Dato og tid er 9. dec 2018, 21:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Hov, er stafetten gået i stå?

Så må SMT finde nogle nye at forære stafetten til...

Det samme må Carsten.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
...og Frank Bruun Madsen har ikke reageret. Han er dog ellers aktiv i blandt.

mvh.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Folk er jo nok på ferie. Der er helt dødt i byen, i hvert fald her hvor jeg bor. Helt vidunderligt stille. Folk har nok stuvet sig sammen på en masse feriesteder, hvor de så kan larme sammen. Det passer mig glimrende.

Ellers et godt forslag med Spærhage, når han så er tilbage fra sin ferietravlhed :-)

Ellers sender jeg gerne stafetten videre til Sanderhage. Han holder ikke så meget ferie. Og er mand for at fortælle vidunderlige skrøner fra et tegneserieliv! Jeg har selv lige hørt endnu et par stykker af dem, da vi i selskab med andre gnavne, gamle mænd aflagde besøg på Storm P. Museet for at bese udstillingen "Muser og matroner - humor og erotik hos Storm P. Anbefales i øvrigt, udstillingen varer til september. De mest obskøne tegninger har man selv ansvaret for at lade sig forarge over - man er nødt til at trække et forhæng til side for at se dem.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Ha, det lyder spændende Carsten :) Jeg vil bestemt nå forbi Storm P. Museet inden september.

Berti, det er i øvrigt en lidt voldsom historie, du fortæller i starten. Jeg er glad for, at du fandt tegneserierne.

Jeg kan en historie om Inkalen og The Golden Age of Science Fiction. Ikke golden som i silver, men som i den alder, hvor et barn, typisk en dreng, støder på den sf, der med stor sandsynlighed bliver hans ground zero. Jeg læste de første inkal-album som 11-12 årig og så kom de andre, da jeg var 13-18. Ramt lige i rø... i The Golden Age of Science Fiction - 12 år - og jeg har aldrig fundet en bedre science fiction-tegneserie-historie. Jeg ved godt, at mange ikke er enige. Det skyldes, at de ikke var 12 år i 1983. Og Moebius. Ham er vi heldigvis enige om, fantastisk tegner.

Vedhæftede filer:
Incal.jpg
Incal.jpg [ 318.65 KiB | Vist 340 gange ]

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

I må også godt få kapitel 1.A.1 af mine tegneserieerindringer.

Det foregår i Hvidovre, hvor jeg boede de første ti år af mit liv. Min far studerede i København, og min mor havde fået arbejde i København, selv om de begge kom fra Vestjylland, og efter at de havde giftet sig i 1950, var det muligt at få lov til at leje en lejlighed i det særdeles anstrengte og lovbestemte boligmarked. Det endte med at blive to værelser og to kamre i det nyopførte sociale boligbyggeri Danalund, der lå mellem Strandmarksvej og Hvidovre Havn. Opført af Fagforeningernes Byggeselskab på initiativ af Bryggeriarbejdernes Fagforening - og vores nabo var da også tjener henne på den historiske Frihedskroen (der har lagt navn til hele området) på hjørnet af Strandmarksvej og Gammel Køge Landevej, hvor der nu ligger en tankstation. Det lykkedes min far at blive låst inde i lejligheden, da han var ude for at bese den. Kun ved at anråbe en forbipasserende fra altanen formåede han at få hidkaldt en videvært, der kunne lukke ham ud. Nå, men jeg fortaber mig vist.

I hvert fald hørte der til bebyggelsen en butiksarkade langs med Strandmarksvej hen mod Gammel Køge Landevej, som stadig ligger der (både butiksarkaden og landevejen). Der var et rigt varieret butiksudbud, som man brugte det dengang i lokalområderne. En legetøjsbutik som den nærmeste, og derefter en fiskehandel. I sidstnævnte hentede jeg is sammen med naboens datter, for de havde ikke køleskab, men kun isskab, der skulle fodres med en stor, firkantet isblok indimellem, og sådan nogle var fiskemanden leveringsdygtig i. Nå, men der var selvfølgelig også en KIOSK. Og det er der faktisk stadigvæk, i selvsamme lokale. Vist nok en slags minikøbmand, men som i hvert fald nu går under navnet "Solkiosken". Se vedlagte billede, der altså er af ny dato.

Og dér i dén butik, købte jeg mine første tegneserier. Wild West, Prærieserier og indimellem Daffy og Familien Flint, som jeg var ret glad for. Min mor stod vist nok for at indkøbe Anders And & Co., men de andre måtte jeg enten betale ud af lommepenge eller tigge specifikt om. Det var mine første tegneserier, ud over det i forrige kapitel omtalte Tintinalbum "Den mystiske stjerne", som jeg fik i gave i 1962 eller 1963.

