Dato og tid er 2. jun 2020, 23:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Hvilken slags antologi vil du helst arbejde med?
Dokumen2 - autentisk, oplevet og ægte... 38%  38%  [ 8 ]
Store Danskere - biografiserie over folk der gjorde en forskel 14%  14%  [ 3 ]
DokumentFALSK - en falsk dokumentar over fiktive begivenheder 10%  10%  [ 2 ]
Horror - god gammeldags gysere 24%  24%  [ 5 ]
Erotica - varme og pikante fortællinger 14%  14%  [ 3 ]
Ingen af dem virker for mig - vi bør diskutere noget mere!!! 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer : 21
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Angående fumetti, så vil jeg lige nævne børnebogen "Er det rigtigt at dit kan være mit". Illustrationerne bestod af sorthvide fotos hvor personerne var tracede (altså, man havde tegnet deres konturer op). Herligheden var tilføjet rød stafagefarve. Den havde et ret fedt, grotesk udtryk.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
"Exit wounds" er stensikkert også tracet. Det er jo ikke fumetti hvis man tracer ting. Fumetti er fotos man har klasket talebobler på. Jeg er sikker på at Stærmose kunne tage fotos og trace med et godt resultat.

Og fint nok med at man ikke må gå sammen med en tegner/forfatter. Vil bare for the record nævne at UTALLIGE selvbiografier er skrevet af ghostwriters - af den simple grund at hovedpersonen ikke selv kan/vil skrive. At man hyrer nogen til at kompenserer for ens tekniske shortcomings gør det vel ikke mindre ægte - bare bedre skrevet.

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Geografisk sted: Hjørring
Jeg har bakset følgende "invitation" sammen (som formentlig stadig skal rettes lidt til her og der)... den største grænseoverskridende ændring jeg har lavet, handler om 'farver og format' ... skal vi snakke om det?

Citat:
INVITATION TIL
Under Huden – en dansk selvbiografisk tegneserieantologi

Efter en entusiastisk og sprudlende debat på Danske Tegneserieskaberes forum, har vi besluttet os for at samle materiale til en ny dansk tegneserieantologi, der skal udgives i forbindelse med Copenhagen Comics i 2013 (1.-2. juni 2013) – altså om godt ni måneder. Det bliver en tema-antologi, der kommer til at handle om noget så smukt og fantastisk som: virkeligheden!

Vi vil gerne invitere medlemmerne af foreningen Danske Tegneserieskabere til at deltage, og vi vil rigtig, rigtig gerne have DIG med!!!

For at skabe en antologi med en skarp profil, har vi udstukket én gylden regel, som er rygraden i hele konceptet, og som alle bidrag SKAL leve op til:

1) DU er hovedpersonen, og historien skal foregå i DIN virkelighed! Historien skal være baseret på DINE autentiske og ægte oplevelser/tanker.

Det er altså noget ’selvbiografisk’ vi er ude i her, hvor decideret ’fiktion’ ikke er tilladt. Hvad du har lyst til at dele med omverdenen, er op til dig. Du kan tage udgangspunkt i noget fra din barndom eller ungdom, eller noget du frygter eller glædes over. Det kan handle om forhold, nostalgi, sex, rejsebeskrivelse eller noget helt, helt andet. Bare det er baseret på DINE autentiske og ægte oplevelser.

Derudover er der blevet udstukket et par retningslinjer, som skal sikre en kontinuerlig og strømlignet udgivelse:

A) Du har mellem én og femten sider at fortælle din historie på.
B) Materialet skal være nyt, og må ikke have været vist andetsteds før – hverken på tryk eller online.
C) Antologien skal trykkes i ”klassisk album format” – altså ca. A4 … og i farver! Sort/hvid er også tilladt, men vi satser på at få finansieret udgivelser i fuld farve!

Det skal forstås, at selvom intentionen med dette foretagende er at eksponere danske tegneserieskabere via tegneserier af høj håndværksmæssig kvalitet, er det et rent ’con amour’-projekt. Der er ikke penge til at belønne bidragsyderne, og et evt. overskud fra salg, vil gå til fremtidige lignende udgivelser. For at finansiere udgivelsen, vil diverse relevante fonte og legater blive søgt, og på et tidspunkt vil vi formentlig også iværksætte en ’crowd funding’-kampagne. Jo flere penge vi kan skrabe sammen, desto bedre og større tryksag kan vi udgive.

