Dato og tid er 29. jan 2020, 06:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Hvor mange graphic novels skal du boykotte i år?
Allesammen 17%  17%  [ 3 ]
Case by case 28%  28%  [ 5 ]
For mig er det hele bare tegneserier 28%  28%  [ 5 ]
Vi får alt for få graphic novels 17%  17%  [ 3 ]
Graphic novels er fremtiden 11%  11%  [ 2 ]
Afgivne stemmer : 18
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ja, det er et frækt spørgsmål, for der findes jo også gode graphic novels. Grunden til, at jeg er efter dem, er fordi de har fået prædikatet "finere". Og fordi de dominerer Ping priserne totalt. Heldigvis har vi nu fået Hanne Hansen som modstykke.

Jeg ejer nogle graphic novels, men for mig vil de altid blive prioriteret lavere end en god gammel serie, der har stået tidens tand, og er seriel. Med figurer, man lærer at kende over et langt forløb. En del af tegneseriens glæde findes i det serielle, genkendelsens glæde ved det serielle.

Billede Billede

Billede Billede

Billede

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Der er masser af udgivelser jeg ikke køber, men jeg boycotter som udgangspunkt ikke noget som helst. Heller ikke grafiske romaner, hvoraf der findes både det bedste og det værste. Så dit spørgsmål er ikke frækt, det er jo bare en fordom. Derimod agter jeg også i år, at boycotte Blåfrakkerne, medmindre serien bliver rebootet af Francois Boucq :wink:

To af sidste års absolut bedste læseoplevelser var grafiske romaner: Jason Lutes' Berlin og Vittorio Giardinos Ungarsk rapsodi/Porten til Orienten. De er både veltegnede, spændende, nuancerede, underholdende og med en litterær tyngde. De kan på alle måder anbefales.
Vedhæftet fil:
Berlin-den-samlede-udgave-forside.jpg
Berlin-den-samlede-udgave-forside.jpg [ 78.95 KiB | Vist 492 gange ]

Vedhæftet fil:
max-fridman-cover-web-550x743.jpg
max-fridman-cover-web-550x743.jpg [ 128.7 KiB | Vist 492 gange ]

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Jeg er ganske enig, E.

Litterlr tyngde. Kan du sætte lidt flere ord på, mon?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Ingen boykot herfra. Som annonceret tidligere - diversitet er væsentlig for mig. Som Erling - jeg forholder mig til de enkelte værker. Dog er der grafiske noveller, som har en tegnestil, der ikke appellere til mig. Jeg har tidligere fravalgt Sabrina på den konto. Men nu, hvor den er udkommet på dansk - ja vi får se. Jeg skal snart læse Jimmy Corrigan for første gang. Hvis dette albums øvrige kvaliteter kan få mig til at abstrahere fra tegningerne, bliver Sabrina et mere sandsynligt køb.

Eneste boykot fra mig er den danske samleudgave af Berlin. Men det er på grund af, at jeg har købt de to første album på dansk i forvejen - og ikke på grund af selve værket. Jeg regner med en engelsk udgave af tredje bind.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Berti:
Citat:
Jeg er ganske enig, E.

Litterær tyngde. Kan du sætte lidt flere ord på, mon?

Litterær tyngde i den forstand, at historierne er mere komplekse og nuancerede i både fortælling og personskildringer, end hvad man typisk er vant til i tegneserier.

Og i den forstand, at "Berlin" umiddelbart får mig til at tænke på forfattere som Thomas Mann og Stefan Zweig, og "Ungarsk rapsodi/Porten til Orienten" på forfattere som Graham Greene og Eric Ambler. Giardino indleder endda med et Greene-citat. Jeg gætter på, at Lutes og Giardino har været inspireret af/påvirket af sådanne forfattere.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Er Max Fridman GN?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Antaeus skrev:
Er Max Fridman GN?

Vel lige så meget som Mira (Googas billeder). Denne diskussion har været oppe mange gange, og det må vel blot konstateres at grænsen for hvad der er det ene og andet er præget af en stor fed gråzone.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Gimli skrev:
Eneste boykot fra mig er den danske samleudgave af Berlin. Men det er på grund af, at jeg har købt de to første album på dansk i forvejen - og ikke på grund af selve værket. Jeg regner med en engelsk udgave af tredje bind.

-og jeg har det på præcis samme måde. Den bliver altså stående hos forhandleren. Måske hvis der en dag kommer et slagtilbud med en 100-kr-seddel, tager jeg den med. Men synes godt nok det er lidt træls, når vi nu er en del der har købt de to første i serien. Jeg selv oven i købet til fuld pris.

Men ellers er det hele bare 'tegneserier' i min verden. Så må marketingafdelingerne rundt omkring kalde dem hvad de vil. Jeg køber det jeg kan li' uanset navn...

/Spærhage

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

For mig er problemet, at mange af disse GN er mere end grimme at se på, og jeg får derfor aldrig rigtigt gået i gang med dem. Omvendt er jeg dog meget glad for Gavrillio Princip og de bind jeg har læst af Fremtidens araber. Sidstnævnte er en af de bedste tegneserier jeg har læst.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gimli skrev:
grafiske noveller, som har en tegnestil, der ikke appellere til mig.
smfan skrev:
For mig er problemet, at mange af disse GN er mere end grimme at se på
Men der findes vel tusindvis af tegneserier, som ingen ville finde på at omtale som graphic novels, som heller ikke appellerer til jer, eller som er grimme at se på?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:
smfan skrev:
Men der findes vel tusindvis af tegneserier, som ingen ville finde på at omtale som graphic novels, som heller ikke appellerer til jer, eller som er grimme at se på?

