Dato og tid er 18. sep 2019, 13:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Sommervarmen er her, med blæst og skørter der hvirvler op. Sand og solcreme er ikke verdens lækreste kombi, men hul i det. Fri har vi, og kan skubbe alt til side, unger og kvinde, og læse.

Men ingen sommer uden en sommertråd her på sitet. Og denne gang med et MÅL.

Nemlig at vi i denne ene tråd kan nå 25 bidrag i alt. Man må hjertens gerne bidrage med mere end ét indlæg. Tanken er, at vi alle (ja, alle!) her i gammelmandsklubben bidrager med en anekdote, et hip til fortiden, et nedslag, en kærlig erindring, anything really, og fællesnævneren er blot, at tegneserier på et eller andet felt indgår.

Selv vil jeg fortælle om et bytte, som mine forældre blev meget sure over. Det kommer lige om lidt.

Så du derude med sand i hovedet og mindre forbrændinger efter weekendens sol, læg knolden i blød.

25 indlæg, tak.

God fornøjelse. Ikke mindst med at læse med.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg stammer fra en meget lille landsby, og det eneste man kunne var at lege med fodbold. Spærhage kender byen, han boede selv få kilometer væk. Jeg så ham aldrig, men lærte ham først lidt at kende langt senere via Seriejournalen, men det er en anden historie.

Jeg fik Anders Andbladet, og via (vistnok) Se og hør også Sølvpil, og engang imellem når vi tog til Silkeborg for at besøge familie, så tog vi altid forbi et antikvariat hvor min far, som jeg ellers lærte at hade på grund af hans alkoholisme, altid var god ved mig. Han sagde altid, fyld poserne op med hvad du vil have, og stak mig to plasticposer. Det var guld. Det var fantastisk.

Forsiderne ovenfor er blot et lille udpluk. Jeg slugte alt. Cassanova Johnny, krigsserierne, I ved nok, de der små sataner, og så elskede jeg BBBB fra Seriemagasinet, jeg elskede alt der omhandlede cowboys og indianere, men mit hjerte bankende mest for Ånden der vandrer. Jeg blev fuldstændig blæst bagover af sagaen, åd alt råd. Lavede min egen klub sammen med Preben, hvis mor jeg sidenhen næsten blev forført af, medlemsblad, hemmelige koder, tegnede og skrev til brevkassen i bladet og var med hele to gange, først med en Hvem vil bytteannonce og sidenhen en tegning hvor jeg afslørede Chefen som sortseer.

Og jeg kunne ikke få nok. Store stakke i værelset, masser i skabene og I ved nok, man vil have mere. På Hovedgaden lidt længere væk boede Polle. Han havde masser af blade, og jeg elskede at besøge ham. Ikke på grund af ham, men fordi jeg kunne læse og læse og læse.

Efter en juleaften, hvor jeg havde fået et stort flot fort + indianere og den slags af mine forældre, så blev Polle og jeg enige om et bytte. Han fik fortet og tilbehøret, jeg måtte tage tegneserier. Jeg kan ikke huske om det var 100 eller 1000, men mange var det. Jeg måtte slæbe poser frem og tilbage. Jeg var lykkelig, men hold kæft hvor blev især min mor knotten.

Hun forstod mig ikke, fair nok. Hun forlangte, at jeg byttede tilbage, men ved I hvad? No way. Så der var en lidt betændt og forurettet stemning et stykke tid, og jeg holdt lav profil på værelset, hvor jeg læste med lidt dårlig samvittighed.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Jumbobog nummer 6, som I ser ovenfor, samt IK nummer 215 var mine favoritter. Faktisk i højere kurs end Fantomet.

I jumbo'en den historie hvor Anders troede, at han var pisseklog på grund af strømme og højvande. Elskede den.

Og IK'en med apachehøvdingen Geronimo, mand. Siden da hadede jeg de hvide og ville altid være indianer, når vi legede.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Dejligt inspirerende at læse! Here goes:

I min mormors og morfars sommerhus i Str. Esbønderup lidt udenfor Gilleleje var der BJERGE af tegneserier. Min bror, som er 6 år ældre end jeg, havde åbenbart ofte fået lov til at købe allehånde blade, når han og senere jeg besøgte eller lånte sommerhuset sammen med vores mor og far.

