Dato og tid er 12. jul 2020, 18:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
Nærværende tegner afleverer sort-hvide tegninger i 1200 dpi (bitmap-mode), men arbejder som regel i 600 sålænge der bakses med stadset i greyscale-eller CMYK-mode. Ellers bliver der sgu for mange computergenerede kaffepauser, noget free-lancere som bekendt IKKE får løn for. :shock:
Faktisk kan det, på samme konto, være smart at gemme en fil til den sort-hvide streg og så lave farvelægningen i 300 dpi i en anden fil.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
D-Cay skrev:
Altså - farvestyring er noget tricky shit - men lykkes det med icc-profiler og hele molesjavsen så sikre det konsistente farver på tværs af medier, papir osv...

MEN!

Sandsynligheden for at det går i lort er herrestor - og man har TOTALT mistet enhver form for objektiv kontrol over tingene.

Bare sådan af nysgerrighed - får I der arbejder med tegninger professionelt på skærm nogensinde kalibreret skærme? Jeg arbejder mest med fotografier og grafik skabt på skærmen, men ofte på forskellige skærme fra dag til dag, og selv om de burde have samme kalibrering og farveprofiler i de forskellige programmer, så stoler jeg ikke på skærmfarverne uden at konsultere min mavefornemmelse først. Eller er den slags ikke så vigtigt, når man arbejder med farver i flader?

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Svend Amstrup Jeppesen skrev:
I GIMP'en er det muligt at farvelægge med en CMYK-palet:
- men det er selvfølgelig fake, da farverne der genereres i den sidste ende er RBG... men kan det have betydning, hvis man bruger denne palet? Vil farverne stå 'korrekt'?

Jeg kender ikke GIMP, men Thomas S. har lavet en meget minutiøs gennemgang af programmet her:

http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2907

Han kan sikkert svare på, om GIMP kan arbejde og gemme i CMYK.

Du kan teste det ved at lave et billede med 3-4 farveklatter defineret som CMYK-farver, gemme billedet som JPEG, og tjekke om CMYK-værdierne af de enkelte pixels så er uændrede, når du åbner dem i GIMP igen.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Jeg kender ikke GIMP, men Thomas S. har lavet en meget minutiøs gennemgang af programmet her:

http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2907

Han kan sikkert svare på, om GIMP kan arbejde og gemme i CMYK.

Ikke umiddelbart, men da det er open source findes der selvfølgelig nogen, der har lavet cmyk-plugins. Da jeg aldrig har prøvet det og ikke har programmet installeret for tiden, så jeg kan teste det, vil jeg ikke anbefale noget bestemt i den forbindelse, men hvis man googler "cmyk gimp plugin" får man nogen bud, man kan forsøge sig med.

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Thomas S skrev:
Bare sådan af nysgerrighed - får I der arbejder med tegninger professionelt på skærm nogensinde kalibreret skærme?

Det er et tilbagevendende problem - man får ikke etableret faste rutiner omkring den slags. Det kører på en blanding af mavefornemmelse, farveprint og CMYK-bibel-tjek...og prøvetryk. Når man pusler med den slags hver dag opnår man en evne til at korrigere oppe i hovedet...så som regel passer tingene meget godt...og derfor fader regelmæssige kalibreringer ud. Det er fomodentligt kun prof reproanstalter (dem er der vel ingen tilbaage af) der gør det...og i det hele taget har digitaliseringen taget livet af meget kvalitetskontrol. Vi får tonsvis af skodbilleder taget med digitalkamera af kunderne til diverse udgivelser - det ser OK ud på en skærm men bliver ad h til i tryk - især kan hudtoner være vanskelige at få rigtige. Så som en del af arbejdsrutine tjekker man CMYK-værdierne i pande og på kinder...jeg kan ikke lige nu huske hvad det er det skal være - men der skal i hvert fald osse være tegning i C og K - ellers bliver det kødpølse at se på...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Brugeravatar

Geografisk sted: Kjøwenhawn
Og så lige et relateret spørgsmål fra den-allerede-photoshop-benyttende-professionelle-men-alligevel-møg-fornærede-illustrator:

Jeg har hele CS2-suiten og bruger alle progs fra den ræddi ræddi ofte. Hvor mange af jer har opdateret til CS3 (Fotosjop) og ... er det - professionelt set - en nødvendighed at ligge inde med de nyeste versioner at all times?

Selv har jeg for det meste oplevet at trykkerier og deslige for det meste giver mulighed for at levere i flere generations-formater (f.eks. Indesign CS2, Indesign CS1, Pagemaker...) ... (her laver man jo så ikke PDFen selv, men leverer et stykke DTP-opsætning - håber jeg er sammenhængende lige nu, jeg er lidt træt).

Altså: Hvor mange af jer er med på de nyeste opdateringer og hvor mange af jer klarer jer aldeles udmærket med ældre versioner?

