Dato og tid er 9. apr 2020, 05:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Nu sidder jeg og ser Troldspejlet, hvor Caroline Stjernfelt er gæst og har fået til opgave at vælge to store tegneserier, som hun synes folk skal læse og som har inspireret hende. Hun valgte:

-Pirelli & Firestone (Claus og Jesper Deleuran)
-Joakim Von And, Her er dit liv (Don Rosa)

Hvad ville du vælge?

Jeg ville vælge:

-Modesty Blaise, Foræderen (O'Donnell/Holdaway)
Fremragende historie i sort/hvid som nærmest ikke udgives i dag med glimrende tegninger, som siger meget om Modesty Blaise. Her hvor langt Modesty og Willie går for sine venner (her Tarrant) og vi får set nye sider af Fraser.

-Blake & Mortimer, SOS Meteorer (E. P. Jacobs)
Denne er valgt fordi den er den bedst tegnede i serien og samtidig kandiderer til en af de bedste tegneseriehistorier, der er lavet og for at vise at der er tegneserier i Tintin-stilen som måske endda overgår Tintin. Og i en mere seriøs stil og tegnet i hvert fald lige så godt. Tintin er super kendt, mens Blake & Mortimer ikke er lige så kendt, men formentlig vil have en del fans blandt Tintin fans, hvis de opdagede den.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det må være fantastisk at være så ung som Karoline Stjernfelt og have hundrede års tegneserier at vælge imellem, når man man bliver spurgt, hvad der har inspireret en, og hvad man vil opfordre folk til at læse. Når man er mange år ældre, er man nødt til at indse, at man selv på samme alder havde et meget mindre udvalg at vælge imellem.

Når Stegelmann havde Karoline i Troldspejlet i denne uge, var det jo i øvrigt på baggrund af hende enestående forord til "Usete steder", som udkom sidste år. Hvori hun på forbløffende vis tager et opgør med den absurde diskussion om "tegneserier" versus "graphic novels". Det er både begavet og ligefremt og burde være pligtlæsning for enhver, der ønsker at diskutere tegneseriens status i nutiden. Som Stegelmann altså også synes.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Carsten Søndergaard skrev:
Det må være fantastisk at være så ung som Karoline Stjernfelt og have hundrede års tegneserier at vælge imellem, når man man bliver spurgt, hvad der har inspireret en, og hvad man vil opfordre folk til at læse. Når man er mange år ældre, er man nødt til at indse, at man selv på samme alder havde et meget mindre udvalg at vælge imellem.

Når Stegelmann havde Karoline i Troldspejlet i denne uge, var det jo i øvrigt på baggrund af hende enestående forord til "Usete steder", som udkom sidste år. Hvori hun på forbløffende vis tager et opgør med den absurde diskussion om "tegneserier" versus "graphic novels". Det er både begavet og ligefremt og burde være pligtlæsning for enhver, der ønsker at diskutere tegneseriens status i nutiden. Som Stegelmann altså også synes.

Stegelmann spørger netop ind til tegneserier vs. graphic novels i programmet og det svarer Karoline fint på.

Angående udvalget så er det afhængig af hvor man søger. For selvfølgelig er der kommet flere tegneserier til og hvis man tager alle tegneserier så er udvalget større i dag. Bibliotekets udvalg er vist ret forskellig fra bibliotek til bibliotek. Boghandlerens udvalg er ikke stort og det samme gælder supermarkedet og køber man tegneserier hos web-boghandleren er der typisk mange ældre som ikke er tilgængelige. Men søger man alle steder så kan man som regel finde det meste ældre også.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

For mig tårner Krazy Kat over alt andet. Den gik dagligt i Guardian i 1980'erne, og det var som at komme et smut i himlen at få den daglige dosis dér.

2. pladsen er straks sværere - der er flere, der kunne komme på tale, og jeg kan ikke beslutte mig.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
For mig tårner Krazy Kat over alt andet. Den gik dagligt i Guardian i 1980'erne, og det var som at komme et smut i himlen at få den daglige dosis dér.

2. pladsen er straks sværere - der er flere, der kunne komme på tale, og jeg kan ikke beslutte mig.

Så må du nøjes med at vise Troldspejlet seerne én tegneserie :mrgreen:

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Carsten Søndergaard skrev:
Og dog vælger hun det samme, som mange folk, der er mange år ældre, også ville have valgt: "Pirelli & Firestone" fra 1979 og Don Rosa, der godt nok er af nyere dato, men som kunstnerisk sidder på lårene af Carl Barks' tegneserier fra 1950'erne. Gode valg.

Billede

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank, hvad ville du have valgt?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Kun 2 :(

Tror jeg ville vælge;
Thorgal (En af de mest spændende serier jeg kender)
Maus/Gavrilo Princip - eller anden udgivelse, som viser at tegneserier er andet end "hurtige grin og urealistisk knaldromaner".

Selvom de "grafiske romaner" har været en del af mediet i flere årtier, mener jeg at især DR2's målgruppe godt kan blive mindet om det endnu engang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]