Dato og tid er 4. jun 2020, 08:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2037 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Parker udkommer på ShadowZone i kronologisk rækkefølge, med en udgivelse hver anden måned i bløde album af 96 sider stykket (muligvis er det den samme udgave som Carsten henviser til ovenfor). Med salg online, i tegneseriebutikker, samt boghandlere, jf. ShadowZones Facebook side.

Selv syntes jeg det er en fantastisk nyhed! :D

De to tykke udgivelser vi fik på dansk, er noget af det absolut hyggeligste western jeg nogensinde har læst og Parker er en serie jeg utroligt gerne ser fuldført på dansk, nøj hvor jeg glæder mig :D

I samme ombæring vil jeg lige promovere Universal War One fra selv samme. Jeg anskaffede mig serien for nogle år tilbage (Titan, engelsk) og jeg må sige jeg var imponeret, alt fra tegninger til manuskript leverede og serien er blandt det absolut bedste sci-fi jeg har læst som tegneserie :D

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
lolsen skrev:
Selv syntes jeg det er en fantastisk nyhed! :D

De to tykke udgivelser vi fik på dansk, er noget af det absolut hyggeligste western jeg nogensinde har læst og Parker er en serie jeg utroligt gerne ser fuldført på dansk, nøj hvor jeg glæder mig :D

Ja, Ken Parker var god. Godt at høre, den kommer på dansk igen.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ken Parker! Turde jeg end ikke drømme om vi ville se igen! STOR tak til Bjarne og Team ShadowZone!

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
lolsen skrev:
en udgivelse hver anden måned i bløde album af 96 sider stykket
Ifølge oplysninger på Facebook i bladformat 17 x 26 cm. Det lyder nærmest, som Agent X9 genopstår. Eller måske snarere Cactus Western.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

I gamle dage var det forholdsvis dyrere at udgive blade end albums, da man skulle have gang i rotationspressen og komme i kioskdistribution. Hvordan er forholdene i dag?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

dernice skrev:
Siden I fortsætter med at genoptrykke Gammelpot, er det planen at det skal være en serie, som vil være tilgængelig, og som I lagerfører, hele tiden - som Tintin og Steen &Stoffer?
Ja, det er bestemt meningen, i hvert fald indtil hele serien er udgivet (23 album i alt), så man vil kunne være sikker på at få dem alle, også selv om man måske ikke har opdaget genudgivelserne helt fra de begyndte at udkomme.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Lars S skrev:
Samme spørgsmål... bare indsæt Thorgal
Er bagud i mine køb af de diverse Thorgal-serier. Er ret ny læser af serien, men vil gerne ha' dem alle
De enkelte album i selve hovedserien bliver ikke genoptrykt. De indgår i Thorgalkrøniken, som det til gengæld er meningen at lagerføre. Thorgalkrøniken 8 udkommer til efteråret, og dermed fås de første 26 album på den måde. Thorgalkrøniken 9 kommer til at indeholde album 27-29, Thorgalkrøniken 10 album 30-32, og Thorgalkrøniken 11 album 33-36.

Da Thorgals Verden: Kriss af Valnor og Thorgals Verden: Ulv handlingsmæssigt hører sammen med hovedseriens album fra omkring nr. 30 og løber sammen med hovedserien i album 36, vil de være tilgængelige i en rum tid fremover, så alle kan nå at følge med. Derfor er Thorgals Verden: Kriss af Valnor 1 nu genoptrykt, da det var udsolgt.

Thorgals Verden: Kriss af Valnor består af 8 album og er derefter afsluttet (historiens handling løber sammen med Thorgal 36 i Kriss af Valnor 8 ). Alle 8 bind er nu udgivet og fås på dansk.

Thorgals Verden: Ulv består af 7 album og er derefter afsluttet (historiens handling løber sammen med Thorgal 36 i Ulv 7). Ulv 6 er netop udkommet, og Ulv 7 udkommer allerede til august.

