Dato og tid er 18. jun 2018, 15:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Thomas S skrev:
Det er jo ikke et begreb, der eksisterer i dansk ret, da ophavsmanden til et værk efter vores ophavsretslov altid beholder den principielle ophavsret, selv hvis han sælger værket med fulde brugsrettighder til andre. Så der er ikke behov for det ord i dansk kontekst, da det er udgangspunktet for alt.
Det anede jeg ikke. Tak for info :) meget interessant.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jack J skrev:
Jeg synes, "krimi" har for mange konnotationer af hyggelig tv-krimi eller svensk krimiroman. Det er jo oprindeligt en forkortelse af kriminal-, og "kriminalgenre" er bedre, hvis der er tale om noget hårdkogt inden for genren. Jeg ville aldrig kalde James Ellroys "Black Dahlia" for en krimi, men en kriminalroman. Og hvorfor ikke "kriminaltegneserie".

EDIT: Woah! Indlæg nr. 200. Jeg gi'r en øl i lufthavnen! :D
TILLYKKE! :mrgreen: Og tak, du forklarer præcis, hvordan jeg har det med ordet "krimi", og derfor at jeg måtte spørge til udtrykket.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Blue pencil som man vist bruger til at vise korrektioner, fordi den åbenbart ikke gengives ved reproduktion. Det der simpelthen findes et dansk ord for - ? Blå blyant, naarh hva'?

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Oversett denne:

Vedhæftede filer:
Bizarro-RealIndian-03-28-04WEB.jpg
Bizarro-RealIndian-03-28-04WEB.jpg [ 351 KiB | Vist 415 gange ]

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
D@niel skrev:
Blue pencil som man vist bruger til at vise korrektioner, fordi den åbenbart ikke gengives ved reproduktion. Det der simpelthen findes et dansk ord for - ? Blå blyant, naarh hva'?

Det plejede at hedde en reproblå blyant.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Tak for svar. Det noget oldschool værktøj? Det er ikke noget, man bruger længere, Henrik?

superboy skrev:
Oversett denne:
:D ja det virker ikke helt på dansk.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
D@niel skrev:
Tak for svar. Det noget oldschool værktøj? Det er ikke noget, man bruger længere, Henrik?

Jeg kender et par kolleger, der stadig bruger dem, men det er vist mest af gammel vane. Fordi tegninger ikke ryger i reprokameraer længere som en del af reproduktionen, er der ikke brug for reproblå blyanter.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det omtalte, nu antikverede, redskab ledte mine tanker hen på det gnubberedskab, man benyttede til at gnubbe Letrasetbogstaver op med.

Findes der et ord for sådan et? På dansk eller engelsk? Henrik? Frank?

Jeg har stadig en reproblå blyant (med løs stift i hylster). Og et gnubberedskab. Dem bruger jeg ikke længere. Jeg har også en skalpel, sådan en med metalskæfte og udskiftelige blade (tilspidsede eller afrundede). Den bruger jeg faktisk af og til (nu til andre ting end montager). Men jeg har ikke flere blade. Gad vide om man stadig kan få dem.

Jeg har også et selvfarvende stempel med TRYKSAGER. Ganske oldnordisk. Selv i 1995, da jeg købte det, var begrebet udgået af posthåndbogen. Men de fandt et eksemplar i Papirkælderen på Nørrevold i en støvet skuffe.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Færøerne
Skalpel bliver brugt til mange ting, så både skalpeller og skalpelblade fås selvfølgelig endnu. F.eks. her:
https://dk.rs-online.com/web/c/vaerktoj ... lpelblade/
og
https://nettomedical.dk/shop/59-skalpel ... lpelblade/

Apropos denne tråds overskrift, bemærk at "multiværktøjer" hos den ene leverandør hedder "multi-tools" på "ny-dansk".

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Har også stadig gnubberedskabet og skalpellen, og har engang haft den blå blyant.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
benadikt skrev:
Skalpel bliver brugt til mange ting, så både skalpeller og skalpelblade fås selvfølgelig endnu. F.eks. her:
https://dk.rs-online.com/web/c/vaerktoj ... lpelblade/
og
https://nettomedical.dk/shop/59-skalpel ... lpelblade/

Apropos denne tråds overskrift, bemærk at "multiværktøjer" hos den ene leverandør hedder "multi-tools" på "ny-dansk".
Fantastisk, tak for research :-)

Ganske rørende faktisk, pakke à 100 stk. 149 kr. Det kan ikke siges at være dyrt. Jeg tvivler dog på, at jeg får brug for 100 stk. i mit liv. Måske kan man forhøre sig om en mindre portion.

Og så kan man få en skalpelbladsfjerner, også fantastisk. Jeg har aldrig vidst, hvad jeg skulle stille op med de brugte blade, de er forsøgt bortskaffet i brugte konservesdåser og lignende.
https://nettomedical.dk/shop/59-skalpel ... dsfjerner/

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Et imprint. Er det dét, man på dansk kalder et datterselskab eller findes der en anden betegnelse i forlagsjargon?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Færøerne
Det behøver ikke være et datterselskab, det kan være samme selskab, der har forskellige navne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Imprint_(trade_name)

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Aah ja det giver jo god mening, så det behøver ikke sådan direkte at være et datterselskab/underforlag. Ok, så er det måske en lidt speciel udenlandsk ting, der ikke lige lader sig oversætte. Men Serieklubben under Zoom det må være en slags imprint.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Det kan sagtens oversættes. Men der er flere muligheder og nogen vil være forkerte i nogen sammenhænge. Men varemærke, linje eller serie kan bruges i forskellige sammenhænge.

Carlsen manga var et særlig varemærke til mangaudgivelser fra Carlsen. En forlagslinje er en selvstændig understrategi i forlagets udgivelsespolitik, der nogle gange kan have sit eget mærke. En forlagsserie er bøger, der ikke nødvendigvis er sammenhængende, men som redigeres i en sammenhæng og ofte også med egen visuel identitet.

Mærke er nok den mest direkte oversættelse.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]