Dato og tid er 1. jun 2020, 14:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Inspireret af Henrik Rehr og Sussi Bech så skal vi da også en "fem tegneserier jeg ikke glemmer".

http://bogrummetwp.dk/artikler/tegneser ... e-glemmer/
http://bogrummetwp.dk/artikler/tegneser ... r-2-2-2-2/

Du kan lade dig blive inspireret af Rehr og Bech, men du bestemmer selv din indgangsvinkel og om du vil komme med fem historier eller mindre.

De jeg nævner er fra forskellige perioder og dem jeg husker bedst af forskellige årsager. Især barndommens læsning var lidt mere magisk og jeg havde det også med at læse historierne gang på gang på gang så de hænger sikkert fast for evigt. Min liste er ikke særlig overraskende for dem som har fulgt med herinde, det er de store klassikere som hænger bedst i min bevidsthed. Men jeg er spændt på at se jeres bud.

1. Mickey Mouse - De Meget Mystiske Fodspor
De første tegneserier jeg husker bedst er Rasmus Klump samt Carl Barks og Paul Murry historierne i Anders And bladet. Af dem er den historie jeg husker bedst Paul Murry historien Mickey Mouse - De Meget Mystiske Fodspor. Det skyldes den helt særlige stemning, hvor et uhyre er løs i byen. Det tager alle byens politifolk, byen forlades af alle og kun Mickey og Pluto er tilbage i byen og så hører man uhyret. Og så selvfølgelig Murrys altid betagende og let genkendelige tegninger.
Vedhæftet fil:
Skærmbillede 2020-03-13 kl. 14.35.35.png
Skærmbillede 2020-03-13 kl. 14.35.35.png [ 955.3 KiB | Vist 736 gange ]

2. Tintin - Den Blå Lotus
Firkløveret Tintin, Asterix, Lucky Luke og Splint & Co. var det næste helt store i min bevidsthed efter historierne i Anders And bladet. Jeg havde to Tintin album, et Asterix og et Lucky Luke album og af dem der fremstår Tintin Den Blå Lotus som noget helt særligt. Og det er endda en historie uden flere af de senere så vigtige bipersoner i Tintin universet. Jeg kan huske noget at det der betog mig mest var at ud af det blå kunne man blive ramt af en pil med vanvidsgift, det at det foregik i Kina og at Tintin fik en god ven i Chang. Åh ja og så den lyssky hule - Den Blå Lotus og den flotte forside med dragen.
Billede

3. Blake & Mortimer - Det Gule Mærke
Mange serier som fx Fantomet, Modesty Blaise og Prins Valiant har haft en stor plads i mit hjerte, men en historie skiller sig ikke virkelig ud. I stedet går jeg til Blake & Mortimer fordi det var en smule senere (måske 13-14 år) jeg opdagede serien og her var jeg blæst væk. Det var en slags Tintin, men mere voksen og alvorlig og slapstick humoren cuttet væk. Men det gjorde bare serien endnu bedre og det mystiske, spændingen og stemningen og den gode fortælling og tegninger gjorde at den kom helt op at ringe.
Billede

4. Blueberry - Jernhesten historien
I barndommen stødte jeg både på Linda og Valentin samt Blueberry, men ingen af dem virkede videre interessante på mig dengang. Da Linda og Valentin kom som samlebind havde jeg egentlig bestemt ikke at købe dem, men af en eller anden grund købte jeg dem alligevel og havde ikke været underholdt så godt i mange mange år af en "ny" serie. Jeg måtte på biblioteket og låne forud da jeg ikke kunne vente på de nye samlealbum kom ud.
Blueberry fik jeg anbefalet igen som voksen og da jeg nåede til Jernhesten historien så opdagede jeg at Blueberry var helt oppe i mesterværkskategorien og noget af det bedste jeg havde læst. Ingen af de mange nyere historier kunne hamle op med denne serie og så fortsatte serien i samme høje klasse, det er yderst sjældent at nogle serier kan levere det. Det jeg især syntes var godt var at den var så godt fortalt og med mange forviklinger og man kom meget tæt på Blueberrys tanker og løsninger i et kompliceret spil og fortælling.
Billede

