Dato og tid er 21. sep 2019, 19:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Anmeldelse af Poeten & Lillemor bind 1 og 2: Den Komplette Udgave

"Alt i alt er det en tegneseriekulturel bedrift af dimensioner, Jens Peder Agger og Bogfabrikken her lægger op til, og et værk der fortjener mange købere," skriver Seriejournalen i sin anmeldelse af de to første bind i Bogfabrikkens komplette udgave af Poeten & Lillemor. Et værk, der om få år vil omfatte 25 bind! "En imponerende ambition, som man som tegneseriefan krydser fingre for må lykkes. For er der nogen dansk tegneserie, der fortjener at blive samlet på denne måde, er det Poeten & Lillemor, der i over 50 år fulgte danskerne, deres vaner og (navnlig) uvaner.

Læs anmeldelsen her:
http://www.seriejournalen.dk/sj_indhold.asp?ID=2095

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Frank Madsen skrev:
Anmeldelse af Poeten & Lillemor bind 1 og 2: Den Komplette Udgave

"Alt i alt er det en tegneseriekulturel bedrift af dimensioner, Jens Peder Agger og Bogfabrikken her lægger op til, og et værk der fortjener mange købere," skriver Seriejournalen i sin anmeldelse af de to første bind i Bogfabrikkens komplette udgave af Poeten & Lillemor. Et værk, der om få år vil omfatte 25 bind! "En imponerende ambition, som man som tegneseriefan krydser fingre for må lykkes. For er der nogen dansk tegneserie, der fortjener at blive samlet på denne måde, er det Poeten & Lillemor, der i over 50 år fulgte danskerne, deres vaner og (navnlig) uvaner.

Læs anmeldelsen her:
http://www.seriejournalen.dk/sj_indhold.asp?ID=2095

Det jeg har set af pressemateriale lignede bæ - farvelægningen var HELT i hegnet og aldeles u-Mogensensk, jeg kan ikke lide fonten der brugt, omslagene er overdesignede og så er oversættelsen HELT ude i hampen - pyyyhhh!

Nå - spøg til side - bemærkelsesværdigt så meget mindre storm der har stået om denne mammutudgivelse end visse andre jeg kunne nævne - er P&L barre ikke lisså populære, har Bogfrabrikken bare gjort det bedre end Egmont - eller har der bare ikke været ligeså mange rodet idn i processen?

Og tillykke til Frank når du om 3 poster runder de 1000 - dammit - så nåede du alligevel førs!

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel: .
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

.

Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 23:01, rettet i alt 1 gang.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
D-Cay skrev:
Nå - spøg til side - bemærkelsesværdigt så meget mindre storm der har stået om denne mammutudgivelse end visse andre jeg kunne nævne - er P&L barre ikke lisså populære, har Bogfrabrikken bare gjort det bedre end Egmont - eller har der bare ikke været ligeså mange rodet idn i processen?

Jeg tillader mig at lufte en teori om at der simpelthen er mindre fanboy-hysteri i klemme (både her og på Rackham) i forbindelse med Poeten og Lillemor end der var med Carl Barks. Deraf mindre ballade. :wink:

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
henrik rehr skrev:
D-Cay skrev:

Jeg tillader mig at lufte en teori om at der simpelthen er mindre fanboy-hysteri i klemme (både her og på Rackham) i forbindelse med Poeten og Lillemor end der var med Carl Barks. Deraf mindre ballade. :wink:

Hmmm, u might just be onto something here, Henry Holmes. I'll have to ponder about that for a couple of months.

Life is what happens to you while you're hoping for something else

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
henrik rehr skrev:
D-Cay skrev:

Yep, Carl Barks er den STØRSTE.
Poeten og Lillemor er noget man læser hvis der ikke lige er andre tegneserier tilgængelige.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

henrik rehr skrev:

P&L Complete HAR skam været til debat på Rackhams forum i en uges tid, og der har været kritik af bl.a. formatet og indscanningen af striberne, som jeg også er inde på i anmeldelsen (som det ikke virker som om, nogen af d'herrer har læst - KLIK PÅ LINKET i min indledende post!). "Pixeleringen", som Mathias omtaler, er dog nok snarere Mogensens originale savtakkede streg.
Men selv om omslagene til "Poeten & Lillemor" kunne være kønnere, lakeringen mere slidstærk, formatet større og trykningen bedre, så er Jens Peder Aggers projekt et uhyre prisværdigt initiativ og ikke mindst en helt anderledes risikobetonet satsning end udgivelsen af CBSV. Der er helt sikkert anvendt langt færre penge til design, redaktion og produktion end på CBSV-projektet, der runder 100 mio. i omsætning, når de danske, norske, svenske og tyske udgaver er udsolgt. Jeg vil skyde på, at oplaget på Poeten & Lillemor ligger omkring 1000 eksemplarer, så hvis alle 25 bind bliver udsolgt, er den samlede omsætning 6-7 mio.

Men læs hele anmeldelsen. Og lad os så snakke "Poeten & Lillemor" og ikke CBSV.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Frank Madsen skrev:
"Pixeleringen", som Mathias omtaler, er dog nok snarere Mogensens originale savtakkede streg.

