Dato og tid er 20. okt 2019, 02:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

De findes derude, de gode gamle euroklassikere, der totalt floppede af uforklarlige grunde. Serier, hvor vi kun fik ét album. Det er næsten det værste, for med bare nogle få er det repræsentativt, men med et enkelt kan det næsten være lige meget.

I denne tråd kan vi i fællesskab begræde de gode euroklassikere, der aldrig fik en ordentlig chance, énerne:

"Ungerne" af Jean Roba
Billede

"Den, der ler sidst" af Willem
Billede

"Kaptajn Kaj" af Uderzo
Billede

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

"Los Gringos" af Victor de la Fuente
Billede

"Jim West" af Eddy Paape
Billede

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

At kalde disse serier for "klassikere" synes jeg nu nok er misbrug af begrebet. Bare fordi der er tale om ældre serier, bliver de ikke automatisk klassikere. Og med Jim West som en halv undtagelse, så er der ingen af de ovenstående serier, der er andet og mere end temmelig jævne ældre serier. Der er ingen af dem jeg et øjeblik vil savne - og det er for mig ikke spor uforklarligt, at de ikke fik flere bind på dansk.

Derimod har det altid ærgret mig, at vi ikke fik det tredje og sidste bind af Riviere & Floc'h: Et Londonmysterium på dansk:

Vedhæftet fil:
albanyetsturgess03.jpg
albanyetsturgess03.jpg [ 58.43 KiB | Vist 337 gange ]

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Kom der kun tre på fransk? Så burde de for skams skyld have udgivet sidste bind også.

Klassikere er jo en smagssag. De viste holder hundrede tegnemæssigt, lysår bedre end de anonyme ting, vi ser nu om dage. Det er ikke alt gammelt, der er godt, hvorfor jeg da også kun fremhæver nogle enkelte. Du er i din gode ret til at være uenig med mine valg, bare du respekterer, at jeg og andre kan have en anden smag.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Ja, jeg savner også tredje album af Et Londonmysterium.

Af de andre som nævnes er jeg usikker på om jeg savner dem. Jeg ville måske have købt Jim West og tænkte for lidt tid siden på om jeg skulle købe nogle af de Tempo album hvor de indgik. Men jeg betaler også her for andre historier som jeg har, så indtil nu har jeg ikke købt nogle. Der var også en anden serie i Tempo som jeg gerne ville have så jeg kiggede mere efter de album hvor der i det mindste var to historier i et album, som jeg ikke havde.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GoogaMooga:
Citat:
Kom der kun tre på fransk? Så burde de for skams skyld have udgivet sidste bind også.

Klassikere er jo en smagssag. De viste holder hundrede tegnemæssigt, lysår bedre end de anonyme ting, vi ser nu om dage. Det er ikke alt gammelt, der er godt, hvorfor jeg da også kun fremhæver nogle enkelte. Du er i din gode ret til at være uenig med mine valg, bare du respekterer, at jeg og andre kan have en anden smag.

Den tredje kom nogle år efter de første to, og der havde Interpresse vel tabt interessen.

Jeg respekterer fuldt ud at folk har forskellig smag. Og at smag ikke kan diskuteres. Men om et værk er en klassiker eller ikke, det er nu ikke en smagssag - ihvertfald ikke hvis man følger Den Danske Ordbogs definition:

"[En] kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart."

Ud fra den definition har jeg svært ved at se, at dine eksempler ligefrem er klassikere. Og inden du spørger, så - nej, jeg vil heller ikke kalde Et Londonmysterium en klassiker. Det er bare en serie jeg holder meget af.

Men om det er det ene eller det andet, det er vel heller ikke så vigtigt. Lad os bare få nogle eksempler på serier vi gerne så afsluttet (eller bare vil have mere af).

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Denne ærgrer jeg mig så også over, at Arboris - der må have verdensrekorden i afbrudte serier - ikke udgav på dansk: Andet og sidste bind af Tao Bang.

Vedhæftet fil:
Couv_42397.jpg
Couv_42397.jpg [ 103 KiB | Vist 311 gange ]

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Der er mange album som er en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.
"Ungerne", den første Googa nævner af Roba må falde inden for den definition.
Jeg er ikke sikker på at jeg selv ville bruge betegnelsen klassiker om det album.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Fint nok, Victor de la Fuente regnes for at være en af de bedste spanske tegnere, og jeg synes, det er synd og skam, at han ikke er mere repræsenteret på dansk. Det samme kan man sige om Esteban Maroto. Og Roba er en af de helt store tegnere af børneserier fra den belgiske guldalder. "Boule et Bill" er en ægte børneklassiker, så ordbog eller ej, Roba er konge.