...og, fyføjda, hvor ved de godt hvad de skal ta' for opdateringer hos Adobe.

BladTegner.dk
Illustration / web-design / Flash-programmering

http://www.bladtegner.dk

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

BladTegner.dk skrev:
Hvor mange af jer har opdateret til CS3 (Fotosjop) og ... er det - professionelt set - en nødvendighed at ligge inde med de nyeste versioner at all times?

Jeg har ikke set dem endnu, men glæder mig til InDesign CS3, der angiveligt skulle have inkorporeret Woodwing Smart Styles. Det er sådan et værktøj, hvor man kan have gamle elementer, man har lavet liggende i biblioteker, og så med et snuptag "male" et nyt element med alle de egenskaber, det gamle havde, fra afsnitsformater over form og farve til effektlir, endda med ret god genkendelse af mønster og repetition. Jeg ville tro, at hvis man fik ordentligt styr på det, så kunne man lave en taleboble i InDesign ved bare at skrive teksten i løsform, og så kaste en gammel taleboble ind over.

Men ellers har jeg ikke rigtigt hørt om noget særligt CS3-lir, jeg glæder mig til. Og ovenstående er ikke et svar på dit spørgsmål.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

BladTegner.dk skrev:
Og så lige et relateret spørgsmål fra den-allerede-photoshop-benyttende-professionelle-men-alligevel-møg-fornærede-illustrator:

Jeg har hele CS2-suiten og bruger alle progs fra den ræddi ræddi ofte. Hvor mange af jer har opdateret til CS3 (Fotosjop) og ... er det - professionelt set - en nødvendighed at ligge inde med de nyeste versioner at all times?

Selv har jeg for det meste oplevet at trykkerier og deslige for det meste giver mulighed for at levere i flere generations-formater (f.eks. Indesign CS2, Indesign CS1, Pagemaker...) ... (her laver man jo så ikke PDFen selv, men leverer et stykke DTP-opsætning - håber jeg er sammenhængende lige nu, jeg er lidt træt).

Altså: Hvor mange af jer er med på de nyeste opdateringer og hvor mange af jer klarer jer aldeles udmærket med ældre versioner?

...og, fyføjda, hvor ved de godt hvad de skal ta' for opdateringer hos Adobe.

Jeg klarer mig fint med en Adobe Graphics Suite, jeg købte i 1998 (Pagemaker 6.5, Illustrator 7.5, Photoshop 5.5 og Adobe Acrobat 4.0). Og jeg afleverer altid som PDF, så der er ingen problemer med, at mine programmer er gamle og trykkeriets er nye. For en sikkerheds skyld konverterer jeg altid skrifter til grafik, så jeg er sikker på, at det resultat, jeg får tilbage, også er det, jeg sendte af sted.
Photoshop 5.5 har nogle problemer med understøttelse af farveprofiler og bør nok opgraderes til en nyere version, hvis man modtager højopløselige farvefiler til efterbearbejdelse. Men det KAN lade sig gøre.

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Jeg købte CS3 for nyligt, men før det brugte jeg Photoshop 7.00 (var det vistnok), så spørg ikke mig om man bare MÅ updatere. Jeg har stadig ikke fundet ud af at retrieve beskeder fra min mobiltelefon!

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Jeg havde CS1-pakken og sprang opdateringen til CS2 over. CS3eren har en del nifty ting - bla den nye Bridge som er en slags Adobes eget styresystem - det er vældigt niftyt. Der er sket en masse forbedringer alle mulige steder - jeg er slet ikke kommet hele vejen rundt - men skal man fx. placere en pdf i InDesign viser den side den vil placere som en del af pilen - og for hver gang man klikker placere den en side mere fra pdfen - smart...den slags småting er der masser af. Generelt er det mest på brugerfalden der kan ske forbedringer etterhåndens - nå ja - der er osse indbygget udskydning nu - det er SATME praktisk...

Jeg ville nok ikke opdatere fra CS2eren - men vente til CS4...der er ingen MUST haves...som jeg i hvert fald har opdaget endnu...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

D-Cay skrev:
Jeg havde CS1-pakken og sprang opdateringen til CS2 over. CS3eren har en del nifty ting - bla den nye Bridge som er en slags Adobes eget styresystem - det er vældigt niftyt. Der er sket en masse forbedringer alle mulige steder - jeg er slet ikke kommet hele vejen rundt - men skal man fx. placere en pdf i InDesign viser den side den vil placere som en del af pilen - og for hver gang man klikker placere den en side mere fra pdfen - smart...den slags småting er der masser af. Generelt er det mest på brugerfalden der kan ske forbedringer etterhåndens - nå ja - der er osse indbygget udskydning nu - det er SATME praktisk...

