Dato og tid er 9. jul 2020, 06:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Svaret er ja.

Hver gang, du overvejer en newie til en 500 kr, bør du huske, at dette beløb kunne købe dig et Golden Age romance hæfte tegnet af Toth. Hver gang.

Toth and Frazetta did some hella good kissing scenes:
Billede

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

GoogaMooga skrev:
Hver gang, du overvejer en newie til en 500 kr, bør du huske, at dette beløb kunne købe dig et Golden Age romance hæfte tegnet af Toth. Hver gang.

Og hva i all verden skal jeg med det? Får jeg lyst til å lese Toth, kjøper jeg et opptrykk til en rimeligere pris eller leter opp en skannet versjon av originalheftet på internett. Jeg betaler ikke 500 kroner for ett enkeltstående seriehefte med det du viser bildeeksempel fra her.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

:lol:

Kun få ting bliver genoptrykt og scanning er ikke optimalt. 500 kr. må siges at være en rimelig pris for noget så gammelt og noget så ædelt.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Svaret er: NEI.

Det kommer så mye bra nytt. Man er nødt til å følge med for ikke å sakke akterut.

Vedhæftede filer:
rotte 10.jpg
rotte 10.jpg [ 224.72 KiB | Vist 472 gange ]

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Helt enig med Superboy!

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Forædle vil sige (i overført betydning) at man får et eller andet til at stige i (indre) værdi
(se dansk ordbog).

Alt efter hvordan ordet 'værdi' defineres så kan det jo både handle om 'kr' eller om noget mere subjektivt.

Det med kr/øre interesserer mig ikke, og hvis det er i denne mening ordet 'forædlet' skal forstås, så har det jeg skriver nu ingen relevans.

Om det forædler ens samling må, nødvendigvis ses ud fra samlingens formål, og hvis det ikke eksisterer ud fra samlerens præferencer. Så Googa har helt ret, oldies kan forædle en samling. Men hvis oldies i væsentlig grad erstatter "newies" kan det betyde en begrænsning af indsigt mediets udvikling. Dermed bliver forædlingen baseret på en mere snæver forståelse af mediet.

En tilsvarende problematik kan findes i sprogets tilgang. Der er næppe ret mange som stiller spørgsmål ved at dronningen anvender det danske sprog på en meget sofistikeret og "forædlet" måde. Men har hun adgang til de unges slang, termer og sprogbrug og dermed den udvikling der er ved at finde sted? Hvor mange generationer skal der til, før forædlet bliver til forældet?

Dette skal ikke opfattes som en fornærmelse, men i forhold til medier, må man blot konstaterer at det er udviklingen, som har karakteriseret medierne til alle tider. Der er jo næppe mange der i dag ønsker litteraturen ført tilbage til tiden før Don Quiote (sikkert stavet forkert - den spanske roman om ridderen der kæmper mod vindmøllerne).

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Med "forædle" tenker jeg på å "gjøre bedre". Men det er som Gimli sier flere betydninger, eller definisjoner av dette:
1. man samler på det man liker å lese
2. man samler på kun de beste tegneseriene fra bestemt tidsepoke.
3. man samler på kun de beste tegneserier fra sitt hjemland
4. man samler på verdens beste tegneserier, fordelt på mange språk
osv.

Vedhæftede filer:
1001 comics x.jpg
1001 comics x.jpg [ 159.95 KiB | Vist 379 gange ]

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Glemte at skrive, at det egentlig er ironisk at ordet 'forædle' oprindelig betyder at udvikle nye arter inden for planter (og dyr?) Vedat krydse eksisterende arter.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Jeg samler især det jeg synes eller tror er godt fordi det er super godt tegnet, gode historier og godt vil have stående og i nogle tilfælde noget jeg også synes skal stå på hylderne fordi det er klassikere som bare giver mig en tilfredsstillelse at have i mit bibliotek. Eksempler på det sidste er fx flere af de amerikanske Marvel omnibus' som Spider-man af Ditko og Romita Sr. og Fantastiske Fire m.fl.

Det jeg typisk samler er i den mere klassiske tegnestil og som sagtens kan være nye album. Jeg har den nævnte bog: 1001 tegneserier..., men den kunne jeg ikke drømme om at følge for der er meget der jeg ikke vil kunne lide så det ville jeg ikke kalde at forædle samlingen.

Hver gang jeg køber noget, ja så forædles min samling vel, i hvert fald i mine øjne. Det er meget sjældent at jeg køber noget til overpris og jeg ville i hvert fald ikke kaste mig ud i et Toth eller Frazetta hæfte til 500 kr.
Jeg er blevet meget mere påpasselig med at købe det lidt mere sikre. De andre kan tjekkes ud via biblioteket og kig i Faraos.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Gode svar alle, tak til jer, og især Gimli har en væsentlig pointe i, at det helt kommer an på ens egen tilgang. M.a.o. relativt, som så meget andet.

Jeg tror de fleste herinde er godt bekendt med min tilgang. Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at udgive Far Side of Paradise før alt Pantheon var gjort færdig. Og videre i den dur, med diminishing returns.

Med samleriet forholder det sig lidt anderledes; jeg behøver ikke alt af Toth, før jeg giver mig i kast med et mindre talent. Dette er så også en logistisk og lavpraktisk tilgang; jeg hugger til, når der er et godt tilbud, og kan sagtens vente flere år, før noget er gjort færdig. Fart & Tempo tog mig over 30 år at samle færdig, da jeg kun gjorde det sporadisk.

Men jeg synes, man bør være bevidst om hvert køb; hvorvidt det sker på bekostning af noget bedre.

Billede

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Brøndby
For mig er svaret klart "Nej"

At erstatte indkøb af den nyeste Ehko til fordel for et genoptryk af "Min Melodi" ville ikke forædle noget som helst i min samling.

Så ud fra udsagnet
Citat:
Men jeg synes, man bør være bevidst om hvert køb; hvorvidt det sker på bekostning af noget bedre.
, så må det, der forædler din samling mest være, at du til enhver tid køber det bedste (efter din mening), som markedet tilbyder.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
The Elder skrev:
Citat:
?.....det, der forædler din samling mest må være, at du til enhver tid køber det bedste (efter din mening), som markedet tilbyder.

God formulering, som jeg er enig i.

mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]