Dato og tid er 10. jul 2020, 13:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

FRANKA 24: OPERATION ROVMORD

Det er den spritnye Franka, vi har her, og vi er nu helt up to date med den hollandske udgave. “Operation Rovmord” er albummets titel – en flot, 45 sider lang fortsættelse af “Geheim 1948”. Altså endnu en two-parter fra Henk Kuijpers, sådan som han har gjort det med stor succés i de senere år. Franka serien er stadig i rivende udvikling, med mere løssluppen sex, mere lækker objektificering, og mere kontant kynisme end nogensinde; det er vist ikke for de helt små, dette sansebombardement af en tegneserie.

Kuijpers topper som tegner med bjergtagende totaler, uhyre detaljerede og en sand nydelse at betragte, og han har tydeligvis også brugt meget tid på at skrue en gennemresearchet fortælling sammen, en fortælling om svig, bedrag, had, begær, korruption, forræderi – ja, alt andet end den ægte, varme kærlighed, som Franka altid søger i de mere fredelige stunder.

Dem er der ikke mange af i denne tætpakkede fortælling, faktisk er de der kun at puste ud med, når Franka i tilbagelænet selvtilfredshed lader fortiden oprulle på laptoppen; en meget hemmelig og meget glemt fortid, der starter med en spillegæld på 100.000 dollars hos en falleret amerikansk general.

Her ser vi Franka’s reaktioner i små billeder i frimærkestørrelse, harmonisk placeret på de flotteste helsides layouts, der peger i retning af poster tegneserie, for senere at glide over i mere konventionelle sidelayouts. Da er vi nået frem til nutiden, og Franka kan endelig (!) få lov til at træde i karakter og gå i aktion.

Hvad vil det sige at bære rundt på tanken om, at man var et uønsket barn, et middel til at opnå noget helt andet, hvad gør det ved et menneske? Hævn er historiens leitmotif, historiens altoverskyggende tema. Ja, kuppet er spændende, originalt fortalt, og genialt tegnet, og der er også mange andre godbidder at hæfte sig ved i dette album, men hævntørsten er nu engang det, der driver historien frem, og man forstår, når den kære Franka har fået nok. Og så alligevel, er vores Franka den uskyldsrene engel, vi gerne projicerer i hende? Eller ser hun sig ikke for god til at udtænke sin helt egen lille hævn?

Som vold avler vold, ser man i “Operation Rovmord”, at også hævn avler hævn, for selv hævnen findes i både små og store størrelser. Det må vi sande, det får vi syn for sagen om, inden historien kan afslutte med et uskyldigt “ding dong”.

Fem stjerner ud af seks mulige.

Franka 24: “Operation rovmord”
48 sider, farver, hcforlag: Cobolt
tegner: Henk Kuijpers
forfatter: Henk Kuijpers
oversætter: Naja Møllmann-Ibsen
farver: Studio Leonardo
ISBN: 978-87-7085-676-8

GoogaMooga

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Selv om jeg er stor fan i forvejen, så må jeg sige at du får dette album til at lyde virkelig attraktiv. Lige nok antydning af historie til at vække appetitten uden at der er egentlige plot spoilers. Godt. Og tilstrækkelige beskrivelser af tegningerne til jeg "glemmer" forsiden. (Den (forsiden) hører ikke til blandt Kui'jpers bedste).

Jeg regner med stadig at være storfan efter dette album.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Gimli skrev:
Selv om jeg er stor fan i forvejen, så må jeg sige at du får dette album til at lyde virkelig attraktiv. Lige nok antydning af historie til at vække appetitten uden at der er egentlige plot spoilers. Godt. Og tilstrækkelige beskrivelser af tegningerne til jeg "glemmer" forsiden. (Den (forsiden) hører ikke til blandt Kui'jpers bedste).

Mange tak, Gimli, rart at vide, at anmeldelsen virker efter hensigten. :) Tænk, jeg havde slet ikke lagt mærke til forsiden, men jeg kan godt se, den ikke er helt i top, nu, du nævner det. Min helhedsvurdering forbliver dog den samme. :)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Gimli skrev:

Jeg har endnu kun læst første del, album 23, men vil snart læse album 24.

Ja, fin anmeldelse. Jeg er ikke fan af man spoiler handling i en anmeldelse, men netop kun lige akkurat giver en appetitvækker, nærmest så lidt som muligt eller skriver noget overordnet som intet spoiler, men som samtidig gør at man virkelig gerne vil læse historien. Og det gør du rigtig fint her:

Citat:
når Franka i tilbagelænet selvtilfredshed lader fortiden oprulle på laptoppen; en meget hemmelig og meget glemt fortid, der starter med en spillegæld på 100.000 dollars hos en falleret amerikansk general.

Og så skal vi da lige have forsiden ind, det hører sig lige som til.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]