Dato og tid er 22. sep 2020, 18:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: Bathulen
Altså, hvis du gør det! Læs "Sidekick Views - Robins blog" som inspiration og kom så tilbage med dine bevæggrunde for at læse superhelte serier, ik'?

mvh.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

1. Fordi nogle af de bedste tegnere har været på superhelteserier.
2. En pubertær magtfantasi, der bunder i nørdet frustration.
3. Fordi historierne grundlæggende er moderne myter, og dermed af universel relevans.
4. Fordi de gør sig godt som sæbeopera.
5. Fordi de bedste er kult på en poppet måde.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
GoogaMooga skrev:
1. Fordi nogle af de bedste tegnere har været på superhelteserier.
2. En pubertær magtfantasi, der bunder i nørdet frustration.
3. Fordi historierne grundlæggende er moderne myter, og dermed af universel relevans.
4. Fordi de gør sig godt som sæbeopera.
5. Fordi de bedste er kult på en poppet måde.

All of the above! Jeg er tidlig skadet. Jeg læste 'Willy på eventyr' fra før jeg kunne læse bogstaver; han er efter min mening en superhelt i kraft af sit fantastiske rumskib SM4, som er en del af hans persona i lige så høj grad som Iron Mans rustning. Det første hæfte jeg selv købte, var Gigant nr. 2 med to af de fedeste Superman-historier: 'Superman vender tilbage til Krypton' med Wayne Borings mørke og lidt uhyggelige tegninger, og 'Truslen fra Flaskebyen Kandor' med noget af Swans bedste arbejde i en historie med stærk SF-præg af Edmond Hamilton, såvidt jeg husker. 60erne, min 'litterære dannelsesperiode' står for mig i superheltenes tegn. De fede euroklassikere kom senere; jeg forstår godt, at de, der er 10-15 år yngre end jeg ikke er så meget for superhelte, 70ernes superhelte på dansk var ikke af så høj kvalitet.

www.willy-centret.dk

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Det er skarpt set! Nogle af de superheltehistorier, vi læste, og lad os bare tage "Willy" med UDEN at diskutere om han er en superhelt (det har vi andre tråde til), var af høj kvalitet, selvom de var fremstillet til et, måske, som hævdet andetsteds af andre, ukritisk børnepublikum. Wayne Boring, Swan, Dick Sprang, Infantino etc. var i mine øjne gode tegeneseriskabere. De kunne simpelthen ikke lade være, selvom det var" all in color for a dime". Og der er såmænd lige så store talenter i superhelte gamet i dag.

mvh.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Jeg er ret vild med EMPOWERED. Selvfølgelig er det mestendels en parodi, men den leverer varen både hvad angår virkelighedsflugt og luftakrobatik.

Hvis tegnefilm regnes med, kan jeg anbefale SUPERMAN-tegnefilmene fra 40'erne. Noget af kvaliteten er den nærmeste rituelle gentagelse af den samme fortælling, blot med truslen skiftet ud. Jeg syntes dog noget af virkelighedsflugten røg, da han begyndte at slåsse med nazier.

Jeg har også brugt al for meget tid på anime-serien CATS EYE samt CUTIE HONEY, som har de lækreste 70'er farver.

Live action versionen af Cutie Honey holder også:

Men hvilke kvaliteter er det jeg kan lide?

I bogen "hvordan skriver jeg noveller" får man at vide at der er 4 trin til at blive en forfatter. Det første trin er ønskedrømme af den mest narcistiske slags. Forfatteren nævner hvordan han som ensom 15-årig skrev en historie om en ung mand der opfandt en stof-duplikator, og lavede en masse kopier af sig selv.
Det blev i bogen omtalt som et stadie man blot skulle forbi. Men jeg tror at "narcistiske ønskedrømme" kan tilfredsstille et eller andet hos publikum. Jeg har engang i en anden tråd omtalt den hyppige forekomst af spisescener i tegneserier. Jeg tænker at disse sceners værdi simpelthen kan være at opfylde en banal ønskedrøm om at få noget i skrutten. Lidt lige som stilleben, en genre inden for oliemaleri der er 100 % dediceret til uhæmmet at svælge i en overflod af luksus: "Se denneher klase druer - helt friske! Og denne lækre appelsin, og et glas vin, og de hele på et sølvfald oven på denneher vildt dyre silkedug ..."

At være en superhelt er det vel den ultimative dagdrøm. Kunsten er så at få det til at blive en anstændig fortælling, UDEN at dagdrømmen går tabt.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kasper Hviid skrev:
At være en superhelt er det vel den ultimative dagdrøm. Kunsten er så at få det til at blive en anstændig fortælling, UDEN at dagdrømmen går tabt.

