Dato og tid er 22. okt 2019, 11:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Er der virkelig ikke nogle unge menesker, der opdager tegneserierne lyksaglighedeR i bred forstand og hopper med på dette medie? Ved det ikke, jeg har ikke lavet nogen dybdegående analyse, men da jeg var på Copenhagen Comics i år, var der en del ca. 14-15 til 25 årige i f. eks. Fyens Antikvariats stand. Der bleve indkøbt bunker af Edderkoppen/Hulk/Seriemagasinet og andet fra 5,- kr. pr. stk. - kasserne. Der var således nogle unge, der vil et eller andet og som forhåbentlig bliver hængende?

mvh.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Robin skrev:
Er der virkelig ikke nogle unge menesker, der opdager tegneserierne lyksaglighedeR i bred forstand og hopper med på dette medie? Ved det ikke, jeg har ikke lavet nogen dybdegående analyse, men da jeg var på Copenhagen Comics i år, var der en del ca. 14-15 til 25 årige i f. eks. Fyens Antikvariats stand. Der bleve indkøbt bunker af Edderkoppen/Hulk/Seriemagasinet og andet fra 5,- kr. pr. stk. - kasserne. Der var således nogle unge, der vil et eller andet og som forhåbentlig bliver hængende?

mvh.
Mit gæt er, at mange unge mennesker vil synes sådan et udvalg er sjovt, måske især de superhelte, de alle sammen har set på film. "Orv, Spider-Man fås også på tegneserie!" For 5 kr. pr. stk. kan man få underholdende læsning for meget få penge. Det er jo ikke sådan, at unge mennesker ikke ved, hvordan man læser tegneserier eller ikke har lyst til det. Så de kan sagtens bruges til fordrive tiden med. Et intermezzo i en verden, der har SÅ mange andre tilbud, der ikke fandtes i gamle dage.

Men derfra og så til at begynde at samle på dem ... det lyder usandsynligt. Hvis man er 15 år må det være noget nær uoverkommeligt, ikke mindst økonomisk, selv hvis man fik den idé. Også selv om man måske nok kan finde nogle antikvariater, der har et par bunker med blade til 5 kr. Der er ligesom ikke mulighed for langsomt at opbygge en samling af nye udgivelser, som de fleste her på stedet har gjort, for der er ingen nye udgivelser (i bladform). Så der er ikke noget naturligt incitament, som der var engang.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Carsten Søndergaard skrev:

For visse typer serier, som historisk har levet i kraft af biblioteksindkøb, er udviklingen et kvælertag. Specielt tegneserier for mindre børn. Yakari er fx forlængst bukket under. I gamle dage var oplaget 7.000 eksemplarer, og omkring de 6.000 blev købt af biblioteker. For de sidste udgavers vedkommende var oplaget nede og røre ved 300, hvoraf de 200 var bibliotekskøb. Med andre ord var der næsten ingen private købere, og uden et solidt antal private købere kan ingen udgivelser overleve i dag. Det kunne de godt tidligere.

I dag ville biblioteksindkøbet for Yakari nok være 100 eller endnu mindre. Det samlede salg ville være omkring 150 eksemplarer. Og det går jo ikke. Selv om alle ELSKER Yakari. Men kærligheden omsættes ikke til anskaffelse. Det samme gælder Smølferne, der ligger for døden. I 70'erne var biblioteksindkøbet af hvert Smølferne-album formentlig mere end 10.000 eksemplarer pr. album. For seks-syv år siden 500, derefter 300, 200 ...
[..]
Er der nogen biblioteker, der stadig har begrænsninger på udlån af tegneserier? I gamle dage havde mange biblioteker et max på 10 eller 20 ad gangen, simpelthen fordi mange lånere ellers ville læsse bjergevis op i farmands trailer og køre dem hjem. Gælder det stadig?

Meget interessant information vedr. tegneseriemarkedet! Og vildt at bibliotekernes andel tidligere har udgjort så meget af det samlede salg.....

Jeg undrer mig tit over, hvordan bibliotekerne udvælger indkøb af tegneserier, og hastigheden i det foregår. Fx Rødskæg som udkom 1/4, har de allerede i Aarhus, mens MAD Don Martin bog nr 3, som udkom i november har de ikke? Og de har MAD bog nr. 1+2....så undlader man vel ikke at købe nr. 3 i en serie?

Jeg har selv købt alle 3 MAD bøger samt Rødskæg, så jeg har kun tjekket status for at se "hvor langt" de er i deres indkøb.

