Dato og tid er 20. apr 2019, 12:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Billede

Billede

Vi har alle vores præferencer. Godt for det.

Så derfor...

Jeg har aldrig, as in ALDRIG forstået folks glæde ved Tardi. Aldrig. Så hjælp mig, someone. Kan en eller anden ikke pege mig lidt henad denne forståelse, og måske endda glæde.

Hvorfor er Tardi super?

Og i forlængelse af spørgsmålet - Hvad med jer? Har I nogle udgivelser, som I bare ikke ser noget i?

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Enig! Tarde er heller ikke mig.
Jeg har det på akkurat samme måde med Corto Maltese. Og manga. At læse en bog bagfra,giver i gen mening.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Nej enig, jeg har heller aldrig forstået fascinationen. Jeg kunne sjovt nok godt lide filmen men feinschmeckerne sagde jo også at den ikke var lig albummene.

Hende der spillede Adele i filmen så nu også noget bedre ud end den tegnede udgave. :D

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Har heller aldrig været mega fan af Tardi. Jeg sætter dog pris på Adele og uhyret, men serien som helhed bliver aldrig rigtigt løftet over det første album. Det samme oplever jeg med Corto Maltese, hvor jeg også værdsætter; Balladen om det salte hav og i nogen grad Corto Maltese i Siberien, men ellers er der ikke meget at komme efter i den sammenhæng.

Tardi finder jeg mere fascinerende, med andre forfattere (Nesto Burma er mest oplagt), her formår han altså at levere ret gode album.

Men både Tardi og Pratt skiller sig så meget ud, at de tiltrækker andre læsere, hvilket jeg mener har værdi. Og de har helt sikkert bidraget mere til mediets udvikling end f.eks; van Hamme og Hermann, som jeg sætter langt mere pris på, men mere har leveret noget nær det ypperste inden for de rammer, som andre har defineret. Det er her jeg kan forstå fascinationen - Tardi og Pratt skubber til disse rammer - men det virker også til, at efter det er opnået, er de gået lidt død i det videre arbejde. Tankevækkende at det åbenbart ofter er det jeg oplever. Hverken van Hamme eller Hermann (eller mange andre der bliver inden for en kendt genre), leverer sjældent det ypperste i opstarten af en serie, mens det åbenbart oftere sker, hvis der eksperiterer med mediets tilgange.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Elsker Mazzuccheli (eller elskede), men Asterios Polyp er noget bræk.

Billede

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Liker både Adele og Corto. Klarer dessverre ikke å lese bakfra. Har prøvd å lese manga bakfra, men kommer aldri lenger enn til første side. Derimot kan jeg lese f.eks. manga som "Min fars dagbok" som leses den riktige veien.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Jeg er aldrig blevet indfanget af hverken Corto Maltese/Hugo Pratt eller Tardi. Har prøvet flere gange. De har jo stået på biblioteket i årtier og er blevet lovprist og anbefalet, så det har ikke skortet på forsøg. Er begyndt at se mig selv som sur, gammel mand med konservativ smag, men jeg kan godt begejstres af nyt, f. eks. Paper Girls af Brian K. Vaughan, tegnet af Cliff Chiang og farvelagt af Matt Wilson.
Min svigersøn (49 år) taler varmt om det grafiske i Tardis værker. Det fanger mig ikke. Jeg blev meget begejstret for Jerome K. Jerome, som jeg stødte på i et svensk Fantomen og blev glad, da der kom en samling på dansk. Men Tardi - Pratt - næh...Heldigvis er der så meget andet derude. Næsten alt for meget, men også kun næsten :D

mvh.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Central Florida
Enige med alle!
Jeg provede at laese Adele rigtig mange ar siden, endda flere gange, men gav op hver gang.
Ligesa med Corto Maltese, provede flere gange da jeg var ung i DK, bade fra bibliotekede og lante den fra venner, men kunne ikke blive faerdig. Jeg taenkte jeg ville prove igen da jeg sa nye udgaver pa Amazon, kobte et par af dem, men igen opgav.
Nogle af min venner fra barndommen var Japanese American og de havde flere Manga tegneserier, sa jeg provde at laese dem. Ligesom superboy kunne jeg heller ikke lide at lase bagfra, samt historierne fangede mig overhovedet ikke.
Ironisk da jeg bor i USA og kan fa dem alle, sa er jeg heller ikke vild med super heroes Marvel eller DC.
Det sagt, sa er der jo mange der kan lide dem og heldigvis er der noget for os alle! :-)

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

GoogaMooga skrev:
Elsker Mazzuccheli (eller elskede), men Asterios Polyp er noget bræk.

