Dato og tid er 31. okt 2020, 12:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Vi kender det jo, går i gennem en stak fine, brugte albums, og så får øje på guldet, men ak! - klippet i nederste højre hjørne. Hvad vurderes de til, de "syge" albums? Good? Jeg tror ikke, de kan klemme sig op på VG, så kan de være nok så pæne ellers. Vi kan simpelthen ikke klare et afklippet hjørne. Det er lidt ulogisk, for det går jo ikke ind i tegningerne. Men - det er lissom om, der mangler... noget.

Her i forummet har jeg læst enkelte røster, der savner dem. Bedre end at sende til forbrænding, argumenteres der. P.t. har jeg to albums med afklippede hjørner, Jacob og Sylvester 1 og 2. Jeg tror sgu, jeg smider dem ud. Ellers nogle store navne, der står bag.

BilledeBillede

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg køber aldrig tegneserier med afklippede hjørner. Det er i mine øjne en meget slem defekt, så hellere være helt uden.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
GoogaMooga skrev:
Vi kender det jo, går i gennem en stak fine, brugte albums, og så får øje på guldet, men ak! - klippet i nederste højre hjørne. Hvad vurderes de til, de "syge" albums? Good? Jeg tror ikke, de kan klemme sig op på VG, så kan de være nok så pæne ellers. Vi kan simpelthen ikke klare et afklippet hjørne. Det er lidt ulogisk, for det går jo ikke ind i tegningerne. Men - det er lissom om, der mangler... noget.

Her i forummet har jeg læst enkelte røster, der savner dem. Bedre end at sende til forbrænding, argumenteres der. P.t. har jeg to albums med afklippede hjørner, Jacob og Sylvester 1 og 2. Jeg tror sgu, jeg smider dem ud. Ellers nogle store navne, der står bag.
Alternativet til, at hjørnerne blev klippet af, var, at de var blevet sendt til forbrænding. Ved at klippe hjørnerne af, fik de en chance til i butikkerne til nedsat pris og blev solgt til en glad læser, der ikke havde noget imod at få en billig læseoplevelse - som du selv nævner, så går det jo ikke ud over tegningerne.

Det er først, når albummet uforvarende havner i hænderne på en samler, at problemet opstår, og albummet mister sin værdi; ikke som læseoplevelse, men som samlerobjekt. Men det er jo hverken forlagets eller den oprindelige glade læsers problem, kun samlerens. Det kan jo stadig give en stor læseoplevelse, hvis det igen havner i hænderne på én, der påskønner indholdet.

Det er i hvert fald synd at smide dem ud.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
For mig er det ikke voldsomt generende, men trods alt stadig noget jeg går uden om.
Men jeg kunne sagtens købe det som læsealbum.

Googa, jeg vil da gerne have dem hvis de alligevel skal smides ud.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
For mig betyder afklippede hjørner ikke det store. Foretrækker hvis de er klippet i højre side - albummet set forfra - fremfor i ryggen, men så vigtigt er det heller ikke. Det har sparet mig for en masse penge, da jeg byggede min samling op for 15 år siden, og havde 500 album jeg skulle købe. Køber for at læse, ser dem ikke som en investering. Og ville aldrig fravælge at købe noget jeg manglede pga hjørneklip. Men jeg er også rimeligt ligeglad med stand mint, når det er brugte ting. Problemet er vel også blevet mindre med årene, nu der genudsendes så mange af de gamle ting. Meget kan fås som nyt, i god kvalitet, til billigere penge end de gamle originale udgivelser.

- kaster altid håndtegn efter Franquin.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Alternativet til, at hjørnerne blev klippet af, var, at de var blevet sendt til forbrænding. Ved at klippe hjørnerne af, fik de en chance til i butikkerne til nedsat pris og blev solgt til en glad læser, der ikke havde noget imod at få en billig læseoplevelse - som du selv nævner, så går det jo ikke ud over tegningerne.

Det er først, når albummet uforvarende havner i hænderne på en samler, at problemet opstår, og albummet mister sin værdi; ikke som læseoplevelse, men som samlerobjekt. Men det er jo hverken forlagets eller den oprindelige glade læsers problem, kun samlerens. Det kan jo stadig give en stor læseoplevelse, hvis det igen havner i hænderne på én, der påskønner indholdet.

Det har du ret i, jeg synes også, de skal komme alm. læsere til gode. Men for mange samlere er de ubrugelige.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

umpff skrev:
For mig betyder afklippede hjørner ikke det store. Foretrækker hvis de er klippet i højre side - albummet set forfra - fremfor i ryggen, men så vigtigt er det heller ikke. Det har sparet mig for en masse penge, da jeg byggede min samling op for 15 år siden, og havde 500 album jeg skulle købe. Køber for at læse, ser dem ikke som en investering. Og ville aldrig fravælge at købe noget jeg manglede pga hjørneklip. Men jeg er også rimeligt ligeglad med stand mint, når det er brugte ting. Problemet er vel også blevet mindre med årene, nu der genudsendes så mange af de gamle ting. Meget kan fås som nyt, i god kvalitet, til billigere penge end de gamle originale udgivelser.

