Dato og tid er 30. nov 2020, 04:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg har jo læst for ungerne næsten dagligt, og tænker da, at mit 'arbejde' vil bære frugt engang. Lige nu er læsningen lidt på stand-by, vi spiller Playstation i stedet og hygger meget med det.

Han er 7, hun er 5 og jeg vil jo helst ikke presse noget ned over knolden på dem. Der ligger altid et par tegneserier på natbordet, og jeg sørger altid for, at der er biblioteksfriske tegneserier, når de kommer.

Jeg kan huske min egen barndom, hvor min far hentede posevis af brugte tegneserier, og jeg fik dem alle sammen. Et sammensurium af gode læseoplevelser, simpelthen og indiskutabelt.

Jeg glæder mig voldsomt til at introducere Kvik og Splint for dem, men tænker, at det ikke er endnu. Slet ikke endnu.

Jeg lærte Splint & Co. at kende da jeg var en 8-9 år, tænker jeg, lige omkring det tidspunkt, hvor jeg læste Fantomet og blev medlem af Fantometklubben.

Hvornår lærte du Splint & Co. at kende, og hvornår kan man mon begynde at præge sine unger, sådan for alvor?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Splint & Co.? Det har været det første album med dem i Trumf Serien - Operation Stilhed. Det er nu, du skal præge de små, for når de har nået tolv års alderen, har de dannet deres egen identitet, og så er de ikke nær så modtagelige.

Billede

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Central Florida
Jeg var 7 ar da jeg ankom til DK og begyndte at laese Anders And i 2 klasse.
Dengarg var der overhovedet ikke ekstra hjaelp til bornene, laerene kunne ikke snakke englesk og selvforlgige ikke klasse kammeraterne, sa jeg laerte Dansk ved at kigge pa AA og genkende ordene med handlingen.
Jeg begyndte naesten med det samme med at smug laese Splint og Co., PIF bladene, Lucky Luke og Asterix, eller i hvert fald provede i kiosker - og jeg kunne lide dem MEGET bedre end de Amerikanske (sorry Robin)...
Er helt enige med Googamooga, og vil endda tilfoje saet play station vaek for nu og hyg jer med tegneserierene mens i kan. :-)

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Danmark
Da jeg blev træt af at læse i alle de 23 albums med Tintin, som der var den gang, så fik de lov til at samle støv mens jeg kastede mig over Splints og Co´s eventyr, som jeg købte og samlede på.
Jeg var vist nok 11 år på det tidspunkt. Først synes jeg at Splint og Co så dumme ud og opførte sig åndsvagt, men de er jo lidt i familie med Tintin selv, om stregen er anderledes. Så jeg begyndte at kunne lide historierne med Splint, Kvik og spirilen, som jeg købte og lappede i mig. Den gang var de på 62 sider ligesom Tintin albumsene. Men så blev jeg pludselig træt af mine Splint og Co tegneserier og solgte dem, men beholdte alle mine Tintin albums, som jeg stadig har den dag idag. :lol:

Men jeg mindes stadig den tiltrækkende kvindelig journalist fra Franquins Splint og Co. Det var dem,
som jeg samlede på,

Ja, de var tider.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Brøndby
Jeg har vist læst tegneserier "for alvor" siden jeg var 4 og fik Anders And.
Det har så udviklet sig over SherifSerien, Tomahawk, Ill.Klassikere mm over Seriemagasinet og FF til albumeksplosionen i 70'erne.
Men det er aldrig blevet mere "alvorligt", det har altid været fedt.

Så påvirken man jo sine børn fra dag 1, de er kommet hjem.
Og jo yngre de er, jo lettere er det.
Så ud fra den viden skal man forsøge så tidligt som muligt.

I vores hjem havde vi mange gode søndag formiddage i soveværelset, hvor "vi 3 drenge" fik læst Anders And højt.
Det startede jeg på omkring 4 års alderen også.

Vil du sende dem godt i vej, så bare hæld på.
Børn er kloge. Interesserer det dem ikke, så skal de nok vælge fra.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
Jeg havde nok snust lidt til tegneserier i Skipper Skræk-bladet og Willy på eventyr i Familie Journalen, men blev først rigtig ‘vakt’ da jeg var 8-9 år og GIGANT og lidt senere Batman og Superman udkom i 60erne. Splint læste jeg lidt tidligere end de kom på dansk, da jeg fik fat på et par numre af Fix und Foxi Super, hvor serien gik på tysk. Men da havde jeg læst mange fransk-belgiske serier i fart og tempo.

www.willy-centret.dk

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg opfatter mig selv som 'a slow starter' ift. tegneserier - når 'sådan for alvor' skal indtænkes. Som skrevet tidligere, så har jeg læst tegneserier fra mine tidligste år. Mener jeg fik mit første Tintin album som ca. 5 årig. Og mit første Asterix året efter. Inden da har jeg læst Rasmus Klump og Anders and. Men sådan - når det nu var muligt (og jeg ikkevar optaget af andet). Det er begrænset hvad jeg købte - og det var kun til fødselsdage (børne), at fik tegneserier. Da jeg blev lidt ældre (det som i dag kaldes; Tween), lånte jeg løbende tegneserier på biblioteket og købte også nogle få på årets bogudsalg. Antikvirariske X9 kom ind i billedet sammen med Spiderman og en lille smule Superman. Men alt sammen usystematisk og lidt når det passede ind. Det var først med Thorgal-albummene i slut-firserne/Start 90'erne at jeg "begyndte for alvor".

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg var 4 år da jeg startede med Anders And. Og 6-7 år da jeg fik mine første 2 albums med Splint nemlig "Arvestriden" og "Operation stilhed"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]