Dato og tid er 5. aug 2020, 18:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Her følger en række fotos, der viser, hvordan Sussi Bech arbejder, når hun farvelægger en billedbog.

Forinden farvelægningen er der gået arbejdet med at skitse og rentegne. I dette tilfælde vil Sussi gerne have en blød streg, så tegningen er rentegnet med blyant på madpapir, og derefter indscannet i 2 bit i 600 dpi. Det giver en sort streg med kornet kant, når scanningen efterfølgende laserprintes på akvarelpapir (Arches silke). Inden farvelægningen bages akvarelpapiret i 10-15 sekunder ved 200 grader i en bageovn for at fiksere tonerpulveret, så det ikke slides af under maleprocessen. Lasertoner er vandfast, så inkjet duer ikke. Akvarelpapiret spændes derefter op med gummieret papirtape på en spån- eller masonitplade. Nu kan der males:

Billede
Sussi parat til at farvelægge. På pladen er opspændt 4 opslag til en billedbog.

Billede
Sussi starter med de store baggrundsflader. Først himlerne.

Billede
Himlen bliver mørkere foroven og lysere forneden, og det gælder om at arbejde hurtigt med penselen for at undgå skjolder. Jo mere farve, jo mørkere nuance, jo mere vand, jo lysere nuance.

Billede
Helt nede ved jorden lægges en lys gul tone ind for at indikere aften/morgenlys.

Billede
Herefter farvelægges den flade, figurerne står på. Her er det en græsplæne.

Billede
I denne indledende fase arbejder Sussi med Ecoline-farver, der er tynd farvet tusch med stærk farveintensitet.

Billede
Ecoline-farver er transparente (gennemsigtige), vandopløselige og bliver lysere, jo mere vand de blandes op med.

Billede
Opblandingen sker på en tallerken. Ecoline-farverne kan blandes med hinanden for at opnå forskellige nuancer, og i alt har Sussi ca. 10 forskellige. Penselerne er af nylonhår i forskellige størrelser.

Billede
En lineal kan være en god støtte, hvis f.eks. skygger fra vinduer skal males på gulvet. Det gælder om at gøre det rigtigt i første forsøg, for der er ingen mulighed for at lave det om.

Billede
Vupti.

Billede
Den færdige skygge, udført i Ecoline ovenpå Ecoline. Da farven er transparent, skinner gulvets farve igennem i skyggens farve.

Billede
Sussi arbejder på flere opslag samtidig. Hvis en bog består af mange opslag, kan der være gang i mange plader på én gang.

Billede
Ecoline er en tynd farve, der let løber på akvarelpapiret, og ved at hælde pladen sørger Sussi for at farve løber i den rigtige retning, mens hun arbejder med penselen.

Billede
Nu er alle store flader farvelagt, og tegningen klar til næste del af farvelægningsprocessen: Farvelægningen af figurer og detaljer. Det sker med Copic-markere, vandopløselige tusser der fås i over 300 forskellige nuancer.

Når tegningerne er færdigfarvelagt, skæres de fri af pladen og sendes til forlaget, der sørger for indscanning. Hvis der er tid, får Sussi scanningerne på en cd-rom og retter fejl i Photoshop.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Titel:
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Tak for den lækre foto reportage!! Kommer der en fortsættelse så vi kan se det færdige produkt?

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
Tak ska' du ha'...!

Hvordan er størrelsesforholdet?
1:1 ?

Starter man med kagetallerkener fra genbrug - derefter dem fra Ikea og så ender man med muselmalede fra den Kgl., eller...?
:wink:

...respekt, Sussi, respekt!!

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Den med at bage kopien for at få toneren til at hænge ordentligt fast undrer mig lidt. Så vidt jeg er orienteret har I en seriøs kopimaskine inde på Gimle - og det er formodentligt den kopierne er lavet på? I så fald burde den have en "heavy paper"-feature som sørgede for at bage pairet ekstra meget i kopi-processen. Til dem der ikke kopiere så meget kan jeg oplyse at en farvelaserprinter/kopimaskine fordeler et farvepulver på pairet ved hjælp af elektrostatik, hvorefter pulveret bliver smeltet/bagt fast. Pointen er at hvis man bruger for meget varme derformere papiret, bruger man for lidt bliver pulveret ikke smeltet ordentligt ned i papiret (og kan derfor nemt kradses/slides af). Derfor er det vigtigt at kopimaskinen/printeren kan stilles til forskellige papirtykkelser - og det er vigtigt at man bruger disse indstillinger. Men hvis man har en printer/kopimaskine der nok kan printe på et stykke kraftigt akvarelpapir - men som ikke kan stilles til at varme det tilstræækeligt op - så er Franks fif med ovnen jo super....

Og fin billedserie iøvrigt...mere af den slags fra profferne, tak!

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

D-Cay skrev:
Den med at bage kopien for at få toneren til at hænge ordentligt fast undrer mig lidt. Så vidt jeg er orienteret har I en seriøs kopimaskine inde på Gimle - og det er formodentligt den kopierne er lavet på? I så fald burde den have en "heavy paper"-feature som sørgede for at bage pairet ekstra meget i kopi-processen. Til dem der ikke kopiere så meget kan jeg oplyse at en farvelaserprinter/kopimaskine fordeler et farvepulver på pairet ved hjælp af elektrostatik, hvorefter pulveret bliver smeltet/bagt fast. Pointen er at hvis man bruger for meget varme derformere papiret, bruger man for lidt bliver pulveret ikke smeltet ordentligt ned i papiret (og kan derfor nemt kradses/slides af). Derfor er det vigtigt at kopimaskinen/printeren kan stilles til forskellige papirtykkelser - og det er vigtigt at man bruger disse indstillinger. Men hvis man har en printer/kopimaskine der nok kan printe på et stykke kraftigt akvarelpapir - men som ikke kan stilles til at varme det tilstræækeligt op - så er Franks fif med ovnen jo super....

