Dato og tid er 12. dec 2018, 17:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Billede

Hold op med at læse, Manneke. Den bog er til salg, ikke leje. Hvis du vil læse den, må du købe den!

(Manneke betyder 'lille dreng)

Zoom har udgivet Allan Falk 2005 - 2006, et samlebind der, som de forrige, rummer tre album. Tavs som graven, Den sidste kejserinde og Skattejagt i Bruxelles er titlerne, og inden da, på et et sider, har Thierry Capezzone skrevet forordet.

Selvom det som oftest kun er snik snak, så er det også lidt hyggeligt med Thierrys bidrag. Især hvis man har mødt manden, og ved, at han er et yderst sprudlende og positivt tegneseriemenneske. En slags hybrid mellem professor Tournesol og den ene del af trioen fra Kaptajn Klydes Flimmercirkus, afdøde Jess Ingerslev. Som jeg kender Thierry, er han ekstremt vidende, ret sjov og hyggelig at være sammen med og så har han en smittende kærlighed for tegneserier.

Thierry præsenterer ultrakort de tre album, kommer ikke så meget ind på hverken handling eller intriger, men bidrager i stedet med trivia, som selvfølgelig ikke er andet end trivia, men alligevel ganske rart at læse.

Tavs som graven er første album, og det er bestemt ikke min kop te. Normalt er jeg ellers nogenlunde cool når det handler om snirklede og snørkede plots, men her bliver det lidt for både bizart og søgt. Julemænd på snescootere, champagneflasker som enten falder fra loftet eller er fyldt med gift, lydløse skud, forsvundne lig og den slags. Set-uppet ellers ret lovende, men ret hurtigt mistede jeg interessen.

I den sidste kejserinde er vi godt inde i bilernes verden.

Igen med mord, forklædninger og selvfølgelig ret mange sekvenser med køretøjer. Lave lækre sager, og de tegninger jeg bedst kan lide, er der hvor man slår biler ihjel, om det så er i vand eller fra en bjergvej. Men igen, så er det alt sammen en halvtynd suppe og engageret blev jeg aldrig. Kun lejlighedsvist.

En del tegnere hylder hinanden. Tibet var god til at lave karikaturer, skriver Thierry, og selvom det finurlige ofte kan fjerne fokus fra det alvorlige, så er det også samtidig sjovt at finde disse små tegneseriemæssige intertekstuelle referencer. På det store torv i Bruxelles, Place du Jeu de Balles, hvor der dagligt (også ved højtider) afholdes loppemarked, finder vi to gode venner med moustache og bowlerhatte. Dem finder du i samlebindets sidste album, som jeg bedst kan lide. Der slås på tæven (vildt at ofrene aldrig sprøjter af blod efter disse slag), der køres på motorcykel og, som jeg synes er helt fabelagtigt, en ret flot ildebrand med alt hvad der hører sig til.

Bemærk at jeg ikke går ind i handlingen, da det næppe tjener noget formål. Som Serielands anmelder, GoogaMooga, for et par måneder siden skrev, så er Allan Falks meritter oftest skåret over samme læst. En bæredygtig skabelon hvor noget sker, noget brutalt som regel, og så skal Allan Falk hitte rundt i det, der sløres undervejs og vi kan gætte med, for så til sidst, så vupti, en eller anden afsluttende opklaring. Og da serien er en serie, så klarer vores ven altid alting.

Det har jeg det ok med. Sådan må det være og er ikke anderledes end så meget andet. Det er levebrød og kunst, snarere end kunst som bliver til levebrød. Mere håndværk (som så er fint nok) end banebrydende blivende værker.

Jeg har det til gengæld en kende anstrengt med vores hovedperson. Han er dræbende kedelig og virker totalt statisk i både mimik, påklædning, adfærd. Lidt som en robot eller en dukke. Livløs og ligegyldig.

Nå, måske lidt for hårdt. Charmeforladt og lettere forudsigelig, lad mig formulere det sådan.

Hvor biler og bygninger er flotte og genkendelige, så bliver rigtig mange ansigter fra Tibets pen dybt løjerlige. Og ofte skiftes der fra noget ‘rigtigt’ og vellignende ved ansigterne, til noget obskurt forkert. Følelser er ikke lette at tegne, tænker jeg. Og især ikke pludselige følelser.

Alt det negative til trods, så kan jeg nu godt lide Allan Falk i Zooms bogserie. Selve designet måske lidt kedeligt, men det virker godt og overskueligt at samle de forskellige værker, og så synes jeg, at man faktisk får meget for pengene.

