Dato og tid er 3. jun 2020, 21:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Har du lyst til at tegne noget selvbiografisk?
Ja - helt sikkert! I'm on! 47%  47%  [ 8 ]
Okay, jeg er med hvis der er stemning for det! 6%  6%  [ 1 ]
Ved ikke helt ... 12%  12%  [ 2 ]
Nej. 35%  35%  [ 6 ]
Afgivne stemmer : 17
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinnerup. DK
For at gå tilbage til dokumentarismeideen: Hvad med en personlig vinkel på 2. verdenskrig - et tilsyneladende uudtømmeligt emne. Hvad hændte der i DIN familie under krigen? Nogle særlig interessante begivenheder/personer...? Så BEHØVER det jo ikke at blive navlepilleri det hele - og måske kunne der dukke nogle interessante vinkler op på et velkendt emne? I dunno. Bare en strøtanke.

Det kunne også være frie nedslag i Danmarkshistorien med en personlig vinkling. Fx. nedstammer Dan i lige linje fra Gorm den Knarvorne.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: 2960 RK
Johan F. Krarup skrev:
Aj, nu bliver jeg sgu lidt trist til mode. Udgangspunktet var dokumentarisme - "lad os gøre det bedre end Dokument", og sidenhen nogle tanker om at appellere til andre end the usual crowd - hvorefter I (ser det ud til) ender med at ville gøre det samme som I plejer, dvs. smal genrefiktion. Come nu on...

Beklager at min skuffelse og sarkasme åbenbart ikke osede tydelig nok ud af mine sidste indlæg...

- Niels

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg ved ikke om det var bedre end Dokument, var det ikke bare mere ensrettet, jeg tror da ikke allerede der er gået gammel mavesur tegneserienørd i den endnu.

Jeg er ikke så meget til kendte danskere, det jeg har set før lavet om kendte mennesker bliver så hurtigt tørt, eller en unuanceret gennemgang af deres liv, de sjove skæve historier er tit ikke så gode taget ud af sammenhæng, det er bare hvad jeg har læst rundt omkring på nettet og i antologier.

Hvis vi stadig holder os til virkeligheden og kendte danskere, har jeg en ret god historie om dengang jeg var med til socialdemokraternes formandsvalg under falskt navn og blev små fuld med Svend Auken.

Hvis vi taler anden verdenskrig og min familie kan det meget hurtigt opsummeres, min farmor var i huset hos en familie der var i modstandsbevægelsen og under et møde gik en pistol af og skød hul i en kommode, de fortalte hende det var mus, slut. Jeg laver den gerne, for jeg er stadig med, men jeg er også lidt bange for at vi måske fortænker emnet.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
udgang99 skrev:
Kunne man forestille sig at det kunne lade sig gøre at køre TO projekter samtidigt?

Er det ikke nu vi splitter op i to? Dem der gerne vil lave noget med gru og skræk og zombier (og dokumentar) sætter sig i det ene hjørne. Dem der vil lave noget dokumentarisk som ikke ender hvor vi plejer sætter sig i det andet...?

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
Thomas S skrev:
I betragtning af at det oprindeligt var en art gimmick, hvor man rent faktisk producerede et blad, der tit optrådte i Jurgensens bøger, det sagnomspundne Slim nr 7, kan en toer da kun vidne om succes. Men der har nok ikke været luft nok i gimmicken til n treer. Vi var trods alt i tusindvis af danske drenge, der havde læst om Slim nr 7 i årevis.

Lige med hensyn til Slim, så var jeg redaktør på den første (no. 7) og den gav (så vidt jeg husker) overskud. På toeren (no. 9) blev tjansen overtaget af Per Sanderhage (og vistnok en medredaktør, Smet måske?), så den ved jeg ikke så meget om, men selv om titlen solgte fint nok til at give overskud for forlaget, så er det altså ikke det samme som at det nødvendigvis kan betale sig for tegnerne at blive ved med at lave den. På no. 7 var der en sidepris, der ikke på ingen måde var fyrstelig, så i det lange løb ville det under alle omstændigheder nok have været svært at holde folk til ilden, i hvert fald hvis salgstallene ikke steg ganske gevaldigt.
I øvrigt tror jeg at det berører noget, der godt kan gå hen og blive et generelt problem for dansk tegneseriekultur, nemlig en situation hvor det godt kan betale sig for forlagene at udgive titlerne (hvis de nu sørger for ikke at have alt for store udgifter til kontor, medarbejdere etc.), men bare ikke kan betale sig for serieskaberne at lave dem på en professionel basis. Hvis de "nye, store, danske tegneserier" skal laves på kr. 100.000 i statsstøtte hver (skal vi sige) fjerde år og ellers financieres af illustration/ undervisning/ andet arbejde og laves ved siden af, så er jeg bange for at det ser noget skummelt ud for en livlig tegneserieproduktion af danske serieskabere, især i det lange løb. Det helt typiske for de tegneseriekulturer, der rigtigt batter i verden (Japan, Frankrig-Belgien og USA), er at de har overall salgstal der er solide nok til at fastholde en professionel cadre af serieskabere, der beskæftiger sig fuldtids med mediet. Den klub synes mig desværre at blive mindre og mindre i Danmark.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Er der en der mangler en lille historie, så vær velkommen til at tage en af mine 'Den Sure Far-historier'. Den seneste, 'Det bankede på døren', ville jeg da gerne se tegnnger til :D

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinnerup. DK
Rudi skrev:
Er der en der mangler en lille historie, så vær velkommen til at tage en af mine 'Den Sure Far-historier'. Den seneste, 'Det bankede på døren', ville jeg da gerne se tegnnger til :D

Hvor er de go'e! Måtte lige snuppe en tre stykker, selv om jeg ikke har spor tid. Med hensyn til en tegneudgave, lurpasser jeg dog fortsat.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Henrik Rehr skrev:
Det helt typiske for de tegneseriekulturer, der rigtigt batter i verden (Japan, Frankrig-Belgien og USA), er at de har overall salgstal der er solide nok til at fastholde en professionel cadre af serieskabere, der beskæftiger sig fuldtids med mediet. Den klub synes mig desværre at blive mindre og mindre i Danmark.

