Dato og tid er 12. jul 2020, 17:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg er ved at tjekke, om Illustrator's evner indenfor tushning er gode nok til at give programmet en eksistensberettigelse. Da jeg er en glad amatør inden for dette program, vil jeg gerne høre om andre har nogen tips til det. Helt konkret har jeg følgende spørgsmål:

1) Er det muligt at slette dele af sin tush-streg, ved at forvandle Brush Tool til et slags retteblæk? Indtil videre har jeg blot malet over med hvidt, men det virker lidt primitivt...

2) Er det muligt at markere et udsnit af en streg, og gøre dette tykkere eller tyndere?

Ellers ... er der nogen værktøjer/tips man absolut bør kende, når man tusher i Illustrator?

Her er hvad jeg selv er nået frem til:

Ctrl = Selection Tool
A = Direct Selection Tool
Alt = closed shape
P = Pen Tool

Ctrl-A = Select all
Shift-Ctrl-A = Deselect

For at forene to linier, omkrans deres ender med Lasso Tool. Ctrl-J

Farvelæg på lag nedenunder. Brug pencil tool
Placer skitse i lag nederst. Sæt opacity til 50 %

At lave en halvmåne, eller andre minimale former med spidse ender:
1) Vælg Pen Tool, (P). Klik der hvor kurven skal begynde.
2) Klik-og-træk der hvor kurven skal slutte
3) Klik på det andet punkt for at slette bezier handle
4) Klik på det første punkt for at oprette en handle
5) Benyt Direct Selection Tool (A) til at flytte handles

Skal en streg rettes, så marker den først

Stroke Palette kan rette tykkelse - eller vælg en anden brush

Begyndelsen af stregen er altid tyndest. Husk dette - start altid i den tynde ende af stregen.

Ved at doppeltklikke på en ordinær, rund Caligraphy Brush i Brush-paletten, kan man justere dens egenskaber.
Diameteren er angivet i Points, men man kan blot skrive for eksempel 0.3 mm i stedet. Så oversætter den dette til points.