Der var bunker af Skipper Skræk, skægt nok ingen Kong Kylie, men det skyldtes nok, at det var stoppet med at udkomme, og min far havde selv fået lov at læse Skipper Skræk, da han var dreng i kiosken, hvor han var bydreng. Min fars favorit var Prins Valiant, Egene (gab) og Bob og Frank, de var kedelige, syntes jeg dengang, dog Bob og Frank var godt tegnet i mine ukyndige øjne. Mine favoritter var Fantomet, Arkibald og de andre humorserier og hov! Rip Kirby, HAN var sej! Han havde briller ligesom jeg. Så var der tusindvis af engelsksprogede blade, som kunne købes i Gilleleje, sikkert tænkt til turister, men min bror var vild med Disney, så der var Dell hæfter en masse: Walt Disney's comics and Stories, Donald Duck, Uncle Scrooge, Mickey Mouse, flere af dem var giants. Davy Crockett og Wild West! HIMLEN! Der var Looney Tunes hæfter med hele Daffy - holdet, Illustrerede Klassikere med FLOTTE forsider og grimt indhold for det meste, stadig i mine øjne.

Da jeg så startede i skolen og senere fik engelsk i 6.kl. først, tror jeg, havde jeg et ordforråd på dette verdenssprog, der slog benene væk under vores elskede dansklærer, som vi så også fik i engelsk.Han ville vide, hvor jeg kendte alle de ord og idiomatisk korrekte vendinger. Det vidste jeg ikke, hvad betød, men sejt lød det, og det var jo bonus, selv om man ikke gik op i den slags dengang :D . Jeg måtte så fortælle, at det stammede fra tegneserier på engelsk, som jeg i mellemtiden også havde fået min faster fra Canada til at sende andre genrer til lille Danmark. Du gætter aldrig hvilken.

Lærerens reaktion var, at spørge om jeg ikke kunne tage nogle eksemplarer med og fortælle lidt om dem - på engelsk. Jeg holdt MEGET af Henry Christensen, som var næsten 2 meter høj, og som derfor havde kælenavnet høje C. Jeg gik på Sangskolnen i Hindegade.
Han var et af mine store forbilleder, og jeg ville være ligesom ham, når jeg blev stor. Det ændrede sig så, men det ændrede sig tilbage igen! Så det blev jeg, siges det!

mvh.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Jeg havde en lidt lignende oplevelse men dog noget senere nemlig i mit ene år på gymnasiet (det var ikke mig fandt jeg ud af). Mine yndlingsfag var Engelsk og Historie men min engelsklærer mente jeg havde en underlig accent og hun kunne ikke forstå hvor jeg havde den fra. Vi skulle så have noget om sportskommentatorer og for sjov tog jeg en Spike Jones plade med hvor der var et hestevæddeløb og et billøb kommenteret af Spikes glimrende kommentator Doodles Weaver, selvfølgelig med Spikes musik og så faldt tiøren.... :lol:

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Mine somre blev altid holdt hos min mormor og morfar i en lille by i Jylland. Her fik jeg mig en ven Henrik. Henrik var lige som mig vild med tegneserier, bøger og Finans (spillet). 2 gange om ugen kom bogbussen. Her kunne man i modsætning til Nykøbing Falster, hvor jeg boede låne De 5, så de blev lånt på mormors lånekort. Når vi kedede os cyklede vi enten til Billund eller Grindsted for at gå i svømmebadet. Grindsted var bedst. Dels var der en grill med automater, men hvad var bedre var, at der her var en byttebørs. Her startede min samling af både SM og Fantomet. Det var her jeg første gang mødte Conan og Strafferen. SM kendte jeg godt hjemmefra, men her var det de nye numre jeg havde, og vidste ikke, hvilke fede serier, der ellers havde været.
Når vi godt læssede vendte hjem til Hejnsvig, skulle vi op til mig. Min mormor og morfar, var bagere og så var det op på værelset med de nyindkøbte herligheder og en Fanta og en lagkagesnitte.
Sådan gik stort set alle mine somre fra jeg var 10-11 år indtil jeg blev omkring de 20. Så flyttede Henrik ind til mig i Kbh. Og turene til mormor ebbede ud.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

show

Vedhæftede filer:
00 sho.jpg
00 sho.jpg [ 172.89 KiB | Vist 428 gange ]

