Dato og tid er 7. jul 2020, 20:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg har lige læst Yoko Tsuno; Lucifers tjenerinde, og sidder tilbage med en rimelig ok eftersmag, men tænker alligevel tilbage med nostalgi over dengang, hvor et Yoko Tsuno album ikke bare var en ok-oplevelse men en virkelig udsøgt første klasses servering. Jeg har prøvet at få indkredset, hvad der er afgørende for denne oplevelse og er kommet frem til at det først og fremmest er et karakteristika ved fortællingen - mere end den tegnemæssige kvalitet.

De bedste Yoko Tsuno albums (for mig) er de fortællinger, hvor jeg får en relativ klar forståelse for parternes motiver eller baggrund for deres handlinger. Det er et element som Leloup giver plads og dvæler lidt ved i albums som f.eks.; Budskab fra evigheden og Vampyren fra Rothenburg.

I senere album bruger Leloup (generelt) mindre og mindre energi på dette fortællemæssige element. Især virker det som om, at stræben efter magt er forklaring nok i sig selv (f.eks. Lyset fra Ixo), hvad der sådan set kan være reelt - det kan jo være et motiv i sig selv. Ofte bliver det så med den underlæggende præmis at, stræben efter magten i sig selv = ondskab, mens stræben efter et bestemt formål, hvor magt er et middel til dette = godhed.

Senere endnu er det imidlertid som om at Leloup helt opgiver forståelsen af, at det er motivet der skaber handlingen, men at det snarere er omvendt. Handlingen skaber motiver! Lucifers tjenerinde er således kendetegnet med et meget højt handlingsintensitet, og hvor baggrundsfortællingen for modstanderen reelt er reduceret til en enkelt rude og hvor forståelsen for "modstanderen" efterlader en med en del forvirrende fantasimuligheder. Det værste er imidlertid at den stræben efter magt, som kan forklare hovedmodstanderens tilgang/handlinger, ikke er reel. Magt er vel kun relevant, når man har magt over nogen - eller noget (som andre ønsker) - og i denne fortælling er der ingen at have magt over.

Yoko Tsuno er dermed kommet lidt tættere på Corto Maltese, hvor jeg langt hen af vejen også oplever at 'motiver' er flygtige og omskiftelig - efterhånden som handlingen udspiller sig. Det er noget af det der gør Corto Maltese så original - og også det som gør at jeg har svært ved at nyde Corto Maltese som fortælling (min begrænsning). Selv om seriens mystik og uforudsigelighed burde appelere til mig. Men i relation til Yoko Tsuno oplever jeg stilskiftet som et tab. For Lucifers tjenerinde starter meget lovende - og efter de første ca. 15-20 sider glæder jeg mig til, hvor historien vil bringe mig hen, og hvad der vil blive fortalt om baggrunden og motiverne for Lucifers tjenerindes tilstedeværelse - og jeg ender med at opleve mig uforløst, fordi jeg kun får en halv forklaring og må fantasere mig til resten. Spørgsmålet er jo så, om det er en bevist fortællemæssig udvikling, som afspejler Leloups grundforståelse af, hvordan mennesker agerer eller om det er fordi han ikke længere får historien gennemarbejdet inden han går igang med albummet/tegnearbejdet.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Udmærket analyse, som jeg er ret enig i.

Man må nok bare sige, at det er et hyggeprojekt for Roger Leloup stadig at lave nye Yoko Tsuno-eventyr. Han er midt i 80'erne og ønsker ikke at beskæftige sig med andet. Han er nok ikke så skarp fortællemæssigt, som han måske var engang. Jeg vil nok heller ikke være så skarp, hvis jeg når hans alder.

Lige nu sidder han og arbejder på det 30. og sidste album. Som læser må man finde sig i, at han bliver ved. Og tage de nye album, som de kommer. Et eller andet sted er det jo også helt vildt rørende. Alternativet ville være, at der ikke kom mere, og det ville mange mennesker trods alt være kede af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]