Dato og tid er 7. jul 2020, 12:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Geografisk sted: ny york
Frank Madsen skrev:
Kondolerer med din vens nevø. :cry:

Tak. Og Dan har helt ret, tilværelsen virker nogle gange frygtelig skrøbelig.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev
"MotionArtist 4: **/www.e-frontier.com/WIN/280,00 (samme firma som Manga Studio EX)"

Umiddelbart ser det ud til at være en ligeså god løsning som hvis man købte det dyre Flash-program, og så reklamerer de ovenikøbet med at det er nemt at bruge for så'en en begynder som mig.

Hvad misser man af vigtige features hvis man nøjes med at købe Motionartist?
Nogen der ved det?

http://www.thopart.dk

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Thopman skrev:
"MotionArtist 4: **/www.e-frontier.com/WIN/280,00 (samme firma som Manga Studio EX)"

Umiddelbart ser det ud til at være en ligeså god løsning som hvis man købte det dyre Flash-program, og så reklamerer de ovenikøbet med at det er nemt at bruge for så'en en begynder som mig.

Nogen der ved det?

Jeg har ikke installeret det selv eller læst specifikationerne i dybden, men mon ikke "Flash without programming" betyder, at de i hvert fald ikke har voldsomt fokus på Actionscript? Men programmerne fra www.e-frontier.com fortjener i hvert fald et nærmere tjek - især da vi har at gøre med noget så usædvanligt som et softwarefirma, der satser 100% på programmer til tegneserie- og animationsverdenen.

Sidder lige med nogle storyboards, men vil prøve at installere programmerne ved første lejlighed. Hvis andre har lyst til at gøre det samme, kan vi jo udveksle vores erfaringer her i tråden.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Burde vi ikke lave en helt ny tråd til det her...måske ligefrem et super-tips til tegnere forum hvor emnerne er fastlagt - scannere, wacom, farvelægning, programmer osv? Det ville måske betyde at man ikke behøver fortælle de samme ting så mange gange...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinnerup. DK
Frank Madsen skrev:
TEKSTBEHANDLING:

• Microsoft Word: ***/www.edbpriser.dk/WIN-MAC/en del af MS Office: 4.200,00
• OpenOffice 2.2: ***/www.openoffice.com/WIN-MAC-LINUX/gratis (anbefales)

BILLEDBEHANDLINGSPROGRAM:

• Adobe Photoshop CS3: ***/www.adobe.dk/WIN-MAC/6.100,00 (anbefales)
• Corel Paint Shop Pro Photo XI: **/www.corel.com/WIN/770,00 (anbefales)
• Corel Painter X: ***/www.corel.com/MAC-WIN/2.270,00 (anbefales)
• Corel PhotoPaint X3: ***/www.corel.com/WIN/3.825,00 (Corel Draw Graphics Suite X3, der også indeholder CorelDRAW X3)
• Canvas: ***/www.acdamerica.com/MAC-WIN/1.920,00 (lyder fænomenalt - både bitmap og vektor i ét program)
• Photo Pos Pro: **/www.image-editor.net/WIN/245,00 (lyder godt)
• Saint Paint Studio: **/www.saintpaint.com/WIN/220,00 (lyder ok)
• ArtRage: *(*)/www.ambientdesign.com/MAC-WIN/Gratis version eller fuld version til 136,00
• Real-Draw Pro 4: **/www.mediachance.com/WIN/330,00 (lyder fænomenalt - bitmap, vektor og 3D i ét program)
• Manga Studio EX: **/www.e-frontier.com/MAC-WIN/1.365,00 (professionelt bitmap/vektorprogram til manga-tegnere)

TEGNEPROGRAM:

• Adobe Illustrator CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/5.500-6.300 (anbefales)
• CorelDRAW X3: ***/www.corel.com/WIN/3.825,00 (Corel Draw Graphics Suite X3, der også indeholder Corel PhotoPaint X3) (anbefales)
• Canvas: ***/www.acdamerica.com/MAC-WIN/1.920,00 (lyder fænomenalt - både bitmap og vektor i ét program)
• Real-Draw Pro 4: **/www.mediachance.com/WIN/330,00 (lyder fænomenalt - bitmap, vektor og 3D i ét program)
• Manga Studio EX: **/www.e-frontier.com/MAC-WIN/1.365,00 (professionelt bitmap/vektorprogram til manga-tegnere)

PDF-PROGRAM:

• PDF995: */www.software995.com/WIN/Gratis (adware, eksporterer dokumenter til PDF-format)

FLASH-PROGRAM:

• Adobe Flash CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/6.300-6.500 (anbefales)
• Anime Studio Pro 5: ***/www.e-frontier.com/MAC-WIN-LINUX/1115,00 (samme firma som Manga Studio EX)
• MotionArtist 4: **/www.e-frontier.com/WIN/280,00 (samme firma som Manga Studio EX)