Præcis...og det er så der det ofte kikser...eller i hvet fald meget i tidligere tider...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Jeg leser tegneserier så lenge de er gode, da spiller det mindre rolle om det superhelter eller annet. Har kjøpt Batwoman fram til nå fordi J. H. Williams III har tegnet den, men nå skal han tegne Sandman isteden, og da kjøper jeg heller Sandman.

Har nettopp kjøpt The Mighty Thor Omnibus - Volume 2, klassisk Marvel av Jack Kirby, over 700 sider i en flott bok. Reproduksjonen er bra, men jeg er ikke like begeistret for tusjingen til Vince Colletta.

Har også kjøpt Absolute Top 10. Dette er Alan Moore i storformat. Har lest serien tidligere, men den var så god at jeg gjerne ville ha den i et større format.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

jeg købte også Absolute Top Te her for en måneds tid siden, var så utrolig heldig atjeg vandt 500kr. i banko, så mine niecer/nevøer kunne få de hundrede til deling til slik eller lign. også kunne jeg gå hjem og bestille Top Ten for de andre firehundrede, havde savlet over den i lang tid, men så kom der lige en pludselig åbning for en erhvervelse, hvor heldig kan man være :D

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Geografisk sted: sydsjælland
Tja det vil vist være en meget lang historie, jeg forsøger at koge den lidt ned.

Jeg var ca 7 år og boede langt ude på landet (stevns). Omkring 1972 kom den lokale Opel forhandlers far, en ældre herre på ca 70 år, tit gående gennem byen med en pose i hånden. Han ledte efter mig, min far hjalp dem med forefaldne arbejde i weekenden, så han vidste hvem jeg var. I posen var der altid en stak Fart og Tempo som jeg grådigt lukkede mig inde med på mit værelse med og glemte alt om tid og kammerater. Jeg var dybt fascineret og min fantasi kørte i højt gear, det var starten. Siden kom Anders And bladet hver uge, det holdt i mange år, indtil en skæbnesvanger dag i 1978. Vi boede da i Vallø ved Køge og jeg var oppe hos en kammerat og lege. Hans far arbejdede som vicevært i København og i stuen stod en slidt papkasse han havde taget med hjem fra arbejde, fyldt med tegneserier. De skulle smides ud og det nænnede han ikke.
I kassen lå der flere superhelte blade, bla Fantastiske Fire nummer 5 1978 hvor tingen står i munden på et monster og der er de sædvanlige tju bang tekster ..... Min verden stod stille og jeg rodede runde i kassen og flere skatte kom frem, Commando serien krigs lomme hæfter i massevis og Edderkoppen. Jeg var solgt, tegneserie samleren var født. Efterfølgende fandt jeg på spejder loppemarkederne Wild West og Dave Crockett hæfterne, jeg vidste der var en masse ting derude men hvor og hvordan? Dengang var verden stor og skræmmende, men jeg fandt hvad jeg kunne. Så ville skæbnen at vi måtte flytte til Fakse pga min mors arbejde ved vores lokale jernbane. Der kom jeg til at gå i klasse med Jesper. En dag i 6. klasse skulle vi til København og Jesper fortalte at hans mors fætter ejede en butik, hvor han solgte tegneserier. Jeg havde sparet 200 kr op som skulle holde hele dagen i København. Vi fandt butikken da vi fik "fri", det var Fantask. Jeg husker tydeligt at jeg gik ned af trappen og så stativet med amerikanske hæfter. Mine ben kunne næsten ikke bære mig, det var dette jeg havde søgt så mange år, den hellige gral, jeg kendte ikke en dyt til alle de hæfter og figurer der optrådte i dem, men alle mine penge, hver en øre blev brugt og bladene blev pakket i brunt papir af kommende Marvel Morten så der ikke skete noget med dem på hjemturen. Senere skulle vi spise på Burger King, alle mine venner spiste og hyggede sig jeg havde ikke en krone og måtte sulte, men jeg havde pakken i mine hænder. På hjemturen i toget spurgte en af pigerne om hun måtte se hvad jeg havde købt? Jaaa ok, lige til hun brutalt hev første hæfte op af pakken, så var det bare af aflevere. Slut. Der blev samleren der går op i stand født. Siden er samlingen vokset og vokset. Når vennerne i min tidlige ungdom gik på druk og pige jagt brugte jeg pengene på tegneserier. Ak ja der har været små pauser, men jeg er altid vendt tilbage, og i dag omfatter samlingen Marvel og DC fra d.d tilbage til slut 60èrne. Alle naturligvis pakket ind i mylar bag og boards. Jeg køber hver måned næsten komplet hvad Marvel og DC udgiver hos Faraos stakkels Mikkel og Bo som jeg besøger hver uge. Jeg når kun at læse en brøk del, men trøster mig med at mine gamle dage skal gå med at sidde omgivet af mine elskede hæfter og læse. Jeg arbejder i dag med noget så "spændende " som forsikring og bruger tegneserierne til at glemme alt om hverdag, problemer, sure mennesker og bare fortabe mig i min fantasi, og huske bedre dage uden stress og jag, stupide reality programmer osv. Barnet i mig er der stadig. Min samling omfatter også alle de store europæiske klassikere, men der er en hel speciel plads i mit hjerte til superheltene og jeg vil samle til min dødsdag! Ja, lang gang sludder men mit bud på hvorfor jeg stadig læser superhelte er at jeg elsker dem simpelthen, de har været der siden barndommen og er en kæmpe stor del af mit liv. Der har været utallige sjove oplevelser og historier omkring min samling men jeg tror jeg holder nu :D

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Hej henrik!