Vi håber rigtig meget at du vil deltage i denne antologi og hjælpe os med at vise, hvad de danske tegneserieskabere kan præstere og derigennem fremme vores medie. Hvis du har nogle spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte antologiens redaktør og tovholder, Kim Larsen, på mail: udgang99@gmail.com

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Yeah! Ambitioner! Jeg er på! :mrgreen:

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

@Tat: :D

Jeg har lige et par bemærkninger til ovenstående...
1) Jeg har kaldt den "Under Huden" - hvilket blot pt er arbejdstitlen. Hvis der skulle dukke noget bedre op, tager vi den derfra.
2) Jeg lægger op til at vi selv skaffer financieringen til at få bogen trykt. Det betyder at jeg håber der er én i forummet her, der er helt vild god til at skrive ansøgninger! ;-) ... det er selvfølgelig også en mulighed at der er et forlag der har lyst til at bide an, og i så tilfælde er ansøgninger jo ikke relevant. Men som udgangspunkt må vi gå ud fra at vi selv skal stå for det.
3) Vi snakkede om at lave det hele i s/h med én staffagefarve, og måske i A5. Hvis vi nu LADER som om at penge ikke er et problem, så tror jeg på at "klassisk album"-format i farver, vil gøre den mere slagsbar for den almene læser. HVIS penge bliver et problem, må vi gå ned i format. Farver vs Staffage? I say color FTW!
4) Kan man forvente at der er andre end os forumbrugere der vil arbejde for 0 kroner? Og hvad skal et evt overskud gå til? ... hvad er kutyme? Bliver x% af overskud fordelt mellem deltagerne, eller hvad?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Fedt at du har inviteret alle! Har vi egentlig redaktion på? Altså kommer alle bidrag bare automatisk med, oder was?

Mig og sort/hvid med én staffagefarve. Vi er ikke så gode venner. Jeg siger også farver ftw. (også selvom man vist ikke siger ftw mere :P)

Pas på det med overskuddet. Det ville sikkert ikke blive meget, hvis det overhovedet bliver noget. Man kunne jo evt. bruge det på noget fælles, en middag, en øl eller lignende, meeeen der ved jeg sq ikke lige, hvordan reglerne er. Om man overhovedet må den slags.

Og så har jeg lige et spørgsmål - det må være tovholder, der skal bestemme:
Kasper foreslog, at vi lægger skitser og ideer op her i forummet og sparrer omkring det. Skal vi lave sådan en separat arbejdstråd? Evt. kan den laves i et lukket forum, hvis det er sådan, at det ikke skal være offentligt.
Bare fordi, jeg har en idé, jeg godt kunne bruge noget feedback på.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg har ikke inviteret nogen endnu, da jeg har en deadline jeg lige skal have overstået - men formentlig i næste uge går jeg igang.

Mht "overskud", så har jeg snakket med et par stykker med erfaring med antologier, og de siger alle at et overskud er næsten ikke-eksisterende. Så HVIS der kommer plus på kontoen, er det et mirakel.

En lukket (invites only) tråd på dette forum tror jeg vil være en god ide.

Det bliver ikke "alt" der kommer med ... der er som sagt én gylden regl (det er DIG der er hovedpersonen, og det skal foregå i DIN virkelighed), og hvis dén ikke overholdes, kommer bidraget ikke med.

Og hvad fanden mener du med at man ikke siger FTW mere... nu er jeg lige begyndt på det! :cry:

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

udgang99 skrev:
Mht "overskud", så har jeg snakket med et par stykker med erfaring med antologier, og de siger alle at et overskud er næsten ikke-eksisterende. Så HVIS der kommer plus på kontoen, er det et mirakel.

Og hvad fanden mener du med at man ikke siger FTW mere... nu er jeg lige begyndt på det! :cry:

Måske er det et af de der udtryk, som er blevet reborn? Så det igen er blevet cool at sige det?
(mon det stadig er cool at sige cool? :? )

Mht. Overskuddet, så er det også min opfattelse, at det er meget sparsomt. Og at man mere ender med at sætte lidt penge til, hvis ikke et forlag tager den.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Det slog mig at når nu "Under huden" bliver en succes - så giver det jo fin mening at følge op med en udgave der stadigvæk er biografisk - men vinklet efter folks (selvoplevede) erotiske oplevelser. Og så kan den hedder "For huden"...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Immer vieder Pinligt Selskab
Hej Allesammen

Fik mailen med invitationen til tegneserieantologien og fandt så herind hvor jeg med skam må erkende at jeg ikke har fulgt med længe, derfor heller ikke set hvad der har affødt dette initiativ.

