Dato og tid er 1. jun 2020, 15:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg ved ikke lige, hvad der har været min vinkel til at vælge de 5 tegneserier ud, som jeg har valgt. Nogle af dem fordi jeg fik kendskab til dem i mine unge år, nogle langt senere. Men jeg tror at hvis der skal være en fællesnævner, så er det, at de havde noget nyt at tilbyde - selv om det har været på et subjektiv plan.

1) Havdrengen. Bi-serie i Fantomet.

Det var min bror som samlede på Fantomet. Og ja - der var nogle af historierne der var gode, men ikke ud over, hvad jeg synes jeg fandt i så mange andre "superhelte". (Dengang skelnede jeg ikke mellem 'overnaturlige' og 'overmennesker'). Men i en del af hæfterne var der historier om en dreng, der kunne trække vejret under vandet, og mest af alt stødte på eventyr. Min bror købte ikke direkte systematisk - og jeg fik aldrig den fulde historie, men serien fangede mig langt mere end fantomet. Det der med at det var en dreng, som ikke var egentlig overmenneske, men mere kæmpede som et "almindeligt" menneske - og så handlede kampen om naturen og dyrene. Det var først mange år senere det gik op for mig - måske var det også fordi den faktisk var fantastisk tegnet at jeg var hooked.
Vedhæftet fil:
Havdrengen - Fishboy.jpg
Havdrengen - Fishboy.jpg [ 302.8 KiB | Vist 410 gange ]

2) Edderkoppen nr. 32

Jeg havde stødt på Spiderman inden jeg købte dette - mit første Edderkoppe-hæfte. Og jeg var hooked. Først og fremmest Edderkoppens "privatliv", som jeg i den grad kunne identificerer mig med; Nørd - problemer - god til piger på venskabelig basis. Edderkoppen blev min absolut foretrukne superhelt. Jeg havde læst superman - de var ok. Jeg havde set enkelte Batman - dengang ikke lige mig. Hulk og De fantastiske 4 samlede min bedste ven på - også Dæmonen. De var ok - men privatpersonerne bag superhelten kunne jeg ikke rigtig forlige mig med. Det var også det, at Peter Parkers største styrker samtidig var hans "svaghed" - eller det som gav ham problemerne, som jeg har fundet spændende - uden at det var formuleret som eksplicit dengang.

Vedhæftet fil:
Edderkoppen - Morbius' sidste kamp.jpg
Edderkoppen - Morbius' sidste kamp.jpg [ 53.74 KiB | Vist 410 gange ]

3) Thorgal - Bueskytterne

Jeg har for ikke så lang tid siden, forklaret hvordan dette album fik mig skubbet fra tegneserie som hobby til tegneserie som fascination/samler/fan. Dette album opfatter jeg stadig som et af de ultimative spændings-album der er udkommet inden for de europæiske tegneserier. Sikkert godt hjulpet til af, at jeg selv dyrkede bueskydning som teenager/ung mand. Det er virkelig guf. Selv om dette album mest af alt ligner noget fra den tidlige middelalder - så var Thorgal den første serie jeg stødte på, som havde Vikingerne som historisk reference.

Vedhæftet fil:
Bueskytterne.jpg
Bueskytterne.jpg [ 73.02 KiB | Vist 410 gange ]

4) Rejsen til Italien - 1+2

Denne miniserie fik udvidet min horisont på flere måder. Først og fremmest er det en kærlighedshistorie, som primært reelt er for unge/voksne - og den fangede mig lige så intenst som en god spændingshistorie. Det var virkelig overraskende. Følelser, midtvejskriser, fortidens kærlighed blandet med nutidens oplevelser og problemer og at kærligheden/forelskelsen ikke følger en given skabelon, det var virkelig noget som fik revet mig ud af en naiv ungdomsforståelse. Men som jeg også tidligere har forklaret - slutningen på bind 2 - de sidste 2 sider - der fik jeg en yderligere forståelse af, hvad det er tegneseriemediet kan, som film-mediet aldrig kommer til at kunne. Timing, billedskift, og "panorering" fra en scene til en anden. Wauw.

Vedhæftet fil:
Rejsen til Italien 1.jpg
Rejsen til Italien 1.jpg [ 94.97 KiB | Vist 410 gange ]
Vedhæftet fil:
Rejsen til Italien 2.jpg
Rejsen til Italien 2.jpg [ 104.37 KiB | Vist 410 gange ]

5) Lysbrigaden

Den første tegneserie som jeg oplevede havde det religiøse islæt som bærende element i en spændingsfortælling. Det at de bibelske referencer direkte understøttede og udvidede fortællingen - frem for at de er inddraget som et lidt belærende supplement - det var (og er) vildt. Dertil kommer at det er en tegneserie, hvor jeg i den grad oplevede det modsatte af; Rejsen til Italien. - Denne historie kunne jo næsten transformeres direkte over til filmlærredet (tegnet eller spillet) - uden de store vanskeligheder. Min erfaring med amerikanske tegneserier (efter superhelte-hæfterne) er begrænset. Men denne her fangede mig - og har helt sikkert været med til, at jeg i dag også er begyndt at købe engelsk-sprogede tegneserier - efter at de næsten er opgivet at de danske forlag.

