Dato og tid er 22. nov 2019, 18:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Billede

Billede

Udgivet: På trapperne...
Blueberry: Apache
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Jean Giraud
Tegninger: Jean Giraud
Oversætter: Jens Peder Agger
Medie: Tegneserie
Forlag: Cobolt
Pris: 198,-
ISBN-nr: 978-87-7085-373-6
Sidetal: 64

Apache er den samlede beretning om Blueberrys første møde med apachehøvdingen Geronimo, som Blueberry under sin rekonvalescens bidvis fortæller til journalisten John Campbell fra sin sygeseng i bind 24 - 28. Historien fremstår her som en helhed, og Jean Giraud har tilføjet nye tegninger og hele sider, ligesom teksten er delvis gennemskrevet, og der er i et vist omfang foretaget nyfarvelægning.

Historien udspiller sig i vinteren 1865 - 1866 umiddelbart før Blueberrys ankomst til Fort Navajo, hvilket som bekendt indleder den originale series bind 1.

Derfor udgives Apache som bind # 0.

Handlingen

Traumerne efter borgerkrigens rædsler har fået Blueberry til at drikke, og det er vitterligt i svinestien vi møder ham. Både reelt men også i overført betydning. Han bliver, igen nærmest symbolsk, anbragt ovenpå en diligence, og kommer langsomt til live igen efter sin lit de parade. Stinkende af sprit, manglende hygiejne og dunsten fra svinestien gør, at han bestemt ikke er velkommen indenfor, hvor en ganske nydelig ung dame befinder sig, sammen med sin far. Denne far, en kolerisk præst, væmmes ved Blueberrys væsen, der fundamentalt er imod alt, hvad han selv står for. Orden, pligter, regelmæssighed, dedikation...

Men selv præster har lig i lasten, og det skal Blueberry sidenhen erfare.

Inden vi når så langt, møder vi for første gang albummets virkelige helte, apacherne, der angriber diligencen...

Kritik

Det er lang tid siden, at jeg sidst sad med et Blueberry album, som jeg skulle læse for første gang. Lang tid siden. Så mine forventninger var tårnhøje. De foregående album (eller efterfølgende, da Apache formelt er album# 0) står for mig som stor tegneseriekunst, både hvad angår stemningsfulde tegninger og de fantastiske beretninger fra det vildeste vesten. Og forventninger, tårnhøje tilligemed, kan være vanskelige at leve op til.

Tegningerne er superflotte. Der er næppe nogen der, som Giraud, kan tegne bjerge, klipper, ja landskaber fra det vilde vesten, og hver eneste rude er som at være der selv. Stilen er præcis som i de øvrige album og man fornemmer Mikes ubarberethed på samme måde som de rå klipper, den piskende regn og den nådesløse bagende sol. Tegnemæssigt er dette album af flot kvalitet.

Historien, til gengæld, er jeg mere lang i spyttet over. Min allerførste anke er selve hovedpersonen, Mike Blueberrys, alkoholisme. Det hænger simpelthen ikke sammen, at et menneske, der i den grad er ved at drikke sig ihjel, pludselig fravælger flasken (omend han tager sig en tår i ny og næ) og fremstår som den skarpsindige helt, der tænker og gør det rigtige. I mit verdensbillede, og med min viden om alkoholisme (min far har drukket de første 26 år af mit liv), så er det en stor kamel at sluge, at Mike den ene dag ligger comatøs i en svinesti, og næste dag er større end stor. Det virker for søgt...

Geronimo møder vi også, dog uden at han gør det store væsen af sig. Hvilket er en skam, for der er væsentligt mere gods i Geronimo end fuldebøtten Mike. Dog har legenden haft en vision om Blueberry, og det er Mikes held, omend jeg påny ærger mig... Det virker for letkøbt med den slags hokus pokus.

Spændende er til gengæld præsten, omend han portræteres så stereotypt og umenneskeligt, at det næsten gør ondt. Lidt mere alsidighed fra Girouds side havde ikke skadet. Omvendt kan man så høvde, at i denne præst, børnetyven, som apacherne kalder ham, ligger Girauds reelle ærinde. At blotlægge enhver form for missionering som ond, hadsk og umenneskelig. Måske?