Først, lad mig sige at det er da et fedt initiativ, ja alle tegneserieinitiativer er vel næsten fede:), og jeg kunne faktisk godt finde på at deltage.

Men alligevel har jeg mine betænkeligheder, for er der ikke en risiko for at det bliver en MEGA rodet og broget omgang der kommer med. Jeg synes at kunne læse at Kim skal stå for det, og det er fint, men jeg synes også at læse at de eneste ting som ikke kommer med, er de ting som ikke opfylder jeres doku-formulering som er: det er DIG der er hovedpersonen, og det skal foregå i DIN virkelighed. Men opfylder man det, er man med, om man så kan tegne eller fortælle, aldrig lavet tegneserier før eller er død eller whatever er ligemeget - det er lidt hårdt ridset op - men er det ikke sådn at det fungere, og står vi så ikke med et produkt som kan minde om de legendariske "det røvfødte golem"?

Min drøm ville bestemt være, at folk sendte skitser ind til en redaktør som kiggede på dem og svarede tilbage OG ikke var bange for at sige: Det er lækkert tegnet og klart inde for emnet og du er jo en pisse berømt tegneserietegner, men jeg synes altså det er noget hø, så det kommer bare ikke med, med mindre du forbedre det!

Ja ok, det er bare min drøm om at optimere indholdet og nok en postgang for sent ude her;)

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Hej Lars,

Jeg forstår godt din bekymring, og det er lige præcis nogle af disse ting vi har diskuteret i bl.a. "Hvordan skabes en god antologi"-tråden (viewtopic.php?f=7&t=15608).

Det er min opfattelse at kvaliteten af en antologi afhænger af redaktøren. I kraft af at jeg har påtaget mig rollen som redaktør, ser jeg det også som mit (selvbestaltet) job at hjælpe til med at skabe den bedste antologi (NOGENSINDE!!!) jeg kan. Og dét betyder lige præcis at det ikke er ALT der kommer med. Jeg har nogle forestillinger om det kvalitetsniveau jeg gerne vil have, og det vil jeg forsøge at guide deltagerne hen imod. Og jeg er klar til at nogen bliver pissesur på mig - so be it. ;-)

At deltagerne skal sende noget skitsehalløj ind først, er en god ide, som jeg vil tage med, når jeg i løbet af nogle dage igen kontakter dem der har givet positiv tilkendegivelse.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg havde også forstået det på den måde at mindre gode bidrag blev frasorteret. Godt at Udgangen kan bekræfte det.

Derudover er det planen at man kan uploade skitser, tanker brainstorm, etc, som andre tegnere så kan kommentere. Så hvis en persons ide er HELT i skoven eller han ikke kan tegne, vil det forhåbenlig blive påpeget, inden vedkommende har farvelagt side 10.

Angående Den Røvfødte Golem, så har jeg ikke læst nok af den til at kunne kloge mig. Så det følgende er rent gætværk. Men jeg tror faktisk den er vellykket, forstået på den måde at den leverede præcis det som var målsætningen. Problemet var eventuelt at det den gik efter ikke var så ambitiøst igen. Antologien "under huden" har noget højere ambitioner end "Den røvfødte golem" havde.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Immer vieder Pinligt Selskab
Kasper Hviid skrev:
Derudover er det planen at man kan uploade skitser, tanker brainstorm, etc, som andre tegnere så kan kommentere. Så hvis en persons ide er HELT i skoven eller han ikke kan tegne, vil det forhåbenlig blive påpeget, inden vedkommende har farvelagt side 10..

Men er det ikke radaktørens job? Eller skal alle som har lyst være med til at bedømme indledningsvis og så træffer Kim en beslutning ...

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Lars, det er ikke et krav, at man uploader til forummet for respons fra andre medvirkende... men det bliver et "krav" at jeg godkender bidraget før det kommer i bogen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]