Dato og tid er 9. dec 2018, 21:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Hvad er bedst for dig m.h.t. Iznogood?
Super Serien (først er først) 29%  29%  [ 2 ]
albumserien (den blev jo ved...) 14%  14%  [ 1 ]
fuck Iznogood, jeg er kommet videre i mit liv 57%  57%  [ 4 ]
Afgivne stemmer : 7
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Super Serien og Trumf Serien . Året var 1973, jeg var ti år, og godt skudt i gang med disse blandede albumserier. Nye horisonter. Mere europæisk. I tilbageblik vil jeg nok sige, at Trumf var bedre og mere samlebar. Den har simpelthen stået tidens tand bedre. Lademann trak sig da også, mens IP fik vokseværk. Super Serien var første møde med nogle af de store euroklassikere, L&V, Iznogood, m.fl. Men mange af dem strandede efter et enkelt album. Gjorde det heller ikke bedre, at de fleste var hæftet og nu fremstår i dårlig, dårlig stand. Trumf var mindre format, softcover albums. De var mere robuste.

Iznogood var den eneste serie, som der var flere end to albums af i Super Serien (syv styk). I min naivitet samlede jeg dem flotte i min ungdom og betragtede dem som de mest værdifulde i forhold til den senere albumserie fra Gutenberghus/Interpresse/Carlsen.

Nu siger Faraos, at Super Serien's Iznogood albums ikke er så efterspurgte som de senere 2. udgaver i den egentlige danske album serie, og derfor IKKE SÅ MEGET VÆRD. Surt show.

HVAD SYNES DU?

Billede Billede

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Jeg har kun Super Serien. Det er tilstrækkeligt for mig, hvad angår Iznogood. Jeg ved ikke hvem der oversatte, men vedkommende må have haft en ren fest med alle de ordspil og vandede vittigheder. Ved heller ikke hvor præcis oversættelsen er, men den fungerer i hvert fald fortræffeligt. - Er det samme oversættelse på den senere albumserie?

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg har ikke sammenlignet, gav ikke mening at doble op. Men tvivler på. at Lademann ville have ladet Gutenberghus bruge deres oversættelse. For øvrigt er der ingen, der ved, hvem der oversatte de gamle Super Serien. Fortabt i glemslens tåger.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: outside the norm
Det er ærgerligt med den slags info, der går tabt. Er der slet ikke nogen af "forlagsfolkene" her, der ved det eller kender nogen, der ved det?

Den eneste blog, der overlevede atomkrigen

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Nej, desværre. Det er altsammen meget længe siden.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

GoogaMooga skrev:
Nej, desværre. Det er altsammen meget længe siden.

Ja, det er nok desværre ikke muligt at finde ud af, hvem der var den dygtige oversætter. I givet fald skal man have fat i nogen, der var på Lademann i 1970'erne.

Problemet er vel også, at Lademann øjensynlig ikke var med i "kliken" af tegneserienørder. De andre kendte hinanden, hvad enten de var på Interpresse, Carlsen, Williams eller Gutenberghus. Men Lademann lader til at være kommet ind fra højre.

Måske kan Carsten Søndergaard huske noget om, hvordan resten af tegneseriefolket så på Superserien?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
TorbenB skrev:
Måske kan Carsten Søndergaard huske noget om, hvordan resten af tegneseriefolket så på Superserien?
Eftersom der udkom så lidt på den tid, var det jo hele jo ret fantastisk. Hvad den tekniske kvalitet angik, var der ikke så meget at sammenligne med, men det var selvfølgelig lidt underligt, at de første (bortset fra de to allerførste) var ganske regulære album, mens de senere var hæftede. Og da det kom frem, at nogle af dem var forkortet, var det jo ikke så godt. Men det var nogle af de første Interpresse-album også.

Det var i øvrigt det lave prisniveau og den trods alt (sammenlignet med de franske originaludgaver) ret sløje kvalitet, der bevirkede, at nogle af serierne ikke fortsatte, fx Linda og Valentin. Dargaud mente ganske enkelt ikke, at de kunne forsvare en så slatten udgave over for Mézières og Christin.

Og nej, ingen ved, hvem der oversatte dem. Desværre spurgte den nysgerrige redaktør af "Serie-Nyt" ikke om netop det, da han i 1972 henvendte sig. Ellers havde Jørgen Lademann måske røbet det ...

Vedhæftede filer:
Lademann-Superserien.jpg
Lademann-Superserien.jpg [ 93.67 KiB | Vist 914 gange ]

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Super Serien Senior, som den vist retteligen hedder, var jeg ret godt tilfreds med. Der kom nogle på den tid, nye serier og ikke mindst billige. Indrømmet, ikke alt var lige godt, men Iznogud, Bob Morane, Valentin, Bernard Prince, Jim West er nogle af dem jeg kunne lide. Men jeg samlede selvfølgelig hele serien :lol:

mvh.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Albumserien

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Både Superserien Senior og Super Tempo er jo umiddelbart nogle slatne udgivelser, men de har alligevel bragt os hovedparten af de "Rødskæg"-album (af Hubinon), der findes på dansk.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]