DTP-PROGRAM:

• Adobe InDesign CS3: ***/www.adobe.dk/MAC-WIN/10.475,00 (anbefales)
• QuarkXpress 7: ***/www.quarkxpress.com/MAC-WIN/8.200,00 (anbefales)
• Microsoft Publisher: **(*)/www.edbpriser.dk/WIN-MAC/en del af MS Office: 4.200,00

Nogen tilføjelser..? Eller kommentarer til ovenstående programmer..?

ad tekstbehandling
OpenOffice er da en værdig kontorpakke, men man støder dog på visse mangler, hvis man forsøger at grave dybere med spaden - fx. er jeg (som matematiklærer) stødt på mangler i regnearksdelen... (da den er gratis får den vel kun *?)
Iøvrigt gemmer den også i .pdf...

ad tegneprogram
Du slipper vel ikke udenom at nævne GIMPen, der i features har en svag odeur af PS. Den er uden CMYK, men helt gratis!!
Mange irriterer sig over brugerfladen, men den er s'mænd ikke værre end så meget andet!
Hvis man kan klare sig uden layers er Photofiltre et enkelt, men smidigt og hurtigt program at bruge - den bruger jeg årl sø tajm til webhalløj. Den er gratis *.

ad tegneprogram
Inkscape er et godt vektorprogram, faktisk udviklet af et par nørder til tegneserietegning(!) - så vidt jeg kan vurdere gør den et godt stykke arbejde på trods af de andetsteds nævnte filtypebegrænsninger. Gratis = *.

Serif kører iøvrigt med en freewareserie af alle deres programtyper (billedbeh., tegnepr., layout, webeditor etc.) Serien består af ældre versioner af deres programmer. Måske ku de være interessante? Je sais pas...

Men det ka da være at jeg som den notorisk mest nærige på dette forum skal melde mig til at eksperimentere med gratisprogrammerne og se om jeg kan fabrikere noget brugbart...?!

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

D-Cay skrev:
Burde vi ikke lave en helt ny tråd til det her...måske ligefrem et super-tips til tegnere forum hvor emnerne er fastlagt - scannere, wacom, farvelægning, programmer osv? Det ville måske betyde at man ikke behøver fortælle de samme ting så mange gange...

Trådens emne herfra er fastlagt. Og hvis der kommer gang i diskussionen om de grafiske suiter, skal jeg nok splitte op. Og samle guldkornene i en artikel. Men lad nu først snakken flyde...

Svend Amstrup Jeppesen skrev:
ad tekstbehandling
OpenOffice er da en værdig kontorpakke, men man støder dog på visse mangler, hvis man forsøger at grave dybere med spaden - fx. er jeg (som matematiklærer) stødt på mangler i regnearksdelen... (da den er gratis får den vel kun *?)
Iøvrigt gemmer den også i .pdf...

Helt enig, men i dette tilfælde er det tekstbehandlingen, der er det væsentlige, og regnark en absolut biting. Databasen er heller ikke nogen Access-killer. Men en gratis kontorpakke, der kan åbne Word-filer, får mange plusser med på vejen herfra. Mange af mine kunder sender ting i Word-format, og det er altså en befrielse ikke at skulle af med 4.000 kr. bare for det.

ad tegneprogram
Du slipper vel ikke udenom at nævne GIMPen, der i features har en svag odeur af PS. Den er uden CMYK, men helt gratis!!

Det lod jeg med vilje ligge til Thomas S.

Men det ka da være at jeg som den notorisk mest nærige på dette forum skal melde mig til at eksperimentere med gratisprogrammerne og se om jeg kan fabrikere noget brugbart...?!

Meget gerne.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Thopman skrev:
Nogen der ved det?

Nu fik jeg alligevel installeret og prøvet MotionArtist lidt, og jeg er faktisk ret imponeret over, hvad man får for 15% af prisen på Adobe Flash. Der mangler en del på scripting-fronten, men i stedet har MotionArtist automatiseret de mest almindelige animationer og effekter, så man bare skal dobbeltklikke på objektet og så vælge den animation/effekt, man skal bruge. Den tilpasses så let på tidslinien, hvor man kan flytte objektet, styre ind- og udgang samt længden af effekten. Noget nemmere end i Adobe Flash.
Der mangler tilsyneladende en skaleringsfunktion, så man kan gøre et objekt større eller mindre ved at indtaste en procent. Det er en mangel, hvis jeg altså ikke har overset noget. Og så virker det som om der godt lige kan forsvinde lidt i kanterne på nogle af objekterne - prøv at se taleboblerne på det eksempel, jeg har lavet ud fra den medfølgende webcomics-skabelon:

Billede

Jeg kan bedre lide MotionArtists måde at håndtere eksterne billedelementer på: Der er en pladsbesparende palette, hvor man kan skifte mellem at se thumbnails af (grimme) figurer, (grimt) clipart, (grimme) baggrunde og filerne på ens egen harddisk. Det er bare at trække billedelementer ind, så dukker de op på deres eget lag.

