Dato og tid er 9. dec 2018, 21:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Er det bare mig, eller er interessen for mediet ved at miste den bredere mediemæssige interesse? For et årti eller to tilbage fik mangaen og den grafiske novelle boostet tegneseriemediet i såvel retning af ungdommelige og de mere modne rækker. Men det virker som om, at der ikke længere er helt samme gennemslagskraft. Antallet af såvel mangaer som grafiske noveller der oversættes til dansk, er efter min vurdering faldet betragtelig. Til gengæld virker det som om, at dansk-producerede tegneserier nærmest er eksploderet i antal de sidste 2-3 år.

Er dette en ny trend? Er der så meget salg i nationale udgivelser, at det er disse, der har en bredere folkelig appel. Eller er det fordi de giver muligheder for internationale kontrakter? Uanset hvad, så kunne det vel godt være den nye journalistiske vinkel, hvis jeg ellers har ret i min fornemmelse.

Tror det er vigtigt at minde dem, der ikke direkte er interesseret i mediet, at det stadig er et medie der lever og udvikler sig, hvis salget skal opretholdes på lidt længere sigt.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Det er en interessant observation Gimli - for det er netop hvad tegneseriefestivalen Art Bubble arbejder med. Tidligere har det været sådan at tegneseriefestivaler har været for "nørder" - eller sådan har det i hvertfald i den almen offentlighed været opfattet, men med det store arbejde bag kulissen i festivalen er vi nu kommet frem til - efter hårdt arbejde - at gøre festivalen gratis for publikum, netop af den årsag, at der så vil være flere der ellers IKKE ville have taget til festival, men nu tager på opdagelse i danske tegneserier. Du har også ret i at danske tegneserier nu efter mange år er ved at dominere markedet igen - og det er en "gave" efter min mening, alle de dygtige danske tegnere kæmper alle en kamp for at overleve. Så derfor kan jeg kun anbefale at støtte og købe deres tegneserier - så de kan udvikle sig og blive bedre. På Art Bubble i 2017 udkom omkring 25% af de danske udgivelser til festivalen. :D

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Dansk manga afgik relativt hurtigt ved døden dengang de satte priserne op, før det trivedes den fantastisk og selv den mindste boghandler havde afsat en hel reol udelukkende hertil...

Dermed er kulturen bag stadig eksisterende i Danmark og der afholdes adskillige manga/anime conventions rundt om i landet, med imponerende publikumstal. Desværre sygnede det lidt hen i Jylland dengang SVS blev nedlagt, ikke fordi antallet af besøgene var dalene, det steg stødt år for år (ca. 2000 deltagere ved det sidste), men fordi folkene bag fik andet at lave i livet. Der var eksisterende kræfter der gerne ville have overtaget, lejemål mm. var på plads osv. og navnet, eventet mm. var stabilt nok til at fortsætte ufortrødent. Desværre ville folkene bag ikke have at andre videre førte det, fordi SVS var deres og det skulle andre ikke overtage.

Fjollet, men ak. Sådan kan det jo gå når folk sætter sig selv foran videreførelsen af en fantastisk kultur. I stedet må folk nu valgfarte til staden et par gange om året...

Det skal for go ordens skyld lige nævnes, at jeg ikke er en af dem der har været interesseret i at videreføre det - ellers kunne indlægget sikkert godt virke som havende en personlig/bittert klang, havde det nu været tilfældet haha :D

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

jeg fornemmer osse mere aktivitet i danske tegneserier, den ene GN efter den anden spyttes ud i en lind strøm. Ku gå hen og blive lige som i Sverige, hvor homegrown dominerer totalt.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GN var engang nyt og spændende og fik enorm omtale i medierne. Sikkert meget mere end den reelle udbredelse. Jeg tror en stor del af det segment som læser GN foretrækker at læse den engelske version, som både er billigere og aktuelt i modsætning til de ofte forsinkede danske oversættelser. Der er simpelthen ikke et stort dansk markede for oversatte engelske GN. Men når det er sagt, udkommer der faktisk stadig en hel del oversatte GN på dansk.