Billede

Jeg kan rigtig godt lide; Asterios Polyp. Den måde tegningerne er med til at formidle fortællingen er unik og fascinerende.

I forhold til manga generer det ikke mig at læse "baglæns". Jeg skal lige ind i rytmen, men efter 5-6 sider kører det rimelig fornuftigt.

Har læst et par album af; Slaine - det kommer jeg næppe til at læse mere af. Det er også den serie som gør mig lidt forbeholden for at købe noget med Conan. Det er lidt det samme miljø, og jeg kunne slet ikke engagerer mig i Slaine. Ghost of the Shell - har læst de 3 første album fra Arboris. Gaab - jeg kan slet ikke se, hvordan den har været inspiration til Matrix (film).

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Gimli: Se animeen Ghost in the Shell og spring mangaen over, så er det mere tydeligt :)

Ang. manga, så er der en lang række punkter hvorpå jeg ville kunne forstå at det ikke lige faldt i euroklassiker-folkets smag. Læseretningen ville jeg dog end aldrig have overvejet i denne sammenhæng - spændende at høre :)

Selv er jeg ikke synderligt begejstret for Inkalen, jeg blev tilmed slemt skuffet over denne ift. mine forventninger. Men, det kan jo være dette ændres ved en ekstra gennemlæsning - hvilket dog ikke bliver lige foreløbigt.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Hvad Tardi angår, har de sindssygt grimme og grove karakterer ikke det formål, at de understøtter og forstærker den lidt dyste stemning, der er i fortællingerne?

Eisner stiftede jeg bekendtskab med i en sen alder, det samme med Corto. Begge kunne jeg nu godt lide. Stemningsfyldte, åbne med plads til drømme og diverse fortolkninger. Mest af alt åbne, hvis I forstår hvad jeg mener?

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Superhelte og manga har jeg aldrig lært at holde af, og tvivler på at jeg kommer til det.

Disney og euroklassikere er langt mere min stil.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Det tog mig vel en 4-5 år som voksen at nå til Adéle, men så synes jeg til gengæld også at de 4 første albums er noget af det bedste fra 70/80'erne i 'voksen-genren' der er kommet. Fra album 5 og frem er det noget mere jævnt, skulle jeg hilse og sige... Corto har jeg elsket fra starten af. At læse Corto Maltese, er lidt som at ligge på ryggen en sommerdag og kikke op på skyerne der bare driver forbi. Absolut nyttesløst men vældig rart at gøre fra tid til anden...

Af europæere er Moebius og Bilal nok de to 'store' jeg har det sværest med. 'Jagten' er et rigtigt godt album, og jeg har da vist egentlig også næsten alle albums med Bilal. Af Moebius tror jeg det begrænser sig til en 3-4 stykker.

Men det jeg ALDRIG har fattet er Stan Lees genialitet. Alt udi Spiderman, Fantastic Four, Hulk og hvad det nu hedder -det ryger lige gennem min hjerne som penge på en teenagers konto. Intet sætter sig! Jeg kan slet ikke forholde mig til det der 'super'-noget...?

Sjovt nok, så kan jeg til gengæld GODT lide rigtig mange Batman-historier. Ikke kun Frank Miller, Alan Moore og andre 80'er ikoners bud på Batman, men jeg bryder mig faktisk også på forunderlig vis om de mere campede ting der kom i de danske blade fra 60'erne. Jeg kan ikke selv helt forklare hvorfor jeg synes Batman virker for mig, men ikke de andre muskel/flyve-mænd, der vel ret beset i udgangspunktet ikke er så meget forskellige fra Batman-figuren?

/Spærhage

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Der er vel den lille forskel, at Bats ikke har supernogetsomhelst. Derfor er det lettere at forholde sig til ham.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Ved godt det er helligbrøde, men jeg har aldrig brudt mig om Tintin :shock:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]