Og fin billedserie iøvrigt...mere af den slags fra profferne, tak!
Det er en Minolta Bizhub nr. et-eller-andet, dvs. en A3 farvekopimaskine, der også kan scanne, printe, faxe, emaile og lave caffe latte. Jeg skal da sige til Sussi, at bageovnstricket måske ikke er relevant, efter vi har fået den nye maskine, men erfaringen fra tidligere maskiner (der også kunne tage kraftigt papir, dog ikke helt så kraftigt som denne) viste, at stregen kunne blive slidt, når der blev arbejdet med farve, pensler og vand i længere tid.

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg
Frank Madsen skrev:
Minolta Bizhub

...er det ikke Bin Ladens næstkommanderende?

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Hvor kraftigt papir den kan klare ser ud til at afhænge af maskinen - fx.: "C350 har 900 ark som standard og kan udvides til op til 3.400 ark. C350 har en 40 GB harddisk og 512 MB ram som standard som giver maksimal udnyttelse af alle funktioner. Med manuel bypass på 150 ark kan der printes på papir op til 256 gram og op til A3++"

Og jo - det ER et pudsigt sammentræf og underligt at Minolta har valgt at kalde sin produkserie op efter ham. Meget uamerikansk....men det skyldes nok osse at de er japsere...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev
En meget, meget fin fotoreportage og godt fulgt op af Rehr.
Sussi er et meget stort talent og det er altid fascinerende at se hende arbejde. Jeg kan ikke føle mig som andet end en lallende amatør ved siden af :wink:
Mere af den slags!

Samtidig er det oplagt at få gang i en tutorial-blog, så man altid lige kan slå op når man lige skal vide noget om f.eks. akvarel-tekniker.

http://www.thopart.dk

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Thopman skrev:
Samtidig er det oplagt at få gang i en tutorial-blog, så man altid lige kan slå op når man lige skal vide noget om f.eks. akvarel-tekniker.

Den ER under opbygning, med D-Cay som modstræbende redaktør. Det har han i hvert fald LOVET! Ellers må jeg vel selv...

Vores BizHub er en C250'er, ser jeg nu af vores leasingkontrakt. Det er 350'eren, der har caffe latte-funktion.

Titel:
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev
Frank Madsen skrev:
Vores BizHub er en C250'er, ser jeg nu af vores leasingkontrakt. Det er 350'eren, der har caffe latte-funktion.

Det forklarer hvorfor jeg hver gang skal ud og lave kaffe hver gang jeg tropper op på Gimle, når nu Latte-funktionen mangler på kopi-maskinen. :wink:

http://www.thopart.dk

Titel:
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg
Og jeg har en café latte-maskine, der også kan lave akvareller, hvis man vælter den, mens man har noget papir liggende på køkkenbordet.

WEIRD!

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
D-Cay skrev:
Men hvis man har en printer/kopimaskine der nok kan printe på et stykke kraftigt akvarelpapir - men som ikke kan stilles til at varme det tilstræækeligt op - så er Franks fif med ovnen jo super....

Jeg skal da sige til Sussi, at bageovnstricket måske ikke er relevant, efter vi har fået den nye maskine, men erfaringen fra tidligere maskiner (der også kunne tage kraftigt papir, dog ikke helt så kraftigt som denne) viste, at stregen kunne blive slidt, når der blev arbejdet med farve, pensler og vand i længere tid.

Sussi siger, at man kan teste, om tonerpulveret er brændt fast nok på akvarelpapiret til at man kan farvelægge på det, ved at holde det vandret frem for sig mod lyset, med lavindfalds/udfaldsvinkel. Har stregerne en lakagtig overflade, er den god nok, er stregen mat, skal den en tur i ovnen. Hun siger, at Windsor & Newton tusch har den samme, lidt lakkede overflade. Det må være noget med, at toneren er smeltet tilstrækkeligt.
Bruger man bageovn, skal det ikke være mere end 10 sekunder, for så begynder papiret at tage farve, fordi man jo i virkeligheden er i gang med at brænde det af.

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

C250eren klarer osse 256gr fra alle kassetter....

Og hvsi amn har svært ved det med det lavfaldende lys kan man s'men jo osse bare prøve at gratte liodt i stregen...

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Den ER under opbygning, med D-Cay som modstræbende redaktør. Det har han i hvert fald LOVET!

JEG HAR PUSLET LIDT MED NOGET SOFTWARE SÅ JEG IKKE BEHØVER AT SKRIVE TUTORIALS FOR D(hovas - capslock - jeg har drukket)e ting der bliver lavet på skærmen. På den måde kan man se en quicktimefilm af hvad der foregår på skærmen mens man lytter til min sprøde røst der fortæøller hvad jeg laver - meeeeeget mere pædagogisk - men osse liiiidt krævende - stay tuned....

Titel:
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
D-Cay skrev:
Og jo - det ER et pudsigt sammentræf og underligt at Minolta har valgt at kalde sin produkserie op efter ham. Meget uamerikansk....men det skyldes nok osse at de er japsere...

Nu vi alligevel er ude i det nørdede, fjollede noget med japanere - ved I hvorfor en Epson-printer hedder en Epson-printer?

Først lavede japanerne en EP - electronic printer. Da de lavede udgave nr. 2 kaldte de den ikke EP 2.0 - men i stedet Son of Ep. Det blev lynhurtigt til Epson. Det er så sandt, som at jeg har hørt historien på et værtshus.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]