Konklusion

Apache lever ikke op til mine forventninger. Tegningerne trækker voldsomt op, men selve suppen ender med at blive tynd. Der er for meget tomat og gulerod, og alt for lidt pastinak, ingefær og andre stærkere sager...

Fans af serien skal selvfølgelig nappe # 0, men for andre tegneseriekøbere virker 200,- pisk lidt i overkanten...

Aldersgruppe: 12 - 60

Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 3 point
Tegninger: 5 point
Oversættelse: 4 point
Præsentation: 4 point
Kvalitet til prisen: 3 point
Samlet vurdering: 3.85 point

Denne anmeldelse er skrevet af: Berti Stravonsky

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
-ja og specielt prisen var jeg næsten ved at tabe kæben over. Nok er der 64 sider, men alligevel...

Til sammenligning købte jeg samtidigt den nyeste sørøver-serie fra Hermann/Faraos. Godt nok kun 48 sider, men stadig hardcover og så altså til det halve !

Om man så mener der er mere kvalitet i Girauds eller Hermanns seneste er jo op til den enkelte, men selv ser jeg ikke den store forskel. Så i princippet kostede de få ekstra sider en hund, og det synes jeg godt nok var meget...

Jeg skylder lige at sige at jeg som udgangspunkt intet har imod at slippe flere hundrede kroner for tegneserier. Jeg bemærker bare at det ene forlag tilsyneladende kan producere serier til den halve pris af det andet. Og Pengekassemester Sivert er normalt ikke den dummeste når det kommer til økonomi...

/Spærhage

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Spærhage, du kan ikke helt sammenligne Faraos og Cobolt. For Faraos skal udgivelserne bare løbe rundt, da de tjener på butikkerne. For Cobolt SKAL udgivelserne give et pænt overskud, da de udelukkende lever af udgivelserne og har flere på lønningslisten. Derfor den store prisforskel.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Jamen hvis markedskræfterne ellers virker i tegneseriebranchen, så skulle Cobolt på sigt få et omsætningsproblem (bemærk: ikke nødvendigvis et indtjeningsproblem).

Folk der står med 200,- i hånden tænker ikke: "Nåh ja, det er jo det samme om jeg køber 2 eller én serie, for dem der sælger til den dobbelte pris har jo et helt andet forretningsmæssigt udgangspunkt".

Det er jo selvfølgelig igen ud fra den betragtning at kvaliteten af indholdet er det samme.

/Spærhage

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
GoogaMooga skrev:
Spærhage, du kan ikke helt sammenligne Faraos og Cobolt. For Faraos skal udgivelserne bare løbe rundt, da de tjener på butikkerne.

Hvorfra ved vi, at det forholder sig sådan? Det lyder som en mærkelig forretningsmodel, hvis FC kun udgiver tegneserier for at skaffe varer til butikken. Det tror jeg ikke på.

Man kunne vel omvendt hævde, at Cobolt drives hjemme fra direktørens Frederiksberg-lejlighed, mens FC har udgifter til kontor, personale osv.

Jeg tror prisforskellen er udtryk for to tilgange til markedet, men at begge forlag udgiver tegneserier for at tjene penge.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:
Spærhage, du kan ikke helt sammenligne Faraos og Cobolt. For Faraos skal udgivelserne bare løbe rundt, da de tjener på butikkerne.

Hvorfra ved vi, at det forholder sig sådan? Det lyder som en mærkelig forretningsmodel, hvis FC kun udgiver tegneserier for at skaffe varer til butikken. Det tror jeg ikke på.

Det har jeg læst i et interview med Christopher Ouzman fra Faraos Cigarer. Tegneserierne er et con amore projekt, men selvfølgelig også en måde at få nye danske varer i deres butikker. Tegneseriebutikkerne er jo også afhængige af, at der kommer nye produkter på markedet.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Det har jeg læst i et interview med Christopher Ouzman fra Faraos Cigarer. Tegneserierne er et con amore projekt, men selvfølgelig også en måde at få nye danske varer i deres butikker. Tegneseriebutikkerne er jo også afhængige af, at der kommer nye produkter på markedet.