Derimod er jeg enig med dig i, at Floc'h ikke er i superligaen, men mindre kan også gøre det.

Og Willem? Tegnemæssigt måske ikke så stærk, men han er bare så fandenivoldsk og en ægte aktør i den hollandske provo bevægelse, der havde sin begyndelse i 1950erne.

Senest rettet af GoogaMooga 9. jul 2019, 12:59, rettet i alt 1 gang.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

For et par år siden købte jeg de to Aquablue album. Jeg ville godt have haft flere. Der er udkommet i hvert fald 11 på fransk.

Edit: nå nu tjekkede jeg også lige Amazon. I hvert fald 16 album.

https://comicwiki.dk/wiki/Aquablue

Billede
Billede

Senest rettet af Antaeus 9. jul 2019, 13:05, rettet i alt 1 gang.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
"[En] kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart."

Denne definition er da netop et udtryk for noget subjektivt, at noget "regnes for" er ikke det samme, som at det objektivt er det. Konsensus er godt, men hvis vi kun støtter os til konsensus, ville vi aldrig få øje på kult, eller undervurderede talenter, der kan være ligeså gode eller bedre end evindelige Hergé (gab).

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GoogaMooga:
Citat:
Denne definition er da netop et udtryk for noget subjektivt, at noget "regnes for" er ikke det samme, som at det objektivt er det. Konsensus er godt, men hvis vi kun støtter os til konsensus, ville vi aldrig få øje på kult, eller undervurderede talenter, der kan være ligeså gode eller bedre end evindelige Hergé (gab).

Ja, selvfølgelig er konsensus også subjektivt. Jeg har vist heller ikke givet udtryk for andet? - Man kan så godt have en præference for (det man selv betragter som) undervurderede talenter. Det gør dem bare ikke til klassikere (ifølge konsensus).

Hergé befinder sig i toppen, selvsagt sammen med en del andre. Det kan du så være uenig i, men smag kan - som tidligere skrevet - jo ikke diskuteres.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
GoogaMooga:
Citat:

Ja, selvfølgelig er konsensus også subjektivt. Jeg har vist heller ikke givet udtryk for andet? - Man kan så godt have en præference for (det man selv betragter som) undervurderede talenter. Det gør dem bare ikke til klassikere (ifølge konsensus).

Hergé befinder sig i toppen, selvsagt sammen med en del andre. Det kan du så være uenig i, men smag kan - som tidligere skrevet - jo ikke diskuteres.

Nuvel, jeg tror, du har stirret dig blind på en dansk konsensus. Tro mig, ude i verden er Roba, Uderzo, Victor de la Fuente, og Paape alle regnet for store kunstnere, og deres værker er pr. definition klassikere. "Kaptajn Kaj" er så ikke så klassisk som "Astérix", det vil jeg medgive dig. Og "Ungerne " heller ikke så klassisk som "Boule et Bill". Men jeg går mest efter tegningerne, så jeg behøver ikke have dem målt med hovedværkerne. "Ungerne" er lige så godt tegnet som "Boule et Bill", det er nok for mig.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Nu er det jo udgivelser, vi ikke fik ud på dansk, vi taler om her, så for mig giver det god mening at se det i en dansk konsensus.

Og så er det altså ikke sådan, at store kunstneres værker automatisk bliver klassikere. Hovedværkerne, ja. Men alt det andet? - Tag fx Hermann: Hvor meget af det han har produceret de sidste tyve års tid vil du regne for klassikere?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
Nu er det jo udgivelser, vi ikke fik ud på dansk, vi taler om her, så for mig giver det god mening at se det i en dansk konsensus.

Og så er det altså ikke sådan, at store kunstneres værker automatisk bliver klassikere. Hovedværkerne, ja. Men alt det andet? - Tag fx Hermann: Hvor meget af det han har produceret de sidste tyve års tid vil du regne for klassikere?

Korrekt. Jeg tror, vi for en gangs skyld er enige, det er bare graden af klassisk, der skiller os lidt - og så en geografisk konsensus. Hvis du kan fransk, eller bare skolefransk, vil jeg foreslå, du læser lidt op på, hvad de mener i de pågældende lande; du vil opdage, at der er forskel på konsensus.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]