5. Russ Cochrans EC Weird Science - Seeds of Jupiter
EC var en serie jeg spurgte Googa om var noget værd og han skrev det var det bedste der nogensinde er blevet lavet. Så jeg blev lidt nysgerrig og har fået skaffet en hel del af Russ Cochrans EC kassetter hjem. Weird Science trak mest så den startede jeg med og opdagede at de formåede at fortælle gode historier på kun 8 sider og samtidig fremragende tegnet. Jo, jo måske lidt naive, men jeg var godt underholdt og fik også et godt indblik i en af den tids helt store serier. Den historie jeg husker bedst og som jeg kan udenad og har fanget mig mest var "Seeds of Jupiter" tegnet af Feldstein. Historien er simpelt og omhandler hvordan et uhyre fra rummet terroriserer, men de får kontrol på det hele, men en lille fodfejl sker i slutningen og den er katastrofal og meget sigende for mange af EC historierne.
Vedhæftet fil:
Skærmbillede 2020-03-13 kl. 16.54.16.png
Skærmbillede 2020-03-13 kl. 16.54.16.png [ 600.37 KiB | Vist 736 gange ]

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Kom endelig med jeres bud, det behøver ikke være fem og med billeder.
Jeg kan bare godt lide at gøre lidt ud af startindlægget.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Jeg ved ikke om jeg kan komme op på 5,
1. men en af de første serier, som virkelig gjorde indtryk på mig, var Conan af Barry Smith. Jeg kan hverken huske titel eller noget, men som 10-12 årig fik jeg en stak SM af en fjern slægtning. Det var i det hele taget et fedt blad, men aldrig i mit liv, havde jeg set så fede tegninger.

2. Tavshed. Der har jeg vel været 15-16. Tegningerne var i den grad anderledes. Faktisk lidt grimme, men på den fede måde. Jeg blev nærmest suget ind i universet.

3.-4. som Anteus har jeg også en ECserie med. Min er fra den store skrækbog. Til trods for, at den er fra starthalvfjerserne, fik jeg først læst den omkring 87-89. Der var i bogen mange historier, som gjorde indtryk, men 2 skilte sig ud.
Den første er den med slagteren, som sælger dårligt kød. Lige indtil sønnen, som har spist noget af kødet hos en ven, vender hjem og er dårlig. Sidste billed, hvor konen står i butikken og manden ligger parteret i kølemonteren. Fantastisk.
Den anden historie i bogen, er den med fængselsinspektøren, der bliver begravet levende.
5. Hulk af Herb Trimpe, som gik i de første numre af Marvel Klubben. Som med Conan, var tegningerne bare klasser over, hvad jeg ellers var vant til.

Så blev det alligevel til 5 stks.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Vi skal mange år tilbage, og det er ikke nødvendigvis mine favoritter, men ting, der gjorde DYBT indtryk:

1. Paul Murry - Anders And som mælkekusk, og hesten Lotte, tror jeg nok. En meget følsom historie for en lille og følsom dreng; den bevægede mig dybt, og er vel nok det bedste eksempel på når Murry ruller de store følelser ud.

2. Barry Smith's Conan i SM - Elefantgudens Tårn. Ikke bare pissefedt, men også utilsigtet psykedelisk, føltes som en feberdrøm. Barry Windsor Smith har selv kaldt den historie for "the summation of my work".

Billede

3. Luke Cage i SM Solo - origin historien af George Tuska. Før jeg blev bidt af sort popkultur, før soul, funk, blaxploitation, og alt sådan noget, var der Luke Cage. Drønfedt, og en legendarisk forside.

Billede

4. Harvey Kurtzman - Jungle Book. Lånte den af en bekendt i Odense, c. 1984, den originale pbk fra Ballantine, længe før Kitchen og Dark Horse udgaverne. Kurtzman's mesterværk fra 1959 opsummerer og satiriserer det mest stilfulde årti i det 20. århundrede, 1950'erne.

Billede

5. Superserien Senior - Linda og Valentin, Storbyen der druknede, en enkelt euroklassiker bed sig godt fast, L&V for første gang på dansk. Jeg var vild med den lækre, halvkarikerede streg og den forsumpede dystopiske storby. Især maskinpistolbilledet husker jeg tydeligt.

Billede

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Googa, det må være den her Paul Murry historie. Det er ikke en jeg lige umiddelbart kan huske at jeg har læst.

https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+120-02

Vedhæftet fil:
us_wdc_120_02_001.jpeg
us_wdc_120_02_001.jpeg [ 85.76 KiB | Vist 676 gange ]

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ja, det er den. Gad godt eje den igen. Har du US comic detaljerne?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Ja, det er den. Gad godt eje den igen. Har du US comic detaljerne?

Ja, de står jo i mit link.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Cool ! Tak!

