren markeret hvilken swatch man har valgt plus de to omkringliggende - og man kan bladre swatchene med piletasterne - supersmart. PLUS! man kan fylde med "ingenting" - ellers et problem fordi tracede billeder består af falder der ligger oven på hinanden...

Jeg er ikke hjemme pt. men skal nok oploade eksempler....

Men alt i alt en af de suverænt vigtigste grunde til at opgradere til CS3 ai.

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg er gået i gang med at lave min første rentegning med Pen Tool. Jeg er slåen med undren over hvor ufatteligt kedeligt og omstændigt det er! Imponerende! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]