Jeg ville nok ikke opdatere fra CS2eren - men vente til CS4...der er ingen MUST haves...som jeg i hvert fald har opdaget endnu...

Adobe er nogle elendige snøbler: Jeg kan opgradere til Creative Suite Premium 3, fordi jeg allerede har Flash Professional 8, men der er noget af en forskel på, om man køber opgraderingen i USA eller i Danmark:

DK pris: 14.822,50
US pris: 6.556,67

Begge er "upgrade from 1 product", engelsk version til Windows via download, altså samme vare. Men lur mig, om ikke butikken i US nægter at levere udenfor USA, lissom da jeg købte Flash 8 og måtte bløde over 6.000 for et program, der i USA koster 3.800 kr.

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Frank Madsen skrev:
Men lur mig, om ikke butikken i US nægter at levere udenfor USA, lissom da jeg købte Flash 8 og måtte bløde over 6.000 for et program, der i USA koster 3.800 kr.

Hvis man kender no'en i USA, der ikke har noget imod at sende videre, kan den slags jo ordnes. :wink:

Jeg, der ganske vist er tegner og ikke grafiker, har aldrig fundet det nødvendigt at ha' den nyeste udgave af Photoshop. Som min kammerat Poul, der ER professionel grafiker, si'r: The cutting edge is the bleeding edge!

Omkring kalibrering, så er det ikke noget jeg går så meget op i. I gamle dage, da man lavede farver i hånden, blev tingene altid fucked up i scanningen og det lignede alligevel aldrig originalen på tryk, men blev for det meste, bortset fra et enkelt jammerligt-ærgerligt tilfælde, okay (især for folk, der aldrig så originalen), så det aspekt har jeg altid haft et anstrengt men dog nogenlunde afslappet forhold til. Jeg checker med Pantone-guiden hist og her og engang imellem og kører ellers på den af Cay nævnte mavefornemmelse. Desuden....farverne på min skærm er forskellige alt efter om jeg åbner en fil i Photoshop eller i Painter, så...enten må man kneppe fluer eller også må man undgå nervesammenbrud og mavesår, og jeg synes fluer er noget irriterende småt-stads at ha' kønslig omgang med!

Åh fåk, jeg har lige fået at vide at en af min bekendte (en god vens nevø) langt om længe er død af leukemia. 19 år og 4 af dem med kræft! For fanden! Jeg går hen og spiller Star Wars med mine unger!

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Har lige været ovre og begrave nogen af vores bedste venners 20 årige søn der faldt ned af en klippe under en interrailtur i Grækenland...

"Lifes is pain - get used to it"

...det kniber....

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

henrik rehr skrev:
Frank Madsen skrev:
Men lur mig, om ikke butikken i US nægter at levere udenfor USA, lissom da jeg købte Flash 8 og måtte bløde over 6.000 for et program, der i USA koster 3.800 kr.

Hvis man kender no'en i USA, der ikke har noget imod at sende videre, kan den slags jo ordnes. :wink:
Jeg, der ganske vist er tegner og ikke grafiker, har aldrig fundet det nødvendigt at ha' den nyeste udgave af Photoshop. Som min kammerat Poul, der ER professionel grafiker, si'r: The cutting edge is the bleeding edge!

Tak for tilbuddet, det kan være jeg slår til på et tidspunkt. Indtil videre går det dog stadig med den 8 år gamle software. Jeg har endda haft programmerne til at køre uden problemer på Windows Vista RC1, hvor Adobe ellers kraftigt bedyrede, at de ikke understøtter andet end CS3, så det er gode, fremtidssikrede programmer trods alderen.
Mht. Smalbros "the bleeding edge", så har Adobe Graphics Suite kostet 1.250,00 fradragsberettigede kroner pr. arbejdsår i anskaffelse, hvilket ikke har fået mig til at forbløde, når man tænker på, hvor mange opgaver, der er blevet løst med disse programmer. Og som illustrator har man nok nemmere ved at anvende gamle udgaver af Photoshop og Illustrator, end en desktopper har ved at anvende gamle udgaver af InDesign, Pagemaker og QuarkXPress.

Kondolerer med din vens nevø. :cry:

Jeg tænkte på, om vi kunne bruge anledningen til at sammenstille vores egen CREATIVE SUITE til TEGNESERIETEGNEREN. Eller rettere tre udgaver: Den Professionelle, den Prisbevidste og den Absolut Gratis.

Suiten skal omfatte et tekstbehandlingsprogram, et billedbehandlingsprogram (bitmap), et tegneprogram (vektor), et desktoppublishingprogram, et PDF-redigeringsprogram og et program til Flash-programmering.
For alle suiter gælder, at tegneprogrammet og dtp-programmet skal kunne gemme som PDF eller i et format, der kan eksporteres som PDF via et PDF-redigeringsprogram (som så skal angives). CMYK skal understøttes i alle programmer undt. tekstbehandling og Flash-redigeringsprogrammet.

