Dato og tid er 18. nov 2019, 16:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Et tilbagevendende spørgsmål her er hvorfor ikke flere unge læser tegneserier.
Spørsmålet skulle måske snarere være, hvorfor så mange voksne gør det? Svaret er i de fleste tilfælde, at man voksede op med dem og nu hvor man har muligheden og økonomien til det søger man dels tilbage, dels sidder interessen fast, så man også kaster sig over de mange nye muligheder.
Hvilket fører til spørgsmålet om hvorfor man/vi/I overhovedet begyndte på det.
Mit bud - i høj grad personligt baseret - er ganske enkelt barn- og ungdommens billedsult.
I min opvækst var der ganske enkelt ikke ret mange muligheder for historier med billeder bortset fra Anders And og smukke, men i sidste ende generelt ret kedsommelige billedbøger.
Fjernsyn nåede først mit hjem i 1963 og de omhyggeligt udvalgte folkeopdragende programmer sprudlede ikke just af drama og spænding. Ligeledes var biografer ikke noget, man lige havde adgang til medmindre man boede i en af de større byer.
Tegneserierne var indgangen til et voksentfrit univers med masser af muligheder for at vælge mellem hvad man end foretrak - hvis ellers ugepengene slog til (det gjorde de aldrig - men så byttede man).
Men i de sidste 20-30 år er udvalget af TV-serier, først lejefilm, så købefilm, spil og nu også streaming eksploderet, så det grundlæggende behov for fortællinger med billeder er mere end rigeligt dækket ind.
At læse tegneserier simpelthen for underholdningens skyld alene er et valg, ikke en nødvendighed for at få opfyldt billedbehovet.
Dybest set er det mere sært at så mange unge læser serier end så få.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Langt hen af vejen er jeg enige i dine betragtninger. Dog har tegneserien stadig nogle kvaliteter, som film-mediet ikke har. Bl.a. at;
- tempoet er overladt til læseren.
- muligheden for lige at genlæse en passage for at sikre sig, at man har forstået det rigtigt er lettere.
- det er primært en individuel oplevelse (den kan deles, men så er oplevelsen typisk "sekventiel".
- tegnestilene giver bedre mulighed for at finde noget, der "tænder" en - animationsfilm er meget ensartet i dag.

Men hvis ikke disse kvaliteter appelerer specielt til en, så giver delt næppe lyst til at betale den relative høje pris et album har ift. en Netflix-udsendelse.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Tegneserier bør promoveres på de personlige tegninger. Det er svært at spotte en god filmfotograf, men man kan altid spotte en god tegner. Derfor er tegneserier filmen overlegen.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
GoogaMooga skrev:
Tegneserier bør promoveres på de personlige tegninger. Det er svært at spotte en god filmfotograf, men man kan altid spotte en god tegner. Derfor er tegneserier filmen overlegen.

Jeg tror børn og mere uerfarne tegneserielæsere har en helt anden opfattelse af gode tegnere og lækker farvelægning end mange af os.

Jeg har selv en erfaring med at voksne som er forholdsvis uerfarne tegneserielæsere falder for en ret intetsigende Superman tegneserie, mens de ikke så noget særligt i nogle af de helt store tegnere som fx Holdaway (s/h) eller Mezieres m.fl. Jeg viste dem også andre af de helt store superhelte omnibus med pangfarver og det var også for dem lækkert.

Det skal også siges at jeg synes at mange GN ikke er hverken godt eller særligt lækkert tegnet, mens andre har en helt anden opfattelse.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Antaeus skrev:

Jeg tror børn og mere uerfarne tegneserielæsere har en helt anden opfattelse af gode tegnere og lækker farvelægning end mange af os.

Jeg har selv en erfaring med at voksne som er forholdsvis uerfarne tegneserielæsere falder for en ret intetsigende Superman tegneserie, mens de ikke så noget særligt i nogle af de helt store tegnere som fx Holdaway (s/h) eller Mezieres m.fl. Jeg viste dem også andre af de helt store superhelte omnibus med pangfarver og det var også for dem lækkert.

Hvis man er relativ nytilkommen til et medie, har man ikke et egentlig sammenligningsgrundlag. Det kan være svært at spotte kvaliteten (= noget skiller sig ud), hvis man ikke har forudsætningerne for at få øje på det. Jeg tror at det skal være historierne og mediet som "grundform" der på en eller anden måde skal appelerer. Og lidt afhængig af hvem det er - så er min vurdering at det enten er tegneserier der holder sig tæt til de "traditionelle" konditioner - eller noget som reelt bryder med dem (= Graphic novels).

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: outside the norm
Jeg er overbevist om, at man skal "lære" at nyde/indtage alle former for underholdning af den slags, som indtages gennem øjnene eller ørerne. En person, der ikke læser tegneserier, vil nok bedre kunne lide en basal Superman-historie eller Basserne end fx "Den Kåde Kyk" eller et nummer af "Total Metal". Man skal "lære" at lytte til jazzmusik, black metal eller no-wave. Man skal lære at forstå malerier for at kunne nyde dem, er jeg sikker på.

