Dato og tid er 6. jul 2020, 00:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 128 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Jeg er altså enig med Carsten omkring kvindepaneler.

Tatiana Goldberg skrev:
Jeg snakkede med Sussi om det, og hun mente, at et kvindepanel som ekstra bonus også ville have potentiale til at trække presse og opmærksomhed til festivalen. Det tror jeg (i bagklogskabens ulideligt klare lys :wink: ) at hun havde helt ret i.

Steffen P. Maarup skrev:
Ja, det tror jeg så ikke. Jeg tror, at interessante kvindelige gæster, som medvirkede i paneler/lavede workshops/signerede, kunne tiltrække publikum. Og gjorde det.

Men vi er nødt til at spole tiden tilbage og ændre historiens gang for at se, hvem der har ret.

Johan F. Krarup skrev:
Steffens pointe med det "stødende" i at lave et kvindepanel, hvor paneldeltagerne optræder i kraft af deres køn, kan jeg godt følge. Hvis ikke der er nogle fællestræk i deres tegneserier, bliver det overordnede emne deres køn: "kvinder i en mandsdomineret branche", eller sådan noget - og jo helt irrelevant for deres tegneserier.

Ideen var jo netop at debattere denne her nye bølge i dansk tegneserie med kvinderne der "stormer frem" og laver blogs og tegner om kvindelige emner og alt det der. Hvilket for øvrigt er en vinkel Pressen har været ret interesserede i, her de sidste par måneder.
Og hvilket også ville give kvinderne et fællestræk - også selvom de repræsenterede forskellige genrer. For hvad er det for nogle tegneserier, kvinder laver, er deres målgruppe anderledes? Er deres stil? Hvordan hænger det sammen, at kvinderne på en gang stormer frem og fylder meget, fx i medier og til prisnomineringer, mens de samtidig er meget dårligt repræsenterede i brancheorganisationen m.m.?
Der er jo vildt meget, man kunne tage op og rigtig meget debat om det her lige nu. Det havde være superaktuelt og så havde det været interessant for folk uden for det helt nære miljø af de sædvanlige tegneserienørder (det må man godt sige, når man selv er én :wink: )

Steffen P. Maarup skrev:
Jeg tror ikke, at det ville være skabe-debat-i-medierne-stødende, men uden overhovedet at have spurgt nogen har jeg en mistanke om, at nogle af de kvindelige tegnere, Tatiana nævnte tidligere i tråden, ville blive stødt over at blive inviteret: "Din kvalifikation for at medvirke i dette panel er, at du er en kvinde."
Jeg tror, de ville foretrække at blive inviteret, fordi de var dygtige til at skrive historier, skabe figurer og formidle det i tegneserieform.

Nu tør jeg næsten ikke at sige det :wink: men: vi var flere kvinder, der snakkede sammen om det kvindepanel, mens det blev forsøgt arrangeret, og dem jeg talte med var meget interesserede og fandt det relevant og interessant. Og ikke spor stødende.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er en interessant konflikt. Kvinder vil gerne (i hvert fald visse kvinder), men en mand sætter foden ned i døren på kvindekønnets vegne. Men ros til Steffen for at oplyse om og stå ved sin stopklodsrolle i forhold til panelet på Copenhagen Comics.

Tatiana Goldberg skrev:
Hvordan hænger det sammen, at kvinderne på en gang stormer frem og fylder meget, fx i medier og til prisnomineringer, mens de samtidig er meget dårligt repræsenterede i brancheorganisationen m.m.?

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Som Marianne Eskebæk fik flettet ind i Politikens artikel om kvinder og tegneserier, var hun den eneste kvinde i Dansk Tegneserieråds bestyrelse, da rådet blev stiftet (og jeg indrømmer gerne, at det var min personlige kønskvotering, jeg opfordrede hende ganske enkelt kraftigt til at stille op, fordi jeg mente, det ville være godt med et kvindeligt islæt, og hun har om nogen leveret varen), men i dag er 50 % af bestyrelsen kvinder. Det samme gælder næsten for Pingprisens komite, som består af næsten 50 % kvinder og i hvert fald er styret af kvinder. Nu mangler vi så bare kritikerkorpset, festivalkomiteer og tegneserietidsskrifterne (og brugersammensætningen på Seriejournalen). Det er værd at nævne, at Paw Mathiasen i tidsskriftet Strip! med en vis succes i mange år har forsøgt at rekruttere kvindelige skribenter og kritikere og har forsøgt at bringe kvindetegneseriemæssige emner på banen i bladet.

Johan F. Krarup skrev:
Steffens pointe med det "stødende" i at lave et kvindepanel, hvor paneldeltagerne optræder i kraft af deres køn, kan jeg godt følge. Hvis ikke der er nogle fællestræk i deres tegneserier, bliver det overordnede emne deres køn: "kvinder i en mandsdomineret branche", eller sådan noget - og jo helt irrelevant for deres tegneserier.