En tommelfingerregel siger, at 90% af alting er noget møg. Men det forekommer mig, at navnlig GN har en forholdsvis større andel dårlige tegninger. De viste eksempler ovenover er ting, der dukkede op, når jeg søgte på Ping priser og graphic novels.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:
smfan skrev:

Der findes nogen som appellere mere end andre, men i forhold til "traditionelle" tegneserier er det yderst sjældent jeg fravælger et album alene ud fra tegningerne. Det sker med jævne mellemrum når det er GN. Eller sagt på en anden måde - der skal nogle virkelige positive omtale af andre forhold til, før jeg giver tegneserier som Jimmy Corrigan/Sabrina et forsøg. Nu ser jeg med Jimmy Corrigan - også må jeg finde ud af, om jeg skal være mere "tilgivende" Som det forhåbentlig fremgår - jeg er stadig villig til at forsøge ind imellem.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gimli skrev:
Spærhage skrev:
jeg har det på præcis samme måde. Den bliver altså stående hos forhandleren. Måske hvis der en dag kommer et slagtilbud med en 100-kr-seddel, tager jeg den med. Men synes godt nok det er lidt træls, når vi nu er en del der har købt de to første i serien. Jeg selv oven i købet til fuld pris.
Det er selvklart lidt trist for jer, der oprindelig købte de første to bind af Berlin på dansk (og har beholdt dem i alle årene), at det tredje aldrig udkommer.

Miséren må tilskrives Jason Lutes, som var 23 år om at færdiggøre den. Det gør det jo reelt håbløst for både forlag og læsere at håndtere situationen. Skulle man tro på, at han faktisk nogen sinde blev færdig? Eller opgive at tro på det?

Og da han så faktisk BLEV færdig, var der tre muligheder for Cobolt:
1. At udgive tredje bind i samme udstyr og format som de to første, og det ville så udelukkende have interesse for dem, der havde købt de to første, og faktisk havde gemt dem - og som opdagede, at det tredje bind nu udkom. Hvilket ville betyde, at oplaget skulle være stærkt begrænset, og at udsalgsprisen omvendt ville være høj, formentlig 300 kr., hvis det ikke skulle være ren og skær tilsætning.
2. At modstå vrisne ord og trusler om boykot og kun udgive den samlede udgave, som den er udkommet på tysk, altså i betydeligt større format og med en masse interessant og spændende ekstramateriale.
3. At udgive begge dele - altså bind 3 i samme udstyr som bind 1 og 2 og samtidig den samlede udgave i det større format. Hvilket måske nok ville kunne gøre det separate bind 3 en smule billigere, men nok også ville betyde, at den samlede udgave i stedet blev dyrere, fordi nogle ville vælge den ene, og andre den anden. Noget af en blindgyde for begge udgaver.

Cobolt valgte løsning 2, og af to grunde:
1. Hvis det enkeltstående bind 3 alligevel ville komme til at koste 250 eller 300 kr., ville de fleste nok alligevel foretrække den samlede udgave til 400 kr. i større format og med al ekstramaterialet.
2. Hvis nye læsere skulle have en chance for at læse hele værket, ville det indebære, at de to første bind samtidig blev genoptrykt. Det kunne ende med at blive 3 x 250 kr., altså 750 kr. Det forekom lissom ikke at være en farbar vej.

Så derfor blev det sådan. Hvilket selvfølgelig stadig kan synes trist for dem, der faktisk har købt bind 1 og 2 til fuld pris. Men for sølle 150 kr. mere, end et enkeltstående bind 3 ville koste, får man altså hele molevitten i langt større format og med en hel masse ekstramateriale. Man kunne fristes til at sige, at man får det større format og ekstramaterialet for 150 kr.

Jeg tillader mig at gøre opmærksom på, at den tyske og danske samlede udgave er de eneste, der indeholder det samlede ekstramateriale. Derfor er de 24 sider tykkere end den amerikanske.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg kan faktisk godt forstå det valg som Cobolt har truffet. Især hvis salget af de to første bind ikke har været overvældende. Men det ændre ikke på, at jeg selvfølgelig er skuffet - og ikke har lyst til at betale igen for 2/3 af værket. Derfor konsekvensen - jeg køber 3. album i den amerikanske version.

Hvis Cobolt (Carlsen?) havde fulgt Zooms håndtering af overskudslager (destruktion frem for udsalg), kunne det overvejes at tilbyde samleudgaven med en rabat ved forevisning af disse tidligere album. (Ved godt der er alle mulige problemer med "udlån" og lignende). Det havde været en gestus som ville give goodwill og opbygge loyalitet.

Men som sagt - jeg har forståelse (rationelt) for dispositionen - selv om irritationen (følelsesmæssigt) ikke bortviskes af den årsag.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg har forsøgt at læse Jimmy Corrigan, som en anden nævner ovenfor, men det var for meget form-eksperiment for mig, så jeg kom aldrig særlig langt. Lidt ligesom da jeg forsøgte at læse Ulysses. Det blev til nogle få sider, så gav jeg op.

Udover de ovennævnte Berlin og Max Friedman er to andre grafiske romaner, som er virkelig fremragende og kan anbefales:
Vedhæftet fil:
9788790370824.jpg
9788790370824.jpg [ 54.82 KiB | Vist 324 gange ]

Vedhæftet fil:
9788792246608.jpg
9788792246608.jpg [ 36.37 KiB | Vist 324 gange ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]