Dato og tid er 22. okt 2019, 10:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg synes ikke, euroklassiker begrebet skal begrænses kun til hovedværkerne. Tag nu f.eks. Erling's yndling, Hergé. "Lars og Lue" når ikke Tintin's højder, men jeg er nu ikke i tvivl om, at det er en euroklassiker. Bedst at lade euroklassiker begrebet indikere en vis alder, en vis status, og en høj kunstnerisk eller håndvæksmæssig standard.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Men den geografiske konsensus vil jo altid være der - det vi opfatter som danske klassikere (fx Poeten & Lillemor eller Livets gang i Lidenlund) vil være helt ukendte i Frankrig, og ikke indgå i nogen fransk konsensus om klassikerne.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
Men den geografiske konsensus vil jo altid være der - det vi opfatter som danske klassikere (fx Poeten & Lillemor eller Livets gang i Lidenlund) vil være helt ukendte i Frankrig, og ikke indgå i nogen fransk konsensus om klassikerne.

Ja og nej. Et omfattende encyklopædi som det hollandske Lambiek er nu ikke begrænset. De går ind og tjekker status i de respektive hjemlande.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

For mig at se, kan begrebet "klassiker" dække over to ting, kvalitet og alder/håndværksmæssig standard. Man kan tale om "klassisk" stil. Jeg er ikke fan af Blåfrakkerne, men for pokker da, det er "patrimoine", om noget.

Uanset hvad vi hver især måtte mene, vil begrebet "euroklassiker" antage sit eget liv, og i folkemunde bliver det ligeså meget brugt om noget gammelt og godt, altså ikke bare hovedværkerne.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
For en del af de nævnte serie gælder, som man måske næsten kan regne ud, at der var særlige forhold, som førte til, at de ophørte med at udkomme.

Ungerne - der var totalt knas med rettighederne. Ungerne 2 lå i mange år klar med trykfilm og færdige danske håndtekstninger, men kunne ikke trykkes, fordi rettighederne var gået i ged i Belgien.

Willem - det var jo ikke som sådan en serie, men samlinger af Willems tegneserier. Der har vel været nogen på Ugeavisen København, hvor siderne blev trykt, der fandt det sjovt at udgive et album. Næste år er vedkommende sikkert bare gået nye veje, og så kom der ikke mere.

Kaptajn Kaj - den blev udgivet delvis under pres fra den belgiske radioforhandler, der havde købt rettighederne til Blake og Motimer og efter Zacks fald havde allieret sig med Joseph De Kezel, som havde snor i Uderzo (læs mere om hele den affære i forordet til Cobolt første Blueberrysamlebind) - der var egentlig ikke rigtig nogen, der troede på serien, men udkom gjorde den. Og det var så også midt under det drastiske fald i salg af tegneserier omkring 1990 og jo i øvrigt samtidig med den tilsvarende Goscinny-Uderzo-serie "Junior", der udkom af samme årsager. Det er jo okay tegneserier af den gamle skole og lidt sjovt, at de er lavet af Goscinny og Uderzo. Men man kan vel leve uden at få mere, kan man ikke? I bibliografisk jargon kender man begrebet "eksempelsamling" - små uddrag af noget, som er tilstrækkeligt til at give et dækkende indtryk af noget, der findes i større omfang i identisk form og indhold. Sikkert et fyord for folk som dig, Googa, men du ved ... ude i verden ;-)

Los Gringos - også alvorlige problemer med rettighederne som følge af kollapset med Zack, Super-As og Jean-Michel Charliers død. Det trak bare alt for længe ud med at finde en løsning.

Jim West - kan jeg ikke udtale mig om. Men kunne det ikke lugte af en samlet Zoom-udgivelse med tiden?

Rivière og Floc'h - Rune T. Kidde havde kastet sin kærlighed på serien, og derfor blev den trykt i Fantomet-bladet, som han redigerede på det tidspunkt, og udkom efterfølgende i albumform. Men så gik der tid, før det tredje album kom, og da var Rune gået nye veje. Nogen topsællert var den næppe, så det krævede en, der brændte for sagen. Og det var der så ikke mere nogen, der gjorde.

Tao Bang - her tror jeg, at Arboris ragede så meget uklar med de franske forlag (i dette tilfælde Delcourt), at det ikke var muligt at udgive flere bind. Så vidt jeg ved kom der også kun det første på hollandsk. Ellers bestemt en udmærket serie.

Aquablue - det var et forsøg på at introducere hardcoveralbum på dansk. Men tiden var ikke moden endnu, og det faldt sammen med albummarkedets kollaps. Så det var simpelthen svært at argumentere for at fortsætte selv i softcover. Men det er en glimrende tegneserie. Og hey, ophavsmændene Thierry Cailleteau og Olivier Vatines "Fred og Bobs fataliteter" - dén er udgivet komplet på dansk! Det var forlaget Delcourts første udgivelseskontrakt med et udenlandsk forlag, det har Guy Delcourt ikke glemt. Det storartede ord "fataliteter" huggede jeg fra den gamle Familiejournalen-serie "Hr. Madsens fataliteter".