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Ingen follow up? Gimli, SMT, Karl_E, Antaeus, Googa, Benedict, ingen?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Æhhh...må de, som har skrevet, skrive mere? Tænker ikke på noget eller nogen bestemt, men det ku' jo være, ånden plu'sli' kom over een :D

mvh.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Jow da. Fyr den af, Robski

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg har skrevet så meget i årenes løb, og jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om flere anekdoter.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg beklager min manglende deltagelse i denne tråd. Selv om jeg har læst tegneserier fra barnsben har jeg altså ikke mange minder om det i sommerferier. Måske er det eneste reelle minde købet af min første jumbobog (nr. 30).

Jeg brugte bibliotekerne da jeg var barn. Det at købe tegneserier - ud over sporadiske album ved bogudsalg/samt nogle få album i fødselsdagsgave - kom først i teenageårene. Sommerferier var dermed langt hen af vejen tegneseriefri perioder.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Jeg har skrevet så meget i årenes løb, og jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om flere anekdoter.

Googa, ryst posen. Du har så meget at byde ind med. De der julegaver, som du giver. De samme år efter år. Hvordan startede den tradition, og hvordan blev den modtaget?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Gimli skrev:
Jeg beklager min manglende deltagelse i denne tråd. Selv om jeg har læst tegneserier fra barnsben har jeg altså ikke mange minder om det i sommerferier. Måske er det eneste reelle minde købet af min første jumbobog (nr. 30).

Jeg brugte bibliotekerne da jeg var barn. Det at købe tegneserier - ud over sporadiske album ved bogudsalg/samt nogle få album i fødselsdagsgave - kom først i teenageårene. Sommerferier var dermed langt hen af vejen tegneseriefri perioder.

Biblioteket, og i mit tilfælde en bogbus i røde og hvide farver, blev også brugt flittigt.

To gange om ugen kom den, og man måtte kun låne 4 tegneserier af gangen, så det var med at være først, hvis de nye skulle nappes.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Sommerferiernes var l a n g e, der i midttresserne og frem. Vi var i min mormor og morfars sommerhus, senere købte mine forældre selv en grund og fik bygget et Vestkskyst stugan typehus, jeg kan huske, det kostede 57.000,- kr. Vores bil var en Renault 4 CV , den havde kostet 11.700,-, mener jeg. Nå, men mine forældres sommerferie var ikke så lange som mine og min brors, så meget af tiden foregik også hjemme i 2400, NV. Der var nu også dejligt på nogen måder. En af dem var, at der lå et antikvariat, Onkel Butte, den tager vi en anden gang, men så lå der også en kiosk på Frederiksborgvej lige ved siden af en grønthandel ved 19'eren og 16'ererns stoppested. Den kioskejer brugte ikke sin energi på at returnere bladene, altså tegnesereibladene. Her var således en guldgruppe af "back-issues" af f. .eks. Wild West- og Prærieserier. Et paradis for en dagdrømmer, et paradis, hvor jeg kunne veksle mine lettjente lommepenge til stribehæfter til 50 øre stykket og vist også lidt dyrere, men det bedste var, at de ikke var brugte, de var bare ikke blevet solgt.

Jeg gik/cyklede derned flere gange om ugen, og jeg havde en kæmpe samling af de der små hæfter. Det var guld at tage tilflugten i denne verden sammen med Fuzzy, Salasso, Kaptajn M. selv, Davy Crockett og Coco! Og en dejlig følelse at lægge i orden og flytte rundt på årgange-her blev samlergenet godt nok både grundlagt og udfordret!

mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]