Jeg kan finde en del interviews med Ouzman på nettet, heriblandt Seriejournalens eget, men ikke nogen citater, hvor han siger, at FCs tegneserieudgivelser ikke skal give overskud og er ren økonomisk con amore. Tværtimod:

For det første er der ikke det store at sparer i hardcover vs softcover. Dernæst gør vi meget for at cutte vores cost på tryk og transport. Det er hele tiden vores mål at en tegneserie skal give overskud, hvad er ideen i at producere noget som ikke giver profit, det dør man bare af. Vores force er, at vi kan have tingene længere på lager og vores forretning får en større profit pr. solgte produkt. (Citat: Serieland.dk)

Dvs. længere tålmodighed, en bevidst mindre agressiv prispolitik og eget lager.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Det var et ældre interview, jeg læste, måske helt tilbage fra "Sibirien" tiden. Kan desværre ikke huske kilden. Men det udelukker jo ikke, at de har højere salgs ambitioner nu, deres omfattende program er vel tegn på godt eller i hvert fald pænt salg.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Færøerne
Carlsens album røg de fleste på udsalg til 19,95.
Så måske skulle man bare låne albummet på biblioteket og vente med at købe det, til det kommer på udsalg til 29,95!?
Det kan jeg nok ikke, det bliver nok til at jeg køber det!

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Det var et ældre interview, jeg læste, måske helt tilbage fra "Sibirien" tiden. Kan desværre ikke huske kilden. Men det udelukker jo ikke, at de har højere salgs ambitioner nu, deres omfattende program er vel tegn på godt eller i hvert fald pænt salg.

Jeg tror ikke, man skal hænge for meget op på udtalelser fra forlagets spæde start. Selvfølgelig er der en god portion idealisme i at udgive tegneserier fra Faraos' side, men både FC og Cobolt er i markedet for at tjene penge. Hvis FCs to butikker alene kunne forklare en prisforskel på 100 kr. pr. udgivelse, så var det da bare med at få oprettet nogle butikker for Cobolts vedkommende. Udgiften hertil ville være tjent hjem efter det første kvartal. Og så har vi ikke indregnet besparelsen ved, at al Cobolts redaktion og administration foregår i direktørens hjem. Og har færre på lønningslisten (kun Carsten, der samtidig er medejer af forlaget). Nej, alt i alt er det svært at se nogle problemer ved at sammenligne FC og Cobolt, bortset fra at de to forlag har valgt hver deres forretningsstrategi. FCs er mere langsigtet, mens Cobolt skal have gang i indtjeningen her og nu. Begge dele er helt legitimt.

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
[quote="Frank Madsen] Jeg kan finde en del interviews med Ouzman på nettet, heriblandt Seriejournalens eget, men ikke nogen citater, hvor han siger, at FCs tegneserieudgivelser ikke skal give overskud og er ren økonomisk con amore. Tværtimod:[/quote]

Jeg tror Googa tænker på et interview i Strip for 1-3 år siden. Jeg lånte en del numre på biblioteket for ½ år siden - og der var interview med de to fra Faraos i ét af dem. Der fortalte de bl.a. at forlaget også (men altså ikke kun!) handlede om, at få nye og spændende udgivelser på hylderne for på den måde at lokke kunder i butikken. Men mon ikke de samtidig regner med at kunderne køber disse udgivelser... Der stod - så vidt jeg husker - ikke noget om at deres egne udgivelser skulle gå i nul.