Jeg er jo ikke målgruppen, som jo nok er til de lidt yngre unge drenge eller mænd, og har vanskeligt ved at tildele Allan Falk 2005-2006 mere end tre skud med en lydløs revolver.

Titel: Allan Falk 2005-2006
Tekst: Duchaetau
Tegninger: Tibet
Oversat af: Sebastian Weirsøe Flamant (jeg elsker det navn)
Forlag: Zoom
Format: Hardcover, samlebind med 3 album, forord + 142 sider i farver
Pris: 249,-
Isbn: 978-87-93564-46-6

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

I går udkom så Zidrou og van Liemt: "Allan Falk 1 - R.I.P., Falk". Jeg læste den i går aftes, og er behageligt overrasket. Den er faktisk markant bedre end den originale serie. Van Liemt forsøger ikke at efterligne Tibets tegninger, men tegner sådan lidt henad David Mazzuchellis superhelteting (Batman Year One og Daredevil). Den fungerer rigtig godt. Historien er nok med alle de kendte figurer, men følger ikke den kendte skabelon, jf. Bertis beskrivelse ovenfor. Vi ved allerede fra begyndelsen, at Kamæleonen er vendt tilbage for at få den endelige hævn; spændingen ligger i, hvor galt det når at gå, før Allan Falk får stoppet ham. Det er en noget mere brutal og sort fortælling, end den originale serie, og det fungerer rigtig godt. Jeg vil nok lande på 4½ stjerne ud af seks, og det er i den gode ende.

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Jeg har netop læst R.I.P Allan Falk, og er meget enig med Erling.

Stilen er mere barsk, og det klæder serien. Anmeldelse følger senere i dag.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
På fransk amazon der modtager den meget blandede karakterer. En hel del er nede i den lave ende.

Det var bl.a. en af grundende til at jeg ikke bare bestilte den som jeg har gjort det med de "rigtige" Allan Falk.

Men det er spændende at høre jeres andres mening om den.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Hvis man synes den gamle serie er spitzenklasse, og man bare vil have mere, så kan jeg godt forstå man ikke vil kunne lide den nye serie. Så er den sikkert for brutal og mørk - og der er endda en splitternøgen Nanna med! - Dét havde ikke gået i den gamle serie.

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Erling Søby skrev:
Hvis man synes den gamle serie er spitzenklasse, og man bare vil have mere, så kan jeg godt forstå man ikke vil kunne lide den nye serie. Så er den sikkert for brutal og mørk - og der er endda en splitternøgen Nanna med! - Dét havde ikke gået i den gamle serie.

Sidstnævnte er et plus.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Der knaldes igennem og så er der bare skruet lidt op det barske...

Du kan roligt bestille den, Antaeus.

Erling - Vil du anmelde den?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Ja og nej, Berti. Jeg er lige gået på en måneds ferie, og den skal ikke anvendes foran computeren. Så det kan ikke blive før medio august, hvis det skal være.

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Helt ok, E og god ferie.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Antaeus skrev:
På fransk amazon der modtager den meget blandede karakterer. En hel del er nede i den lave ende.
Erling Søby skrev:
Hvis man synes den gamle serie er spitzenklasse, og man bare vil have mere, så kan jeg godt forstå man ikke vil kunne lide den nye serie.
Det er nok helt almindeligt og delvis forståeligt. For nylig skulle jeg tage stilling til de nye franske Conan-album og studerede indgående den franske kritik af de første udgivelser. Den var kendetegnet ved, at folk ENTEN fandt de nye udgaver helt i top (spændende ny indfaldsvinkel, tættere på Howards originale romaner, fedt med en mere karikeret stil osv.) ELLER helt i bund ("hvorfor helvede ligner det ikke John Buscema og Barry Windsom-Smith??", grundæggende). Ingen syntes åbenbart, at de var so-so mellemvare.

Så grundlæggende blev publikum lige halveret. Men det kan jo på den anden side sagtens være, at det moderne publikum ikke gider bruge tid på at brokke sig over, at det ikke er magen til de gamle udgaver, og i langt større omfang æder de nye udgaver råt. Det samme kunne tænkes at være tilfældet med Allan Falk (umiddelbart er MIN interesse da blevet skærpet). At lade Kamæleonen komme på banen i moderne aftapning lyder lovende.

Nå, men jeg endte med at sige nej til de franske Conan'er. Så Cobolt udgiver dem ikke, men et eller andet dansk forlag udgiver dem altså sandsynligvis. Ligesom Marvel vist også gør.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]