Dato og tid er 3. jun 2020, 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Har du lyst til at tegne noget selvbiografisk?
Ja - helt sikkert! I'm on! 47%  47%  [ 8 ]
Okay, jeg er med hvis der er stemning for det! 6%  6%  [ 1 ]
Ved ikke helt ... 12%  12%  [ 2 ]
Nej. 35%  35%  [ 6 ]
Afgivne stemmer : 17
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Niels Falk skrev:

Niels Falk skrev:
Jeg har lige læst "DOKUMENT" der er Aben Malers "reality" tegneserie. Den er såmænd fin nok, men jeg synes, at der var alt for lidt reel dokumentarisme i den... En ide til hvad vi kunne lave som opfølger på denne JAM kunne jo være nogen enkelt sider eller striber med situationer eller historier fra vores virkelige verden. Men vi er så forskellige så det kunne være ret interessant at se, hvad der skete...
- Niels

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg ved ikke helt hvor meget jeg har lyst til at fortælle om mit eget liv. Jeg bryder mig ikke helt vildt meget om mig selv, og derfor har jeg lidt modvilje mod at åbne op. Men ikke desto mindre har jeg nogle episoder som jeg kunne bruge - så jeg er er på!

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjyland tæt ved vandet
Var heller ikke ovenud begejstret for dokument, mest fordi de i deres markedsføring trampede lidt på superhelte og lignede, det er der sådan set ingen grund til at gøre.

Når det så er sagt, er jeg med på ideen. det lyder sjovt. Man kunne jo lade Niels, eller kasper vælge en overskrift, vi alle skulle tegne ud fra, f.eks. En bustur,en frygtelig dag, mandag den 17., den dag jeg lavede kaffe, eller noget helt andet, så har vi en slags fælles rød tråd. Der kan også være andre dogmer med hensyn til udformning.

Men ja, jeg er med, og så kan jeg se på memento issuen, at jeg skal se at lære at lægge billeder ud i en bedre kvalitet.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: 56.127211, 8.90295
Hvis Jan Ps tanke om en overskrift / et undertema implementeres, er jeg med på den.

Hvad med at opkaste en dynge forslag til overskrifter her i tråden, som så gøres til en selvstændig poll efter en passende tid, hvorefter projektet iværksættes under den overskrift, der er flertal for?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Hvis det der Netto-gule noget er Dokuments forside, så er jeg stået af. Niels, du skrev at der var (citat) "alt for lidt reel dokumentarisme i den" ... Kan du uddybe? Vi skal jo ikke begå samme brøler ...

Jan, god ide, det med et fast emne - barndom, ungdom, frygt, feel good, sex, nostalgi ... Ikke at man nødvendigvis skal holde sig emnet, men det kunne hjælpe med at give slutresultatet et mere fast udtryk.

Vi skal nok have et fysisk værk som målsætning. Ikke at det nødvendigvis vil blive udgivet, men mere for at have en fælles retning vi arbejder hen imod.

For eksempel skal vi have en fast sidestørrelse: albumformat, zineformat, A4, widescreen, mini-comic ... samt en fast margen (selv om man også kan lave til kant).
Jeg er mest stemt for A4, zine eller mini-comics, da man så selv kan lave hjemmeprint, hvis det - mod forventning - ikke resulterer i en udgivelse.

Vi skal også beslutte os for ENTEN farver eller sort-hvid ... den ekstreme variation var fed i Momento, men her syntes jeg lidt faste rammer ville gøre gavn. (hvad er folk mest stemt for her?)

Vi kunne også have en fast visuel stil: Ligne claire, funny animals, notan, furry.

Vi skal have en håndtegnet forside. Hvis vi ender med en fysisk udgivelse skal ordet antologi ikke stå skrevet nogensomhelst steder. Antologi-genren er fed, men ordet forbindes desværre med sådan nogen "blandede bolcher" udgivelser, der stritter i alle retninger.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: 2960 RK
Kasper Hviid skrev:
Hvis det der Netto-gule noget er Dokuments forside, så er jeg stået af. Niels, du skrev at der var (citat) "alt for lidt reel dokumentarisme i den" ... Kan du uddybe? Vi skal jo ikke begå samme brøler ...