Men ikke irrelevant i forhold til deres virke (som netop er kvinder i en mandsdomineret branche). Eftersom det trods kvindernes fremmarch trods alt er en brøkdel af tegneserieskabere, der er kvinder. Et panel kunne være en anledning for kvinder, der på den statistiske baggrund var bange for at gå i gang, til at komme i gang med at lave tegneserier. Eller bare læse dem.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Carsten Søndergaard skrev:
Tatiana Goldberg skrev:
Hvordan hænger det sammen, at kvinderne på en gang stormer frem og fylder meget, fx i medier og til prisnomineringer, mens de samtidig er meget dårligt repræsenterede i brancheorganisationen m.m.?

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Som Marianne Eskebæk fik flettet ind i Politikens artikel om kvinder og tegneserier, var hun den eneste kvinde i Dansk Tegneserieråds bestyrelse, da rådet blev stiftet (og jeg indrømmer gerne, at det var min personlige kønskvotering, jeg opfordrede hende ganske enkelt kraftigt til at stille op, fordi jeg mente, det ville være godt med et kvindeligt islæt, og hun har om nogen leveret varen), men i dag er 50 % af bestyrelsen kvinder. Det samme gælder næsten for Pingprisens komite, som består af næsten 50 % kvinder og i hvert fald er styret af kvinder. Nu mangler vi så bare kritikerkorpset, festivalkomiteer og tegneserietidsskrifterne (og brugersammensætningen på Seriejournalen). Det er værd at nævne, at Paw Mathiasen i tidsskriftet Strip! med en vis succes i mange år har forsøgt at rekruttere kvindelige skribenter og kritikere og har forsøgt at bringe kvindetegneseriemæssige emner på banen i bladet.

Jo, det er rigtigt. Brancheforeningen Danske Tegneserieskabere består så vidt jeg lige hurtigt kan tælle af 9 kvinder og 61 mænd, og som nævnt tidligere i tråden var der 8 kvinder og 44 mænd inviterede til Copenhagen Comics. At de er godt repræsenteret i medier, DTR's bestyrelse og Pingprisens komite er jo netop det, der gør det interessant som debatemne. Hvorfor stormer de frem nogle steder, men er stadig dårligt repræsenterede andre steder? Til Comics er det jo på invitationsbasis, og den debatterede vi jo tidligere i tråden, men det er jo fx kvindernes eget valg ikke at melde sig ind i brancheorganisationen. Er de på vej, ved de ikke, at det er en mulighed, ønsker de ikke at være med? Hvorfor/Hvorfor ikke? Eller har de, som du selv skriver ovenstående, behov for at blive sparket igang? Eller vil de ikke? Og hvis de har behovet for at blive motiveret/sat igang, hvordan kan man så gøre det?

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Jeg burde måske også moderere min kommentar lidt. Jeg ville selvfølgelig ikke finde det stødende som kvinde (lille kønsskifte-tankeeksperiment) OGSÅ at deltage i et kvindepanel med vidt forskellige andre kvinder. Men jeg KUNNE (måske lidt nærtagende) finde det stødende, hvis jeg KUN blev inviteret med i et sådan. Jeg ville hermed konkludere: Okay, arrangørerne interesserer sig ikke for mine tegneserier, men for det faktum, at jeg qua mit køn laver tegneserier.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Nu vi snakker om ded der med køn, så har jeg skrevet lidt om feministisk skønlitteratur.

Nogen har nok hørt om manfo-bevægelsen - det er bodega-segmentet, der græder snot over hvor onde kvinderne er. Jeg læste en artikel om dem hvor det blev nævnt at de havde det dilemma at de godt ville engangere sig i deres fælles sag, men at det at engagere sig i mandesagen på en eller anden måde virkede enormt umandigt...

Jeg har lidt af det samme - personligt syntes jeg det er sygt at folk uden for arbejdsmarkedet bliver sat bagerst i køen i sygehusvæsenet - "differentieret behandlingsgaranti". Men da jeg selv er førtidspensionist, mister jeg noget af lysten til at engagere mig i netop dette - jeg ville langt hellere kunne se på det udefra.

Jeg regner med at det ville være det samme hvis jeg var kvinde - Så ville jeg nok have en eller anden modstand mod at engagere mig alt for meget i mit eget køn. Men den modstand har folk der ER kvinder af en eller anden grund ikke. Mystisk.