Det har tidligere været overvejet at flette Kriss- og Ulv-albummene ind i Thorgalkrøniken sammen med albummene i hovedserien. Men det er opgivet, det bliver alligevel for forvirrende. Der kommer heller ikke samlebind med Kriss og Ulv.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
I gamle dage var det forholdsvis dyrere at udgive blade end albums, da man skulle have gang i rotationspressen og komme i kioskdistribution. Hvordan er forholdene i dag?
Sådan kan man ikke stille det op. Under alle omstændigheder blev de store albumserier også trykt i rotationspresser, Tintin, Asterix, Splint & Co., Lucky Luke osv. Rettighederne til albumserier var generelt dyrere end bladserier, og der var store omkostninger til behandling og transport af trykfilm. Bladserier var ofte i sort-hvid, hvilket gjorde dem betydeligt billige at producere. Bladserier i farver blev ofte trykt i meget store, internationale samtryk, hvor omkostningerne var delt mellem mange forlag.

Så alle parametre har ændret sig, og intet kan meningsfuldt sammenlignes. I dag er tegneserier stort set udelukkende en boghandlervare, for 30-50 år siden var de altovervejende en kioskvare.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Okay, jeg fik bare at vide dengang, at et blad skulle have et minimumsoplag på 10.000 eks. for at det kunne svare sig.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Okay, jeg fik bare at vide dengang, at et blad skulle have et minimumsoplag på 10.000 eks. for at det kunne svare sig.
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "dengang" ... men et album i 1970'erne skulle også have et oplag på 10.000 ex, for at det kunne svare sig. Det havde at gøre både med tryk i rotationspresser, hvor mindre oplag er håbløse på grund af stort papirspild under indkøringen, og at der var tale om kioskdistribution, hvor der var fri returret. En betydelig del af oplagene, både af blade og album, blev returneret fra butikkerne, og en del af dem var i en sådan forfatning, at de måtte køres på papirmøllen. Eksemplarer, der havde overlevet distributionen, returen og den efterfølgende sortering, blev solgt som "propagangatilbud" eller de nok så omtalte album med afhakkede hjørner.

Sidst i 70'erne og starten af 80'erne blev det muligt at lave album i mindre end 10.000 ex, i arktryk. I de følgende årtier hævdede trykkerierne trods alt, at fx 5000 ex var umuligt, derefter 4000 ex, derefter 3000 ex, derefter 2000 ex. I begyndelsen af det 21. århundrede var det "helt umuligt" at trykke kun 1000 ex. Men det var det så alligevel, eller blev det. I dag er det muligt at trykke 1 ex ad gangen.

For blade i kioskdistribution var det dog stadig kurs mod oblivion, fordi distributionen kræver et betydeligt større oplag, end man forventer at sælge. Trykte man 10.000 ex i gamle dage og solgte 5000 ex, kunne det nok løbe rundt (og nogle af de andre 5000 kunne eftersælges som knaldtilbud). Men trykker man 3000 ex og sælger 1000 ex, går det bare ikke.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Det må have været i perioden 82-85, at jeg fik det at vide. Af de årsager, som du nævner. Hvad med newsprint vs. offsetpapir? Bladene var jo på newsprint.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Newsprint er papir, der indeholder træfibre, og derfor er billige end "offsetpapir" (hvormed menes "woodfree offset paper") (eller andre, endnu finere, papirtyper). Træfiberandelen kan variere, hvis den er høj, er papiret billigere, og det føles groft. Visse Stenby Tryk/Interpresse-udgivelser fra 1960'erne og 70'erne var trykt på stærkt træholdigt papir, som nærmest var ubehageligt groft at røre ved og ofte føltes tykt, uden at vægten berettigede det.

Den slags forsvandt efterhånden, andelen af træfibre mindskedes. Den er også formindsket i egentligt avispapir siden dengang, fordi man dermed kan øge rasterfinheden og bedre kan gengive modere farveillustrationer og fotografier.

Eftersom der næsten ingen tegneserieblade findes i dag, trykkes stort set ingen tegneserier på træholdigt papir.

