Dato og tid er 17. okt 2019, 01:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Hvad ville du købe, hvis du skulle købe?
Afstemning sluttede 14. okt 2019, 13:26
Klart billige blade, så jeg kan få mange. Stand er for tosser. 35%  35%  [ 6 ]
Hm. Jeg ville ikke vælge de dyreste, men heller ikke de billigste. 47%  47%  [ 8 ]
Jeg ville vælge få, ganske vist dyre hæfter, men sindsygt flotte. 18%  18%  [ 3 ]
Afgivne stemmer : 17
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
I en alder af en million år, og efter at have samlet igennem flere år, for så at lægge det på hylden, så havnede jeg forleden i Don Rosas Comic Vault.

Og blev totalt afhængig med det samme.

Jeg ville samle igen og ja, det vil jeg.

Jeg lavede et par opslag og fik en masse henvendelser. Mit fokus var Anders And, og jeg ville begynde i det små med et par årgange eller to om måneden. Det var tanken.

Fristelserne var mange. Jeg kunne købe mange årgange til en slat, men standen var også derefter. Hele blade javist, men smuds, skidt, slid, og den slags til følge. Stadigvæk ekstremt billigt.

Jeg kunne også gå all in og vælge få men flotte blade. Hvilket jeg endte med at gøre, og det er jeg meget tilfreds med. Der er en anden og mere dyb nydelse at holde disse blade i hænderne, en anden glæde ved at kigge på dem og bladre i dem, og - bizart nok - en anden læseglæde. Det sidste skal nok tages med et gram salt, og så alligevel ikke.

Hvert blad får et andet skær, en slags ophøjethed. Bladet er dyrt, og jeg behandler det nænsomt i min læsning og på den måde, som jeg vælger at opbevare bladet på, og den måde, som jeg vælger at vise andre bladet på.

Kan I følge med?

Er det skørt? Er det knald i låget at have det sådan? Ikke for mig. Det giver fuldgod mening at give mere for kvalitet.

Men hov - tossede Berti, det er jo røv og nøgler. Barkshistorien er jo den samme.

Ja. Og så alligevel ikke.

Hvad med jer? Kan I genkende mit tosseri?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ja, det kan du tro. Hos mig er det musik. Hvis jeg finder en sjældenhed eller køber en dyr CD, nyder jeg faktisk musikken mere.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg kan ikke helt genkende din oplevelse. Hvis jeg skal købe den dyreste stand, kommer jeg uværgeligt til at tænke på, hvad jeg så ikke har råd til. Men standen kan også være for dårligt. Men kun hvis det kommer til det punkt, hvor det går reelt ud over læseoplevelsen. (Til forskel fra nydelsesoplevelsen). Hvis der mangler sider, er tegnet på siderne eller andre "hærværkstegn", står jeg af. Men sålænge der kun er brugs-, alders- eller almindelige slidtegn, har jeg ingen problemer. Flere af mine egne album er fra min barn- og tidlig ungdom. Og de er blevet læst og genlæst så de næppe har nogen reel handelsværdi. Men jeg vil altså ikke bruge penge på at skifte dem ud, når der i forvejen er mere på markedet end jeg har råd til. Så meget bedre bliver læseoplevelsen altså heller ikke. Kun serier som; Bruno Brazil har en lidt anden status, da der - i album som; U-bådshajen og Tvpirater mangler nogle sider i de danske udgivelser.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Jeg kan ikke følge det helt. Det er selvfølgelig sjovt at have et pænt hæfte, som er meget værd. Ligesom det er sjovt at have en originallp istedet for et genoptryk. Men hvis valget står mellem Fx. Førstetrykjet af Pans LP fra 1973 til 1200kr, eller genoptrykket fra sidste år, så ved jeg godt, hvad jeg vælger. Det samme med tegneserier. Hvis jeg kan få historierne som et genoptryk, så lever jeg gerne med det.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Der hvor jeg har svært ved at følge med er at du flere gange har stoppet som samler og solgt store del af samlingen og det er ikke lang tid siden at du har luftet det at være samler ikke var det værd - og nu starter du så op endnu engang.

Og hvilke Anders And blade ville jeg så købe. Muligvis de billige hvis de er hele og fine. Kan man ikke få rimelig kvalitet så ville jeg give lidt mere for lidt bedre kvalitet. Hvis de af bedre kvalitet kun er lidt dyrere så ville jeg dog gå efter dem.

Hvis det var album og især samlealbum så ville jeg gå efter lidt bedre kvalitet for mine album står fremme, mens mine blade står i kassetter. Så her udgør de også en "pynt" og at jeg ser dem hver dag.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Der hvor jeg har svært ved at følge med er at du flere gange har stoppet som samler og solgt store del af samlingen og det er ikke lang tid siden at du har luftet det at være samler ikke var det værd - og nu starter du så op endnu engang.