Fordi jeg gik i skole i Københavns centrum (på Nathalie Zahles højere pigeskole, der var kun drenge også i 2. klasse, da jeg startede i 1. klasse), tog jeg hver dag Hvidovre Rutebilers omnibus til Toftegårds Plads. Derfra spadserede jeg til Valby Station for at tage S-toget (de gamle brune) til Nørreport Station. Og minsandten, dér på Lyshøjgårdsvej, lige over for Valby Station, næsten på hjørnet af Toftegårds Allé, lå en anden velassorteret kiosk, som blandt andet excellerede i at udstille Kaptajn Micky-bøger og Coco-bøger i vinduet. Det lykkedes mig at overtale min mor til at investere i nogle af dem under min friskfyragtige henvisning til, at så læste jeg ikke kun tegneserier, men også rigtige bøger.

I øvrigt var der en sjov ting med kiosken på Strandmarksvej. Dengang var det strengt forbudt for butikker at holde åbent om søndagen, men i folkeoplysningens tjeneste var det trods alt tilladt at sælge morgenaviser om søndagen mellem kl. 8 og 12. Det var kioskmanden frisk på. Da der absolut ikke måtte sælges andet, havde han en særlig disk, der passede i det indhak til indgangsdøren, som ses på billedet. Så kunne man ikke komme ind i selve butikken, men han kunne have søndagsaviserne liggende på den interimistiske disk. Ligesom mange andre i 1960'erne ville min forældre gerne have hus og have, og derfor blev jeg søndag morgen sendt hen for at købe Søndagsberlingeren ved kioskens friluftsdisk. Berlingske Tidende var som bekendt verdens centrum for boligannoncer dengang. Og så endte vi på Juni Allé i Herlev. Men det hører til næste kapitel.

Det kom sig måske også af, at det store boligbyggeri Friheden var under opførelse lige på den anden side af Strandmarksvej, inklusive det, der blev til Frihedens Butikscenter. Vi boede i første række ud til Strandmarksvej og havde indtil da haft udsigt til åbne marker. tilhørende Frihedsgården, der lå på hjørnet af Strandmarksvej og Gammel Køge Landevej, modsat Frihedskroen. Jeg syntes, det var fedt at sidde og spise mine cornflakes om morgenen og kigge ud på de gevaldige byggekraner, der jonglerede med betonvægge. Men det syntes min far og mor vist ikke.

På den anden side af Gammel Køge Landevej, hvor Friheden Station nu ligger, var der en slags tom plads, udlagt til den senere station. Jernbanen var planlagt og dæmninger allerede opført, men broerne ikke bygget, og der gik som bekendt mange år, før det hele blev virkeliggjort. Den tomme plads blev brugt af omrejsende tivolier, hvor min største forlystelse var at stoppe en femøre (de dér kæmpestore af gammel type) i mekaniske maskiner og se dem falde ned gennem en uforudsigelig labyrint bag en glasrude. Hvis man var heldig, kom der et antal femører ud i skuffen forneden. Indimellem var der også sigøjnerkaravaner, der slog lejr på pladsen. Dem havde jeg strengt forbud mod at fraternisere med, selv om det virkede tillokkende på mig at se nærmere på. Da jeg senere læste Det gådefulde juveltyveri, kom sigøjnerlejrene på Gammel Køge Landevej mig i hu.

Jeg føler anledning til at nævne, at den lokale læge hed dr. Fix. Det gjorde han! Senere overtog hans datter klinikken. Hun hed også dr. Fix!

Vedhæftede filer:
StrandmarksvejKiosk.jpg
StrandmarksvejKiosk.jpg [ 475.07 KiB | Vist 337 gange ]

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg har haft et lidt omflakkende liv indtil 1997, og derfor kan jeg gøre punktnedslag. Fra 1997 og frem flyder det mere ud i ét.

Jeg har ingen erindringer om tegneserier de første fire år af mit liv, men er blevet fortalt, at jeg var glad for tegnefilmene med Flintstones, som DR sendte dengang.

Mit tidligste minde om tegneserier må have været et Anders And blad i perioden 1967-68, hvor vi boede i en forstad til Birmingham. Her husker jeg den historie af Paul Murry og Dan Spiegle, hvor Mickey og Fedtmule befinder sig i en verden tegnet i realistisk stil. Jeg husker, at jeg anbefalede den historie til min far, da jeg mente den måtte være for voksne læsere, fordi den var tegnet i realistisk stil (!) Ellers husker jeg kun de engelske børnebøger fra dengang, Noddy bøgerne.

Fra 1968 til og med 1971 boede vi i Nigeria, langt ude i bushen, hvor der ikke var nogen underholdning. Men en moster i Danmark sendte mig løbende AA&Co., dog kun ca. hvert andet nummer, da det ellers ville blive for dyrt. Det var altid et højdepunkt at tage til landsbyens marked og købe kød (tidligt på dagen, før fluerne), og så ende på det lille posthus for at se, om der skulle være kommet en pakke fra moster.