Da jeg var barn og boede i Horsens, var der max på 10 tegneserier...og det var altid lidt øv :-D

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Specielt tegneserier for mindre børn. Yakari er fx forlængst bukket under. I gamle dage var oplaget 7.000 eksemplarer, og omkring de 6.000 blev købt af biblioteker. For de sidste udgavers vedkommende var oplaget nede og røre ved 300, hvoraf de 200 var bibliotekskøb. Med andre ord var der næsten ingen private købere, og uden et solidt antal private købere kan ingen udgivelser overleve i dag. Det kunne de godt tidligere.

I dag ville biblioteksindkøbet for Yakari nok være 100 eller endnu mindre. Det samlede salg ville være omkring 150 eksemplarer. Og det går jo ikke. Selv om alle ELSKER Yakari. Men kærligheden omsættes ikke til anskaffelse.

Ja-ja, det er godt med dine forudsigelser, Carsten, for: YAKARI RIDDER IGEN!

Vedhæftet fil:
Yakari.JPG
Yakari.JPG [ 155.73 KiB | Vist 571 gange ]

Jeg kørte igennem Give, for et par dage siden (som det måske indikeres af valgplakaten der skimtes ovenover...) -og her var der reklame for et hesteshow - og hvordan sælger man måske et hesteshow bedre end ved at trække vores allesammens elskede Yakari frem (-bemærk at Lille Torden også er helt oppe i top for at trække kunder i butikken -for hvem i hele Danmark kender måske ikke Lille Torden?)?

Så ganske snart vil alle jyske tegneseriebutikker opleve et sandt stormløb af læsebegærlige børn, der bare eje alle bind af Yakari. Og det er oplagt at næste skridt er massive demonstrationer foran Thulesen Dahls hjem, med henblik på at få udgivelsen af Yakaris samlede værker (med alt tilgængeligt ekstramateriale), på den kommende finanslov!

/Spærhage

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Det er sådan med Yakari, at i visse lande, hvor der ikke laves kvalitets-børne-tv på nationale tv-kanaler, som der gør i Skandinavien, har internationale merchandisefirmaer langt mere frit spil. Der er også en masse EU-godkendt Yakari-slik osv. Og tegneserierne, der er oprindelsen til det hele, har en vis succes i lande som Spanien, Tyskland og Frankrig.

Men sådan er det ikke i fx Danmark, Norge og Sverige. Yakari-tegnefilmene har allerede længe kunnet ses året rundt på både DR TV og på diverse satellitkanaler, men det har ingen indflydelse på interessen for at købe tegneserierne. For Yakari-tegnefilmene er bare en lille hyggestund, børn kan falde over ved et tilfælde. De kan ikke måle sig med de nationale, nordiske børne-tv-programmer.

Det "indianske hesteshow" med Yakari skulle angiveligt have haft premiere 17. april i år, og der er planlagt 125 forestillinger rundt omkring i landet i årets løb. Hver forestilling varer 90 minutter, og der er plads til 500 mennesker i teltet. Eftersom næsten alle børn (som i dag er voksne) har læst Yakari-tegneserier med stor fornøjelse, skal Cirkus Trapez såmænd nok få succes med deres rideri. Men at det skulle få nogen til ligefrem at købe Yakari-tegneserier forekommer usandsynligt.

https://cirkus-trapez.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg samler på Derib, dog ikke Yakari. Købte nogle få albums da de var på tilbud til min lille dansk-svenske niece, men der gik ikke mange år, før hun sagde, "Jag gillar inte Yakari så mycket längre."

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: 56.127211, 8.90295
dernice skrev:
...så undlader man vel ikke at købe nr. 3 i en serie?
Det er vist meget almindeligt, at bibliotekssalget falder til treeren. Nok bl.a. fordi der kun laves lektørudtalelse på de første bind i serier, så når biblioteksindkøberne ikke ser serierne omtalt, falder de fra.
Spærhage skrev:
Billede
"Indiander". :P

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Vigan skrev:
dernice skrev:
Det er vist meget almindeligt, at bibliotekssalget falder til treeren. Nok bl.a. fordi der kun laves lektørudtalelse på de første bind i serier, så når biblioteksindkøberne ikke ser serierne omtalt, falder de fra.
Spærhage skrev:
Billede
"Indiander". :P

Ja, det er en SÆÆÆRLIG stamme :D

mvh.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Vigan skrev:
dernice skrev:
Det er der noget om, men det gælder såmænd ikke bare biblioteksindkøb, også private kunders indkøb. Første bind i en serie sælger stort set altid mere end de følgende. I nogle tilfælde betydeligt mere end de følgende, uanset at det første bind langtfra altid er det bedste. Udgivelsen af senere bind kan nogle gange godt trække de tidligere i gang igen, men forskellen bibeholdes. Der er en eller anden lov om den slags.

