Dato og tid er 25. nov 2020, 06:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg begynder at blive mere og mere forvirret omkring, hvordan en tegneserie skabes. I gamle dage (hvor alting var mere simpel og bedre :lol:), var der en eller to personer, som skabte en tegneserie. Enten var der en person, som både var forfatter og tegner, eller også var de to opgaver fordelt på hver sin person. (Der har sikkert været et hav af varianter af overlappende ideer og bidrag, men det var bare forskellige måder at spille en 2-mandshånd).

Men i de senere år er der begyndt at komme nogle supplerende betegnelser. Således er forfatterens arbejde delt op i en som udvikler; ideen og en som er; fortælleren. (Thorgal verden - Kriss af Valnor 8 ). Det kan jeg nogenlunde forstå. En overordnet ide/et "koncept" og det mere detaljerede handlingsforløb er muligt at dele op. Og jeg er ret sikker på, at der er nogle som er virkelig gode til at få udviklet grund-ideer, som bliver træt af at få alle detaljer til at passe sammen og cliffhangers til at passe til den ramme som albums giver.

Men nu har jeg stødt på en ny betegnelse; 'Iscenesætter'. (Jagten på tidsfuglen 9). Hvad er det for en funktion? Er det lidt som den amerikanske fordeling imellem; tegner og rentegner? Eller er det noget helt andet?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det handler højst sandsynligt om at finde en passende betegnelse for nogen, der har udført et overordnet/grundlæggende forarbejde, og som derfor har krav på en vis royalty - og derfor nødvendigvis må krediteres - uden at tage al æren fra dem, der faktisk har udført det håndværksmæssige arbejde i en bestemt anledning.

Formentlig har der stået metteur en scène på fransk, altså netop iscenesætter - eller instruktør, som man normalt ville betegne vedkommende, hvis der var tale om en film.

Forekommer typiske i meget gamle serier, som stadig fortsættes, men af nye tegnere og forfattere - og hvor de oprindelige skabere har sikret deres rettigheder til et univers.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Tak for buddet Carsten. Det lyder meget sandsynlig.

Jeg har lavet en hel database over, hvem der har været med i skabelsen, men af historiske årsager holder jeg fast i forfattere og tegnere, mens farvelæggere forbigås. Jeg vil lade iscenesættere forbigå i stilhed).

Nogle gange er det en vurderingssag, hvem der skal med i sådan en database. F.eks. Fuga (Pratts hjælpetegner til "maskinelle" tegninger) - han er meget sjældent kreditereret - men fra Corto i Siberien bliver det ret tydeligt, at det næppe er Pratt selv, der har tegnet; biler, toge mv.). Jeg er mere i tvivl om perioden før "Siberien".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]