Vedhæftet fil:
Lysbrigaden.jpg
Lysbrigaden.jpg [ 48.69 KiB | Vist 410 gange ]

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

[quote="Gimli"]Jeg ved ikke lige, hvad der har været min vinkel til at vælge de 5 tegneserier ud, som jeg har valgt. Nogle af dem fordi jeg fik kendskab til dem i mine unge år, nogle langt senere. Men jeg tror at hvis der skal være en fællesnævner, så er det, at de havde noget nyt at tilbyde - selv om det har været på et subjektiv plan.

1) Havdrengen. Bi-serie i Fantomet.

Det var min bror som samlede på Fantomet. Og ja - der var nogle af historierne der var gode, men ikke ud over, hvad jeg synes jeg fandt i så mange andre "superhelte". (Dengang skelnede jeg ikke mellem 'overnaturlige' og 'overmennesker'). Men i en del af hæfterne var der historier om en dreng, der kunne trække vejret under vandet, og mest af alt stødte på eventyr. Min bror købte ikke direkte systematisk - og jeg fik aldrig den fulde historie, men serien fangede mig langt mere end fantomet. Det der med at det var en dreng, som ikke var egentlig overmenneske, men mere kæmpede som et "almindeligt" menneske - og så handlede kampen om naturen og dyrene. Det var først mange år senere det gik op for mig - måske var det også fordi den faktisk var fantastisk tegnet at jeg var hooked.
Vedhæftet fil:
Havdrengen - Fishboy.jpg

Jeg tror desværre aldrig vi fik slutningen i Fantomet. Men så vidt jeg er orienteret, mødte han endelig sine forældre efter mange hundrede siders søgen.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
For lidt tid siden var der en der bragte den sidste side af Havdrengen, det var måske endda herinde.
Jeg læste Havdrengen engang imellem, men synes Fantomet historierne var noget bedre.

Vedhæftet fil:
Havdrengen sidste side optimized.jpg
Havdrengen sidste side optimized.jpg [ 378.89 KiB | Vist 392 gange ]

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Havdrengen fik heller aldrig "tag" i mig, men hovedserien, Torpedo 1936 og, mod slutningen af serien, Zorro var fine sager.

mvh.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Robin skrev:
Havdrengen fik heller aldrig "tag" i mig, men hovedserien, Torpedo 1936 og, mod slutningen af serien, Zorro var fine sager.

mvh.

Jeg har vist læst de fleste af Fantomet historierne siden nummer cirka 50, men bi-serierne har så vidt jeg husker aldrig grebet mig. Jeg tjekkede dem ud og læste dem engang imellem, men mange gange har jeg vist også skippet dem og bare sprunget til næste Fantomet blad. Mine blade er alle købt i antikvariater så det var ikke fordi jeg havde ventetid til næste Fantomet udgivelse, jeg gik bare til det næste blad fra købsbunken fra antikvariatet. Jeg kan ikke engang huske at Zorro blev bragt.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg hopper med på vognen og kommer med 5 tegneserier jeg ikke glemmer. Listen bærer markant præg af de tegneserier jeg husker fra min barndom. Ikke nødvendigvis de 5 bedste tegneserier jeg har læst, men ubetinget nogle af de tegneserier jeg har læst flest gange.

1. Jeg er ubetinget en stor ande fan, og da ca. 3.000 stk. af min samling på ca. 3.500 stk. tegneserier er Anders And/Disney tegneserier, så har jeg valgt mit første Anders And blad til at illustrere dette:
Billede

2. Den eneste Tarzan tegneserie jeg nogensinde har læst, men jeg er stor fan:
Billede

3. Jeg tror ikke at der udgivet andre albums med Tony Thumbe, men jeg har godt læst "Søuhyret fra Volapyk" mange gange:
Billede

4. Alle 3 historier i "De sorte smølfer" er fantastiske ikke mindst titel historien:
Billede

5. Det var en svær en om jeg skulle vælge "Arvestriden" eller "Operation stilhed" men det endte med at blive førstnævnte da den viser Spirillens første optræden:
Billede

Og så er der selvfølgelig alle dem der ikke blev plads til som f.eks. Tintin, Asterix, Lucky Luke m.fl. men det skyldes nok mest at jeg ikke lige kan udpege enkeltstående albums i disse serier. Knold og Tot årgang 1974 eller 1981 kunne også være nævnt da de er hovedårsagen til at jeg efterhånden har 60 hæfter med dem.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Maverick, der er i hvert fald nogle jeg husker rigtig godt. Russ Manning opfattede jeg som Tarzans Carl Barks, jeg fandt i hvert fald hurtig ud af at der var en tegner, der var meget bedre end alle de andre og typisk var historierne det også. Som sædvanlig anede jeg ikke hvad tegnerne hed, men det var bare at blade ind og så opdagede jeg lynhurtig om det var den gode Tarzan tegner eller ej. Jeg har støvsuget en del antikvariater for at finde Manning historier. Den historie jeg husker bedst er Tarzan Pellucidar, Landet i Jordens Indre.