Hvad angår MAD - De største tegnere 3 er der dog tale om en eller anden misforståelse i ekspeditionen, og Dansk Biblioteks Center rykkede faktisk for bogen for nylig. Så nu vil den nok snart kunne fås også på bibliotekerne.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Det samme gælder Smølferne, der ligger for døden.

I 70'erne var biblioteksindkøbet af hvert Smølferne-album formentlig mere end 10.000 eksemplarer pr. album. For seks-syv år siden 500, derefter 300, 200 ...

Betyder det at der ikke kommer mere med Smølferne fra Cobolt? Hverken albums eller samlebind?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Vigan skrev:
dernice skrev:
Det er der noget om, men det gælder såmænd ikke bare biblioteksindkøb, også private kunders indkøb. Første bind i en serie sælger stort set altid mere end de følgende. I nogle tilfælde betydeligt mere end de følgende, uanset at det første bind langtfra altid er det bedste. Udgivelsen af senere bind kan nogle gange godt trække de tidligere i gang igen, men forskellen bibeholdes. Der er en eller anden lov om den slags.

Hvad angår MAD - De største tegnere 3 er der dog tale om en eller anden misforståelse i ekspeditionen, og Dansk Biblioteks Center rykkede faktisk for bogen for nylig. Så nu vil den nok snart kunne fås også på bibliotekerne.

Det passer meget godt med mit købsmønster.
Jeg har ofte købt det første album i en serie for at tjekke det ud og var det ikke noget jeg havde lyst til at følge op på så køber jeg ikke flere. I dag er jeg nok lidt mere påpasselig og låner oftere album på biblioteket først.

Og finder jeg så ud af at serien alligevel var noget for mig så køber jeg albummene.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

dernice skrev:
Betyder det at der ikke kommer mere med Smølferne fra Cobolt? Hverken albums eller samlebind?
Ja, Cobolt har endegyldigt opgivet Smølferne. Både almindelige album og samlebindene.

For de almindelige albums vedkommende var det ikke så svært, for de var jo, hvad de var, sådan grundlæggende i orden, men få var mere end det. Få var også de almindelige læsere, der holdt fast, så da bibliotekerne stod mere og mere af, var der ikke andet at gøre end at sige stop. Rettighedshaveren hævdede også at have fået et tilbud fra et andet forlag, der ville udgive fire album om året, og hverken ville eller kunne Cobolt hamle op med. Så måske kommer der flere ad andre kanaler, hvem ved.

Sværere var det med samlebindene, først og fremmest ville jeg gerne have udgivet det tredje samlebind, så Peyo havde været praktisk taget komplet i denne form. Men det er dyre sager at lave, med to rettighedshavere, utroligt mange sider, krævende godkendelsesprocedurer osv. Og stod altså i den sidste ende ikke mål med salget.

Ti år blev det til for Cobolt med Smølferne. De første fem år var de sjoveste. Og det kan både Cobolt og de private samlere, som fulgte med, faktisk takke bibliotekerne for.

Men det er stadig meningen at udgive samlebindene med Henrik og Hagbart. De har en anderledes relevans og kommer, så snart der bliver mulighed for samtryk.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: Central Florida
Det er da triste nyheder med Smolferne, jeg har selv alle samle bindene og almindelige albums og vil glaedeligt kobt flere (specielt samle bind).
Dog rigtig godt at hore med Henrik og Hagbart som samle bind.Jeg har ogsa alle de almindige albums, men vil meget kobe dem som samle bind - haber at Cobolt vil udgive ALLE albums! :-)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Jeg ved snart ikke. Peyo's tre store serier, og vi får 1½ intégrale. Så kan det næsten være lige meget...

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

dernice skrev:
Ja, Cobolt har endegyldigt opgivet Smølferne. Både almindelige album og samlebindene.

Ærgerligt! Sammen med MAD bøgerne, var Smølfe samlebindene noget af det flotteste der er udgivet i Danmark. De osede virkelig af kvalitet!

Bærer Bibliotekerne virkelig stadig størstedelen af oplagene for tegneserier?

Er Orbital serien også gået bort?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]