Hvad angår prisforskellen på Blueberry og andre lignende udgivelser - sådan set også lignende fra Cobolt selv - så kan der vel tænkes flere grunde:
1) Af en eller anden grund kræver Giraud eller forlaget sig godt betalt for netop at lade denne titel oversætte. Så vidt jeg husker, var der på et tidspunkt en forlægger der skrev, at Walthery skulle have uhørt mange penge for den sidste Natacha, hvorfor den næppe kommer på dansk.
2) Cobolt har her et sikkert kort på hånden som vel stort set alle biblioteker vil indkøbe + alle seriøse samlere i landet. Derfor skruer de prisen ekstra op. Det samme gør fodboldklubberne jo, når de skal møde topholdene i ligaen, hvilket fansene efterhånden ser ud til at have vænnet sig til. Man betaler altså ekstra, når man køber en vare, der med stor forventning er ekstra penge værd.
3) Eller som Frank Madsen er inde på, så skal Cobolt til at have nogle penge i kassen her og nu. Mini'erne steg også temmelig meget i pris, efter min mening alt for meget - det er ofte lige så billigt at købe albummene antikvarisk i stor størrelse og god papirkvalitet.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Jeg hælder til en combo af 2. og 3. valgmulighed, men er der ikke en sammenhæng mellem oplag og pris? Jo større oplag, des mindre omkostninger pr. album, og Blueberry og de nye Steen & Stoffer må vel formodes at blive solgt i store oplag? Og jeg mener også at kunne huske, at prisen på Thorgal vist også fik én over nakken, da serien overgik til Cobolt?

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Der er mange antagelser og formodninger her, så jeg må lige slå et par ting fast.

Cobolt drives ikke “hjemme fra direktørens Frederiksberg-lejlighed”. Jeg ved minsandten ikke, hvor den forestilling kommer fra.

Jeg er ikke på lønningslisten hos Cobolt. Det er forståeligt, at mange tror det, men det er jeg altså ikke.

Både Sivert og Christopher fra Faraos Cigarer har mange gange udtalt, at de startede med at udgive tegneserier, fordi de frygtede for butikkernes fremtid, når de øvrige forlag udgav færre titler end tidligere. Senest i interviewet med Christopher på Serieland.dk. Så den er god nok. Det er også oplagt: ud over incitamentet med at få flere nyheder at sælge i butikkerne (og dermed tjene penge), havde de kapitalen, Christopher havde tiden, og de havde i forvejen kontor, lager og ekspedition og behøvede kun at investere selve produktionsomkostningerne. Det er selvklart ikke det samme, som at de ikke skulle ønske at tjene penge på selve udgivelserne - regnskabet ser blot væsentligt anderledes ud end alle andre forlags.

I øvrigt er det jo en debat, der lægger sig i forlængelse af den almindelige frygt hos forlag, forfattere og kulturformidlere for boghandlernes (ikke mindst nutidens meget magtfulde og centralistiske indkøbsforeninger) tiltagende indflydelse på bogforlagenes udgivelsesprogram, som kan risikere at føre til, at det bliver vanskeligere at udgive ny, eksperimenterende og såkaldt smal litteratur i det hele taget, og som i den sidste ende derfor kan føre til de fysiske boghandleres død.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Og så hvad angår de “høje” priser:

Der er ingen tvivl om, at de fleste tegneserieudgivelser, der sælges som bøger, i fremtiden vil koste mellem 150 og 300 kroner. Dermed ligger de i samme prisleje som stort set al anden skønlitteratur. Udsvingene inden for denne prisramme afgøres af den enkelte udgivelses omfang, udstyr osv., ligesom det er tilfældet for al anden skønlitteratur.

Der har efterhånden været gjort adskillige forsøg med tegneserieudgivelser i billigere udstyr, oppumpede oplag og lavere priser. Det fører ganske enkelt ikke til andet end surhed hos boghandlerne, enorme restoplag og underskud hos forlagene.

Når Faraos Cigarer laver Jeremiah til 100 kr., må det vel være ud fra en betragtning om, at serien ellers slet ikke vil kunne sælges. I forhold til fx Blueberry er Jeremiah samtidig betydeligt billigere at producere, der er færre sider og tekstningen er betragteligt billigere at udføre. Faraos Cigarer har også to fordele, som andre forlag ikke har: De kan selv sælge en pæn del af oplaget i deres forretninger og sparer dermed de høje distributionsomkostninger. Og de har i forvejen et lager, så de i princippet også sparer de høje lageromkostninger, eller i hvert fald kan undlade at indregne dem i kalkulen. Til gengæld når udgivelserne ikke så langt ud hos de øvrige boghandlere, hvad der måske isoleret set er en omkostningsbesparende fordel for visse udgivelser, men på længere sigt kan være katastrofalt for tegneserien i det hele taget.