Man kan selvfølgelig gemme som Flash-fil (SWF), men også i videoformaterne AVI og QuickTime. Man kan vælge video-kodec, kompressionsgrad, styre frekvensen af keyframes og datahastighed i kb/sek og konfigurere forskellige indstillinger, afhængigt af filformatet. Det er ikke 100% professionelt, men tæt på og sikkert fuldt ud tilstrækkeligt i mange tilfælde.
Et forsøg på at gemme som ukomprimeret AVI i 640x480 løb ind i problemer efter 16 frames og en filstørrelse på 1/4 Gb, men om det skyldes begrænsninger i demoudgaven eller hvad, vides ikke. Det gik fint og hurtigt at gemme som AVI Intel Indeo R32.

MotionArtist har også en dejlig overskuelig sidestruktur: Man tilføjer nye sider som i ethvert DTP-program og kan se siderne i bunden som thumbnails og kalde dem frem ved at klikke på dem. Det er lynhurtigt at lave elementer, der linker mellem siderne: Det er bare at højreklikke og så indtaste den side, elementet skal fungere som en knap til. I Adobe Flash er det en mere langhåret sag med scener, buttons og indstillinger, der er gemt af vejen i forskellige undermenuer.

Jeg kan ikke få øje på nogen mangler, der forhindrer, at man løser mange almindelige Flash-opgaver som bannere, film, interaktive præsentationer, små spil osv. i dette program fremfor Adobe Flash.

4 ud af 5 stjerner herfra.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Jeg har faktisk ikke brugt GIMP én eneste gang, siden jeg skrev den guide (og det er halvandet år siden). 4 dage efter jeg gjorde det, startede jeg nemlig på en arbejdsplads med CS2, og der får jeg så rigeligt legelysten stillet. Eftersom Svend tilsyneladende bruger det, så må han gerne overtage GIMP-repræsentationen.

Ang. pdf995 - det er godt nok ved at være... måske 5-6 år siden, så ret meget kan være sket siden, men den gang jeg legede med det, var det et rigtigt skidt stykke software. Ofte var man heldig, at man fik en pdf, der så nogenlunde ud, men nøæsten lige så ofte var de eksporterede pdf'er så dårligt formaterede, at selv en Times New Roman 12/12 kunne komme til at se mærkværdig ud. Og man havde ikke mulighed for at konvertere nogen til grafik (men jeg kan huske, at det lykkedes mig at sætte sponsorreklamerne ud af kraft, så jeg ikke behøvede at se på dem). Er der nogen, der har prøvet det siden, der kan sige god for det?

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Thomas S skrev:
Ang. pdf995 - det er godt nok ved at være... måske 5-6 år siden, så ret meget kan være sket siden, men den gang jeg legede med det, var det et rigtigt skidt stykke software. Ofte var man heldig, at man fik en pdf, der så nogenlunde ud, men nøæsten lige så ofte var de eksporterede pdf'er så dårligt formaterede, at selv en Times New Roman 12/12 kunne komme til at se mærkværdig ud. Og man havde ikke mulighed for at konvertere nogen til grafik (men jeg kan huske, at det lykkedes mig at sætte sponsorreklamerne ud af kraft, så jeg ikke behøvede at se på dem). Er der nogen, der har prøvet det siden, der kan sige god for det?

Jeg installerede PDF995, der bestod af to ZIP-filer. PDF995 installerer sig som en ekstra printere, som man så udskriver sine dokumenter til, hvorefter den laver en PDF - samtidig med, at der dukker et par reklamevinduer op, der ikke generer nævneværdigt. Jeg genererede en PDF fra Illustrator og den blev 100% i orden, bortset fra, at papirformatet ikke var det rigtige. Og det er jo ikke så heldigt, hvis man skal bruge PDF'en til at trykke efter. Herunder ses PDF'en i to versioner: Sådan som den blev med PDF995 og sådan som den burde se ud.