Det er så ikke altid, at de nyeste udgaver er de bedste. Computer tekstning, oversættelse, slåfejl, papir, farver, mange ting afgør, hvad der er bedst.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:
Det har du ret i, jeg synes også, de skal komme alm. læsere til gode. Men for mange samlere er de ubrugelige.
Samlere er åbenbart til tider tegneseriens værste fjende ...

Vedhæftet fil:
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg [ 57.93 KiB | Vist 775 gange ]

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
GoogaMooga skrev:
umpff skrev:

Det er så ikke altid, at de nyeste udgaver er de bedste. Computer tekstning, oversættelse, slåfejl, papir, farver, mange ting afgør, hvad der er bedst.

Det har du ret i, men overvejende god kvalitet er gældende. Tiderne hvor siderne faldt ud så snart albummene havde stået i reolen en uge er jo forbi. Typisk er alt det gamle, der var trykt i Italien, underlegent i forhold til nye udgaver. Fx Max Jordan og de tidligste Blåfrakkerne.
Alt nyt er vel med computertekstning? Oversættelse er umulig at bedømme, med mindre man kan originalsproget. Kan man ikke det, kan man kun bedømme sproget, og det er jo noget helt andet, fx Søndergaard/Sonnergård og Rindom/Lützer, og det er en smagssag viser al tidligere debat. Papir er dybest set også en smagssag, selvom der naturligvis ofte ligger velbegrundede redaktionelle valg bag. Farverne er tit et tilfælde af hvad der nu tilbydes af trykfilm, igen fx Max Jordan. Eller fx Clifton Arkiverne, der er væsentligt mørkere i sine farver, end det gamle album fra start-80'erne, der er meget lysere og farverigt, selvom der er tale om den samme farvelægning.

- kaster altid håndtegn efter Franquin.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Alt nyt er med computertekstning, men i modsætning til håndtekstning, er der større sandsynlighed for fejl, slåfejl, hvor man tidligere tekstede i hånden og var mere sikker. Prøv at læse et gammelt håndtekstet album og se, hvor mange fejl du kan finde. Det vil nok være noget nær nul.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg forærer de to Jacob og Sylvester albums væk - men kun ved møde i København.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
GoogaMooga skrev:

Som tidligere skrevet så vil jeg gerne have dem.
Jeg ved ikke lige hvornår jeg skal forbi København, men kan du holde lidt på dem?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Antaeus skrev:
GoogaMooga skrev:

Som tidligere skrevet så vil jeg gerne have dem.
Jeg ved ikke lige hvornår jeg skal forbi København, men kan du holde lidt på dem?

Jo da. Regner med at det bliver senere i sommer.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Alt nyt er med computertekstning, men i modsætning til håndtekstning, er der større sandsynlighed for fejl, slåfejl, hvor man tidligere tekstede i hånden og var mere sikker. Prøv at læse et gammelt håndtekstet album og se, hvor mange fejl du kan finde. Det vil nok være noget nær nul.
Men det skyldes jo ikke computertekstningen, men at forlaget ikke har læst ordentlig korrektur. Det er faktisk lettere at rette i computertekstning end i håndtekstning. I håndtekstningens heydays blev der altid læst korrektur efterfølgende, som håndteksteren så skulle rette uden yderligere honorar. Var der tale om et bogstav eller et enkelt ord, kunne man skrabe teksten væk fra kalkepapiret med en skalpel og glatte området med en negl, inden man rettede med Rotring-pennen. Større områder måtte skæres ud og erstattes med nyt kalkepapir. Jeg har kendt flere håndtekstere, der havde været til lægen med seneskedehindebetændelse, så jeg tror, at alle er bedst tjent med, at tegneserier i dag bliver tekst på computer. Oftest betyder det, at vi får en tekstning, der ligger tættere på den originale udtryk. Den eneste anke kunne være, at man ofte har en tendens til at sætte skriftstørrelsen for langt ned, når man sidder med siderne på skærmen.

Derimod elsker jeg, når tegnere stadig håndtekster deres egne serier og gør det godt.

GoogaMooga skrev:
God stil.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg registrere dårligt at hjørnet er cuttet (når det er sket i albummets højre side. I ryggen ville jeg notere mig det).

Igen - jeg er ikke samler i relation til stand. Mine album skal læses. Stand er - indtil et udefineret bundniveau - irrelevant. Kun når læseoplevelsen påvirkes kan det betyde "værdifald" for mig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]