Havde det nogen betydning "dengang"? Jo, det havde det, netop fordi træholdigt papir var billigere. Men selv album blev trykt på træholdigt papir, fx de berygtede Interpresse-album, der blev trykt i Italien. Som både var på træholdigt papir og med forkert baneretning, hvad der fik siderne til at falde ud, hvis ryggen blev bukket bare lidt får hårdt rundt. En dårlig kombination.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Carsten Søndergaard skrev:
Lars S skrev:
Samme spørgsmål... bare indsæt Thorgal
Er bagud i mine køb af de diverse Thorgal-serier. Er ret ny læser af serien, men vil gerne ha' dem alle
De enkelte album i selve hovedserien bliver ikke genoptrykt. De indgår i Thorgalkrøniken, som det til gengæld er meningen at lagerføre. Thorgalkrøniken 8 udkommer til efteråret, og dermed fås de første 26 album på den måde. Thorgalkrøniken 9 kommer til at indeholde album 27-29, Thorgalkrøniken 10 album 30-32, og Thorgalkrøniken 11 album 33-36.

Da Thorgals Verden: Kriss af Valnor og Thorgals Verden: Ulv handlingsmæssigt hører sammen med hovedseriens album fra omkring nr. 30 og løber sammen med hovedserien i album 36, vil de være tilgængelige i en rum tid fremover, så alle kan nå at følge med. Derfor er Thorgals Verden: Kriss af Valnor 1 nu genoptrykt, da det var udsolgt.

Thorgals Verden: Kriss af Valnor består af 8 album og er derefter afsluttet (historiens handling løber sammen med Thorgal 36 i Kriss af Valnor 8 ). Alle 8 bind er nu udgivet og fås på dansk.

Thorgals Verden: Ulv består af 7 album og er derefter afsluttet (historiens handling løber sammen med Thorgal 36 i Ulv 7). Ulv 6 er netop udkommet, og Ulv 7 udkommer allerede til august.

Det har tidligere været overvejet at flette Kriss- og Ulv-albummene ind i Thorgalkrøniken sammen med albummene i hovedserien. Men det er opgivet, det bliver alligevel for forvirrende. Der kommer heller ikke samlebind med Kriss og Ulv.

Tusind tak for svaret!

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Carsten Søndergaard skrev:
lolsen skrev:
en udgivelse hver anden måned i bløde album af 96 sider stykket
Ifølge oplysninger på Facebook i bladformat 17 x 26 cm. Det lyder nærmest, som Agent X9 genopstår. Eller måske snarere Cactus Western.

18 x 26 cm, Carsten. Lidt à la de amerikanske trade paperbacks -- eller Cactus Western. :D
-Og så må jeg lige hamre en pæl igennem din bemærkning om, at vi har fået det meste Ivo Milazzo på dansk, for det har vi slet ikke - som man kan se på den italienske Ken Parker wiki:
https://it.wikipedia.org/wiki/Albi_di_Ken_Parker?fbclid=IwAR2J1P_8tvbURMlbiwMU9Js6-_Kj8OoJHSGzPGCq3iZUVaI9oV4sEaT2Toc

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

BjaAAArne skrev:
18 x 26 cm, Carsten. Lidt à la de amerikanske trade paperbacks -- eller Cactus Western. :D
Okay, hver centimeter tæller :-)
BjaAAArne skrev:
-Og så må jeg lige hamre en pæl igennem din bemærkning om, at vi har fået det meste Ivo Milazzo på dansk, for det har vi slet ikke - som man kan se på den italienske Ken Parker wiki:
https://it.wikipedia.org/wiki/Albi_di_Ken_Parker?fbclid=IwAR2J1P_8tvbURMlbiwMU9Js6-_Kj8OoJHSGzPGCq3iZUVaI9oV4sEaT2Toc
Alright, jeg trækker det sporenstregs tilbage!

Jeg er helt enig i, at det er en interessant serie og en interessant figur og at (særligt) Milazzos tegninger er virkelig dragende. Og et spændende projekt med "bladudgivelsen". Så held og lykke med det!

Skal du ikke også udgive serien Les dieux et les hommes skrevet af Jean-Pierre Dionnet? Virkelig en interessant historie om guder og mennesker. Særligt fjerde bind er fantastisk, da det er tegnet af Peter Snejbjerg og Ivo Milazzo. Men kan ikke rigtig udgives uden de tre første.
https://www.bedetheque.com/BD-Des-dieux ... 63921.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2037 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]