Dato og tid er 31. okt 2020, 20:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinnerup. DK
Dette er en selvstændig fortsættelse af diverse tråde om farver, lay out, Gimp / PS, Illustrator / Inkscape osv..
Med fare for at drive alle til vanvid, vil jeg bede om kommentarer vedr. glade amatørertegneres muligheder for post-processing på PC'en.
Da jeg efter 20 års dvale er begyndt at tegne lidt igen - især ansporet og inspireret af dette site - sidder jeg med en del spørgsmål ang. digital efterbearbejdelse, farvelægning etc.
Jeg ved at adskillige tråde har behandlet emnet, men føler mig alligevel ikke afklaret.

Hovedspørgsmålet går på, hvorvidt det er NØDVENDIGT at dræne husholdningen på en Adobe suite, da jeg på nuværende niveau ikke aner om jeg nogensinde skal eksportere til andet end min skrivebordsskuffe?!!

Lad os antage, at det faktisk lykkes mig at lave nogle brugbare tuschtegninger, som jeg vil bearbejde på min PC. I første omgang er tingene selvfølgelig rettet mod skrivebordsskuffen - og ikke nødvendigvis minded på at skulle trykkes.
- Hvilket filformat bør jeg eksportere mine ting i?
- opløsning (600 dpi s/h scan)?
- rent hypotetisk: vil alm. ikke-photoshop-.jpg's ell. lign. kunne omgøres, så de var egnede til tryk senere?
- Nu bliver der grinet: kan man ikke bruge MS Publisher som lay out-program - så vidt jeg kan se eksporterer den til nogle af de nævnte formater (CMYK, .ps osv.). Jeg kan nok regne ud, at Publisher ikke er industristandard, men det er jo et program mange har i forvejen.. - findes der andre billige / gratis alternativer??

Håber på vanlig overbærenhed...!

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Svend Amstrup Jeppesen skrev:
- rent hypotetisk: vil alm. ikke-photoshop-.jpg's ell. lign. kunne omgøres, så de var egnede til tryk senere?

I så fald skal de gemmes fra et program, hvor du selv kan indstille forholdet kvalitet <-> komprimering. Hvis du først har fået jpg-komprimeret dine billeder for hårdt, er de ikke til at redde. Og plads koster ingenting nu omstunder, så komprimering er ikke rigtigt nødvendigt, når det bare er til lagring.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Thomas S skrev:

I så fald skal de gemmes fra et program, hvor du selv kan indstille forholdet kvalitet <-> komprimering. Hvis du først har fået jpg-komprimeret dine billeder for hårdt, er de ikke til at redde. Og plads koster ingenting nu omstunder, så komprimering er ikke rigtigt nødvendigt, når det bare er til lagring.

- hvilket man kan fra stort set alle programmer. Det var mere et spørgsmål om farver og paletter egentlig... hvis tingene er lavet i RGB osv.. (PS er snart det eneste program, der direkte arbejder med CMYK-palet?)

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
CMYK og RGB har ikke noget med programmerne at gøre men noget med hvordan man fortolker farve. Det er et indviklet studie - den helt korte version er at hvis du ikke er superhysterisk med totalkontrol over præcis farvegengivning er det fløjtende ligegyldigt om du laver det i CMYK eller RGB. Du kan altid konvertere fra det ene til det andet uden de store problemer.

Fordelen ved at gå efter Adobesuiten er at mens leger med det øver man sig osse på en industristandard der er internationalt anerkendt - så hvis man vil noget ed det senrere eer det godt at kunne. Men hvis man VED at man næppe nogensinde kommer til at gøre det for andet end egen spas' skyld - så er der en lang række billigere/gratis alternativer.

Der har været nævnt diverse her i forummet - man kan plage venner og bekendt for hacks (FY!) eller man kan prøve at google eller fx. se på et site som www.tucows.com

Og selvom lagerplads ikke koster alverden skal man nu have en pænt hurtig computer hvis man vil arbejde i høj opløsning...en passende mellemting der er OK til print er 200 dpi...det er ikke til supertryk - men det vil heller ikke lægge din computer ned...bare lad være med at konvertere din streg til ren sort/hvis men hold den i grayscale - så antialisere stregen og skaber illusionen af en skarpere streg ved lavere opløsninger som fx. 200 dpi.