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Sjovt at der to Murry, Smith og EC ud af så få valg.

Barry Smith tegner godt, men jeg har det ikke særlig godt med hans måde at tegne ansigter. De ser underlige ud. Hvordan har i det med hans ansigter?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Anteua, jeg har det lidt som dig.

mvh.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Jeger/var vild med ham. Specielt SM Solo nr.21. Mht. Ansigter har jeg det fint, men det er da rigtigt at Conan ofte har et lidt vildt udtryk i ansigtet.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Vedhæftet fil:
IMG_0817.JPG
IMG_0817.JPG [ 43.5 KiB | Vist 506 gange ]
Denne her, mand, den prægede mig i dén grad. Humoren, tegningerne, jeg kopierede, tegnede efter, læste, genlæste, sagde : jeg græmmes!
Vedhæftet fil:
IMG_0818.JPG
IMG_0818.JPG [ 38.8 KiB | Vist 506 gange ]
Denne her læste jeg i smug. Vi gav den til fætter John i julegave. Jeg græd af grin og fik min seks år ældre bror med på den, og vi lærte flere af boblerne udenad. Efterfølgende gik der samleri i den!
Vedhæftet fil:
IMG_0819.JPG
IMG_0819.JPG [ 40.7 KiB | Vist 506 gange ]
Det her var min brors. Den var sjov. Jeg fik den, da han flyttede hjemmefra og har den endnu!
Vedhæftet fil:
IMG_0820.JPG
IMG_0820.JPG [ 60.53 KiB | Vist 506 gange ]
Jeg måtte ikke se filmen, var for lille, men min bror og hans venner legede det her og kunne grine som the Scarecrow! Jeg måtte nøjes med tre hæfter!
Vedhæftet fil:
IMG_0821.JPG
IMG_0821.JPG [ 51.78 KiB | Vist 506 gange ]
Mit første Batman blad! Nok sagt!

Der er flere!

mvh.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Hm. Ja. Hvordan startede det hele?

Ingen i familien læste tegneserier, men tidligt fik jeg Anders Andbladet ugentligt, og jeg kan huske, at jeg måtte købe Sølvpil fast, og ofte når vi besøgte mine forældres forældre i Silkeborg, måtte jeg få Fart & Tempo, Seriemagasinet og hvad jeg nu ellers faldt over, i det antikvariat, som lå tættest på mine bedsteforældre. Allerbedst var det, når jeg var syg eller der var ferie, for så fyldte min far simpelthen to plasticposer med indkøb fra antikvariatet, og det var en ren læseskattekiste.

Nu hvor jeg nærmer mig de 100 år og en sommer, så browser jeg stadig diverse steder, hvor man kan være heldig at finde guf fra fortiden, og der er et mønster.

Billede

Jeg napper gerne Seriemagasinet, når det er muligt. Jeg kan simpelthen huske, hvor meget jeg elskede dette blad, dets alsidighed og den herlige skiften mellem de sjove og gakkede sider, BBBB og Gak Gak Gade 113, og de mere spændende og uhyggelige. Steve Roper, Mike Nomad, Kerry Drake og hvad de ellers hed.

Jeg har dog efterhånden et halvsløjt syn, så jeg kan næsten ikke læse fonten i Seriemagasinet. Jo, med lys og lup, men det orker man jo ikke altid. Seriemagasinet må dog være en af de fem, som for alvor har ætset sig ind i mit tegneseriesind.

Billede

Fart og Tempo havde det hele, og i modsætning til Seriemagasinet, så var det i farver. Igen, den mangfoldighed af serier må have haft en betydning. Helt og aldeles.

Og jeg må havde stiftet bekendtskab med min yndlingsgenre i Fart & Tempo, westerngenren, og det må have været cirka på samme tid, da jeg måtte være sent oppe om lørdagen og se film med mine forældre. Her husker jeg vidunderlige westerns, hvoraf jeg med gru kan huske enkelte sekvenser, hvor især uretfærdigheder blev vist. Mit sociale sindelag og mit politiske ståsted må have været næret af disse scener.

Jeg har ingen Fart & Tempo'er mere, og det er en skam. Jeg ville gerne have dem, og læse dem højt for mine unger.

Billede

Nu kan jeg ikke fordrage gysere eller thrillere, men sådan har det ikke altid været. Da jeg var barn og ung, kunne det ikke blive skræmmende eller blodigt nok. Gys skulle der til. Jeg elskede at gyse om lørdagen, når DR viste Gysertimen, men hold kæft hvor var jeg bange.