Smølferne også kæmpestore i min bog og som blev læst igen og igen, men jeg havde Smølf den Store så det er den jeg især husker.

Og Splint & Co. Arvestriden den opfattede jeg i lang tid som det bedste album i serien. Det er så skiftet nu, men det er stadig et super album.

Anders And er jeg også vokset op med og har mange blade, men jeg kan på ingen måde huske mit første hæfte og heller ikke det hæfte du viser, selv om jeg har en del Ekstrahæfter.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Antaeus skrev:
Maverick, der er i hvert fald nogle jeg husker rigtig godt. Russ Manning opfattede jeg som Tarzans Carl Barks, jeg fandt i hvert fald hurtig ud af at der var en tegner, der var meget bedre end alle de andre og typisk var historierne det også. Som sædvanlig anede jeg ikke hvad tegnerne hed, men det var bare at blade ind og så opdagede jeg lynhurtig om det var den gode Tarzan tegner eller ej. Jeg har støvsuget en del antikvariater for at finde Manning historier. Den historie jeg husker bedst er Tarzan Pellucidar, Landet i Jordens Indre.

Jeg har et stykke tid overvejet at skulle have fat i nogle flere albums med Russ Mannings Tarzan. Det nævnte album er noteret.

Antaeus skrev:
Smølferne også kæmpestore i min bog og som blev læst igen og igen, men jeg havde Smølf den Store så det er den jeg især husker.

Smølf den Store er også et fremragende album, men De sorte smølfer har jo også den første historie med Gargamel.

Antaeus skrev:
Og Splint & Co. Arvestriden den opfattede jeg i lang tid som det bedste album i serien. Det er så skiftet nu, men det er stadig et super album.

Enig. Jeg vil sige at Operation Stilhed kun tabte med et mulehår, og det der gjorde udslaget til fordel for Arvestriden var at det var den første historie med Spirillen.

Antaeus skrev:
Anders And er jeg også vokset op med og har mange blade, men jeg kan på ingen måde huske mit første hæfte og heller ikke det hæfte du viser, selv om jeg har en del Ekstrahæfter.

Reelt set burde jeg vel have postet et billede af en historie med Carl Barks, Don Rosa eller Paul Murry, men valget faldt på mit første blad. Jeg kan rent faktisk også udpege min første Lommeanden:
Billede

Og min første Jumbobog:
Billede

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg har lige kigget efter og kan faktisk identificere mine 10 første Anders And blade tilbage fra da jeg var 4 år gammel i 1985 8)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Tråden handler ikke om de bedste, men de tegneserier man ikke glemmer. Så mon ikke du har valgt helt rigtig den første gang.

Jeg kan ikke udpege mine første tegneserier, kun inden for album.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Robin skrev:

mvh.

Jeg har vist læst de fleste af Fantomet historierne siden nummer cirka 50, men bi-serierne har så vidt jeg husker aldrig grebet mig. Jeg tjekkede dem ud og læste dem engang imellem, men mange gange har jeg vist også skippet dem og bare sprunget til næste Fantomet blad. Mine blade er alle købt i antikvariater så det var ikke fordi jeg havde ventetid til næste Fantomet udgivelse, jeg gik bare til det næste blad fra købsbunken fra antikvariatet. Jeg kan ikke engang huske at Zorro blev bragt.

Zorro var vist kun med i de sidste hæfter, 359 - 369, de var i farver, og hvis du ikke har købt dem fra nye, så er de sjældent set i de efterhånden få antikvariater - eller i det hele taget, og hvis de ses, så er det tit til halvhøje priser.

mvh.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg fik fat i en hel del af Fantomet i farver, men om jeg lige fik de allersidste skal jeg ikke kunne sige.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Der var Toth back-ups i nogle af de sidste numre.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

De her to har også en plads hukommelsen. Den første havde min bror med hjem til mig en gang, jeg var syg.
Vedhæftet fil:
IMG_0831.JPG
IMG_0831.JPG [ 57.34 KiB | Vist 251 gange ]

Denne her købte jeg selv efter på mystisk vis at have overset de første numre :shock: Så måtte jeg jo ud og finde dem :D
Vedhæftet fil:
IMG_0830.JPG
IMG_0830.JPG [ 62.34 KiB | Vist 251 gange ]

mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]