Billede

Det er muligt, at papirindstillingen kan rettes til den korrekte, og så er PDF995 klart anbefalelsesværdigt, men jeg kunne ikke finde ud af hvordan. Heller ikke ved at følge anvisningen i firmaets FAQ.
Gråtonerne, PDF995 producerede, er lysere og mindre kontrastfyldte end Acrobats og gav et pænere udprint, der lå tættere på det trykte resultat. Ikke noget at udsætte på kvaliteten af PDF'en.
Der mangler en mulighed for nemt at vælge mellem tryk-, print- og webopløsning før udkørsel til PDF, hvilket ellers kan være rart nok, især hvis man skal e-maile korrektur i lav opløsning til kunden. I mit tilfælde lavede den PDF'en i højeste opløsning, så nogen katastrofe var det ikke. I FAQ'en står der en måde, hvorpå man skulle kunne ændre indstillingerne, men det er noget med at åbne motorhjelmen og fiske sejlgarn og tyggegummi frem.
Disse to mangler gør PDF995 mindre egnet til professionelt brug, men gratis er det.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus N
På mit tidligere arbejde var man for nærig til at købe en licens til Acrobat til alle brugere, og da jeg tit emailede "eksploderede tegninger" og lignende til kunderne, brugte jeg et gratisprogram der hedder CutePdf. Det installerer sig som en ekstra printer, og er meget simpelt. Man har dog mulighed for at kæde flere dokumenter sammen til en lang pdf-fil, og andre simple funktioner. Og så er det gratis. Så har man brug for et meget simpelt pdf-eksport-program kan det anbefales.

Det findes også i en mere avanceret betalings-version, som jeg ikke har prøvet.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Eller alternativt: Primopdf (gratis). Downloader nu og kigger på den.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg har haft mulighed for at lege lidt med GIMPen - en lille farvelægningsøvelse:
Billede
By amstrup at 2007-08-21

Lag: tuschstreg (multiply), højlys, skygge, basisfarver, baggrund.
Opløsningen er 800 dpi, hvilket nok bliver lidt tungt, hvis man laver en hel side...
hvordan fungerer det i praksis, når man laver en lavere opløst farvelægning med en højopløst streg ovenpå? er det i layout-programmet, det foregår? Hvordan undgår man, at tuschstregen fra farvelaget 'ødelægger' den højopløste streg? (hvilket så må blive øvelse 2).
Hvis nogen er interesserede kan en 3 MB 800 dpi-.pdf ses her:
http://svend.jeppesen.person.emu.dk/?do ... rcykel.pdf

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Eller alternativt: Primopdf (gratis). Downloader nu og kigger på den.

PrimoPDF lægger sig som en printerdriver, så man kan generere fra alle programmer med print-output.
Den har nogle presets, bl.a. prepress og web, men hvad den gør, ka jeg ikke lige se...
Enkel og overskuelig brugerflade. Hurtig.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Lag: tuschstreg (multiply), højlys, skygge, basisfarver, baggrund.
Opløsningen er 800 dpi, hvilket nok bliver lidt tungt, hvis man laver en hel side...
hvordan fungerer det i praksis, når man laver en lavere opløst farvelægning med en højopløst streg ovenpå? er det i layout-programmet, det foregår?

Flot tegning.
Scan din streg-tegning ind i 800-1000 dpi bitmap (s/h, 2 bit). Kald den "tegning_hires.tif" og gem den. Omdøb den derefter til "tegning_lowres.tif" og sæt opløsningen ned til 300 dpi. Gør streglaget gennemsigtigt, og opret et nyt lag til farvelægning nedenunder. Farvelæg din tegning, smid det sorte streglag væk og gem. Dernæst samler du de to filer i et layout- eller tegneprogram. Den højopløselige fil skal ligge øverst. Gem det hele som en EPS eller PDF.

Hvordan undgår man, at tuschstregen fra farvelaget 'ødelægger' den højopløste streg? (hvilket så må blive øvelse 2).

Det undgår du ved ikke at farvelægge på samme lag, som den sorte streg ligger på, som forklaret ovenfor.

Vigtigt: Husk at farvelægge 1 pixel ind under den sorte streg for at modvirke hvide konturstreger - det kan gøres i Photoshop med en makro, hvor du vælger et område med tryllestaven og dernæst aktiverer en makro, der udvider det valgte område med 1 pixel, hælder forgrundsfarven i området og afvælger det valgte område.

Inden du sletter den sorte streg i den lavopløselige fil er det også en god ide at "forstærke" den sorte streg. Det gøres ved at lægge farve under stregen, så den fremstår sortere i trykket, end hvis den sorte trykfarve stod alene.
Det gøres ved, lige inden du sletter den sorte streg i den lavopløselige fil, at vælge ALT sort på streglaget, dernæst gøre det valgte område 1 pixel mindre (contract). Vælg så farvelægningslaget og udfyld det valgte område med en farve, der består af 60% cyan, 60% magenta og 60% gul. Smid streglaget væk og gem. Nu indeholder farvelægningen en leverpostejsfarvet konturstreg, der i trykningen vil få den sorte streg til at fremstå klare og dybere.
Grunden til, at man skal gøre det valgte område en pixel mindre er for at forhindre, at leverpostejfarven når ud i kanten af den sorte streg.

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Omdøb den derefter til "tegning_lowres.tif" og sæt opløsningen ned til 300 dpi.

...og konvertér til CMYK.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]