Og hvilke Anders And blade ville jeg så købe. Muligvis de billige hvis de er hele og fine. Kan man ikke få rimelig kvalitet så ville jeg give lidt mere for lidt bedre kvalitet. Hvis de af bedre kvalitet kun er lidt dyrere så ville jeg dog gå efter dem.

Hvis det var album og især samlealbum så ville jeg gå efter lidt bedre kvalitet for mine album står fremme, mens mine blade står i kassetter. Så her udgør de også en "pynt" og at jeg ser dem hver dag.

1) Jeg har vist skrevet det flere gange, Antaeus, at en livskrise betød, at jeg måtte reagere. Det at flytte fra ens kærlighed og vores fælles børn, og stifte bo påny, koster jo lidt. For at realisere dette nye liv, blev det de fleste tegneserier, der røg over bord. Ikke med min bedste vilje, men af nød.

Og ja - det at samle er ikke det samme nu, som det var førhen. Heldigvis for det, tænker jeg, for så vidner det, om ikke andet, om en slags udvikling snarere end stilstand. Hvor jeg tidligere bruge flere tusinde kroner på bare et Anders And hæfte og i visse tilfælde endnu flere for fx et indlæg, så er det mere jordnært nu. Jeg har købt en del hæfter i ret pæn stand, så pæn faktisk, at mine to yngste ikke må læse dem (jeg har købt læseeksemplarer til dem, dog), og udgiften cirka 10 kroner pr. hæfte.

Men altså, en livskrise betød, at jeg solgte. Nu er krisen fortid og lysten til atter at samle ænder er tilbage.

2) Hvad Anders And blade angår, er det forholdsvist let at finde dem. Både de mange og de billige. Hvad sidstnævnte angår, så taler jeg om stempler, skriverier, manglende sider, løse sider, sider med slitage, rustne klips og blade der generelt bare er læst (holdt) i stykker. De blade kan man sagtens finde til en krone eller to stykket.

De pæne, altså rigtigt pæne, er også lette at finde. Dem er der nemlig mange af. Jeg begyndte min nye samling med årgangene 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 hvor især de første årgange er lette at finde superflotte, de sidste par årgange er det lidt anderledes. Papirkvaliteten åbenbart lidt ringere, og hæfterne derfor mere skrøbelige. De blade står i cirka 30 kroner stykket.

Endelig er der de rigtigt dyre, og sindsygt dyre jo længere tilbage i tid vi skal. Her står jeg af. Jeg tvivler på, at jeg (som før) vil smide fx 3.000 for et enkelt hæfte, bare for at have det pænt.

Jeg begyndte at backe blade i går. Sidde stille og roligt og kigge bladet igennem. Måske genkende en fortælling, se efter indlæg, læse reklamer og så sætte bladet sammen med et board ind i enten my light (mylite?) eller silverbacks. Lidt lige som et sidde med en fiskestang og nyde tilværelsen, sådan sad jeg i går. Havde været på biblioteket og nød The Boss fra dengang han var på vej op.

I liked that.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Rart at vide at 65-70 ikke er så dyre, jeg skal nemlig samle Al Hubbard.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg går næsten kun efter blade i standen fine og op. Jeg kan i få tilfælde nøjes med dårlig stand, hvis det ellers vil koste kassen i perfekt stand. Jeg gider hverken at bruge tid eller plads på lasede blade.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Berti Stravonsky skrev:
Antaeus skrev:
De pæne, altså rigtigt pæne, er også lette at finde. Dem er der nemlig mange af. Jeg begyndte min nye samling med årgangene 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 hvor især de første årgange er lette at finde superflotte, de sidste par årgange er det lidt anderledes. Papirkvaliteten åbenbart lidt ringere, og hæfterne derfor mere skrøbelige. De blade står i cirka 30 kroner stykket.

Det er meget interessant at de senere årgange er svære at finde i fin stand. Er der andre som har samme oplevelse?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

67, 68, 69 og til dels 70 er lette at finde pæne.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Jeg kan bedst lide pæne blade, men det behøver ikke være mint, helst ikke påskrivninger i hvert fald. Står jeg på et loppemarked og ser noget Tomahawk, Western serien, Gunfight serien eller såd'n, og det er lidt hærget, men der måske er Spøgelsesrytteren eller Durango Kid i, så køber jeg. Det er sjovt. Når/hvis jeg er i USA eller England/Skotland og falder over gamle US blade, så betyder stand heller ikke meget, det er også bare sjovt.

mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]