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
D-Cay skrev:
CMYK og RGB har ikke noget med programmerne at gøre men noget med hvordan man fortolker farve. Det er et indviklet studie - den helt korte version er at hvis du ikke er superhysterisk med totalkontrol over præcis farvegengivning er det fløjtende ligegyldigt om du laver det i CMYK eller RGB. Du kan altid konvertere fra det ene til det andet uden de store problemer.

Det har da så meget med programmerne at gøre, at du fx ikke kan konvertere til CMYK i Adobe Elements.

Fotografier kan godt miste kvalitet (blive mudrede i farverne), hvis du skifter farveprofil frem og tilbage for mange gange. Tegninger er nok typisk lidt klarere i farverne, så det ikke gør så meget, gætter jeg på.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Thomas S skrev:
Det har da så meget med programmerne at gøre, at du fx ikke kan konvertere til CMYK i Adobe Elements.

Ja - men det betyder jo bare at du er nødt til at finde et program der KAN konvertere når behovet opstår. Min pointe var at RGB/CMYK-konvertering var noget man kan vente med at forholde sig til til behovet opstår ud fra "ind til videre producere jeg til skrivebordsskuffen"-vinklen. Efterhånden som PDF-workflowet slår mere og mere igennem forsvinder behovet for at konvertere direkte i programmerne osse...Når vi rentegner er det totalt ligegyldigt om vi bruger RGB eller CMYK - det tager PDF-konverteringen sig af.

Thomas S skrev:
Fotografier kan godt miste kvalitet (blive mudrede i farverne), hvis du skifter farveprofil frem og tilbage for mange gange. Tegninger er nok typisk lidt klarere i farverne, så det ikke gør så meget, gætter jeg på.

Ja - det er klart at hvis man skifter frem og tilbage flere gange går det ud over kvaliteten - men jeg gik ud fra at der her kun var tale om man SKULLE lave filerne i CMYK ELLER RGB...og det er det ikke hvis man ikke er alt for pernitten med sine farver...
Nå ja - bortset fra at man jo i RGB kan lave nogle MEGET klare farver - fx en skriggrøn - der bare ikke lader sig reproducere i CMYK. Så HVIS man farvelægger i RGB er det en fordel hvis man (som man kan i photoshop) kan have CMYK-preview slået til...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
D-Cay skrev:
Thomas S skrev:

Ja - men det betyder jo bare at du er nødt til at finde et program der KAN konvertere når behovet opstår. Min pointe var at RGB/CMYK-konvertering var noget man kan vente med at forholde sig til til behovet opstår ud fra "ind til videre producere jeg til skrivebordsskuffen"-vinklen. Efterhånden som PDF-workflowet slår mere og mere igennem forsvinder behovet for at konvertere direkte i programmerne osse...Når vi rentegner er det totalt ligegyldigt om vi bruger RGB eller CMYK - det tager PDF-konverteringen sig af.

CMYK og RGB dækker ikke over det samme farvespektrum, så derfor vil nogle RGB-farver konvertere til farver, som man måske ikke var forberedt på. Så hvis man sidder og laver en farvelægning, der senere skal trykkes, hvor bestemte farver SKAL være meget afstemte, er det bestemt en god ide at arbejde i CMYK fra starten - og sidde med en god CMYK-farveguide. Men hvis man er tilfreds med, at et eller andet filter med ukendte farvepræferencer konverterer ens farvelægning før tryk, så er det sikkert ligemeget.

Især grønne og meget lyse farver varierer stærkt mellem CMYK og RGB og vil give uventede resultater efter konvertering.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: København
Frank Madsen skrev:
CMYK og RGB dækker ikke over det samme farvespektrum, så derfor vil nogle RGB-farver konvertere til farver, som man måske ikke var forberedt på. Så hvis man sidder og laver en farvelægning, der senere skal trykkes, hvor bestemte farver SKAL være meget afstemte, er det bestemt en god ide at arbejde i CMYK fra starten - og sidde med en god CMYK-farveguide. Men hvis man er tilfreds med, at et eller andet filter med ukendte farvepræferencer konverterer ens farvelægning før tryk, så er det sikkert ligemeget.

Især grønne og meget lyse farver varierer stærkt mellem CMYK og RGB og vil give uventede resultater efter konvertering.

