Dato og tid er 15. sep 2019, 07:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: 8270 Højbjerg
http://issuu.com/nummer9/docs/ruiner/7

Faldt over den her på Nummer9 - hvor der er almindelig begejstring. Jeg ved ikke om det er fordi folk kan genkende København eller hvad. Bortset fra at der tydeligvis er lagt en masse arbejde i projektet ser det nu i mine øjne temmeligt stift og begynderagtigt ud. Bevares - respekt for indsatsen og alt det der - det undrer mig bare lidt at når der nu er så meget andet man kan udgive at man så satser på noget der godt kunne have nøjedes med at være en webudgivelse. Jeg har i hvert fald lidt svært ved at se hvem målgruppen skulle være - med mindre det politiske budskab skulle udløse en køberefleks hos en bestemt målgruppe...

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Rent tekstmæssigt fungerer den ikke særlig godt.
Vi skulle hellere bare være kastet ud i en historie i stedet for alt den forklarende tekst som fylder de første sider. Jeg gad ikke engang læse alle 9 sider.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Dan R. Knudsen skrev:
http://issuu.com/nummer9/docs/ruiner/7

Faldt over den her på Nummer9 - hvor der er almindelig begejstring. Jeg ved ikke om det er fordi folk kan genkende København eller hvad. Bortset fra at der tydeligvis er lagt en masse arbejde i projektet ser det nu i mine øjne temmeligt stift og begynderagtigt ud. Bevares - respekt for indsatsen og alt det der - det undrer mig bare lidt at når der nu er så meget andet man kan udgive at man så satser på noget der godt kunne have nøjedes med at være en webudgivelse. Jeg har i hvert fald lidt svært ved at se hvem målgruppen skulle være - med mindre det politiske budskab skulle udløse en køberefleks hos en bestemt målgruppe...

Som gammel Blake og Mortimer-fan kan man kun klappe i hænderne over, at megastore tekstkasser ser ud til at være på vej ind i varmen igen. No Furure-rutinerne med en undergået verden, der er groet mos på, kender og elsker vi jo fra afslutningen af "Den djævelske Fælde" og hovedpersonen, der lader til at være strikt påklædt efter sin samfundsgruppes dresscode uden tegn på selvstændig stillingtagen, fuldender billedet af en dansk Edgar P. Jacobs i svøb. 6 bløde hatte og håndtegn herfra.

Eneste anke: HVOR får helten sine cigaretter fra, når hele verden er gået under?

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
Jeg har røget engelske cigaretter fra Anden Verdenskrig. Jeg har vist stadig nogle stykker tilbage. De var lidt krasse, men ellers fine, og de må have været mere end 65 år gamle, da jeg røg dem. Ok, de var så også pakket i en konservesdåse - jeg ved ikke hvor let man kan overføre erfaringerne til plastpakkede cigaretter.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Pointen er nok nærmere den at forfatteren har været så optaget af at læsse samtlige ung-rebel-klicheerne oven på hinanden at der naturligvis skulle være plads til cigaretter - logik eller ej.

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
Åh gud, det bringer minder frem fra dengang, jeg tvang mig selv til at læse den første cyklus i Auclairs serie om Simon. Nu havde jeg jo købt den, men det var en pine at komme i gennem.

Først og fremmest er det jo altid irriterende at blive belært om noget af én, der helt tydeligt har alt for mange aktier i den ene lejr, og som derfor glemmer at argumentere og nuancere, men bare kører derudaf med den sædvanlige dogmatik, man er vant til fra partimøderne. Men dernæst var det også bare sindsygt kedeligt. Der skete stort set aldrig noget, sådan i handlingsmæsssig forstand, man fik bare læst og påskrevet om, hvordan verden virkelig hænger sammen i rude efter rude. Og hvad skal man så i grunden med alle de tegninger, hvis der ikke sker noget på dem? Simon kommer f.eks. til et gammelt atomkraftværk og først vader han rundt et stykke tid uden at forstå, hvad det er, men så pludselig kommer han simpelthen bare i tanker om, hvad det var sådan et var før i tiden, og "det var jo heller ikke så godt, og se nu bare hvordan det gik". Kan det blive mere røvsygt?

Og jeg synes man fornemmer den samme, forcerede, billedtænkning i Ruiner. Det her er starten på historien, dér hvor vi skal indfanges, men hvad handling angår, er der intet at skue i horisonten, ingenting overhovedet - hvad har vedkommende dog tænkt på?! I stedet får vi alle dommedagsklichéerne serveret på den mest studentikost, bedrevidende måde, så selv Auclair ville blive misundelig - jeg mener, efter kun 5-6 sider er man jo helt træt! Sker der ganske simpelt aldrig noget eller kommer vi rent faktisk i gang på et tidspunkt?!