Instagram og Thumblr er efterhånden platforme som er trend-sætter.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

marius skrev:
GN var engang nyt og spændende og fik enorm omtale i medierne. Sikkert meget mere end den reelle udbredelse. Jeg tror en stor del af det segment som læser GN foretrækker at læse den engelske version, som både er billigere og aktuelt i modsætning til de ofte forsinkede danske oversættelser. Der er simpelthen ikke et stort dansk markede for oversatte engelske GN. Men når det er sagt, udkommer der faktisk stadig en hel del oversatte GN på dansk.

jeg mente danske GN, "homegrown"

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GoogaMooga skrev:
marius skrev:

jeg mente danske GN, "homegrown"

Min kommentar var til oversatte GN og ikke til danskproducerede GN.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

lolsen skrev:
Dermed er kulturen bag stadig eksisterende i Danmark og der afholdes adskillige manga/anime conventions rundt om i landet, med imponerende publikumstal. :D

Men det er netop en indikation på, at "nye" miljøer kan tilføre noget til vores medie. Ok, man har opgivet at udgive på dansk - hvad der er beklageligt. Men lige som der er nogen der starter med europæiske tegneserier, og senere begynder at bevæge sig over i mangaen eller amerikanske comics, så går der sikkert også nogen den anden vej.

At der ikke kommer et par udvalgte serier til et yngre publikum er ærgerligt. Tror at cosplay og de mere farverige mangamiljøer, tiltrækker et andet publikum, end dem der starter med europæisk/amerikanske tegneserier.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

marius skrev:

Men det er stadig bedre at have nogle der holder fast i mediet, og derfor måske køber en dansk udgivelse i ny og næ - oven i de amerikanske GN. Bare det at tegneserien kan findes rundt om i danske hjem, går i min verden forud for; sprog, genre mv. Det handler vel om, at holde mediet levende. Selv om der måske ikke kan opretholdes et salg fra de danske forlag, så mener jeg stadig at det samlet giver et større salg af dansksprogede udgivelser.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gimli skrev:
Er det bare mig, eller er interessen for mediet ved at miste den bredere mediemæssige interesse? For et årti eller to tilbage fik mangaen og den grafiske novelle boostet tegneseriemediet i såvel retning af ungdommelige og de mere modne rækker. Men det virker som om, at der ikke længere er helt samme gennemslagskraft. Antallet af såvel mangaer som grafiske noveller der oversættes til dansk, er efter min vurdering faldet betragtelig.
At manga nogen sinde har haft haft mediemæssig interesse, har ikke noget på sig. De fik stort set nul opmærksomhed, da de begyndte at udkomme (eller senere for den sags skyld), og først efter at mund-til-mund-metoden begyndte at virke, eksploderede interessen hos læserne. Med andre ord, der var tale om en så bredtfavnende og (trods alt) relativt langtidsholdbar selvpromoverende succes, at mediernes opmærksomhed ikke behøvedes.

De eneste fortilfælde inden for tegneserier, der kan sammenlignes med mangaernes gennemslagskraft, er udgivelsen af Anders And & Co., udgivelsen af Fart og tempo, udgivelsen af Tintin (med en vis forsinkelse), udgivelsen af Asterix, udgivelsen af Lucky Luke, udgivelsen af Basserne-bladet, udgivelsen af Garfield, og udgivelsen af Steen & Stoffer. Og det kommer ikke til at gentage sig, for verden har forandret sig, og dels er rugekasserne for kommercielt gennemslagskraftige tegneserieskabere kolde (unge stortalenter arbejder hellere for spil- eller animationsindustrien), dels er fødekæderne til publikum ligesom alt andet i det moderne samfund fragmenterede og overbefolkede, så ingenting holder mere end en kort tid, selv om om det er godt/populært/kommercielt.

Men det behøver ikke at betyde, at der ikke udkommer masser af fede tegneserier på dansk, det gør der jo. I 2017 udkom der 251 selvstændige tegneserieudgivelser (ud over blade og tegneserier i aviser/ugeblade), og det er det højeste antal i otte år. Hvad mediernes interesse angår, forekommer interessen også at være på et højt niveau, omend det selvfølgelig er svært at lave statistik over. "Bred mediemæssig interesse" dækker nok i dag bare mere over en bredt fragmenteret interesse snarere end en bred centraliseret interesse som i gamle dage. De brede mediers dage er talte, til gengæld er der utallige smalle medier (blogs, specialtidsskrifter, sociale medier osv.).

Gimli skrev:
Til gengæld virker det som om, at dansk-producerede tegneserier nærmest er eksploderet i antal de sidste 2-3 år.

