Dato og tid er 19. feb 2019, 08:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Tråden er afledt af Googa's tråd om den glimrende udgivelse om Interpresse fra 2004.

Jeg har flere steder også læst om/hørt hentydninger til 'tegneseriekrisen' herhjemme i 74-75. Samlere af (nogle) danske serieblade fra de år vil også vide, at oplagene var ret små (eller måske destuerede?) og dermed relativt sjældne og svære at få fat i nu om dage.

Ved en hurtig genlæsning af den føromtalte bog om Interpresse er der også her to referencer til krisen, som dog mere specifikt går på en overophedning og efterfølgende nedsmeltning af 'skrækmarkedet' som en udløsende faktor for krisen:

På Williams udgav jeg 14 skrækmagasiner om måneden, og Uno og Per
ude på IP udgav otte ... og så bombede de skiderikker hele markedet
ved at komme med et niende
.”
Paul Schiøtt, Williams Forlag i 1970’erne.

Dertil kommer naturligvis første oliekrise udledt af Oktober/Yom Kippur krigen i '73 og den efterfølgende globale, økonomiske rescession, som naturligvis indebar mere end 'blot' 21 grader i stuerne og bilfrie motorveje herhjemme om søndagen. Den må uundgåeligt også have påvirket købekraften og markedet herhjemme.

Er der nogen som kan uddybe dette lille hjørne af historien nærmere og meget gerne forbinde de to ovenstående dots - hvis der da er en forbindelse? Kunne være spændende at høre for os andre :D

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Det er vel bare klassisk boom and bust. Vi fik få lommepenge, i mit tilfælde nok til et hæfte og måske en iskage, om ugen. Og købmandens karrusel var fyldt med fristende blade. Man prioriterede og valgte, og så lånte vi ellers af hinanden indbyrdes. Oliekrisen havde ikke noget med det at gøre. Lommepengene var i en størrelsesorden, at de var uden betydning for husholdningsøkonomien.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jo, selvfølgelig havde oliekrisen med det at gøre. Arbejdsløsheden steg fra 0 til 10 % på to år, renten steg, så folk havde færre penge mellem hænderne. Og ikke mindst steg ting som transportomkostninger helt vildt, hvilket selvklart påvirkede hele distributionen af trykte udgivelser voldsomt.

Så omsætningen af alting faldt, samtidig med at de involverede omkostninger steg. For forhandlerne betød den faldende omsætning, at de blev presset på økonomien. Og for mange små bladhandlere kunne det hurtigt medføre, at de simpelthen ikke havde råd til at tage nye udgivelser ind. Der var fri returret, og systemet var sådan indrettet, at forhandlerne betalte for udgivelserne, når de modtog dem, og så blev returen modregnet senere. Derfor kunne de spare likviditet ved at returnere pakkerne med de nye udgivelser med det samme og uden at åbne dem. Så skulle de ikke betale noget. Det skete i stort omfang i de år. Og medførte altså kort og godt, at forlagenes udgivelser slet ikke kom ud i butikkerne i det omfang, det var tænkt fra forlagenes side.

At forlaget Williams samtidig tæppebombede markedet med flere og flere dårligt redigerede, dårligt oversatte, dårligt farvelagte og dårligt trykte blade var naturligvis en medvirkende årsag til tegneseriemarkedets kollaps. Resultatet var, at Arne Stenby købte sin svenske partner Armas Morby, som indtil da havde ejet 90 % af Interpresse, ud, og i samme ombæring solgte 49,9 % af forlaget til Semic Press alias Bonnier for at få ny kapital. Og at Williams kollapsede fuldstændigt og i Danmark blev overtaget af Interpresse, som lukkede det allermeste af forlagets dysfunktionelle program.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Oaky, den side af sagen tænkte man ikke videre over som dreng. Jeg var virkelig ikke klar over de vidtrækkende konsekvenser, men husker dog godt, at arbejdsløheden steg, de bilfri søndage, m.m. Dog bemærkede jeg ikke et gevaldigt prishop i 74, på blade altså.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Dog bemærkede jeg ikke et gevaldigt prishop i 74, på blade altså.
Der var jo dyrtidstillæg, både priser og lønninger steg næsten simultant i ét væk, så hvis man (eller ens forældre) havde arbejde, registrerede man ikke så meget andet end - hvis man var tegneseriekøber, og ens lokale forhandler ikke havde ondt i likviditeten - at der var LANGT flere tegneserier på markedet, end man kunne overkomme at orientere sig i, endsige at anskaffe.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Carsten Søndergaard skrev:

Og at Williams kollapsede fuldstændigt og i Danmark blev overtaget af Interpresse, som lukkede det allermeste af forlagets dysfunktionelle program.