Med fare for nu selv at lyde belærende, så findes der vel ret beset to slags mennesker: Dem, der forsøger at lave om på sig selv, og dem, der forsøger at lave om på alle andre. Jeg ved godt, hvem jeg holder med, og der står jeg helt tydeligt så langt fra ophavsmanden til denne tegneserie, som det overhovedet er muligt. Og det sjove er, at jeg på trods af dette formentlig går noget mindre op i tøj og shopping end vores helt med det velplacerede dødningehoved på den præcist slidte cowboy-jakke med de påkrævede, afklippede ærmer. Hvis jeg skal belæres om forbrugssamfundets farer, foretrækker jeg, at det ikke bliver fremført af en modetynget teenager, der prøver at være lige som alle de andre, men, at det bliver af én, der både kan tænke selv og tør vise det.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Dan R. Knudsen skrev:
Pointen er nok nærmere den at forfatteren har været så optaget af at læsse samtlige ung-rebel-klicheerne oven på hinanden at der naturligvis skulle være plads til cigaretter - logik eller ej.

Det er i hvert fald tankevækkende, at man i en "skarpt vinklet tolkning af forfatterens egen samtid" (som Barkman skriver i sin omtale af serien) helt ureflekteret lader helten ryge cigaretter - selve symbolet af den multinationale kapitalisme, tekstkassernes indhold synes at opponere imod. Logisk virker det i hvert fald ikke, at helten i denne "gode science fiction" historie, hvor al civilisation er gået under, synes at have ubesværet adgang til smøger fra Phillip-Morris. Men historier som Jeremiah, The Survivors m.fl. lider af samme logiske brist.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Foran en computer
Det så da helt fint ud. Der var nogle huller i plottet som f.eks. cigaretterne og en overvejelse af hvor hurtigt træer gror, men ellers synes jeg da det ser glimrende ud.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Jeg tror den ville tiltale mig mere om den havde været i s/h.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Lars Kristensen skrev:
Åh gud...osv

Jeg tænkte på at jeg burde nuancere min kritik noget mere - men det klarede Lars jo i fin stil. Weirdspace kan mene at det "ser fint ud" - men så hårdt som markedet er pt så rækker fint ikke langt. Jeg kan såmænd sagtens følge at man gerne vil lave sådan et album når man er ung og vred (og ikke er klar over at man taler flydende kliché) - det der undrer mig er at det kan finde en forlægger der vil bruge penge på det...

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg synes heller ikke, at det ser godt ud. Med fare for at bruge stort skyts mod småfugle, så synes jeg, at det ligner den sædvanlige, hårdtarbejdende amatørisme, der til forveksling kan ligne resultatet af talent og inspiration, men som ved et lidt nærmere eftersyn altid afslører sig selv.

Life is what happens to you while you're hoping for something else

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Lars Kristensen skrev:
Åh gud, det bringer minder frem fra dengang, jeg tvang mig selv til at læse den første cyklus i Auclairs serie om Simon.

Først og fremmest er det jo altid irriterende at blive belært om noget af én, der helt tydeligt har alt for mange aktier i den ene lejr, og som derfor glemmer at argumentere og nuancere, men bare kører derudaf med den sædvanlige dogmatik, man er vant til fra partimøderne. Men dernæst var det også bare sindsygt kedeligt. (...) Simon kommer f.eks. til et gammelt atomkraftværk og først vader han rundt et stykke tid uden at forstå, hvad det er, men så pludselig kommer han simpelthen bare i tanker om, hvad det var sådan et var før i tiden, og "det var jo heller ikke så godt, og se nu bare hvordan det gik". Kan det blive mere røvsygt?

Man får helt lyst til at læse serien om pågældende Simon, blot for at blive lifligt forarget.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Tys - du skræmmer de nye unge håb væk...

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Fair nok, og hvis ham her Adam er purung, så æder jeg også gerne de ord i mig igen.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
Christian Aarestrup skrev:
Man får helt lyst til at læse serien om pågældende Simon, blot for at blive lifligt forarget.

Jeg giver en øl på næste tegneseriefestival, hvis du er kommet i gennem alle 6 bind inden da! Og en hel kasse øl, hvis du kan sige: "det er en god serie", så jeg tror på dig!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]