Min mor læste højt for mig, indtil jeg selv kunne læse som seks-syv årig, og jeg var især glad for de fortsatte historier af Paul Murry. Men da jeg som regel kun modtog hvert andet nummer, måtte min mor "digte videre" på de fortsatte historier, så jeg trods alt kunne få en afslutning. Ellers husker jeg kun de engelske annuals, Beano, Dandy, og Topper, som min mor købte i den nærmeste storby og gav mig ved særlige lejligheder, som fødselsdage.

Som syv-årig røg jeg på kostskole. Det var 600 km hjemmefra, og jeg havde skrækkelig hjemvé; gik om aftenen og så på stjernehimlen. Vi var vel otte pr. værelse, fire køjesenge. For enden, ved vinduet, stod et fælles bord. Her kunne jeg imponere mine kammerater ved at dække hele bordfladen med mine medbragte Anders And blade. Det var mit første egentlige "victory spread", mit samler instinkt blev tændt dér.

Det var også på den skole, at jeg læste mit første europæiske album, "King Ottokar's Sceptre", første udgaven fra Methuen, som jeg havde lånt af en anden elev. En helt ny verden åbnede sig op for mig dér. Skolen var amerikansk, men pudsigt nok så jeg intet til Marvel og DC. Tror ikke, de blev distribueret i Nigeria dengang.

I november 1971 rejste vi tilbage til Danmark. Vi landede i Tirstrup, og som det første, da vi steg ud af flyet, løb jeg hen for at røre ved sneen. Dernæst genkendte jeg min mormor og kastede mig i armene på hende. Inde i ankomsthallen var der en velassorteret bladkiosk, og min mor lod mig vælge ét blad. Jeg valgte "Bessie". Jeg havde dårligt nok betrådt dansk jord, før jeg måtte have et blad. Et liv med tegneserier begyndte dér.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro
Berti Stravonsky skrev:
Hov, er stafetten gået i stå?

Så må SMT finde nogle nye at forære stafetten til...

Det samme må Carsten.

Så prøver vi med Nøhr og Henrik Andreasen :wink:

Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
...dr. Fix!
:D Super interessant. Når du udgiver dine samlede erindringer, så køber jeg den.

GoogaMooga skrev:
..."victory spread"...
8) fedt udtryk! Tak for historien, du har levet et vildt liv, Googa

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

SMT skrev:
Så prøver vi med Nøhr og Henrik Andreasen :wink:
Enig med SMT.

Og har også en direkte stafet til Carsten Søndergaard. Kan man sige noget om, hvem der omtegnede det danske omslag til Superman vs. Muhammad Ali?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

D@niel skrev:
Kan man sige noget om, hvem der omtegnede det danske omslag til Superman vs. Muhammad Ali?
Det gjorde Interpresses legendariske tegnestuemedarbejder John "Kris" Kristiansen. Han var ikke tegner (hvad man nok kan se af tegningerne), men litograf. Kris lavede den grafiske montage af tusindvis af Interpresses udgivelser og har tegnet stort set alle de mange håndtegnede titler, logoer og tekster, der fandtes forsiderne i 1960'erne, 70'erne og en hel del i 80'erne også. Det var også ham, der rentegnede den oprindelige Interpresse-logo og IP-globussen.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Tusinde tak for svaret Carsten, og oh my...pinligt, du har selvfølgelig sagt det tidligere. Men den dukkede ikke op på søgning "superman muhammad ali". Det gjorde den til gengæld på "John "Kris" Kristiansen". Du er nu citeret på comicwiki. Findes der et billede af Kristiansen på nettet eller i en bog?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Sandelig om jeg ikke fandt et billede af ham i Historien om et forlag. (side 91 i pdf). Den ligger gratis derude, så man kan lige så godt læse den.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Åh ja! INTERPRESSE!!! Hele min barndoms grundlag for tegneserier.....næsten! Læs den, bogen.

mvh.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
D@niel skrev:
Sandelig om jeg ikke fandt et billede af ham i Historien om et forlag. (side 91 i pdf). Den ligger gratis derude, så man kan lige så godt læse den.

Tak for det link.

Jeg har været her før kan jeg se, men ikke læst Interpressebogen.

Førhen kunne man også finde cirka 20 samlebind med Paul Murry godt nok på portugisisk, tror jeg det var.
Det ligger stadig nogle bøger der inde så skriv Paul Murry i søgefeltet så kan du kigge lidt billeder.
Der ligger også en masse andet.

Senest rettet af Antaeus 20. jul 2018, 12:56, rettet i alt 1 gang.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

"Det er alligevel nok de færreste der har forestillet sig og vidst, at Fantomet, Batman, Superman, Modesty Blaise, Agent X9 og mange andre faktisk bliver bearbejdet, redigeret og tegnet på Hasselvænget i Asnæs". Asnæs Avis ca. 1985.

Kan ses i større format på Facebook:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1

Vedhæftede filer:
Kris-Asnaes-Avis.jpg
Kris-Asnaes-Avis.jpg [ 396.03 KiB | Vist 168 gange ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]