Oh Yes. Min første tegneserie til Free Comics, historien om Bodil, forsynede jeg med en lyseblå staffage-farve - troede jeg. For jeg afleverede i RGB-farver, og det trykte resultat (CMYK) blev violet.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Brøndby
Du kan garanteret godt bruge Publisher. Jeg erindre det som et udmærket program. Det håndterer tekst- og billedbox'e og hjælper dig til at holde styr på hele molevittet. Og så udskyder det automatisk, når du udskriver. Har ikke prøvet de senere versioner, men tror, du kan komme langt med det.

Så længe du bare arbejder til dig selv, din skærm, din printer og din skrivebordsskuffe, så er RGB da OK - så glem CMYK indtil det bliver nødvendigt at SKULLE interessere dig for det.

En JPG fil er en JPG fil, ligegyldigt hvilket program, der har lavet den. Men lad være med at gemme den en masse gange, for den taber kvalitet hver gang.
TIF fylder mere, men taber ikke kvalitet.
200 - 300 DPI vil være fremragende. 300 DPI er til professionelt tryk, så det går du vel ikke galt i byen af.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Som nævnt tidligere i denne og andre tråde er 300 dpi for lidt hvis man konvertere sine streger til ren sort/hvid og vil kunne producere i trykkvalitet. Den rene (ikke antialiserede) streg er nemmere at farvelægge...

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Og tilbage på sporet...

http://graphicssoft.about.com/od/design ... ftware.htm
Der er et par der er gratis imellem...

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
Hvis man sidder med en figur, der har en allerede fastlagt palet i CMYK (som f.eks. Rasmus Klump), skal man holde sig fra at arbejde i RGB selv om det kan være mindre tungt at arbejde med. Konverteringen er ikke 100% præcis, hvis man f.eks. "samler" en farve op i en gammel illustration, der er lavet i CMYK, udarbejder farverne i RGB og så konverterer til CMYK, så er farvekoden plu'sli' ikke den samme og grafikeren i den anden ende løfter et øjenbryn. Eller det har jeg i hvert fald oplevet.

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Altså - farvestyring er noget tricky shit - men lykkes det med icc-profiler og hele molesjavsen så sikre det konsistente farver på tværs af medier, papir osv...

MEN!

Sandsynligheden for at det går i lort er herrestor - og man har TOTALT mistet enhver form for objektiv kontrol over tingene.

Vil man have en konservativ stensikker fremgangsmåde er der ikke andet for end at arbejde i CMYK og have en CMYK-bibel på bordet ved siden af. (En cmyk-bibel er en bog hvor der er trykt små farveprøver der skifter med 5 eller 10% mellemrum - således at man har farverne fra 0/0/0/0 til 100/100/100/100 med hop på 5% eller 10%).

Det er den topprofessionelle skidedyre måde at gøre det på - og det var vist ikke lige det Svend efterspurgte...

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg må udtrykke min glæde over de ærede forumsmedlemmers velvilje overfor en stakkels uvidende amateur(!)
Jeg føler mig allerede meget visere.
Da jeg nok vil foretrække den rene sorte streg til farvelægning må opløsningen op (iflg D-Cay). Hvor langt 600 dpi? (man forventer vel at et tryk ca. halverer arealet?)

I GIMP'en er det muligt at farvelægge med en CMYK-palet:
Billede
- men det er selvfølgelig fake, da farverne der genereres i den sidste ende er RBG... men kan det have betydning, hvis man bruger denne palet? Vil farverne stå 'korrekt'?

Nå, men først lidt genoptræning med pen og tusch, hehe...- har været på indkøb.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Hovedspørgsmålet går på, hvorvidt det er NØDVENDIGT at dræne husholdningen på en Adobe suite, da jeg på nuværende niveau ikke aner om jeg nogensinde skal eksportere til andet end min skrivebordsskuffe?!!

Hvis du kun laver det for din egen fornøjelses skyld, så vælg den løsning, du selv er tilfreds med. MEN hvis du håber på, at det måske kunne bruges i en sammenhæng, hvor andre kan få glæde af det (tryk, webpublishing, e-bog etc.), så er det smarteste altså at lave tingene ordentligt fra starten. Ellers kommer du til at lave hele skidtet om, når du en dag skal levere det i den kvalitet, din redaktør/udgiver beder om.

