Dato og tid er 30. nov 2020, 02:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dubletter
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Her på siden er der mange go'e mennesker. Og disse gode folk har mange tegneserier.

Selv har jeg tre eksemplarer af Illustrerede Klassikere # 217

Vedhæftet fil:
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg [ 258.92 KiB | Vist 623 gange ]

Hvor MANGE tegneserier har du? Og det nørdede - hvor mange eksemplarer har du flest ens af? Altså ikke genoptryk eller andet fis. The real deal som i min Geronimo ovenfor?

Jeg tør næsten ikke stille spørgsmålet - hvorfor har man mange tegneserier? Og hvorfor har man dubletter?

Titel: Re: Dubletter
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

I 80'erne kunne jeg godt finde på at købe dobbelt af et nyt hot hæfte. Men dengang udkom der mange gode comic books.

Billede

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Du svarer slet ikke på spørgsmålet.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Hvis jeg har dubletter er det som regel en fejl fordi jeg har købt et blad jeg ikke kunne huske jeg havde.
I nogle tilfælde kan det være fordi mit blad/album var i dårlig kvalitet og jeg derfor købte et i bedre kvalitet.

Det simple svar på hvorfor jeg har mange tegneserier er fordi jeg kan lide at læse dem og have dem omkring mig og altid lige til at tage og læse samt kigge på. Jeg har længe ønsket og nu fået et lille bibliotek af tegneserier og udsmykket med indrammede Tintin og Blake og Mortimer plakater og enkelte andre.

Og Berti, når du nu stiller spørgsmålet kunne du jo også give dit bud.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Gerne Antaeus.

Jeg har to Anders And blade. Et genoptryk af nummer 1/49 samt klassikeren Den snedige Onkel Joakim, fordi mine unger elsker den, ja og jeg med.

Så har jeg et par Seriemagasiner og de første 100 Fantomethæfter.

Endelig tre eksemplarer af Illustrerede Klassikere nummer 217, fordi jeg elskede det som barn. Nu er jeg ret ligeglad med historien, men så alligevel...

Jeg ville elske at have en stor samling. Alt er blevet skippet videre. I ved, private triste årsager.

Og jeg ville elske at have dubletter af fx AA # 1 eller Fantomet # 1. Bare for blær, måske som en slags pensionsopsparing, måske for at kunne bytte mig til noget andet...

Men det har jeg altså ikke.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Hvordan opgør man antallet af tegneserier?

F.eks. har jeg en Bone-Omnibus. Er det 1 tegneserie - eller er det 9 comic books/tegneserier eller er det 64 hæfter/tegneserier?

På min måde at opgøre det på har jeg lige omkring 2100 tegneserier.

Jeg har under 10 dubletter - af præcis samme årsager som Antaeus.

Hvorfor har jeg så mange? Jeg tror ikke der er et rationelt svar. Jeg kan lide følelsen af at have noget fysisk/materielt. Jeg synes også det er et savn at computerspil i dag kan købes uden en æske, selv om det reelt intet har med spil-oplevelsen at gøre. Med tegneserier oplever jeg at læseoplevelsen forankres bedre, når jeg bladre med fingrene/kan røre ved albummet og så synes jeg det er fedt at kunne sætte dem i system og "rode" med dem. Det er vel også en synliggørelse af min interesse - selv om det først er nu jeg tænker sådan. Og lige som Antaeus - min drøm er en dag at kunne lave et "bibliotek", med fed lænestol, mulighed for særlige "hæderspladser" til udvalgte album. Jeg har ikke tænkt så meget i mercendaries/plakater - men det kan jo være det kommer, hvis først "biblioteket" er der. Min bedre halvdel mener jeg har brug for en bunker :lol:

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Berti Stravonsky skrev:
Gerne Antaeus.

Jeg har to Anders And blade. Et genoptryk af nummer 1/49 samt klassikeren Den snedige Onkel Joakim, fordi mine unger elsker den, ja og jeg med.

Så har jeg et par Seriemagasiner og de første 100 Fantomethæfter.

Endelig tre eksemplarer af Illustrerede Klassikere nummer 217, fordi jeg elskede det som barn. Nu er jeg ret ligeglad med historien, men så alligevel...

Jeg ville elske at have en stor samling. Alt er blevet skippet videre. I ved, private triste årsager.

Og jeg ville elske at have dubletter af fx AA # 1 eller Fantomet # 1. Bare for blær, måske som en slags pensionsopsparing, måske for at kunne bytte mig til noget andet...

Men det har jeg altså ikke.

