Dato og tid er 19. sep 2020, 06:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Langtrukkent, alt for zen mig i røven agtigt?

Eller drømmende, betagende, sælsomt, ned i tempopositivt?

Er Corto noget for dig? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, er der noget galt med dig?

Selv er jeg lidt on and off. Det afhænger af mit eget sind. Har jeg ro, så ja. Har jeg uro, så burde jeg måske alligevel nappe en Corto, men gør det sjældent.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Det er lang tid siden jeg har læst en Corto og jeg har ikke læst så mange.

Men jeg husker at jeg godt kunne lide Corto Maltese i Sibirien.
Billede

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg kan også godt lide Corto i Sibirien og Balladen om det fordømte hav. Det er 2 solide - omend lidt særegne - fortællinger. Men; Det gyldne hus og de mindre historier jeg har læst (I skorpionens tegn og Voodoo for præsidenten) har ikke været overvældende. Nogle af de mindre historier er egentlig ok, men stopper lidt for hurtigt, til at de rigtigt gribber mig. Jeg har efterhånden anskaffet det meste, men har altså en del til gode. Er lidt spændt på; Legenden om Venedig - men ellers er det ikke de album jeg har de største forventninger til.

Jeg tror at nogle serier er så specielle, at de enten får læseren til at stå af - eller griber ham/hende så stærkt, at de hæver det læste op blandt det ypperste. Corto er ikke mainstream - det er en serie, man er nødt til at forholde sig til. Og heldigvis for at den slags også eksisterer.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg syntes Corto Maltese er fantastisk, alt lige fra illustrationerne til manuskriptet. Illustrationerne foretrækker jeg dog i s/h fremfor farver og når det kommer til manuskripterne, så foretrækker jeg de der ikke foregår i en drømme verden. Særligt nogle af de historier hvor han er i Caribien (mener jeg det er), med lidt smugleri og eventyr. Der er en tidsånd over fortællingerne som jeg savner lidt i andre værker, derudover syntes jeg ikke der er så mange der er sat i mellemkrigstiden - om end jeg nu tror at jeg ville have nydt Corto lige så meget, havde det foregået før første verdenskrig.

Men karakteren Corto som en romantisk drømmer der nødigt involverer sig, men gør det alligevel fordi det er det rigtige at gøre - uden at virke frelst - fungerer fantastisk. Corto er så absolut på min top ti over bedste serier, selvom jeg som benævnt før, ikke er så frygteligt glad for de mere drømmende album.

Men overordnet set er jeg generelt ovenud glad for Pratts værker, hvilke ofte - på den gode måde - minder meget om hverandre.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Argentinsk Tango er også et glimrende album. God historie og stemningsfulde tegninger, selv når de er sjusket tegnede og kun lige akkurat kommunikerer, hvad Pratt vil have dem til.

Ligesom hos Picasso (til sidst) skal der stort talent og erfaring til for at turde/kunne tegne så simpelt og så alligevel få følelser igennem til beskueren/læseren.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

I min bog - eller rettere tegneserie :D - så er både Pratt og Corto noget helt, helt specielt på alle parametre. Og har alle dage været det. Når det er sagt, så er der naturligvis forskel på de enkelte albums og hans forskellige perioder rent tegnemæssigt. Men en lang stribe af hans albums er og vil altid være i særklasse for mig.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Modtaget M. Men hvad gør Corti så fantastisk?

Hverken tegninger eller plot råber weltklasse til himlen. Måske er det det der nærmest Hemingwayske, at man ikke får så pokker meget at vide...

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Pratt var en stor tegner, men fik dog hjælp til at tegne køretøjerne, der ikke var hans styrke.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg synes at de historier, lange som korte, der foregår under og efter første verdenskrig, er rigtig gode. Men så er der Mu og Helvetia, de er slet ikke mig. Smag og behag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]