Personligt undrer det mig, at der ikke er flere, som opdager tegneseriemediet. Jeg antager, at de brede masser stort set har den samme zombiementalitet, som får dem til at træffe de samme valg hvad angår underholdning. Folk, børn-unge-voksne, tænker simpelthen ikke selv og tænker: "Hmm, tegneserier ... kunne det være noget? Jeg tror sgu lige, jeg vil checke det her ukendte ud". Sådan tænker folk (desværre) ikke.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg blev tegneseriesamler. Grundet et øjebliks indskydelse købte jeg et nummer af Seriemagasinet (nr. 246) i 1979 og var solgt. Jeg begyndte straks at samle alle de blade og album, jeg havde råd til.

Den eneste blog, der overlevede atomkrigen

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jack J skrev:
Jeg ved ikke, hvorfor jeg blev tegneseriesamler. Grundet et øjebliks indskydelse købte jeg et nummer af Seriemagasinet (nr. 246) i 1979 og var solgt. Jeg begyndte straks at samle alle de blade og album, jeg havde råd til.

Og her tror jeg en af barriererne er for at få flere børn/unge til. Prisen på langt de fleste tegneserier er simpelt hen for høj til at de købes pga. "..et øjebliks indskydelse". Jeg håber virkelig Zooms initiativ med lave priser på udvalgte album kan give blod til sådan en effekt.

Kan vi ikke hjælpe til med at promovere disse priser? Få budskabet ud - så at sige? Få bogbutikker til at hænge plakater op eller lave udstillingsvinduer? Hvis der laves plakater, kan der så ikke blive udsendt nogle, til afhentning i bogbutikker/forhandlere. Så kan erhversdrivende herinde hente en til opsætning i vinduer eller lignende. Der er selvfølgelig dokumentationsproblemer (vedr. det at være erhvervsdrivende), men jeg tænker det kunne være en relativ billig reklame.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Gimli skrev:
Jack J skrev:

Og her tror jeg en af barriererne er for at få flere børn/unge til. Prisen på langt de fleste tegneserier er simpelt hen for høj til at de købes pga. "..et øjebliks indskydelse". Jeg håber virkelig Zooms initiativ med lave priser på udvalgte album kan give blod til sådan en effekt.

Helt enig. Tegneserier er ufatteligt dyre. Når vi tager i betragtning at mange af de serier, som sælger her i Danmark er serier som har 40-50 år på bagen og er blevet trykt igen og igen. Alligevel koster de rask væk spidsen af en jetjager.

Hvis u ge mennesker skal lokkes til at kaste deres penge efter tegneserier, skulle prisen barberes voldsomt. Hvis jeg var 13 år og fik300-500 kr om måneden i lommepenge, blev det nok ikke et samlealbum til 300kr pengene gik til.

Da jeg selv var barn/ung, valgte jeg albums fra af samme grund. Istedet for et album kunne jeg få 2 blade. Og nogle fange flere, hvis det var et “propaganda”tilbud.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Men der er jo ingen blade mere. Og det er der ikke, fordi der ikke er noget publikum til dem mere. Publikummet er blevet shanghajet af alskens ting, der ikke fandtes for 40 år siden, hundredvis af tv-kanaler, undervejs videoer og dvd'er, internet og streaming og computerspil og hvad har vi. Alt sammen noget, der er mere eller mindre "gratis" eller forekommer sådan. Og som giver de spændende billedfix, som netop var det, børn og unge i gamle dage kunne få via tegneserier som noget af det eneste sted, som Sanderhage også skriver. Børn (og alle andre) får smidt billedfix i nakken fra morgen til aften hver dag året rundt. Derfor har de ikke behov for at samle på den slags eller være vedholdende over for noget. For der kommer spændende nye, gratis billedfix om et minut, en time eller i morgen eller overmorgen.

Det er jo ikke en udvikling, der er speciel for Danmark. Og ikke noget, der er specielt for tegneserier. Der er næsten heller ingen ugeblade eller aviser mere. Og dem der er, læses af de samme som for 40 år siden. Og de læsere falder af naturlige årsager fra efterhånden.

Børn elsker at læse tegneserier, men der er tre milliarder andre ting, de også elsker. Derfor er det utænkeligt, at børn nogen sinde igen skulle begynde at købe tegneserier for deres lommepenge (eller hvad sådan noget hedder i vore dage). De sidste krampetrækninger i den retning var mangaerne. Og det er altså allerede mere end ti år siden, de uddøde. Af fuldstændig samme årsager som ovenfor nævnt.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Og det har du jo ret i Carsten. At vi andre så ikke kan slippe nostalgien er jo noget andet. Omvendt har du jo selv peget på, at en af årsagerne til at der i dag er så mange kvindelige tegnere sikkert skal findes i mangaen opblomstring for 10 år siden. Og her ligger tegneseriens mulige overlevelse. De kan laves af en eller to personer. Og børn der elsker at tegne (ikke bare kan lide det. De som er passionerede) vil være interesserede i måder at tegne på.

Det betyder uværgelig døden for forlagene. Men måske kickstarter kan være redningsplanen. Langt færre lønninger - men også færre garantier om tilstrækkelig kvalitet. Time will show.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]