Dato og tid er 19. jul 2019, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

To særskilte anekdoter om forhenværende storsamler Otto Pinnau.

Dengang i 80erne var han muligvis Danmarks største samler, det hævdede Sivert Ibbo i hvert fald. Sivert tog mig hen til hans lejlighed et par gange, den var godt fyldt op. Og det var silver age og golden age. Gamle Vacation Parade hæfter med Barks, og meget mere.

På kontoret lå der en stak Fantastic Four, de gamle af Jack Kirby. Ikke helt tilbage til #1, men en pæn stak. Otto nikkede i retning af stakken og sagde, sådan lidt lakonisk og blæret: "De dér FF'er, de er skidego'e." Det var i det øjeblik, at det gik op for mig, hvor meget dagligdags talesprog adskilte sig fra det skrevne ord, for det havde jo været rigeligt at sige: "De FF'er er skidego'e." Sætningen har fulgt mig lige siden, og jeg fanger alle dobbelte grundled og indskudte pronominer.

Så en anden gang, det har været i 1984, ringede Otto til mig på kollegiet i Odense. Han ville høre, om der var kommet noget nyt og spændende ovre i USA. Jeg svarede: "Tjaeh, der er et one-shot fra Pacific Comics, med Barry Smith og andre gode tegnere. Det hedder Pathways to Fantasy." Otto var ikke så god til engelsk, og ville vide, hvad det var på dansk. "Det er vel nærmest stien til fantasien", svarede jeg. Otto spurgte så, om han kunne bruge den danske oversættelse i Fantask, for så ville han gå derover og købe hæftet. "Det håber jeg da", svarede jeg, men inderst inde tvivlede jeg på, at han kunne bruge den oplysning til en skid.

Billede

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Der er mange gode historier om Otto. jeg besøgte ham kun et par gange privat, men var ofte i butikken hvor der var lidt af det hele.

Det jeg husker bedst, var hans skingre råb, da jeg ivrigt bladrede igennem AA # 1 fra 1949, og glemte alt om tid og sted. Der var jo hyggeligt i Ottos kælderbutik, og jeg havde overset et tændt stearinlys. Og så kom råbet. Eller RÅBET, for han råbte højt, den gode Otto.

1'eren fra 1949 var nemlig tæt på at tungekysse det tændte lys.

By the way - lever Otto stadig?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
Jeg besøgte ham for et par år siden, han var i bedste velgående. Jeg havde hørt, at han engang havde solgt to Willy på eventyr-originaler og spurgte ham desangåendes, han kunne ikke huske det, for “Jeg har jo købt og solgt så meget!”, men han fortalte, han havde købt en SM6-akvarel af Tage Andersen selv. Han har den endnu, og jeg fik et godt fotografi af den, som bliver bragt i Willy bind 5.

www.willy-centret.dk

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
GoogaMooga skrev:

Dengang i 80erne var han muligvis Danmarks største samler, det hævdede Sivert Ibbo i hvert fald.
Jeg ved ikke, hvordan man definerer "Danmarks største samler" (dengang eller nu), men uden tvivl havde Otto mange perler. Og han handlede sig jo til meget. Jeg mener at vide, at han og Jens Peder Agger byttede sig til en del og måske endda købte noget af hinanden.

Berti Stravonsky skrev:
Asger Pedersen skrev:
Jeg besøgte ham for et par år siden, han var i bedste velgående.
Det er ikke mange år siden, han stadig havde sin butik. Men ifølge hans hjemmeside er den nu lukket. HJemmesiden eksisterer stadig.
http://www.pinnau.dk

Otto Pinnau er uden tvivl en af Danmarks tegneseriesamlere, der har været med længst.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:

Dengang i 80erne var han muligvis Danmarks største samler, det hævdede Sivert Ibbo i hvert fald.
Jeg ved ikke, hvordan man definerer "Danmarks største samler" (dengang eller nu), men uden tvivl havde Otto mange perler. Og han handlede sig jo til meget. Jeg mener at vide, at han og Jens Peder Agger byttede sig til en del og måske endda købte noget af hinanden.

Berti Stravonsky skrev:
Asger Pedersen skrev:
Jeg besøgte ham for et par år siden, han var i bedste velgående.
Det er ikke mange år siden, han stadig havde sin butik. Men ifølge hans hjemmeside er den nu lukket. HJemmesiden eksisterer stadig.
http://www.pinnau.dk

Otto Pinnau er uden tvivl en af Danmarks tegneseriesamlere, der har været med længst.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

To Københavnere var i Søndags-Politiken's Kramboden hver uge, Sivert Ibbo, som dengang gik i gymnasiet, og Otto Pinnau, som var en del ældre. De konkurrerede om brugtmarkedet, men på venskabelig vis. Sivert startede ud på loftværelset derhjemme på Østerbro, Otto havde egen lejlighed.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
To Københavnere var i Søndags-Politiken's Kramboden hver uge, Sivert Ibbo, som dengang gik i gymnasiet, og Otto Pinnau, som var en del ældre. De konkurrerede om brugtmarkedet, men på venskabelig vis. Sivert startede ud på loftværelset derhjemme på Østerbro, Otto havde egen lejlighed.
Nogen burde interviewe Otto Pinnau og skrive et portræt af ham, før han pludselig er væk. En enestående kender af gamle danske tegneserieudgivelser og en samler og antikvarboghandler af guds nåde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]