Hvor var det fedt at læse, og det er betemt ikke en gang sludder. Det interessante er, synes jeg, at der er paralleller i superheltetegneserielæsernes historie eller fællsestræk, om man vil. Tak fordi du fulgte opfordringen og lad det væe en opfordring til alle sueprheltelæserne derude om ikke at krybe langs panelerne, men dele interessen med ligesindede, hér f. eks. :)

mvh.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Fed gennemgang, Henrik. Dog forstår jeg ikke, hvad du ser i de nye hæfter, det kan godt gå hen og blive lidt af en evighedsmaskine med gentagne temaer, plots, osv. pt køber jeg kun Dark Knight af Maleev.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Robin skrev:
Hej henrik!

Hvor var det fedt at læse, og det er betemt ikke en gang sludder. Det interessante er, synes jeg, at der er paralleller i superheltetegneserielæsernes historie eller fællsestræk, om man vil. Tak fordi du fulgte opfordringen og lad det væe en opfordring til alle sueprheltelæserne derude om ikke at krybe langs panelerne, men dele interessen med ligesindede, hér f. eks. :)

mvh.

Takker

Min kammerats mors fætter er for øvrigt Søren, det glemte jeg at skrive :D
Og ja, der er mange fællestræk hos samlere kan jeg se. En anden sjov historie er at en tidligere medarbejder i Faraos kom til at kende mig, da han startede derinde, for et par år siden ,men han havde aldrig stødt på mig gennem andre samlere, og var vel lidt nysgerrig på samlingen (jeg er meget privat med min samling). Han kom til at tilbyde at hjælpe med at sortere min samling HA HA stakkels ham! Hele mit hus på 112 kvm flød med store bunker af hæfter da kasserne var tømt. Der var lige en smal gang til køkkenet. Det tog os 2.5 dages hårdt arbejde fra morgen til aften at få nogenlunde styr på alle mine kasser, men vi er dog fine venner i dag :D så værre var det ikke.

Senest rettet af henrik 22. sep 2013, 19:14, rettet i alt 1 gang.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

GoogaMooga skrev:
Fed gennemgang, Henrik. Dog forstår jeg ikke, hvad du ser i de nye hæfter, det kan godt gå hen og blive lidt af en evighedsmaskine med gentagne temaer, plots, osv. pt køber jeg kun Dark Knight af Maleev.

Det er snoren uden ende , men jeg har utallige gange stoppet med en serie fordi det blev for ringe. Men hopla 15 måneder efter kommer der en super forfatter og tegner på serien, og så står samleren lige og mangler 15 hæfter i rækken og de er så lige steget til det dobbelte ,så nej jeg holder ud når det er skidt og det er så lige der man bliver lidt sygelig med sin hobby.

Og husk at det nye er fremtidens klassikere :D

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

henrik skrev:
GoogaMooga skrev:

Det er snoren uden ende , men jeg har utallige gange stoppet med en serie fordi det blev for ringe. Men hopla 15 måneder efter kommer der en super forfatter og tegner på serien, og så står samleren lige og mangler 15 hæfter i rækken og de er så lige steget til det dobbelte ,så nej jeg holder ud når det er skidt og det er så lige der man bliver lidt sygelig med sin hobby.

Det er præcis sådan, det er, og der er da mange gode historier, selvom niveauet svinger! Vi skulle måske lave en tråd med og om de superhelteserier, vi synes, der rykker af den ene eller anden grund?

mvh.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Robin skrev:
henrik skrev:
GoogaMooga skrev:

Det er præcis sådan, det er, og der er da mange gode historier, selvom niveauet svinger! Vi skulle måske lave en tråd med og om de superhelteserier, vi synes, der rykker af den ene eller anden grund?

mvh.

Det ville være en god ide med den tråd

Et eksempel jeg husker tydeligt er x-men fra omkring issue 100 og frem til 113 var jeg stoppet, men så kom Morrison og Quitely whaoo det var bare fantastisk efter min mening , en masse nye sjove mutanter og fede historier.Så er man på serien igen og køber de hæfter man missede :D
Jeg hygger mig meget med Superior Spider-man serien . Alle ved Peter Parker kommer tilbage med tiden ,men det er et frisk pust og godt tænkt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]