Udgangspunktet var at man skulle lave noget dokumentarisk, men der er reelt kun at par stykker, der har holdt sig til det - resten har bøjet konceptet og lavet noget det har elementer af realisme i sig :-) Jeg tror man skal holdes sig til et relativt striks dokumentar-format. Dermed ikke sagt at det skal være selvoplevet - eller navlebeskuende - men i det mindste på tegneserieform dokumentere hændelser, historier, fortællinger...

Diskussionen kan blive langhåret, så vi kan jo tage den bagefter. Men starte med at sige:
- 1 side,
- dokumentartegneserie,
- s/h plus en stafagefarve (ikke gul)

Synes det kunne være sjovt hvis vi stak hinanden et tema - så Hr Hviid kunne sige: Hr Falk hvad lavede du 9/11 og jeg kunne sende den videre til Vigan med spørgsmålet - hvad lavede du i sommerferien efter din sidste skoledag - eller whatever...

- Niels

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Niels Falk skrev:
Jeg tror man skal holdes sig til et relativt striks dokumentar-format. Dermed ikke sagt at det skal være selvoplevet - eller navlebeskuende - men i det mindste på tegneserieform dokumentere hændelser, historier, fortællinger...

I filmen Murder Party er der en scene hvor en gruppe wannabee-kunstnere er høje på sandhedsserum. De sidder på gulvet i en rundkreds. Roligt og nøgternt og udveksler de deres dybeste hemmeligheder. En sked i bukserne da han var barn, en anden er bifil, etc. En af dem, en narkohandler, benytter et tidspunkt ordet "nigger". Det får så en kvinde til at bryde ud i en højtragende rant om samfundets forhold til ordet, hvilket totalt bryder med det stadie som samtalen befandt sig på.

Der er stor forskel på at lave en tegneserie hvor man udefra beskriver på et stykke virkelighed, og så på at beskrive noget selvoplevet. Det er to vidt forskellige genrer, som det ikke nytter noget at blande.

Jeg syntes projektets udgangspunkt ENTEN skal være at man udefra beskriver verden ELLER noget hvor man beskriver verden indefra, evt. selvbiografisk.

Niels Falk skrev:
Synes det kunne være sjovt hvis vi stak hinanden et tema - så Hr Hviid kunne sige: Hr Falk hvad lavede du 9/11 og jeg kunne sende den videre til Vigan med spørgsmålet - hvad lavede du i sommerferien efter din sidste skoledag - eller whatever...

Jeg bryds mig ikke rigtigt om at skulle spørge ind til folk ... Jeg er mere til et bredt, overordnet tema. Det vil også give projektet mere fælles fodslaw.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

OK - så havde jeg to dåååårlige forslag :-)

- Niels

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Muligvis, det kan også være at fejlen er i min ende!

... Til gengæld er jeg vild med ideen med staffagefarve!

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

(hvis jeg altså kunne stave til det)

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Jeg gad bare godt at have lavet noget a la denne her:

http://1.bp.blogspot.com/-VLh45PxA6BI/U ... embled.jpg

- Niels

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Holy heck ... den var altså god

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

En stafet hvor vi mødes i virkeligheden, det ville være virkelig underligt og vi ville sikkert ikke altid opleve noget værd at tegne, men damn it jeg har lige læst 120 days of simon og han tog bare stoffer og bollede det meste af tiden...øhm ikke at vi skal ta' stoffer og ha' sex, men er der en ide gemt i det?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Spændende forslag! ... jeg søgte lige på den omtalte udgivelse, og fandt denne advarsel:

http://comicsworthreading.com/2010/06/27/the-120-days-of-simon/ skrev:
This book is a stunning example of the usual criticisms made against autobiographical comics, that they’re about a bunch of spoiled guys who don’t have the imagination to come up with a story so instead disappear down their own navel.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Nu er virkeligheden et bredt emne - det behøvs jo ikke være det der selvbiografiske noget.

De "kendte" selvbiografiske værker er nok Tirsdag og Persepolis ... Maus er "tæt på selvbiografisk" ... Peter Madsens Grønlands-ting er også god. Et fællestræk er vist at det er noget uden for fortælleren der er historiens kerne.

UDEFRA:
Beskrive verden - kunst, samfundet.
Tutorials og DIY - anatomitegning, perspektivtegning.

INDEFRA:
Selvbiografisk - huske et eller andet i sit liv som er værd at tegne.
Selvbiografisk - skabe en situation der er værd at tegne. (mødes med andre tegnere, få "udfordring" af andre tegnere)
Beskrive noget ydre indefra.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]