Vi befinder os i hvad der forhåbentligt er en overgangsfase - hvor vi går fra én type tegneserier (med ét bestemt publikum) og til en anden - og bredere - type.

Det er lissom Socialdemokratiet. De er ved at skifte fra den klassiske arbejder til en anden demografisk gruppe. Pt ligger de og roder rundt på gulvet - men de skal nok komme igen. Det tager bare lidt tid.

Og hvad angår tegneserien må man bare ærger sig over at vi lige rammer mellemfasen. På den anden side ER det jo osse rart at mediet har bevæget sig ud af sit drengerøvsstadie...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Dan R. Knudsen skrev:
Vi befinder os i hvad der forhåbentligt er en overgangsfase - hvor vi går fra én type tegneserier (med ét bestemt publikum) og til en anden - og bredere - type.

Jeg ville også ønske det var tilfældet, men det ser bare ikke rigtigt sådan ud, synes jeg desværre. Det "bredere" publikum, du omtaler, har den grafiske roman ikke formået at indfange som publikum, hvilke de her gængse 500-1000 solgte eksemplarer vidner om. Hvor længe siden er det Persepolis udkom på dansk, fem, seks år? I Frankrig og USA har man bibeholdt drengerøvssegmentet som kunde og så udvidet til mere modne (og pigerøvs)læsere. I Danmark tabte man drengeværelset på gulvet, mistede derfor det helt centrale retailled (boghandlerne, især), der er blevet vant til at tænke at "tegneserier kan vi ikke sælge, så dem tager vi ikke ind" og prøver nu at opdrage et voksent publikum til at læse tegneserier. Problemet er at selv om en potentiel læser til en graphic novel læser om den i Politiken/ Information, så ser vedkommende den ikke udstillet næste gang han/hun smutter forbi boghandlen og så bliver det altså nemt at glemme at bestille/ købe den. Jeg synes distributionen er alfa og omega problemet i dansk tegneserier i dag og hvis det ikke bliver løst, kommer vi aldrig ud af stedet økonomisk. Og sagt hårdt: uden økonomi, ingen kultur der batter. Jeg savner et menneske som Arne Stenby, der interesserer sig mere (eller i hvert fald mindst lige så meget) for at sælge tegneserier end at lave/ udgive dem. Vi mangler simpelthen et segment af mainstream junk (eller graphic novels der storsælger røven ud af bukserne, for den sags skyld) , som sælger og som kan holde retailleddet til ilden. Indtil det sker for andre titler end de tre blade og ca. fem serier, der p.t kan sælge, så ser det noget sort ud. Og det er altså ikke fordi jeg ved, hvad der skal gøres, men jeg ser det heller ikke som mit job eller min ekspertise. Det er forlæggernes job, ikke kun at udgive tegneserier, men også at finde ud af at sælge dem. Indtil det sker, så leder den overgangsfase, du omtaler, ikke noget nyt sted hen.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Danske boghandlere bliver aldrig det centrale retailled. Det er mange år siden deres kerneydelse blev at sælge penalhuse og farvet papir.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Thomas S skrev:
Danske boghandlere bliver aldrig det centrale retailled. Det er mange år siden deres kerneydelse blev at sælge penalhuse og farvet papir.

Det kan for min skyld gerne være digitale platforme (eller noget helt tredie), bare der sker noget. Status quo er ikke lovende.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

"Glimt" er da kommet i 2. oplag - så læserne kan åbenbart godt finde skidtet hvis de VIL. Og jeg syntes du er for pessimistisk Henrik. Det går langsomt som bare faen - men det går altså den rigtige vej. Sådan må det jo være når langt det meste er con amore-arbejde.

Der kommer flere og bedre titler, Copenhagen Comics bliver større, der er flere traditionelle forlag der udgiver tegneserier og der er en generel velvilje og interesse for tegneserier. Nu skal tegneserieskaberne bare knække nødden med at lave nogle brede produkter.

Det skal nok gå alt sammen...;)

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Geografisk sted: Hjørring
NÅ ... drenge og piger, er der én der gider gennemgå debatten her - og antologi-debatten - og samle de forskellige forslag, så vi evt kunne lave en lille afstemning om der er noget af det vi har haft oppe at vende, der er interessant at arbejde videre med?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Det er ikke fordi det ikke kan gå altsammen. Sådan som det ser ud nu, kan det gå fint nok i tyve år. Men nogen rivende, dansk tegneseriekultur kan man altså nemt risikere, at det ikke bliver til. Nå, måske er jeg for pessimistisk, men at f.eks. One Piece lukkede, er sådan noget jeg som gammel romer, vil tage som et ildevarslende tegn ;)

Og selv om danske tegnere finder ud af at lave serier der appelerer bredt, så hjælper det ikke en pind uden et sundt retailsystem, der kan sprede produktet ud til kunderne. Det nytter ikke noget at lave verdens bedste svinekoteletter, hvis man bor i et land hvor der kun er halal-slagtere.

(At Glimt udkom i andet oplag er dybest set kun interessant, hvis man ved hvor mange eksemplarer første oplag bestod af. Det er der aldrig nogen der fortæller, når de nævner historien.)

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Ups, mit svar var til Dan.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]