|
Og lidt mere detaljeret her (der bliver opdateret med supplerende billeder senere):
Om appen “Tegneserier” Appen er lavet, for at du nemt og overskueligt kan få adgang til tegneserier lavet af danske tegneserieskabere. Professionelle såvel som semi-professionelle. Fælles for dem alle er, at de er udvalgt omhyggeligt, for at sikre DIG den bedste læseoplevelse.
Hele brugerfladen er meget enkel. Appen er udviklet på et meget lille budget – så vi har fokuseret på at lave en enkel, men velfungerende løsning. Derfor er der måske features du savner, men hvis appen bliver den succes, vi håber på, vil der blive arbejdet på løbende at forbedre den. (Se liste over planlagte forbedring sidst i dette dokumentet). Ligeledes findes den pt. kun til iPhone og iPad. Hvis efterspørgslen er der, vil der også blive lavet en android-udgave snarest muligt.
Når du starter appen... Det første du ser, er startopskærmen, der kun er på, mens appen loader ind i hardwarens hukommelse. Det næste du ser, er en velkomstskærm. Meningen med velkomstskærmen er først og fremmest at gøre opmærksom på denne hjælpefunktion. Så når du læser det her, har du ikke brug for at se velkomstskærmen mere. Du slår den fra ved at klikke i bjælken “Vis ikke igen”.
Overblik Du har nu en menu foroven og en forneden på skærmen. Den øverste består af to punkter: “Butik” og “Min samling”. Appen starter pr. default i butikken. Her kan du finde alle de tegneserier som appen rummer. Indholdet opdateres løbende, så tjek regelmæssigt om der er kommet nyheder. I bunden af skærmen finder du den anden menu. Den kan du bruge til at sortere alle de serier, der er i butikken, på forskellige måder. BEMÆRK: Menuen kan swipes sidelæns, så man får adgang til flere valg. Ved listevisninger i appen skal du klikke på +tegnet for at udvide listen, så indholdet under de enkelte bjælker vises. Du kan lukke listen igen ved at klikke på ÷tegnet eller ved at pinche listen.
Hvis der ikke er noget indhold under et bestemt bogstav - fx. Q - vises bjælken ikke for det bogstav. På den måde kommer du aldrig til at klikke på et menupunkt uden indhold. Smart - ikke sandt;) Menupunkterne er som følger: Nye -> Alt indhold sorteret efter dato. De serier, der er nye, ligger øverst. Gratis -> Viser kun tegneserier, der er gratis. Det kan være smagsprøver eller komplette tegneserier. Er også sorteret efter dato, så nyeste serier ligger øverst. Alfabetisk-> Alt indhold sorteret alfabetisk efter album-titel. Målgruppe -> Alle serier i appen er sorteret i 4 målgrupper: Børn, Unge, Voksne og Familie. At en tegneserie vises under fx. Børn, betyder ikke nødvendigvis at voksne ikke også kan synes, den er læseværdig - men dens primære målgruppe er Børn. Så vær nysgerrig og gå på opdagelse. Målgrupperne er kun vejledende. Genre -> Alle serier i appen er sorteret i 5 genrer: Action, Drama, Humor, Doku og Indie. Som med Målgrupperne er opdelingen vejledende og beregnet på at gøre det lettere for den, der vil inspireres til at lede efter læseoplevelser. Action fokusere på handling og spænding, Drama handler mere om serier med følelsesmæssig dybde og Humor skulle gerne kalde på smilet. Doku er dokumentariske tegneserier eller undervisnings- og fakta-tegneserier. Indie er vores sandkasse for yngre talenter, der prøver kræfter med mediet. Subgenre -> Alle serier i appen er også sorteret i subgenrer. Genre og subgenre hænger ikke sammen, så du kan sagtens finde fx. sci-fi-serier under både humor og spænding. Subgenre er mere specifikke, men også mere uoverskuelige end Genre. Igen – det handler om at inspirere dig, der bladrer lidt på må og få, til at finde noget netop DU synes er interessant for DIG. Forfatter -> Sorterer alle serier efter forfatterens fornavn. Tegner -> Sorterer alle serier efter tegnerens fornavn. Serie -> Hvis en tegneserie indgår i en serie, kan du finde alle bind samlet under seriens navn her.
Klik på en serie i en liste for at se kolofonen, med detaljer om tegneserien. Her kan du også købe og downloade serien. Når du har gennemført købet eller downloadet gratis, dukker serien automatisk op i Min Samling. Butikken husker selv, hvilke serier du har købt, så du risikerer ikke at købe den samme serie to gange.
Min Samling I Min Samling er der lidt færre menupunkter, men ellers fungerer den på præcis samme måde som Butikken.
Planlagte forbedringer Sletning af downloadede tegneserier. Det kan virke underligt, at dette ikke allerede er lavet - men vi har prioriteret at få noget IND i folks samlinger i første omgang. Så kan vi altid bekymre os om at få det smidt ud senere. Det skal nok komme. Direkte link til www-adresser i kolofonen. Link mellem gratis smagsprøver og den serie prøven er fra. Thumbnails af alle sider/hurtig-bladrefunktion.
FAQ Appen crasher. Appen skal håndtere store datamængder. Hvis du har mange programmer kørende, kan appen løbe tør for hukommelse. Løsning: Luk øvrige programmer. Det gør du ved at dobbeltklikke på home-knappen, når du står inde i en applikation. Der åbner en bjælke nederst på skærmen med ikoner for de applikationer du har kørende. Klik på det røde stop-tegn for at lukke en applikation.
Kan jeg slette appen uden at miste de ting, jeg har i Min Samling? Nej. Hele Min Samling bliver tømt hvis du sletter appen. Men de serier, du har købt, er registreret i iTunes. Dvs dem kan du downloade igen, uden at skulle betale én gang til. Brug funktionen under de to tandhjul i menuen øverst.
Vi håber, du må få stor fornøjelse af appen Tegneserier.
Bedste hilsner fra udviklerteamet
Ide og initiativ Jan Kjær og Dan R. Knudsen
Funktionalitet og brugeroplevelse Jan Kjær, Dan R. Knudsen og Kaspar Lund
Brugerfladedesign Dan R. Knudsen
Programmering InnoPro
Hjælpfunktionen Dan R. Knudsen
Jura og aftaler Jan Kjær, Ingo Milton og Dan R. Knudsen
Særlig tak til Erik Barkmann m.fl. for betatestning
_________________ Dan R. Knudsen
Boardadmin, medlem af Danske Tegneserieskabere
Tags: Aarhus, tegner, illustrator, tegneserier, tegneworkshops, speeddrawing
|