Dato og tid er 14. aug 2018, 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Nej GoogaMooga

DIVERSITET VINDER ALTID OVER STILSTAND

Det er derfor jeg holder så meget af dig - Your one in a million :lol:

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Det er ikke tegneserier der ikke vil, det er dig der ikke vil :D

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Noname skrev:
Gimli skrev:
Ok lyder godt med Sandman. Som jeg er orienteret er der også lidt længere historier i Sandman, og jeg har tiltro til Gaiman ud fra 'Coraline' og til dels 'Black Orcid'. Dertil kommer at det må siges at være en af 90'ernes essentielle serier.

Sandman historierne har indtil videre været på imellem 4 og 9 originale US-hæfter, så ja, nogle af historierne er ret lange.

Men er nogle af historierne ikke sammenhængende fortællinger? I præludier og Nocturner er historierne jo ikke sammenhængende på tværs af de originale hæfter. Er det ikke noget som ændrer sig senerei serien?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Nutidens amerikanske tegneserier afskiller sig markant fra tegneserier fra Golden, Silver og Bronzeage. De nye tegneserier tilbyder et helt andet (hurtigt) flow i læsningen af panelerne og dialogen er mindre og mere direkte. Som læser får man nærmest en oplevelse af at sidde i en rutchebane. Samtidig er tegneserierne generelt blevet mere litterære og det skabende tyngdepunkt er havnet hos forfatterne. Standarden for historierne er blevet hævet. Når man først har vænnet sig til denne tilgang, vil oldies fremstå som værende kedsommelig læsning. Det store minus ved newies er dog at tegnerne ofte står i skyggen af forfatterne og kan fremstå anonyme.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

God iagttagelse. Og så ved jeg godt, hvad jeg ville vælge, tegningerne.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
marius skrev:
Nutidens amerikanske tegneserier afskiller sig markant fra tegneserier fra Golden, Silver og Bronzeage. De nye tegneserier tilbyder et helt andet (hurtigt) flow i læsningen af panelerne og dialogen er mindre og mere direkte. Som læser får man nærmest en oplevelse af at sidde i en rutchebane. Samtidig er tegneserierne generelt blevet mere litterære og det skabende tyngdepunkt er havnet hos forfatterne. Standarden for historierne er blevet hævet. Når man først har vænnet sig til denne tilgang, vil oldies fremstå som værende kedsommelig læsning. Det store minus ved newies er dog at tegnerne ofte står i skyggen af forfatterne og kan fremstå anonyme.

Er det en positiv udvikling du her beskriver?

Man kunne vende den om.

Oldies adskiller sig markant fra newies. Oldies tilbyder en helt anden tilgang til det kunsteriske med lækre tegninger og farvelægning. Som læser får man nærmest en oplevelse af at sidde i en ruchebane af den ypperste kunst. Samtidig er tegneserierne mere visuelle og det skabende tygndepunkt er hos tegnerne. Standarden er hævet. Når man først har vænnet sig til denne tilgang, vil newies fremstå som en nedtur i kunsterisk formåen. Det store minus ved oldies er at at forfatterne ofte står i skyggen af tegnerne og kan fremstå anonyme :mrgreen:

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Antaeus skrev:
marius skrev:

Er det en positiv udvikling du her beskriver?

Man kunne vende den om.

Oldies adskiller sig markant fra newies. Oldies tilbyder en helt anden tilgang til det kunsteriske med lækre tegninger og farvelægning. Som læser får man nærmest en oplevelse af at sidde i en ruchebane af den ypperste kunst. Samtidig er tegneserierne mere visuelle og det skabende tygndepunkt er hos tegnerne. Standarden er hævet. Når man først har vænnet sig til denne tilgang, vil newies fremstå som en nedtur i kunsterisk formåen. Det store minus ved oldies er at at forfatterne ofte står i skyggen af tegnerne og kan fremstå anonyme :mrgreen:

Jeg opfatter det mere som en "konstatering"/refleksion omkring mediets udvikling, frem for en vurdering af positiv/negativ karakter. I den bedste af alle verdener ville tegneserier have både litterær kvalitet i historierne, stor kunstnerisk kvalitet i tegningerne og et publikums bredt købelysten publikum. Det er kun yderst sjældent at man får det bedste fra alle verdener, og når det sker jubler alle.

Hvad man foretrækker er jo individuelt. Jeg kan heldigvis værdsætte begge tilgange, men når jeg skal give en vurdering, operer jeg mere med bund-niveauer. Jeg kan både vælge tegneserier ud fra kunstneriske stimuli og fortællemæssige forventninger. Men fravalgene af mulige køb sker oftest med udgangspunkt i et eller andet udefineret bund-niveau. Hvis tegningerne er for dårlige/uinspirerende, så fravælger jeg ofte et køb. Det samme gælder for fortællingerne, hvis ikke en bagside-appetitvækker kan give mig den mindste positive mavefornemmelse, så fravælger jeg også et album, uanset hvor godt det er tegnet. Men jeg forholder mig altid åben og prøvende. Jeg har 3 album fra Judge Dredd, men køber ikke flere, da jeg ikke rigtigt kan forlige mig med universet. Jeg har også en enkelt One-piece manga. Den var sådan set ikke dårlig, men jeg kunne næsten forudse, hvordan samtlige album i serien var bygget op, og det gad jeg ikke risikere at få bekræftiget. Og nu prøver jeg med min første Marvel udgivelse siden jeg købte mit sidste edderkoppe-hæfte. (Tomb of Dracula). Det er ikke sikkert at det fører mere med sig, men jeg er åben for at se, hvad en af de mest anerkendte serier fra halvfjerdserne har at byde på. Og så er det tillige en genre som jeg ikke har ret meget inden for; Horror (forstået som historier med traditionelle gyser karakterer).

Samlet betyder det en mulighed for at gøre min samling endnu mere varieret og uforudsigelig. Hvis Tomb of Dracula giver lyst til mere, vil det betyde at min oplevelse af tegneserielæsningen bliver endnu mere magisk og engagerende, end den allerede er. 8)

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Det var mest ment som en konstatering over mediets udvikling i den amerikanske mainstreamtegneserie. Jeg ved ikke om udviklingen som sådan er positiv, men jeg synes efterhånden, at oldies desværre fremstår som værende hæmmet er al for meget tekst og ligegyldig dialog i sammenligning med newies. Stort set alle oldies har mere tekst end et gennemsnitlig Blake og Mortimer album.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Kim Helt og Marvel Morten har lavet en podcast om Tomb of Dracula
http://nummer9.dk/category/podcast/supersnak/

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

marius skrev:
Kim Helt og Marvel Morten har lavet en podcast om Tomb of Dracula
http://nummer9.dk/category/podcast/supersnak/
Fremragende. Den bad jeg også Morten, om han ikke ville lave i sommer. Glæder mig!

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Gene Colans Tomb of... er flot, flot tegnet, sy's jeg!

mvh.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Marvel genudgiver til oktober omnibusudgaven af Tomb of Dracula. En kærkommen mulighed for at anskaffe et eksemplar, da førsteudgaven længe har været udsolgt og koster kassen på brugtmarkedet.
https://www.amazon.co.uk/Tomb-Dracula-O ... +hardcover

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
marius skrev:
Marvel genudgiver til oktober omnibusudgaven af Tomb of Dracula. En kærkommen mulighed for at anskaffe et eksemplar, da førsteudgaven længe har været udsolgt og koster kassen på brugtmarkedet.
https://www.amazon.co.uk/Tomb-Dracula-O ... +hardcover

Hvaaaad, vi har jo lige købt The Complete Collection 1

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]