Jeg købte Vampyr, Skræk, Gru. Ja, næsten alt der bare mindede om noget creepy eller spooky. Et par af mine yndlingslærerhistorier (historier jeg fortæller til mine elever) stammer fra Gru.

Jeg anede det ikke dengang, men det må have været i tiden omkring puberteten, for jeg kunne blive helt rundtosset i underlivet, når den utro kvinde skulle straffes og fx mures inde sammen med sin elsker, dybt nede i kælderen. He. Sådan er der så meget.

Billede

Tintin var næsten min number one. Kun næsten for jeg elskede Anders And højere. Jeg pløjede alle album igennem, og jeg har et enkelt foto fra Silkeborg, hvor jeg og min søster Marianne er i haven, og jeg læser Den mystiske stjerne. Hun er omkring et år gammel, så jeg må have været cirka syv. Kan det passe? Vi taler 1972. Ja. Det kan passe.

Mit yndlingsalbum var Flight # 714 til Sydney, for jeg syntes, at det var fucking spændende. Jeg var jo fast gæst i Bogbussen, som kom to gange om ugen, og jeg lånte altid kassettebåndene med Tintin, og jeg sad med saftevand, albummet, ørebøffer så andre ikke blev forstyrret, i den lille stue, og så lyttede og læste jeg i et væk.

Nu, som 100 årig, har jeg lånt alle de Tintinbånd, som jeg har kunnet få fat i, og jeg kan sgu alle replikker stadigvæk. Bedste og mest mindeværdige lydminde må være fra De syv krystalkugler, fra starten hvor Tintin, Terry og kaptajn Haddock er i teatret og møder mediet Yamila. Det skrig som mediet Yamila udstøder, da hun sidst i trancen beretter om en af de smittede... Gys.

Anders And til sidst, men han og vennerne fra Andeby fyldte mest og må have betydet allermest. Der er så mange Murry'er og Barksfortællinger, som i dag stadig holder, og jeg har grinet og grinet og grinet. Noget der er SÅ vigtigt at gøre som barn, såvel som nu i disse åndssvage Coronatider.

Mit bedste andeminde er fra Jumbobog nummer 6, Anders And og Bjørnebanden. Anders bliver fanget af banden og ved brug af en hypnotisør, så tror og håber Bjørnebanden, at Anders kan røbe kombination til at komme ind i Onkel Joakims pengetank. Det sker selvfølgelig aldrig, for Anders plaprer løs. En magisk historie, som jeg elskede og stadig elsker, er cirka midt i bogen. Anders og ungerne er på camping og vores andeven læser om tidevandsbølger. Han bliver så optaget af disse bølger, som åbenbart kan forårsage udsving i vores evne til at tænke ligisk, at nevøerne beslutter sig for at drive lidt gæk med ham. De laver natlig oversvømmelse, og da Anders næste dag vågner, så tror han, at det er tidevandsbølger der nu er kommet, og at han er blevet skideklog. Det er så skruphamrende skørt og sjovt, og jeg kan, så mange år efter, huske hvert eneste gag og tåbelige situation han kommer ud for.

Så Gru, Seriemagasinet, Tintin, anden og Fart og Tempo. De fem satte sig fast. Og sidder der vist endnu.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Berti, åh ja Sølvpil, dem har jeg også mange af og storlæste dem som dreng.

Men hverken Seriemagasinet, Fart & Tempo eller GRU var noget jeg læste ret meget af. Seriemagasinet har jeg læst lidt af, men samtidig opdagede jeg Agent X9 og det synes jeg var meget bedre så det blev kun til lidt læsning i Seriemagasinet. Fart & Tempo har jeg fået indkøbt, men mange af dem har vi fået i albumformat. Vi mangler blandt andet at Faraos tager sig sammen og udgiver Michel Vaillant.

Jeg kommer også i tanke om de mange små pocket hæfter, især krigshæfterne som Kampflyver, Commando, og Battler Britton m.f., dem storlæste jeg også på et tidspunkt, men ikke genlæste som så mange andre og det er ikke sådan at jeg husker enkelthistorierne.

Og ja Barks' Anders And og Tintin ender som regel øverst når man spørger tegneseriefolket nærmere ind til favoritter.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Øjjjj, hvordan kunne jeg glemme FART OG TEMPO NR. 1, som min far sendte mig over at købe hos Onkel Hans (kiosk) i Degnestavnen, da jeg kom hjem fra skole, fordi min far havde set en reklame for det!

mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]