Lad os antage, at det faktisk lykkes mig at lave nogle brugbare tuschtegninger, som jeg vil bearbejde på min PC. I første omgang er tingene selvfølgelig rettet mod skrivebordsskuffen - og ikke nødvendigvis minded på at skulle trykkes.
- Hvilket filformat bør jeg eksportere mine ting i?

Du bør vælge mellem "flade" formater som TIFF og JPEG (uden kompression), eller formater, der understøtter lag, som EPS eller PDF. Eller formater, der senere kan eksporteres til et af disse formater, uden at der går informationer tabt.

- opløsning (600 dpi s/h scan)?

Sort/hvide stregtegninger bør scannes i 800 dpi, mens farvefotos skal scannes i 300 dpi. Består din tegning af en farvelagt stregtegning, så scan den i 4-500 dpi. Mange tegneserier består af et højopløseligt streglag og et lavopløseligt farvelag, farvelagt i et maleprogram (f.eks. Photoshop e.l.) og samlet i et layoutprogram (f.eks. InDesign, Illustrator e.l.) og evt. arkiveret som PDF.
Laver du det på ovenstående måde, er det godt nok til, hvis du en dag skal trykke efter filerne. Og skal du bruge det til print eller web, kan du altid sætte det ned i størrelse. Det er sværere den anden vej.

En JPEG er en JPEG, forudsat at den understøtter formatet korrekt. Det er ikke Adobe, der har opfundet JPEG, så alle programmer, der kan gemme som JPEG, burde gøre det korrekt. Og så er de helt i orden til tryk. JPEG er et CMYK-format, udviklet til at gemme fotos i høj kvalitet, men med effektiv kompression. Vælger du "ingen kompression" er der intet kvalitetstab, men filen fylder alligevel meget mindre, end hvis den var gemt i andre formater som f.eks. TIFF. JPEG uden kompression er et udmærket format at gemme sine ting i, men det understøtter ikke lag, så har du en illustration, der består af adskilte lag, bør du vælge et format, der bevarer lagstrukturen.

- Nu bliver der grinet: kan man ikke bruge MS Publisher som lay out-program - så vidt jeg kan se eksporterer den til nogle af de nævnte formater (CMYK, .ps osv.). Jeg kan nok regne ud, at Publisher ikke er industristandard, men det er jo et program mange har i forvejen.. - findes der andre billige / gratis alternativer??

Det er et stykke tid siden, jeg sidst har set MS Publisher, men for nogle år siden, da jeg underviste i webdesign, oplevede jeg tit kursister, der sværgede til dette program. Det var dengang et udmærket forsøg på at lave et billigt alternativ for private til professionelle programmer som PageMaker (i dag InDesign) og QuarkXPress, og det var i hvert fald langt at foretrække fremfor MS Word til layoutopgaver.

Håber på vanlig overbærenhed...!

Det er spørgsmål som disse, der driver forummet.

The Elder skrev:
En JPG fil er en JPG fil, ligegyldigt hvilket program, der har lavet den. Men lad være med at gemme den en masse gange, for den taber kvalitet hver gang.

Kun hvis man vælger JPEG med kompression. De fleste programmer som f.eks. Photoshop, Paintshop Pro osv. har mulighed for at gemme JPEG uden kompression, og så bør der ikke være datatab, men filen fylder alligevel langt mindre end TIFF, der anvender den forældede LZW-algoritme med komprimering af én linie ad gangen.

Til amatøren, der gerne vil scanne og farvelægge sine ting i en professionel kvalitet, vil jeg anbefale at bruge 59 USD (ca. 350 kr.) på programmet Paintshop Pro X, som Corel har overtaget udviklingen af. Det kan hentes her.

Andre muligheder:
Photo Pos Pro
Saint Paint Studio

Til amatøren, der overvejer at investere i MS Office Small Business 2007 (der indeholder Publisher), vil jeg anbefale at downloade det helt gratis OpenOffice 2.0 og så bruge pengene på Adobe Pagemaker 7, der koster 499,00 USD og giver fuld DTP-valuta for pengene:

http://www.download.com/Adobe-PageMaker ... ag=lst-4-5

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]