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Forresten, Googa ... hvis begrebet "euroklassiker" nu findes (selv om den præcise betydning forekommer mere uklar end nogen sinde efter dine bemærkninger i denne tråd), skal der så ikke også findes tilsvarende begreber for andre verdensdele? Ozklassiker? Southamklassiker? Northamklassiker? Afroklassiker? Asiaklassiker?

Og hvem skal kæmpe for dem? Jeg er stensikker på, at langt flere mennesker sørger over, at asiaklassikere som fx Naruto, One Piece eller Fruits Basket ikke blev færdigudgivet på dansk - end der er folk, som savner flere album med Ungerne eller Los Gringos.

Du kan stadig nå at starte nye lobbyvirksomheder :mrgreen:

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
Forresten, Googa ... hvis begrebet "euroklassiker" nu findes (selv om den præcise betydning forekommer mere uklar end nogen sinde efter dine bemærkninger i denne tråd), skal der så ikke også findes tilsvarende begreber for andre verdensdele? Ozklassiker? Southamklassiker? Northamklassiker? Afroklassiker? Asiaklassiker?

Og hvem skal kæmpe for dem? Jeg er stensikker på, at langt flere mennesker sørger over, at asiaklassikere som fx Naruto, One Piece eller Fruits Basket ikke blev færdigudgivet på dansk - end der er folk, som savner flere album med Ungerne eller Los Gringos.

Du kan stadig nå at starte nye lobbyvirksomheder :mrgreen:

Ha ha, nu har jeg ikke ni liv, det ville det nok tage at kæmpe på SÅ mange fronter... :wink: At jeg blev euroklassikernes ivrigste forkæmper herhjemme bunder lidt i et paradoks. I virkeligheden kan jeg bedst lide de gamle amerikanske tegneserier, men jeg syntes, det var lidt fattigt og ensporet kun at dyrke amerikansk, og jeg havde gode minder om euroklassikerne fra barndommen og ungdommen. Så da jeg flyttede til Odense i september 1982, begyndte jeg at køre ad to spor, amerikansk og europæisk. Der udkom jo flere og flere spændende europæiske albums, også gode "newies" dengang, som nu den nævnte af Floc'h. Ca. tyve år senere, efter pauser og flere udlandsophold, troppede jeg op til Komiks.dk, og her begyndte jeg for første gang at lobbye, da jeg til en paneldiskussion gik Jens Trasborg på klingen angående de mange afbrudte serier. Ja, jeg brugte "Max Jordan" som eksempel. Trasborg lo og svarede lidt overlegent noget i retning af, hvorfor skulle Carlsen udgive f.eks. Blåfrakkerne nr. 27? Så i 2005 gik jeg online og registrerede på Seriejournalen, og resten kender du...

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Hæ, jeg fornemmer alligevel, at du ikke er helt afvisende over for nye lobbyvirksomheder. For du synes jo også, det er sjovt at lobbye. Og det er også orden, sådan som verden er. Jeg bedriver også lobbyvirksomhed.

Sjov historie med Jens Trasborg. Det har sikkert været til ulykke for uudgrundelige kompletister som dig, at jeg stort set altid har været enig med Jens. Men det har Zoom jo så rådet bod på, om det så skyldes lobbyvirksomhed eller ej.

Kunne da i øvrigt være hyggeligt, hvis du igen kom til tegneseriemesser og gav dit besyv med :-)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
Hæ, jeg fornemmer alligevel, at du ikke er helt afvisende over for nye lobbyvirksomheder. For du synes jo også, det er sjovt at lobbye. Og det er også orden, sådan som verden er. Jeg bedriver også lobbyvirksomhed.

Sjov historie med Jens Trasborg. Det har sikkert været til ulykke for uudgrundelige kompletister som dig, at jeg stort set altid har været enig med Jens. Men det har Zoom jo så rådet bod på, om det så skyldes lobbyvirksomhed eller ej.

Kunne da i øvrigt være hyggeligt, hvis du igen kom til tegneseriemesser og gav dit besyv med :-)

Tak, tak, men jeg er hæmmet af autismen, og fungerer bedst én til én. :) Jeg har faktisk også bedrevet anden lobbyvirksomhed i DK, idet jeg for år tilbage startede en én-mands "Kampagnen for Gamle Film", og ihærdigt sendte nyhedsbreve ud med ris og ros til TV kanalerne. Mest ris, desværre, men vi fik i det mindste DRK, og godt for det. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]