Hvilke af Williams serier, videreførte Interpresse? En skam Cocco Bill ikke blev videreført...den var dejlig syret :-)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

dernice skrev:
Carsten Søndergaard skrev:

Og at Williams kollapsede fuldstændigt og i Danmark blev overtaget af Interpresse, som lukkede det allermeste af forlagets dysfunktionelle program.

Hvilke af Williams serier, videreførte Interpresse? En skam Cocco Bill ikke blev videreført...den var dejlig syret :-)

Ja, vi er mange, der efterlyser den serie, noget af det mest gakkede fra Italien.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Jeg var så åbenbart super heldig at være rundet af en bundsolid lønmodtagerfamilie, uden arbejdsløshed og med sommerhus og sund økonomi. Som 17-19 årig i 73 - 75 tjente jeg i forhold til mine jævnaldrende "kassen" ved at udnytte mit talent økonosk: jeg var kirkesanger! Hele lønnen kunne jeg bruge på det, jeg havde lyst til - og det var meget. Men f . eks. Williams sløjt farvelagt udgivelser blev valgt fra, rigtigt meget andet blev indkøbt og Williams edderkoppen blev senere indkøbt antikvarisk :D Jeg var ovenikøbet så heldig, at synes at Lucky Luke var kedelig, så den blev ikke indkøbt, men det meste blev. Jeg led ingen nød. Markedets op- og især nedture var blot med til at gøre det interessant. Og så tog jeg ind til Fantask og købte amerikanske tegnerserier for resten. Det var heller ikke så lidt :lol:

mvh.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

dernice skrev:
Hvilke af Williams serier, videreførte Interpresse?
Det langt mest værdifulde var slet ikke tegneserier, men det lumre humorblad "En halv humørtime" og det romantiske fjortendagesblad "Mit livs novelle". Begge dele var kæmpestore på den tid, og En halv humørtime var ultrabilligt at lave og solgte røven ud af bukserne på trods af en relativt høj udsalgspris.

For mange af tegneseriernes vedkommende var der i første omgang nogle ting, der skulle afklares i forhold til rettighederne, for eksempel DC Comics. Warner Brothers havde ejet det store europæiske forlagskompleks, som Williams i Danmark var en del af, og de ejede jo også DC Comics. Men DC-serierne endte som bekendt med at genopstå i ny indpakning på Interpresse. Også andre ting var i røre, fx Rune Andreassons "Bamse", fordi Rune Andreasson af en eller anden grund ikke brød sig om Bonnier-familien. Og Tarzan ... hvilket blev en del af et større spørgsmål, fordi Interpresse samtidig købte Frederik E. Pedersens forlag. Frederik E. Pedersen havde i tidernes morgen købt de danske og norske rettigheder til Burroughs bøger for tid og evighed, og Interpresses redaktør Henning Kure havde visse planer med Tarzan, så der blev holdt liv i Tarzan- og Korak-bladene i en periode, indtil det kunne afklares nærmere. Og Interpresse genudgav bøgerne, i en ny gennemskrivning udført af Per Sanderhage, da de havde været kraftigt forkortet i tidernes morgen. Ikke mindst i Norge blev genudgivelserne af Tarzan-bøgerne en fænomenal succes.

Så betød det også noget, at Winthers Forlag (med den gamle Interpresse-redaktør Tonny Lützer involveret) meldte sig på banen. Og Williams' svenske centralkomité, som stadig eksisterede, og stadig udgav visse blade i Sverige, ville hellere arbejde sammen med alle andre end Interpresse. Men det holdt nu ikke mere end et par år.

Hvis man vil nærstudere udviklingen i Interpresses faktiske udgivelsesprogram år for år, er bogen om Interpresse en uvurderlig kilde. For bag i bogen er der en komplet liste over, hvilke titler der udkom år for år. Særdeles venligt udarbejdet af Komiklex-redaktøren, Henning Visti Pedersen. Man kan ganske enkelt krydsreferere med netop Komiklex, hvis man ikke lige ved, hvad alle titlerne egentlig er for noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]