Men kan det ikke forklare hvorfor nogen som er mænd vurdere at sådan et kvindepanel ville være enormt nederen (ud fra hvordan de selv ville syntes om at sidde i et kønsbestemt panel), mens kvinderne syntes det lyder vildt sejt?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Tatiana Goldberg skrev:
Brancheforeningen Danske Tegneserieskabere består så vidt jeg lige hurtigt kan tælle af 9 kvinder og 61 mænd, og som nævnt tidligere i tråden var der 8 kvinder og 44 mænd inviterede til Copenhagen Comics. At de er godt repræsenteret i medier, DTR's bestyrelse og Pingprisens komite er jo netop det, der gør det interessant som debatemne. Hvorfor stormer de frem nogle steder, men er stadig dårligt repræsenterede andre steder? Til Comics er det jo på invitationsbasis, og den debatterede vi jo tidligere i tråden, men det er jo fx kvindernes eget valg ikke at melde sig ind i brancheorganisationen. Er de på vej, ved de ikke, at det er en mulighed, ønsker de ikke at være med? Hvorfor/Hvorfor ikke? Eller har de, som du selv skriver ovenstående, behov for at blive sparket igang? Eller vil de ikke? Og hvis de har behovet for at blive motiveret/sat igang, hvordan kan man så gøre det?

En stor del af medlemmerne i Danske Tegneserieskabere er mere eller mindre inaktive som tegneserieskabere. De er formentlig medlem af foreningen, fordi de ved, at den varetager deres interesser i forhold til bibliotekspenge o.lign., hvilket betyder noget for dem, fordi de engang har været aktive og derfor har en løbende indtægt fra gamle ting. Kvinderne HAR simpelthen ikke den historie . Der var praktisk taget næsten ingen kvindelige tegneserieskabere i forrige århundrede - jeg kan efter 1970 stadig kun komme i tanke om Sussi Bech, Nikoline Werdelin, Pia Thaulov og Trine Vester. Sussi er medlem, Nikoline er formentlig helt uinteresseret i at være medlem, Pia har ikke lavet tegneserier i mange år nu, og Trine er død. Kønsfordelingen vil formentlig udjævne sig med tiden, når nogle af de gamle falder bort, og nye kommer til.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Johan F. Krarup skrev:
Jeg burde måske også moderere min kommentar lidt. Jeg ville selvfølgelig ikke finde det stødende som kvinde (lille kønsskifte-tankeeksperiment) OGSÅ at deltage i et kvindepanel med vidt forskellige andre kvinder. Men jeg KUNNE (måske lidt nærtagende) finde det stødende, hvis jeg KUN blev inviteret med i et sådan. Jeg ville hermed konkludere: Okay, arrangørerne interesserer sig ikke for mine tegneserier, men for det faktum, at jeg qua mit køn laver tegneserier.

Det er spekulationer, og man kan også være så bange for at støde nogen, at man ingenting gør!

Så jeg tror, Kasper har en pointe:
Kasper Hviid skrev:
Men kan det ikke forklare hvorfor nogen som er mænd vurdere at sådan et kvindepanel ville være enormt nederen (ud fra hvordan de selv ville syntes om at sidde i et kønsbestemt panel), mens kvinderne syntes det lyder vildt sejt?

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Altså - hvis der sad 8 kvinder i et panel der alle sammen var dødsyge tegneserieskabere - men kvinder - så var det da et nederen panel at høre på - og være med i.

Men hvis det var et panel med 8 dygtige tegneserieskabere - hvis fællesnævner var at de var kvinder - så ville det vel være OK set fra begge sider...

Og jeg har en mistanke om at der ikke er så mange af blog-tegnerne der for alvor identificere sig med tegneseriemiljøet...det er mere tegneseriemiljøet der har taget dem til sig.

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

I min twitterfeed i dag:

"Every time we get the stage we get asked about being 'women in design'. We need to talk about our work." Frith Kerr

… Apropos.

Ikke som noget til seneste debat om kvindepanel eller andet specifikt i det hele taget, men jeg tror, folk uden fra tegneseriemiljøet ind i mellem har godt af at se beviser på damer, som dem i kommentarfeltet her http://frahovedtilpen.com/2013/10/01/gr ... -gaveregn/ - for dem er der rigtig mange af, uanset hvor mange spændende franske, amerikanske, tyske, danske kvindelige serieskabere, der er.

"Det med grafisk noveller, har jeg aldrig hørt om, så det er helt nyt for mig. De lyder rigtig spændende, og det vil da være spændende at komme ind i en hel ny verden...(fortsætter med snak om, hvilken tegneserie hun gerne vil vinde i pågældende konkurrence)"

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Tegneseriens problem i en nøddeskal...folk vil gerne have produktet, hvis det bliver håndbåret til dem...og det er der bare ikke ambassadører nok til...

Men det går da den rigtige vej....

