Dato og tid er 19. feb 2019, 09:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

tohan, det var de originale DC Plop hæfter, jeg bekymrede mig om. :)

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Aha - ok ;) Lidt navneforvirring. Komiklex har registreret den danske udg. med hele betegnelsen "Sommer-Plop" som på forsiden. Den hedder kun "Plop" i kolofon og på ryg, ligesom DC's.

"af Aragones og andre afvigere" :lol: Det er jo så stadig ideen til den danske Sommer-Plop du taler om her, går jeg ud fra?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ja.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
GoogaMooga skrev:
Hvem fik så idéen til Sommer-Plop?
Det var også mig. Alle de ting fra DC var udsprunget af den situation, der opstod efter at Interpresse havde købt Williams, og vi efter en kort periode fik uhindret adgang til alle DC's rettigheder og til det enorme arkiv i New York. OG efter at Arne Stenby gik med til, at vi droppede samarbejdet med Semic Press i Sverige om DC-udgivelserne, fordi netop DC's ting var blevet videreført af en tidligere Williams-ansat og helt i samme røvsyge stil som i Williams-tiden, fx med sære malede forsider, der slet ikke afspejlede indholdet. Det betød ganske vist, at de danske udgivelser blev i sort-hvid og ikke i farver, men indholdet blev langt mere interessant og læsevenligt, og det afspejlede sig hurtigt i stigende oplagstal.

Hovedudgivelsen var naturligvis "Superman med Batman", som blev en stor succes fra starten i 1978 - med den nye Super-Klubben og med masser af plads til Super-Oves brevkasse. Men endnu større succes blev faktisk Jonah Hex (fra 1979), da det overgik til selvstændig dansk redaktion og kom i sort-hvid.

Hvad superhelteserierne angik nedsatte jeg en redaktion bestående af Niels Søndergaard, Ove Høyer og mig selv. Og det var i praksis Niels og Ove, der redigerede Superman med Batman og Super-solo (fra 1980). Hvilket der kom masser af stærke numre med nøje udvalgte forsider ud af, Niels og Ove havde hver deres favoritter og måtte argumentere for det hele, så intet var et tilfælde eller nemme løsninger. Også mere avancerede ting slap igennem, fx Neal Adams' Deadman (som Ingo Milton på imponerende vis restaurerede den amerikanske forside til) eller Marshall Rogers' Gotham Citys genfærd, som vi lagde ud med. Og alle de store tegnere som netop Adams, Rogers, Aparo, Perez, Swan, Kane, Garcia-Lopez, Kubert, Gibbons, Cardy osv. osv. kunne tappes fra hanen.

Agent X9 med sit 100-sidersformat vist en helt ny vej for serieblade - altså 100-siders sort-hvide blade med flad ryg, en slags indholdsrigt minialbum med masser af læsestof. Ud over ikke mindst Super-solo blev formatet brugt til fx SM-klassiker, Cactus Western ... og en hel stribe DC-serier som netop Sommerferieforelskelser, Billige gys, Yankee og Sommer-Plop. Man kunne vælge og vrage blandt DC's arkivmateriale og sammensætte det på sin egen måde, og det var sjovt for den gamle (dengang unge) redaktør.

Efter sigende børstede DC's gamle arkivar (som jeg desværre har glemt navnet på, jeg har spurgt mange mennesker om det (Paul Levitz kan huske ham, men kan heller ikke huske hans navn)) støv og spindelvæv af gamle reproafryk fra mørke afkroge af arkivet, som ingen ellers havde rørt i årtier. Særligt da vi nåede bunden (dvs. den ældste fortid) med Joe Kuberts krigsserier, fordi Yankee var så stor en succes, at vi måtte skrabe alt opdriveligt materiale sammen. Der var et par historier, det aldrig lykkedes den kære arkivar at finde aftryk til, men det meste lykkedes det ham at finde. Yankee er uden tvivl det sted i verden, der har trykt Joe Kuberts krigsserier mest komplet uden for USA.