Er dette en ny trend?
Det er bestemt lidt af en trend. I 2017 udkom der 77 tegneserieudgivelser af danske tegneserieskabere, og det er formentlig det højeste antal nogen sinde og 31 % af samtlige tegneserieudgivelser. Den største trend af alle er dog nok, at så mange kvinder i dag skriver, tegner, redigerer, udgiver og formidler tegneserier på utallige niveauer, og det er uden tvivl en tendens, der vil forstærkes i de kommende år. En anden trend er, som en naturlig følge af den moderne teknologis muligheder - men også enkeltpersoners brændende interesse for tegneserier, hvilket i sig selv er en positiv tendens - at flere og flere små "forlag" (eller hvad man skal kalde dem) udgiver tegneserier. I 2017 var der hele 42 forlag, der udgav tegneserier, det højeste antal nogen sinde - og 24 af dem udgav KUN tegneserier af danskere.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
PS: Det er en misforståelse, at tegneserien er – eller nogen sinde har været – et medie. Også selv om tegneserien mange gange har været betegnet netop sådan.

Tegneserien er – og har altid været – en selvstændig kunstform, ikke en bestemt udgivelsesform, men en måde at udtrykke sig på. Som til gengæld har udfoldet sig i mange forskellige medier: I første tredjedel af det tyvende århundrede først og fremmest i aviser og ugeblade (som i sig selv er medier), i anden trediedel i udpræget grad i bladform (også en slags medier) og i sidste tredjedel (først og fremmest i Europa) i albumform (også en slags medier) – groft inddelt. I vore dage ofte i bogform (også en slags medier) og ikke mindst på internettet (i høj grad et medie).

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

42 forlag lyder af meget, men jeg vil gætte på at de fleste står for en eller ganske få udgivelser. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at tegneserien er ved at genvinde terræn, omend i små oplag til fragmenteret kundekreds.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Hvor lang tid tror i tegneserien fortsætter på bogform?
Og hvornår bliver den elektroniske form den foretrukne?

Personligt læser jeg nærmest ikke tegneserier elektronisk og foretrækker bogformen, men jeg kunne forestille mig at den unge generation har det helt anderledes.

Jeg kunne dog sagtens forestille mig at jeg over tid vil læse flere tegneserier på fx iPad og især hvis jeg ønsker at læse dem på farten, ferie eller lignende eller hvis bogudgaven er ekstrem dyr og udgaven fås billigt elektronisk.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Antaeus skrev:
Hvor lang tid tror i tegneserien fortsætter på bogform?
Og hvornår bliver den elektroniske form den foretrukne?

Personligt læser jeg nærmest ikke tegneserier elektronisk og foretrækker bogformen, men jeg kunne forestille mig at den unge generation har det helt anderledes.

Jeg kunne dog sagtens forestille mig at jeg over tid vil læse flere tegneserier på fx iPad og især hvis jeg ønsker at læse dem på farten, ferie eller lignende eller hvis bogudgaven er ekstrem dyr og udgaven fås billigt elektronisk.

Faktisk viser undersøgelser at papirbøger, især fagbøger og længere tekster, måske har en fremtrid og at det overraskende nok er især unge som efterspørger fysiske bøger:
https://politiken.dk/indland/art5790776/Befolkningen-især-de-unge-vil-helst-læse-på-papir

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Carsten Søndergaard skrev:
PS: Det er en misforståelse, at tegneserien er – eller nogen sinde har været – et medie. Også selv om tegneserien mange gange har været betegnet netop sådan.

Tegneserien er – og har altid været – en selvstændig kunstform, ikke en bestemt udgivelsesform, men en måde at udtrykke sig på. Som til gengæld har udfoldet sig i mange forskellige medier: I første tredjedel af det tyvende århundrede først og fremmest i aviser og ugeblade (som i sig selv er medier), i anden trediedel i udpræget grad i bladform (også en slags medier) og i sidste tredjedel (først og fremmest i Europa) i albumform (også en slags medier) – groft inddelt. I vore dage ofte i bogform (også en slags medier) og ikke mindst på internettet (i høj grad et medie).

Der kan jeg kun give der ret. Det at min absolut foretrukne form for tegneserier er via album og bog, har fået mig til at sætte et uberettiget lighedstegn mellem de to. Dog vil jeg sige, at det også er i den udgivelsesform jeg mest frygter fremtiden. Tegneserien som kunstform skal nok overleve, men ikke nødvendigvis i en form, hvor der bliver fortalt "længere" sammenhængende historier.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]