Matthias har skam allerede svaret på den del. Over på det andet, seføli. Et svar der vist kan opsummeres som "måske har du ret, men jeg er ikke sikker."

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Thomas S skrev:
Frank Madsen skrev:
"Pixeleringen", som Mathias omtaler, er dog nok snarere Mogensens originale savtakkede streg.

Matthias har skam allerede svaret på den del. Over på det andet, seføli. Et svar der vist kan opsummeres som "måske har du ret, men jeg er ikke sikker."

Jeg så lige svaret nu, og det supplerer jo hinanden fint. Jeg må sige, at jeg heller ikke er sikker på, at min forklaring er den rigtige, idet Mathias ikke gav nogen eksempler (referencer til pixelerede striber), men da jeg selv kiggede efter og fandt noget, der lignede pixelering, var det tydeligt, at det var en del af den originale streg. Ellers havde pixeleringen være generelt udbredt overalt i striberne, også i rammerne, teksten og andre steder. Men "savtakkerne" var kun tilstede i de buede streger inde i tegningerne.

Jeg er snarere opmærksom på, at trykket gør linierne tykkere, især når striberne kun er trykt i 14 cm. bredde. Og så synes jeg, Mathias har en pointe med de udeladte striber: De burde have været restaureret eller simpelthen bare trykt, som de var på mikrofilmen, med en forklaring om, at originalen ikke var tilgængelig.

Titel: pixies
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Pyyyh, hvor er jeg glad for, at der ikke er tale om pixelering. Det første, der slog mig, var nemlig savtakkerne. Hilsen, fast køber af AC Comics' Golden Age Savtakker, GoogaMooga

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus N
Antaeus skrev:
Yep, Carl Barks er den STØRSTE.
Nå, mener du at han var højere end Mogensen? 8) Eller bare mere overvægtig?

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: outside the norm
Frank Madsen skrev:
P&L Complete HAR skam været til debat på Rackhams forum i en uges tid, og der har været kritik af bl.a. formatet og indscanningen af striberne, som jeg også er inde på i anmeldelsen

Frank, kan du huske, hvor henne på forummet tråden ligger eller hvad den hedder? Jeg har søgt og søgt, men uden held.

Den eneste blog, der overlevede atomkrigen

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Jeg søgte en rigtig tråd om Poeten og Lillemor: Den komplette udgave-bøgerne, og dette var det nærmeste, jeg kom (med seneste indlæg fra mig selv for adskillige år siden).

Nå, men jeg ville bare nævne, at jeg netop i dag endelig har fået bestilt og betalt de resterende ni bøger i serien, som jeg har manglet, siden de udkom. Jeg købte dengang nr. 1, men præsterede at bruge pengene på alt muligt andet, da nr. 2-10 udkom. I flere år har jeg skulet til de numre, som Pegasus har haft stående, men eftersom der manglede et par stykker, gad jeg simpelthen ikke købe dem. En komplet samling eller ingen samling. Death before dishonour!

Men nu kommer de altså snart hjem i en kasse og op på en hylde i deres nye hjem. :mrgreen:

Ærgerligt, at de resterende 15 bøger ikke klarede skærene.
https://comicwiki.dk/wiki/Poeten_og_Lillemor#Bogserien

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Så fik jeg de ni bøger hjem (nr. 2-10). Pyh-ha, de var sgu tunge!! (butikken havde ignoreret mit ønske om at vente med at sende pakken til ugen efter, så jeg ville have mulighed for at være hjemme. Og de endte derfor i en pakkeshop 3 km borte - og jeg skulle med bussen!). :x

Jeg glæder mig selvsagt til at komme i gang. Jeg har siddet og bladret gennem dem alle, og er glædeligt overrasket over, hvor meget tekst- og ekstramateriale, der er sidst i bøgerne.

Nr. 10 er materiale, som blev lavet til familiebladet "Hjemmet", og adskiller sig ved at være i farve og have flere billedruder. Bogen er derfor pænt meget større i format end de ordinære bøger. Desværre er endnu en forskel, at bogens materiale ikke er komplet. Jeg forstår ikke, hvorfor man i sin tid valgte at kun at bringe et udpluk, eftersom de ordinære bøger bragte serien i kronologisk orden og (næsten) komplet.

"Næsten", fordi der i hver bog mangler adskillige striber, eftersom man ikke kunne finde kopier, som var gode nok trykkekvalitetsmæssigt. Jeg ville dog have foretrukket de manglende striber i hel- eller halvdårlig kvalitet, så de "komplette" bøger kunne have været ... komplette.

Men fedt at have dem nu, i hvert fald. :D

Vedhæftede filer:
DSCF8003.JPG
DSCF8003.JPG [ 297.59 KiB | Vist 114 gange ]

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Sejt. Eller godt. Eller tillykke. Selv er jeg også Poeten og Lillemorfan, og undrer mig altid over, at andre ikke er enige med mig, og dig. P & L er sgu guf.

Brokkede du dig over at være blevet ignoreret?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]