Det var dagens historietime.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

tohan skrev:
I hvert fald for lommeformaternes romantikseriers vedkommende ligner genudgivelse en død sild.
Romantiktegneserier og i det hele taget romantiklitteratur i bladformat er en 100 % død sild i vore dage, fordi et vældigt antal tv-kanaler sender romantik døgnet rundt. Og ingen, som i INGEN (måske med undtagelse af Googa) som læste dem oprindeligt, kunne drømme om at genlæse dem i dag endsige (gen)anskaffe dem og samle på dem. Der var et gigantisk marked for den slags i gamle dage, ikke mindst i tekst-triviallitteraturform, men det er ganske væk. Romantiktegneserierne tilføjede sikkert en slags billedfix til den skrevne romantik, men det er under alle omstændigheder kvalt af levende billeder, som ikke rigtig fandtes dengang (undtagen visse biograffilm). Ingen læste dem, FORDI de var tegneseriefans, og ingen blev tegneseriefans af den grund. Ingen.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:

Det var dagens historietime.

Super anekdoter, gerne mer, hr. lærer! Jeg kunne ikke undgå at mærke et kvalitativt løft i 78, med de DC ting fra IP. Det var så gennemtænkt og koordineret, at der måtte være en mastermind bag det hele, og det viste sig så at være dig, Carsten. Du nævner alle de gode ting, ja, jeg samlede på de fleste efter min hjemkomst i 82. Var altid på udkig efter navnlig de 100 siders ting, som vi kaldte "mammut hæfter". Superman med Batman, her købte jeg et komplet run af en ung Sivert Ibbo for to kroner stykket. Da jeg mange år senere byttede dem hos Bo, fik jeg sgutte meget mere i bytteværdi, sådan kan det jo gå. Yankee var også imponerende, husker også en del Russ Heath deri, eller tager jeg fejl? DC må have fundet de gamle krigstegneserier sidenhen for vi har da fået Sgt. Rock både i Archives og som sh Showcase genoptryk. Romantik - her er der opstået et niche marked med en aktiv subkultur. Der findes blogs udelukkende om dette, og folk har fået øje på store "good girl" tegnere som Matt Baker. De lå måske i dollar kasserne i 80'erne, men nu er de alle steget. Det er næsten sådan, at alt gammelt er steget. Og så siger man, comics er på tilbagetog i USA? Ikke ud fra brugtpriserne at dømme.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Yankee var også imponerende, husker også en del Russ Heath deri, eller tager jeg fejl? DC må have fundet de gamle krigstegneserier sidenhen for vi har da fået Sgt. Rock både i Archives og som sh Showcase genoptryk.
Alt, hvad der lå i form af aftryk i det gamle arkiv i katakomberne under 666 Fifth Avenue er uden tvivl blevet digitaliseret siden da. Så kan det hele trykkes igen på den måde. Dengang var vi glade for de helt knivskarpe sort-hvide klichéaftryk, der blev tilsendt. Teksterne og boblerne sad og skar de danske tekstninger til, så de kunne limes på aftrykkene og dække den engelske tekst.

Og ja, jeg er ret sikker på, at alt af Russ Heath var med i Yankee, for så vidt det passede ind i bladet. Han var ligesom Kubert selv en enestående mester. Det værste var egentlig, at der jo ofte var fem eller seks amerikanske numre i et enkelt Yankee-nummer, så det var svært at fravælge de mange flotte Kubert-forsider, der ikke kunne være med. Nogle af dem blev dog brugt til annoncer, næste-nummer-annoncer og den slags, så de ikke gik til spilde.

GoogaMooga skrev:
Romantik - her er der opstået et niche marked med en aktiv subkultur. Der findes blogs udelukkende om dette, og folk har fået øje på store "good girl" tegnere som Matt Baker.
Det er meget interessant. Men er der kvinder blandt bloggerne? Det vil sådan set være interessant hvis der er, og interessant hvis der ikke er!

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:
Romantik - her er der opstået et niche marked med en aktiv subkultur. Der findes blogs udelukkende om dette, og folk har fået øje på store "good girl" tegnere som Matt Baker.
Det er meget interessant. Men er der kvinder blandt bloggerne? Det vil sådan set være interessant hvis der er, og interessant hvis der ikke er!

Ja, det er der, også til ting som de engelske weeklies for piger.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg bliver da vist nødt til at genanskaffe de danske Yankee, med alt det Kubert og Heath. DC er sløve derovre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]