Dato og tid er 17. dec 2018, 07:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

For mig refererer graphic novels til tegneserier, der ligner hinanden hvad angår format og strømning. En ægte graphic novel er i bogformat og ligner en skønlitterær roman til forveksling. Fortællingen indskriver sig i en ny strømning inden for tegneserier, hvor fortællingen er en afsluttende historie og ikke episodisk og gerne af skønlitterær karakter. To forhold som i en vis grad kan karakterisere graphic novels fra andre tegneserier og dermed opfylde betingelsen for at tale om en slags genre inden for tegneserier. I hvert fald anvender både Cobolt og Fahrenheit på deres respektive hjemmesider graphic novel til at karakterisere en bestemt type tegneserier i forhold til resten af deres udbud.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Der var engang, hvor termen; 'tegneserier for voksne' blev skrevet på forsiden. Langt hen af vejen er det vel denne forståelse, som er blevet synonym med'graphic novel'. Det er måske ikke en genre i traditionel forstand, men viser at det langt fra er nyt, at der er behov for at tydeliggøre, en forskel til de tegneserier, som er "lettere" i deres indhold.

For mig er der som sagt tale om en samle-betegnelse - i tråd med 'striber'. Disse er oprindeligt en klar udgivelsesmæssig form, men er også blevet noget uklare. Er Modesty Blaise f.eks. 'en stribe'.

Graphic novels udspringer måske ikke fra en sådan udgivelsesmæssig ramme. men som Carsten er inde på, et behov for at distancerer sig fra et begreb, som ikke længere indfanger mediet, efter det har udviklet sig. Rent sprogligt kan man i dag hævde at tegneserien har samme problem. Men begrebet er i dansk sammenhæng blevet synonym med mediet. Dog er mediet så blevet så entydigt forbundet med børnelitteratur, at det at få tydeliggjort at det ikke er tilfældet, tilsyneladende er nødvendigt, og har været det i ca. 40 - 50 år. I denne forståelse er 'graphic novel' en form for målgruppe-betegnelse.

Man kan også være en pendant til genren; 'Dramaet', som efter min vurdering (uden jeg har tjekket) har lidt af samme udflydende karakter. Denne genre har lidt samme rammebetingelse, at den sjældent appelerer til børn og de yngste teenagere.

Endelig kan der af historiske årsager også være brug for, at få skabt en distance til den forståelse at tegneserien primært har været rettet til den lavtuddannede del af befolkningen, og dermed til manglen på de såkaldte litterære kvaliteter. At dette i stadig højere grad ikke er tilfældet kan der også være behov for at få tydeliggjort.

Dette er vel baggrunden for at termen 'Graphic novel' ikke bare er forsvundet. Måske skal det opfattes som en flydende betegner, da det primært er for at skabe distance til nogle indlejrede forståelser af tegneseriemediet, som ikke bare forsvinder af sig selv. Hvis der ses på udgivelser som; Persepolis, Alans krig, Attentatet, En dyne af sne mv. er det vel ikke nødvendigt at diskuterer, at disse udgivelser på en række centrale områder adskiller sig fra næsten alle tegneserie-udgivelserne i 70'erne/80'erne (og før).

For mig er det primært en pendant til 'dramaet'. Men jeg erkender, at det ikke kan begrænses til denne forståelse.

Dermed har de fleste af bidragene i denne debat sin berettigelse. Nej det er ikke til at sige, hvad en'graphic novel' er - for begrebet skal først og fremmest forståes ud fra, hvad det ikke er.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

From Hell...

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Service mail! I en næsten helt anden boldgade er der fri fragt hos Cobolt i dag...... også på graphic novels, Carsten, hvad det så end er :wink:

mvh.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Billede

Hvilken benævnelse ville I anvende ved araberen ovenfor?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

GN, hævet over enhver tvivl, indiskutabelt GN

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Cobolt har en kategori der hedder graphic novels
https://cobolt.dk/shop/graphic-novels-15c1.html

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gimli skrev:
Der var engang, hvor termen; 'tegneserier for voksne' blev skrevet på forsiden. Langt hen af vejen er det vel denne forståelse, som er blevet synonym med'graphic novel'.
Nej, der stod udelukkende "Tegneserier for voksne" på Lauzier, Bilal og Corto Maltese, fordi Per Carlsen var oprigtigt bekymret for at udgive den slags tegneserier på sit anerkendte børnebogsforlag.

Men Jens Peder Agger insisterede på at udgive dem, og så indgik de kompromiset med den "advarende" tekst på forsiderne. Som sikkert har fungeret som en forbilledlig anprisning for enhver teenager.

I øvrigt stod der også på de første mange numre af Casanova Johnny "Sjove serier for voksne".

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Det er klart, for begrebet virker jo som sagt, uanset at ingen rigtig ved, hvad det dækker over. Men mange mennesker TROR, at de ved det, og det er grund nok. Mange af titlerne i den kategori står jo i øvrigt også i andre kategorier og omvendt.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:
Det er klart, for begrebet virker jo som sagt, uanset at ingen rigtig ved, hvad det dækker over. Men mange mennesker TROR, at de ved det, og det er grund nok. Mange af titlerne i den kategori står jo i øvrigt også i andre kategorier og omvendt.

Hvilke tanker gjorde I, da fx Fremtidens araber kom på hjemmesiden? Hvorfor blev det en GN?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Fjollet spørgsmål. Ignorer det.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Ja, for der står ikke graphic novel på nogen af Cobolts udgivelser (som der gjorde på Carlsens, efter at begrebet blev indført i 2005).

Fremtidens araber står i kategorierne "Krig og historie", "Graphic novels" og "Alle udgivelser" på Cobolts hjemmeside.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Carsten:
Citat:
Nej, der stod udelukkende "Tegneserier for voksne" på Lauzier, Bilal og Corto Maltese, fordi Per Carlsen var oprigtigt bekymret for at udgive den slags tegneserier på sit anerkendte børnebogsforlag.

Men Jens Peder Agger insisterede på at udgive dem, og så indgik de kompromiset med den "advarende" tekst på forsiderne. Som sikkert har fungeret som en forbilledlig anprisning for enhver teenager.

Det stod vist også på Tardi, Auclair og Caza. Og den med Al Crane. Jeg var en 13-14 år, da de begyndte at komme, og jeg kan tydeligt huske, at jeg tænkte "Ah, sejt, det lyder spændende", da jeg så "advarslen" :D

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
Det stod vist også på Tardi, Auclair og Caza. Og den med Al Crane. Jeg var en 13-14 år, da de begyndte at komme, og jeg kan tydeligt huske, at jeg tænkte "Ah, sejt, det lyder spændende", da jeg så "advarslen" :D
Det er rigtigt, det stod også på andre. Jens Peder Agger var sådan set ligeglad, for "advarslen" kunne jo ikke virke negativt, tværimod.

Per Carlsen skal, efter at have godkendt udgivelsen af Lauzier, have udtalt: "Jeg ved, at jeg ikke burde sige sådan. Men jeg håber VIRKELIG ikke, at det her vil sælge!"

Men selv om han var forbeholden, var han jo heller ikke uden interesse for tidens nye toner. For eksempel tog han sin kone med i Nygade-biografen for at se "Langt ned i halsen" med Linda Lovelace. Han var nysgerrig efter at se, hvad al ståhejen handlede om.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Og således fik vi afsporet debatten om "bedste graphic novel" :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]