Og branchen lider jo af det samme problem som gør sig gældende alle andre steder hvor det er eksperter der bestemmer - det ER bare svært at sætte sig ind i hvordan forudsætningsløse mennesker tænker.

Nogen burde tage initiativ til en decideret kvinder-i-tegneserier-event.... Antallet af kvinder der vil blive stødt vil jeg godt vædde med er mindre end antallet der vil være interesserede...både på skaber og på tilhørersiden.

Og Carsten - du har glemt Mette Dreyer....;)

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Jeg inviterede for nogle år siden Mette Dreyer med til en antologi, og hun blev forundret, ja måske nærmest fortørnet over invitationen, fordi tegneserier? Jeg måtte minde hende om, at hun havde lavet nogle af dem engang midt i halvfemserne … :)

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Hæ - ja - jeg forsøgte også at få hende med til vores DNA-aften i sin tid...men hun er ikke den store hund efter opmærksomhed virker det til....

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Dan R. Knudsen skrev:
Nogen burde tage initiativ til en decideret kvinder-i-tegneserier-event.... Antallet af kvinder der vil blive stødt vil jeg godt vædde med er mindre end antallet der vil være interesserede...både på skaber og på tilhørersiden.

Men det var jo netop det, der var på tale til Copenhagen Comics 2013 jævnfør højere oppe i tråden ;-)

Dan R. Knudsen skrev:
Og Carsten - du har glemt Mette Dreyer....;)

Ja, det er rigtigt. Og Annette Carlsen. Så er vi oppe på 6 i stedet for 4 ;-)

Jeg lavede selv en konsulentudtalelse om Mette Dreyers Tandbørste-tegneserie i 1993 for Gyldendal, hvor jeg bemærkede, at det var ret sjovt (og det er det, og hun tegner fantastisk), men at der manglede mænd i den for rigtig at fyre op under pointerne. Nå, men senere fik hun jo sin egen tegneseriemand, ikke?

Både Mette Dreyer og Annette Carlsen er ud af det kuld fra Skolen for Brugskunst (i dag: Danmarks Designskole), der også omfattede Lars Refn (som Annette lavede "Boris på eventyr" sammen med) og ikke mindst Ole Pihl samt flere andre, som også forsøgte sig med tegneserier. Det var en regulær tegneserietid på designskolen med både kvinder og mænd.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Tatiana Goldberg skrev:
Brancheforeningen Danske Tegneserieskabere består så vidt jeg lige hurtigt kan tælle af 9 kvinder og 61 mænd, og som nævnt tidligere i tråden var der 8 kvinder og 44 mænd inviterede til Copenhagen Comics. At de er godt repræsenteret i medier, DTR's bestyrelse og Pingprisens komite er jo netop det, der gør det interessant som debatemne. Hvorfor stormer de frem nogle steder, men er stadig dårligt repræsenterede andre steder? Til Comics er det jo på invitationsbasis, og den debatterede vi jo tidligere i tråden, men det er jo fx kvindernes eget valg ikke at melde sig ind i brancheorganisationen. Er de på vej, ved de ikke, at det er en mulighed, ønsker de ikke at være med? Hvorfor/Hvorfor ikke? Eller har de, som du selv skriver ovenstående, behov for at blive sparket igang? Eller vil de ikke? Og hvis de har behovet for at blive motiveret/sat igang, hvordan kan man så gøre det?

En stor del af medlemmerne i Danske Tegneserieskabere er mere eller mindre inaktive som tegneserieskabere. De er formentlig medlem af foreningen, fordi de ved, at den varetager deres interesser i forhold til bibliotekspenge o.lign., hvilket betyder noget for dem, fordi de engang har været aktive og derfor har en løbende indtægt fra gamle ting.
Og som sådan afspejler medlemskriterierne Dansk Forfatterforening, Den skønlitterære Forfatterforening, Tegnerforbundet osv.

Kvinderne HAR simpelthen ikke den historie . Der var praktisk taget næsten ingen kvindelige tegneserieskabere i forrige århundrede - jeg kan efter 1970 stadig kun komme i tanke om Sussi Bech, Nikoline Werdelin, Pia Thaulov og Trine Vester. Sussi er medlem, Nikoline er formentlig helt uinteresseret i at være medlem, Pia har ikke lavet tegneserier i mange år nu, og Trine er død. Kønsfordelingen vil formentlig udjævne sig med tiden, når nogle af de gamle falder bort, og nye kommer til.
Gerda Nystad var også medlem - og Henriette Westh og Trine Nørregård Madsen. Og man kan sikkert finde nogle stykker til, hvis man graver dybt. Men 12-15 stykker maks., hvis vi snakker danske kvinder i 1900-tallet med udgivne tegneserierværker eller offentliggjorte striber i dagblad/ugeblad/magasin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 128 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]