Lad os i første omgang koncentrere os om at kaste programmer på bordet. Marker med 1, 2 eller 3 stjerner, om du mener programmet tilhører Den Professionelle, den Prisbevidste og den Absolut Gratis Creative Suite for Tegneserietegneren, og angiv også link til programmet, understøttede operativsystemer, pris og om du selv har testet programmet og kan anbefale det.
Priser skal være for en fuldversionsudgave, der kan købes fra Danmark - ingen OEMs, studierabatter eller lign.

Den Professionelle ***: The bleeding edge, prisen er intet problem
Den Prisbevidste **: Vi vil gerne betale lidt, hvis vi kan få noget virkeligt kram
Absolut Gratis *: Pungen er lukket.

TEKSTBEHANDLING:

• Microsoft Word: ***/www.edbpriser.dk/WIN-MAC/en del af MS Office: 4.200,00
• OpenOffice 2.2: ***/www.openoffice.com/WIN-MAC-LINUX/gratis (anbefales)

BILLEDBEHANDLINGSPROGRAM:

• Adobe Photoshop CS3: ***/www.adobe.dk/WIN-MAC/6.100,00 (anbefales)
• Corel Paint Shop Pro Photo XI: **/www.corel.com/WIN/770,00 (anbefales)
• Corel Painter X: ***/www.corel.com/MAC-WIN/2.270,00 (anbefales)
• Corel PhotoPaint X3: ***/www.corel.com/WIN/3.825,00 (Corel Draw Graphics Suite X3, der også indeholder CorelDRAW X3)
• Canvas: ***/www.acdamerica.com/MAC-WIN/1.920,00 (lyder fænomenalt - både bitmap og vektor i ét program)
• Photo Pos Pro: **/www.image-editor.net/WIN/245,00 (lyder godt)
• Saint Paint Studio: **/www.saintpaint.com/WIN/220,00 (lyder ok)
• ArtRage: *(*)/www.ambientdesign.com/MAC-WIN/Gratis version eller fuld version til 136,00
• Real-Draw Pro 4: **/www.mediachance.com/WIN/330,00 (lyder fænomenalt - bitmap, vektor og 3D i ét program)
• Manga Studio EX: **/www.e-frontier.com/MAC-WIN/1.365,00 (professionelt bitmap/vektorprogram til manga-tegnere)

TEGNEPROGRAM:

• Adobe Illustrator CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/5.500-6.300 (anbefales)
• CorelDRAW X3: ***/www.corel.com/WIN/3.825,00 (Corel Draw Graphics Suite X3, der også indeholder Corel PhotoPaint X3) (anbefales)
• Canvas: ***/www.acdamerica.com/MAC-WIN/1.920,00 (lyder fænomenalt - både bitmap og vektor i ét program)
• Real-Draw Pro 4: **/www.mediachance.com/WIN/330,00 (lyder fænomenalt - bitmap, vektor og 3D i ét program)
• Manga Studio EX: **/www.e-frontier.com/MAC-WIN/1.365,00 (professionelt bitmap/vektorprogram til manga-tegnere)

PDF-PROGRAM:

• PDF995: */www.software995.com/WIN/Gratis (adware, eksporterer dokumenter til PDF-format)

FLASH-PROGRAM:

• Adobe Flash CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/6.300-6.500 (anbefales)
• Anime Studio Pro 5: ***/www.e-frontier.com/MAC-WIN-LINUX/1115,00 (samme firma som Manga Studio EX)
• MotionArtist 4: **/www.e-frontier.com/WIN/280,00 (samme firma som Manga Studio EX)

DTP-PROGRAM:

• Adobe InDesign CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/10.475,00 (anbefales)
• QuarkXpress 7: ***/www.quarkxpress.com/MAC-WIN/8.200,00 (anbefales)
• Microsoft Publisher: **(*)/www.edbpriser.dk/WIN-MAC/en del af MS Office: 4.200,00

Nogen tilføjelser..? Eller kommentarer til ovenstående programmer..?

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Frank Madsen skrev:
Mht. Smalbros "the bleeding edge", så har Adobe Graphics Suite kostet 1.250,00 fradragsberettigede kroner pr. arbejdsår i anskaffelse, hvilket ikke har fået mig til at forbløde, når man tænker på, hvor mange opgaver, der er blevet løst med disse programmer.

Smalbro hedder Bjørn, den Poul jeg snakker om hedder Lange til efternavn, og med "bleeding" mente han faktisk ikke noget med penge, men med tekniske kinks og småirritationer.

Apropos det software-sjov, så skal du overveje at "slå til" i løbet af det næste års tid, imens min hustru stadig er studerende. Hun kan få nogle ret solide studenterrabatter på software, jeg betalte omkring kr. 3000 for CS3/ Painter X.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]