Glemmer du ikke alle dine album m.m.?
Dem må du da have mange af, ikke mindst alle dem du anmelder?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jo, der er da et par stykker.

Et tillægsspørgsmål - Ser I ned på folk, der fx har mange dubletter? Jeg husker den altid venlige :evil: Søren fra Fantask, der blev edderrasende på mig, bare fordi jeg gerne ville se (og måske købe) de AA # 1 fra 1949 de havde i pengeskabet.

"Jeg vil hellere forære dem væk, end at sælge dem til dig", lød det surt.

Ja. Den gang var det ren spekulation. Det erkender jeg.

Men hvad siger I? Er folk der har flere sjældne hæfter fx blot grådige egoister?

Jeg ved, at der er en svensker, der har over 30 originale Kalle Anka'er.

Og her i Danmark er der også en gut, som i hvertfald har over 16 AA # 1 fra 1949. Det havde han dengang jeg besøgte ham, og det er en million år siden. Muligvis har han flere nu, I don't know.

Men altså.

Hvad synes I?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Jeg har en del dubletter. Årsagerne er forskellige, men dén at jeg godt kan lide et album/hæfte, og derfor køber flere er aldrig én af dem.

Jeg samler generelt så flotte eksemplarer som muligt, og derfor står der en del albums på min bytter-hylde der er en fraktion grimmere end det jeg har i samlingen. Tidligere købte jeg samlinger og dermed kom der uforholdsvis mange dubletter, så det gør jeg ikke mere.

Så prøver jeg også at minimere udgifterne til hobbyen ved at købe et ekstra eksemplar eller to af et album, hvis jeg tænker det er ved at blive udsolgt og dermed (måske) stiger i pris og kan omsættes. Jeg må dog indrømme at jeg de seneste år ikke har haft så meget gang i gesjæften, så jeg har også skåret på ´de strategiske dobbeltkøb´.

Men uanset grunden så har jeg jo nok ca 3-400 albums og gud ved hvor mange Disney-hæfter på lageret. Og kors hvor det fylder, det skidt... ;-)

/Spærhage

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Jeg har som regel kun dubletter, fordi de ikke er blevet solgt endnu - skal stadig tage mig sammen til at rydde ud. Til gengæld er jeg forbavsende god til at købe nyt ind... :?

NB: Kunne godt bruge en af dine overskydende nr. 217, Berti, hvis de er flotte. Min er lige middelmådig nok :mrgreen:

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Jeg har udvalgte "dubletter" af engang 'kostbare' album. Fx Thorgal 2 + 3 +6, Jeremiah 5, JDF 5 og nogle få andre i sporadisk udvalg. Det er nok max 20 på den konto privat.

Er dubletter også møntet på udgaver, så er der flere dubletter endnu. Ligeledes med 'varianter' officielle som uofficielle.

Dubletter forekommer også, når man ikke har styr, hvad man har. For få år tilbage lavede jeg en gennemgang, og fandt for 4k tegneserier, jeg havde i forvejen. Et par år senere gentog jeg processsen, og fra samme mængde fandt jeg yderligere for 1k. Måske nogle har overlevet, fordi de er varianter jeg siden har glemt er varianter eller ikke er det, eller jeg måske ikke kunne beslutte, hvilken som skulle gemmes efter af tiden variende parametre osv.

Åh, de dubletter.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
Jeg har så mange dubletter, at jeg overhovedet ikke har styr på det. Mange har jeg købt (billigt) fordi jeg ikke kunne huske, jeg havde dem, eller bare fordi jeg ikke kunne lade dem ligge. Jeg havde et antikvariat for 30-40 år siden og gemte alt, hvad der var af tegneserier, da jeg lukkede. Og så har jeg købt en del samlinger, hvor jeg måske kun skulle bruge 10-50%. Endelig har min samling fået status af ‘sort hul’ og suger tegneserier til sig, uden at jeg behøver gøre noget;f.x. døde en af mine gamle venner (85 år) i februar, og hans enke spurgte, om jeg ville hente hans samling: omtrent en trailerfuld.

Jeg håber at få tid til at sortere og sætte til salg, når jeg blir pensioneret. Jeg har dog solgt for 3-4000 kr iår, så det kan godt lade sig gøre.

Og hvorfor samler jeg..? Jeg startede som 9årig, og det gir mig glæde at samle. Jeg læser også de fleste af serierne, men f.x. Glæder det mig at ha en komplet samling Sølvpil (incl. de historier, der kom i Felix), selvom jeg ikke læser dem.

www.willy-centret.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]