Alle Faraos øvrige udgivelser koster mellem 130 og 400 kr., akkurat som stort set alle Carlsens, Cobolts, Politisk Revys, G. Floy Studios og Serieforlagets sammenlignelige udgivelser gør det. At forskellige udgivelser kan have forskellige sidetal, format og udstyr, er ikke altafgørende for udsalgsprisen, for med nutidens små oplag er grundomkostningerne ved hver udgivelse det væsentlige. Men selv sammenlignelige Carlsen-udgivelser fra tiden før Cobolt kostede allerede 200 kr. for to år siden, fx Bilals serier, Coseys Himmelbuddhaen eller Emmanuel Lepages Muchacho. Så det er såmænd ikke nogen nyhed.

At miniudgaverne af Tintin og Smølferne nu koster 80 kr. i stedet for den oprindelige pris på 60 kr. har blandt andet at gøre med, at omkostningerne til distribution og lagerførelse er steget drastisk i det seneste år og i mindre grad end tidligere beregnes ud fra udsalgspriser. Det gør det i praksis umuligt at udgive noget til salg gennem boghandlere, hvis udsalgsprisen er lavere end 100 kr. Miniudgaverne burde reelt koste 100 kr., for at det rigtig gav mening. Det har selvfølgelig også at gøre med, at de var led i en større strategisk satsning fra Carlsens side, og det er de som bekendt ikke længere, da EU’s konkurrencekommissær fratog Carlsen dem praktisk taget samtidig med, at de begyndte at udkomme. Men selv hvis de stadig havde været det, ville prisen på 60 kr. være for lav i forhold til de senere ikrafttrådte distributionsomkostninger.

Tegneserier må ganske enkelt opfattes på linje med alle andre bøger, som købes ud fra en selektiv vurdering af, hvad man gerne vil læse, naturligvis altid holdt op mod udsalgsprisen. Og ikke som et stabelvareprodukt, hvor det er den medbragte pengebeholdning, der afgør, hvor mange styks man tager med hjem for at gnaske dem i sig.

Det er også udtryk for, at der ikke er nogen egentlig konkurrence på det danske tegneseriemarked. Konkurrencen består udelukkende i, om man kan få økonomi i meget små oplag. Det er der sikkert forskellige måder at forsøge at få.

Man skal ikke forvente at se nutidens udgivelser til 19,95 eller 29,95 senere. Dertil er oplagene ganske enkelt for små. De mange Carlsen-titler til 19,95 er udtryk for, at tidligere tiders oplag var alt for høje, og at sælge noget til 19,95 er i dag udtryk for ren tilsætning. Det er billigere at brænde restoplagene, hvilket også snart sker med de mange gamle Carlsen-titler, der stadig står til 19,95.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

En sammenligning fra (tekst) bøgernes verden.
Nyeste John Grisham roman kostede 299,95 kr. da den udkom. Vanlig vis udsendes bestseller forfattere i paperback udgave 1-2 år efter til ca. 80 kr.

Et typisk album, fx Lucky Luke, kostede fx i 1980 kr. 19,85 - nyeste Lucky Luke koster 99,95. Købekraften var en anden dengang, en tyver var sgu dyrt, hvis man kun fik 20 kr i lommepenge hver uge - og samtidig skulle have sine Superman, Seriemagasiner og colaer.

Det ville være pragtfuldt, hvis vi kunne få en nul procent bogmoms som det kendes fra Norge, for det kunne nok skære toppen af priserne.

Nemi og Zits udkom for 4 år siden til 149,95 kr, og årets bøger koster fortsat 149,95 kr. Udgifterne til papir er ikke ligefrem faldet gennem årene, men jeg vil nødigt gå over 150 kr for en humorbog, på samme måde som jeg helst ikke vil passere 100 kr for et album.

Men inflationen stiger årligt med ca. 3%, og udover at ramme mælk, øl og kartofler, så rammer det altså også tegneseriebranchen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]