Dato og tid er 3. jun 2020, 00:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Photoshop er jo traditionelt en bundløs brønd af muligheder - og det bliver jo kun værrer (eller bedre) for hver opdatering. Det kan være svært at følge med - så jeg kan da lige nævne en jeg faldt over.
Man har haft den længe i Painter - og at den nu kommer til PS viser noget om at man satser på digitale illustratorer.
Det drejer sig om muligheden for at rotere tegnefladen. Ikke dokumentet (det har man jo altid kunnet rotere). Men lige som man når man tegner på pair - så sidder og drejer papiret for at få den rette attackvinkel på sin streg - så er det, det digitale papir man roterer. Hvilket betyder at programmet ikke skal til at beregne en rotation af data, men blot af skærmbilledet.
Den er skjult bag ved flyttehånden som man jo aldrig nogensinde vælger i menuen - så den er let at overse...

men fin lille feature!

(og nej - jeg kan ikke rentegne på computer for to potter pis...)

Vedhæftede filer:
Skærmbillede 2012-01-05 kl. 14.51.13.png
Skærmbillede 2012-01-05 kl. 14.51.13.png [ 1.8 MiB | Vist 2083 gange ]

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jep, det er fedt at Photoshop omsider har fået implementeret denne basale feature!

Der er dog en enkelt hage: Hvis man roterer lærredet, bliver ens brushes roteret i forhold til bevægelsesretningen. I nedenstående eksempel er det den samme brushes jeg har brugt, men til højre har jeg roteret lærredet en smule:

Billede

Men derudover har du ret: Det er virkelig en lækker feature!

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Kasper Hviid skrev:
Der er dog en enkelt hage: Hvis man roterer lærredet, bliver ens brushes roteret i forhold til bevægelsesretningen. I nedenstående eksempel er det den samme brushes jeg har brugt, men til højre har jeg roteret lærredet en smule:

Men det skal de da vel også? Det ville jo også ske i virkeligheden, at man kunne se (hvis man besad evnen), at strøgene var foretaget fra en anden vinkel.

EDIT: Nu kan jeg se det. Sådan der skal det ikke være selvfølgelig.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Penslerne bevæger sig jo relativt til lærredet...ser det ud til. Så man skal altså rotere sin bevægelse ifht e rotation...æh...ser det ud til...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Dan R. Knudsen skrev:
Penslerne bevæger sig jo relativt til lærredet...ser det ud til. Så man skal altså rotere sin bevægelse ifht e rotation...æh...ser det ud til...

Så vidt jeg kan se skal man rotere sine Brush Tip negativt i forhold til rotationen af canvas. Så hvis ens canvas-rotation er på +58°, skal ens Brush Tip Angle være på -58°

Photoshop scripting giver adgang til rotateCanvas, så hvis man bare kunne auto-paste den værdi * -1 ind i Brush Tip's vinkel ...

Arh, pyt. Vinklen er oftest temmelig ligegyldig for de fleste Brush Tips ... det er bare frustrerende da jeg lige havde fået lavet en "perfekt" brush og så opdagede dette da jeg roterede lærredet.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Immer vieder Pinligt Selskab
Jeg synes det blev meget nemmere at arbejde digitalt efter den roterings funktion kom - i photoshop CS4 i 2008;D Har brugt den flittigt siden:D

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Hæ - som sagt er den svær at finde ;) - men det skal siges til min undskyldning at jeg er sprunget direkte fra min højtelskede CS3-pakke direkte til 5.5...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]